بيكاري از مرز 17 درصد گذشته‌است

ايلنا: به اعتقاد معاون دبيركل خانه كارگر، هم مركز آمار و هم وزارت كار سعي در انكار حقايق مربوط به اقتصاد ايران و پنهان كردن نرخ واقعي بيكاري دارند.
بيكاري از مرز 17 درصد گذشته‌است
حسن صادقي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با يادآوري اينكه نخستين‌بار در زمان وزارت كار دولت نهم معيارهاي جديدي براي تشخيص افراد بيكار از غيربيكار مورد استفاده قرار گرفت؛ گفت: هرچند با اين معيارها كه پايين‌تر از استانداردهاي جهاني بودند نرخ بيكاري بسيار پايين نشان داده شد اما به دليل شكست سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصادي مسوولان وقت امروز مركز آمار از رشد 3.5درصدي بيكاري خبر مي‌دهد.
به گفته رئيس پيشين كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور، سير صعودي نرخ بيكاري به قدري شديد شده است كه حتي با تعيين كردن حداقل دو ساعت كار در هفته براي شناسايي افراد بيكار نيز نمي‌توان واقعيت را پنهان كرد.
وي پيش‌بيني كرد كه به دليل شكست در اجراي برنامه‌هاي اشتغالزايي دولت در حال حاضر نرخ بيكاري در ايران برخلاف آمار منتشر شده به بيش از 17 درصد (معادل 5 ميليون نفر) افزايش پيدا كرده باشد.
رئيس اتحاديه پيشكسوتان جامعه كارگري، گفت: صرفه نظر از اختلافي كه ميان كارشناسان اقتصادي آمار رسمي منتشر شده وجود دارد؛ مردم عوام كوچه و بازار نيز متوجه غير واقعي بودن آمار منتشر شده در مورد نرخ بيكاري هستند.
به گفته صادقي تنها كافي است تا وضعيت شغلي افراد يك خانواده معمولي را با شرايط جامعه تعميم دهيم تا واقعيت پنهان شده در مورد نرخ بيكاري آشكار شود.
وي تصريح كرد: برخلاف خانوادهاي مرفه و توانگر كه اعضاي آن به بهترين فرصت‌هاي شغلي در بازار كار دسترسي دارند در اكثريت خانواده‌هاي ايراني افرادي حضور دارند كه با وجود داشتن تحصيلات و تخصص همچنان در جست‌وجوي يك فرصت شغلي هستند.
وي افزود: با تعميم دادن اين وضع به كل جامعه مشخص مي‌شود كه نه آمار منتشر شده مركز آمار ايران و نه ادعاي وزير كار، هيچكدام در مورد بيكاري درست نيست.
صادقي با يادآوري اينكه همه بيكاران كشور مقدري‌بگير صندوق بيمه بيكاري نيستند؛ گفت: وزارت كار بايد به جاي دستاويز قرار دادن آمار مقدري‌بگيران بيمه بيكاري واقعيت را شجاعانه بپذيرد و براي مهار آن اقدام كند.

نوشته شده در خبر. Leave a Comment »

بیان دیدگاه