نماینده پارلمان آلمان در تهران: «من گفتم چرا خانم ستوده که وکیلی سرشناس است در زندان به سر می‌برد؟»

کلادیا روت، رئیس حزب سبزها و نماینده فراکسیون همین حزب در پارلمان آلمان، که به همراه هیئتی از طرف کمیسیون سیاست‌های آموزشی و فرهنگی آلمان در خارج از کشور به ایران سفر کرده، با شماری از مسئولان حکومتی نیز دیدار و گفت‌وگو داشته است.
گرچه هدف از این سفر و دیدارهایی که این هیئت داشته، بحث و تبادل نظر در زمینه فعالیت‌های انستیتو گوته و گشایش یک مدرسه آلمانی در تهران بود، اما خانم روت، سخنگوی این کمیسیون، گفت در تمام ملاقات‌هایی که با مقامات ایرانی داشته مسئله وضعیت حقوق بشر ایران در مرکز گفت‌وگوها بوده است.


نماینده پارلمان آلمان در تهران: «من گفتم چرا خانم ستوده که وکیلی سرشناس است در زندان به سر می‌برد؟»

رادیو فردا (شیرین فامیلی):

خانم روت می‌افزاید: «ما با آقای لاریجانی، رئیس مجلس ایران و برادر او که مسئول ستاد حقوق بشر قوه قضاییه است، همچنین با وزیر امور خارجه، گروه پارلمانی ایران و آلمان، بسیاری از نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و با کسانی که در زمینه فرهنگ و هنر و ادبیات و روزنامه‌نگاری فعالیت می‌کنند دیدار داشتیم. افزون بر این با آیت‌الله شیرازی نیز ملاقات کردیم. در این دیدارها به ویژه برای من مسئله وضعیت حقوق بشر ایران نقش اصلی را ایفا می‌کرد. من در هر گفت‌وگویی با مقامات نه فقط درباره وضعیت حقوق بشر درایران به طور عام صحبت کردم، بلکه قربانیان نقض حقوق بشر در ایران را با نام برشمردم.»

خانم روت پرسش‌هایی که در دیدار با مقامات ایرانی مطرح کرده را چنین بر می‌شمرد: «من گفتم چرا خانم ستوده که وکیلی سرشناس است در زندان به سر می‌برد؟ به چه دلیل فعالان اینترنتی در زندان هستند؟ چرا روحانیون نواندیش در زندان هستند؟ چرا این همه روزنامه‌نگار زندانی هستند؟ برای چه آزادی بیان و مطبوعات به شدت محدود شده است؟ چرا بهاییان تحت پیگرد قانونین قرار می‌گیرند؟ چرا با برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی آنها مخالفت می‌شود و چرا شمار زیادی از آنها در زندان هستند؟ برای چه دانشجویان محاکمه و محکوم می‌شوند و به زندان می‌افتند؟ با کسانی که در جریان جنبش سبز انسان‌های زیادی را کشتند و زخمی کردند چه کردید؟»

رئیس حزب سبزهای آلمان با تأکید بر اینکه ندا را فراموش نمی‌کند، معتقد است اگر ما ندا و دیگران را فراموش کنیم بار دیگر همین اتفاق خواهد افتاد.

کلادیا روت در مورد واکنش و پاسخ مسئولان حکومتی ایران به ویژه محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، به پرسش‌های هیئت آلمانی در زمنیه نقض گسترده حقوق بشر درایران، چنین توضیح می‌دهد: «لاریجانی از تفاوت نظر در مورد مسئله حقوق بشر میان ایران و آلمان صحبت کرد. من در مخالفت با او گفتم اصول حقوق بشر در تمام جهان معتبر و غیرقابل تفکیک است. به عنوان مثال حقوق زنان باید در ایران به همان اندازه معتبر باشد و به رسمیت شناخته شود که در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی. اما در جهانی بودن چهارچوب‌ها و اصول اولیه حقوق بشر تردیدی نیست و تمام کشورها موظفند آن را رعایت کنند و حکومتی مانند حکومت ایران نمی‌تواند بگوید ما تفسیر خودمان را از حقوق بشر داریم.»

کلادیا روت، رئیس حزب سبزهای آلمان در ادامه می‌گوید: «آقای لاریجانی پذیرفت مرا از وضعیت کسانی که نام و مشخصات آنها را در یک لیست بزرگ به او ارائه دادم قرار دهد. به او گفتم که ما نگران وضعیت و سرنوشت این افراد هستیم و می خواهیم بدانیم برای آنها چه اتفاقی می‌افتد. ما وضعیت این افراد را به دقت زیر نظر داریم، همچنین خواستار آزادی انسان‌هایی هستیم که به خاطر استفاده از حقوق و آزادی‌های اولیه خود در زندان به سر می‌برند.»

بیان دیدگاه