معاون فرهنگي-اجتماعي وزير علوم: رشته‌هاي علوم انساني در قالب معارف‌اسلامي ارائه مي‌شود

با ازدواج‌هاي دانشجويي مي‌توان دانشگاه‌ها را تقويت كرد/راه مقالبه با بدحجابي در دانشگاه‌ تربيتي است/دانش‌آموختگان انساني نمي‌توانند با جامعه ارتباط بگيرند ، با افزایش تعداد دختران دانشجو چه باید کرد!

معاون فرهنگي-اجتماعي وزير علوم: رشته‌هاي علوم انساني در قالب معارف‌اسلامي ارائه مي‌شود
ايلنا: معاون فرهنگي-اجتماعي وزير علوم با تاكيد بر اينكه ناچاريم كه در بحث علوم انساني و بازنگري در آن به خصوص در نظرياتي كه در رشته‌هاي علوم انساني وجود دارد به سمت مهندسي معكوس برويم گفت: هم‌اكنون مدل معارف اسلامي و …. كه رشته‌هاي علوم انساني با معارف اسلامي ارائه شود مد نظر است و در چند دانشگاه همچون باقرالعلوم قم، امام صادق و دانشگاه مفيد نيز وجود دارد.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در نشست خبري خود با خبرنگاران كه صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه ”سند اسلامي شدن دانشگاه‌ها در حال حاضر در چه مرحله‌اي است و آخرين اقدامات انجام شده وزارت علوم در اين زمينه چيست؟” گفت: در اسلامي شدن دانشگاه‌ها برداشت‌هاي متفاوتي مي‌شود كه ما به عنوان دولت كار را بر اساس سند اسلامي شدن دانشگاه‌ها پيش مي‌بريم و اين سند براي ما ملاك عمل است و هر بحثي كه مطرح مي‌شود براي ما تنها اين سند ملاك است.
وي با اشاره به اينكه در سند اسلامي شدن دانشگاه‌ها شش مولفه همچون مولفه‌هاي دانشجو، استاد و متون در نظر گرفته شده است، گفت: كار جديدي را از زمان روي كار آمدن دولت نهم براي سند اسلامي شدن دانشگاه‌ها انجام نداده‌ايم بلكه كارهايي را كه در گذشته انجام نشده است، را انجام داده‌ايم و هم و غم ما عملي كردن اين سند است.

اكثر دانش‌آموختگان علوم انساني نمي‌توانند با جامعه و اشتغال ارتباط مناسبي برقرار كنند

خواجه‌‌سروي در پاسخ به ديگر سئوال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه وضعيت ستاد عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها در حال حاضر به چه نحوي است، گفت: تشكيل ستاد عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه دانشگاه‌ها نيز از آنها تبعيت كرده‌اند و روشي كه در دانشگاه‌ها پيش گرفته‌ايم اين است كه اساتيد مشاور فرهنگي به ارائه مشاوره در اين زمينه به دانشجويان بپردازند و طي مطالعاتي كه انجام شده است، در بحث بدحجابي درصد كمي ممكن است كه يك دفعه به اين شكل درآمده باشد و بيشترين علت بحث تربيتي است به اين معنا كه به اين شكل بار آمده‌اند و راه مقابله با آن نيز در دانشگاه‌ها يك راه تربيتي است.

آنچه دانش آموختگان علوم انساني ياد مي‌گيرند به دردجامعه ما نمي‌خورد
وي در ادامه با اشاره به اينكه اكثر دانش‌آموختگان علوم انساني نمي‌توانند با جامعه ارتباط مناسبي برقرار كنند، گفت: در بحث تحول در علوم انساني يكي از مشكل‌هاي ما كه از حيث ملي مد نظر است اين است كه دانش‌‌آموختگان علوم انساني نمي‌توانند با جامعه و اشتغال ارتباط منطقي برقرار كنند و عمده دليل آن اين است كه آنچه كه آنها در علوم انساني ياد مي‌گيرند در فضاي تمدني ديگري اتفاق افتاده كه به دردجامعه ما نمي‌خورد.
وي افزود: علوم انساني با فرهنگ،‌غرابت زيادي دارد و علوم انساني بايد مد نظر باشد كه با فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي غرابت فرهنگي بيشتري داشته باشد.
خواجه‌سروي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه چرا نظريات و متوني كه مغاير با فرهنگ و اصول اسلامي است از سوي وزارت علوم مشخص نمي‌شود تا بحث تحول در علوم انساني شفاف‌تر مي‌شود، گفت: اگر نظرياتي كه مغاير با اصول و فرهنگ ايراني ـ اسلامي است مشخص مي‌شد كار ما خيلي راحت بود اما مشكل ما اين است كه در رشته علوم انساني ادبيات بومي علوم انساني نيز كم داريم و از اين فقر ادبيات و نظريه بايد به سمت توليد نظرياتي برويم كه در آن با نگاهي به اسلام و مشرق و جذب برخي عناصر مهم در غرب به دنبال چارچوبي ايران اسلامي براي نظرياتمان باشيم.
وي با تاكيد بر اينكه ناچاريم كه در بحث علوم انساني و بازنگري در آن به خصوص در نظرياتي كه در رشته‌هاي علوم انساني وجود دارد به سمت مهندسي معكوس برويم گفت: هم‌اكنون مدل معارف اسلامي و …. كه رشته‌هاي علوم انساني با معارف اسلامي ارائه شود مد نظر است و در چند دانشگاه همچون باقرالعلوم قم، امام صادق و دانشگاه مفيد نيز وجود دارد كه نتيجه موفقي داشته و پيشنهاد ما نوعي سرمايه‌گذاري در اين زمينه است و معني‌اش اين است كه خيلي از چارچوب‌هاي كنوني را بايد تغيير داد.

افزايش تعداد دانشگاه‌هاي دخترانه در دست بررسي است
وي در ادامه با اشاره به تقاضاهاي مطرح شده به وزارت علوم براي احداث دانشگاه‌هاي خاص دختران گفت: بحث ايجاد دانشگاه‌هاي مختص دختران مربوط به ما نيست و بحثي است كه از معاون پژوهشي نهاد رهبري در دانشگاه‌ها مطرح شده است و در آن به افزايش تعداد دختران در دانشگاه‌ها و اينكه بايد با اين موضوع چه بايد كرد اشاره شده است كه ما اين طرح‌ها را در وزارت علوم بررسي مي‌كنيم.
وي در ادامه در پاسخ به سئوالي درباره طرح تحقيقاتي كه درباره رابطه دختران و پسران انجام شده است، گفت: محققي از جهاد دانشگاهي اين كار را انجام داده است و در جلسه‌اي هم نتايج آن را به ما اعلام كرد كه نتيجه نهايي طرح ايشان اين است كه براي افزايش پيشرفت تحصيلي و ايجاد روابط منطقي ميان دختران و پسران بايد ازدواج‌هاي دانشجويي و تشكيل خانواده در دانشگاه‌ها تقويت شود چرا كه در اين طرح به اين نتيجه رسيده‌اند كه كساني كه رابطه‌هاي نامشروع با يكديگر دارند در پيشرفت تحصيلي آنها اثر منفي داشته است كه ما معتقديم با ازدواج‌هاي دانشجويي مي‌توان اين مسائل را حق كرد.

نوشته شده در خبر, دانشجويى. Leave a Comment »

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s