وضعیت نامساعد جسمی و روحی بدرالسادات مفیدی بر اثرفشارهای بی وقفه بازجویی

اخرین اخبار رسیده از وضعیت بدرالسادات مفیدی، روزنامه نگار در بند و رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران حاکی از آن است که وضعیت جسمی و روحی وی در اثر فشارهای بی وقفه در بازجویی های طولانی رو به وخامت نهاده است. مسعود آقایی در آخرین گفتگو با رسانه ها با تایید وضعیت ناگوار جسمی و روحی همسر خود اعلام کرد که با وجود گذشت بیش از یک صد روز از بازداشت مفیدی، او همچنان تحت فشارهای شدید جسمی و روحی کماکان بلاتکلیف و بدون تفهیم اتهام و در وضعیت بسیار بد روحی و جسمی در بند ۲۰۹ اوین به سر می برد.

وضعیت نامساعد جسمی و روحی بدرالسادات مفیدی بر اثرفشارهای بی وقفه بازجویی

آقایی از شروع بازجویی های شدید و بی وقفه ی همسرش در بند امنیتی ۲۰۹ اوین خبر داده و تبعات اعمال غیرانسانی بازجویان و دستگاه قضایی را بروز عارضه قلبی و ناراحتی های خطرناک عصبی و لرزش های غیرقابل کنترل دست و سر همسرش عنوان کرده و خواستار دسترسی همسرش به پزشکان معتبر خارج از زندان اوین شده است. او گفته است: “بدرالسادات به حدی تحت فشارهای بازجویان قرار گرفته است که دچارِ مشکلاتِ عصبی شده و نتیجتا پزشک زندان در مورد این ناراحتی های عصبی، از هفتۀ گذشته توصیۀ اکیدی بر حضورِ پزشکِ اعصاب و روان یا روان پزشک برای ایشان داشته است.”

در حالی که آیین نامه ی اجرایی سازمان زندان ها تصریح کرده است که مسئولان زندان موظف هستند شرایط بهداشت، تغذیه وسایر موارد مربوط به سلامتی کلیه کسانی که به عنوان متهم و یا محکوم در زندان نگهداری می شود را تضمین و تامین کنند، گزارش های متعدد حاکی از بی توجهی مقامات زندان نسبت به وضعیت سلامتی زندانیان سیاسی و عقیدتی و نیز سرباز زدن از فراهم کردن حق دادرسی عادلانه برای آنان است. عمادالدین باقی، فرید طاهری، مهدی محمودیان، هنگامه شهیدی، عیسی سحرخیز، نادر کریمی جونی، مجتبی لطفی، منصور اسانلو، فرید طاهری، جهانگیر عبداللهی، جعفر پناهی، محمدصدیق کبودوند، ابراهیم مددی و عباس خرسندی نیز در شرایط مشابه و در وضعیت جسمی نگران کننده ای به سر می برند.

بدرالسادات مفیدی در تماس تلفنی چهارشنبه شب و ملاقات کوتاه روز پنج شنبه گذشته با همسر و فرزندان خود بارها به آنها تاکید کرده است که : “به من گفته اند دخترانت مصاحبه نکنند”. در حالی که در قوانین جمهوری اسلامی ایران هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت مصاحبه با رسانه ها وجود ندارد و گفتگو با رسانه ها از مصادیق آزادی بیان محسوب می شود، ماموران امنیتی و قضایی در موارد متعددی با اعمال محدودیت و تحت فشار قرار دادن زندانیان و خانواده ی آنان مانع از هر گونه اطلاع رسانی در خصوص وضعیت آنان می شوند.

آقایی که خود نیز به همراه همسرش در جریان حوادث پس از عاشورای گذشته بازداشت شده و قریب به دو ماه را در بازداشت انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین به سر برده بود و با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شد. اما بدرالسادات مفیدی هم چنان در وضعیت بلاتکلیف حقوقی و بدون دسترسی به وکیل و دادرسی عادلانه و بی آن که تفهیم اتهام شده باشد در زندان شرایط دشواری را تجربه می کند.

بدرالسادات مفیدی از روزنامه نگاران باسابقه ای است که پیش از این خبرنگارپارلمانی روزنامه هایی همچون حیات نو و شرق بوده است. او همچنین دبیرانجمن صنفی روزنامه نگاران بود که سال گذشته به دستور مقامات ایرانی تعطیل شد. این انجمن بزرگترین انجمن مستقل روزنامه نگاران در ایران به شمار می رفت که منتقد سیاست های دولت در زمینه مطبوعات و روزنامه نگاران بود. نزدیکان مفیدی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که وی در جریان تجمعات بعد از انتخابات اساسا هیچگاه فعال نبود و در هیچ یک از این تجمعات شرکت نداشت و بازداشت او به دلیل وقایع روز عاشورا غیرواقعی است. آنها همچنین تاکید کردند که در جریان فشار بر انجمن صنفی روزنامه نگاران، بدرالسادات مفیدی بارها به انتقاد از تصمیم مقامات دولتی و نیز غیرقانونی بودن تصمیم آنها پرداخت و تا آخرین لحظه فعالیت انجمن به دفاع از حقوق مطبوعات از طریق نامه نگاری با مقامات و طرح مسایل این حوزه در مطبوعات پرداخت و دلیل دستگیری وی نیز انتقادات وی در مقام دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران بوده است

بیان دیدگاه