اخبار رادیو راه کارگر امروز 2 تیر 1390 برابر با 23 یونی 2011

مادران پارک لاله و حامیان آنان در خارج از کشوربا انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل بر بررسی و رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران تاکید کردند.
افزایش قیمت سوخت، کوره های آجرپزی را در رشتخوار تعطیل کرد و باعث بیکاری ده هزار نفر شد.
علیرغم تکذیب مسئولین رژیم، تعداد سه میلیون کارگر پیمانی در بخش خصوصی مشغول به کار هستند.
در حالیکه کارخانه سامان کاشی بروجرد تولید داشته، مدیرعامل این کارخانه هشت ماه است که حق بیمه کارگران را به اداره بیمه واریز نمی کند.
پس از گران کردن بی سر و صدای بلیط قطار و هم چنین مترو، تاکسی ها و اتوبوس ها، قائم مقام وزارت راه از خبر گران شدن قیمت بلیط هواپیما را اعلام کرد
دبيراجرايي خانه كارگر استان قزوين از تعطيلي شركت تبد و بیکاری 300 کارگر ان خبر داد.
بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، فردی ناشناس یکی از اتاق های این دفتر را به اتش کشید و گریخت

اخبار رادیو راه کارگر امروز 2 تیر 1390 برابر با 23 یونی 2011
مشروح اخبار
مادران پارک لاله و حامیان آنان در خارج از کشوربا انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل بر بررسی و رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران تاکید کردند. در بخشی از این نامه امده است جناب اقای احمد شهید؛ اینک که پس از سالها تلاش و تقاضاهای مکرر قربانیان رژیم جمهوری اسلامی و مادران و خانواده های دردمند آنان، سرانجام سازمان ملل متحد، جنابعالی را بعنوان گزارشگر ویژه برای رسیدگی به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر توسط این حکومت برگزیده است، بارقه امید تازه ای در دلهای پر درد خود احساس می کنیم. چرا که خوشبختانه این فریاد شنیده شده است که حقوق بشر امری است جهانی و نظارت بر اجرای آن نیز توجهی جهانی را طلب می کند. وظیفه خود می دانیم بار دیگر توجه جنابعالی را به دشواری کار عظیمی که در پیش دارید جلب نموده وآمادگی خود را برای کمک در گرد آوری مدارک و شواهد زنده قربانیان این رژیم اعلام نمائیم. چرا که به قول آقای موریس کاپیتورن گزارشگر پیشین حقوق بشر در ایران، راه پر چالشی در پیش دارید که لازم می آید تمامی حملات شخصی و حرفه ای حکومت را علیه خود تحمل کرده، ناديده بگیرید و خود را برای اقسام توجيه ها و حيله های آن آماده سازید. مادران عزادار در بخش دیگری از نامه خود نوشتند چنانکه گفته میشود متأسفانه در شرایط حاضر سازمان ملل نیز فاقد ابزارهای عملی لازم برای وادار کردن حکومت ها در پذیرش گزارشگران ویژه حقوق بشر است. اما بدیهی است انزوای جهانی حکومت هایی که اینچنین بی محابا حقوق بشر را لگد مال می کنند تنها به دنبال جهانی شدن این روشنگری می تواند محقق شود و اینجاست که امیدواریم بتوانیم با یاری شما و دیگر وجدانهای بیدار جهان، قدمی به تحقق این امر نزدیک تر شویم.

افزایش قیمت سوخت، کوره های آجرپزی را در رشتخوار تعطیل کرد و باعث بیکاری ده هزار نفر شد. حکیمی عضو اتحادیه مصالح فروشان و کوره داران رشتخوار گفت: ۴۰ واحد تولید آجرپزی در شهرستان رشتخوار بعد از حذف یارانه ها و گرانی نفت کوره صد در صد تعطیل شدند و بیش از ۱۰ هزار نفر کارگر در این کوره ها اکنون بیکار و سرگردان شده اند و امرار معاش خانواده آنان دچار مشکل شده است. به گفته وی در گذشته قیمت یک تانکر سوخت ۴۵۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر این قیمت پس از اجرای هدفمند کردن یارانه ها به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. یکی از آجرپزان گفت: در حال حاضر هیچ یک از کوره های آجرپزی کارگر نگرفته اند و علت آن افزایش قیمت گاز است. وی درباره کارگران مشغول به کار در این حرفه، گفت: این کارگران کار دیگری ندارند و بیکاری، سبب ایجاد مشکلات دیگری در جامعه خواهد شد.

تعداد سه میلیون کارگر پیمانی در بخش خصوصی مشغول به کار هستند. داوود جواني، دبير كانون انجمن‌هاي صنفي كارفرمايان شركت‌هاي خدماتي، پشتيباني، فني و مهندسي با بیان این مطلب گفت: فقط متخصصان و كارشناسان از حالت پيمانكاري خارج شده‌اند. این در حالیست که بر اساس آمار اعلام شده توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور، تعداد نيروهاي شركتي دستگاه‌هاي اجرايي كشور در پايان سال گذشته به صفر رسيده است. جوانی با بيان اين‌كه همه‌ نيرو‌هاي پيمانكاري به صورت كلي حذف نشده‌اند، گفت: اكثر نيروهاي پيمانكاري با پست‌هاي تخصصي نظير معلمان و كاركنان آموزش و پرورش قرار‌دادي شده‌اند. وي با تاكيد بر اينكه در كارهاي حجمي هنوز بسياري از نيروها شركتي هستند، ادامه داد: كاركنان شركتي كارهاي حجمي مثل نظافت و طبخ غذا بر اساس قانون نمي‌توانند به صفر برسند چرا كه بايد به بخش خصوصي واگذار شوند. جواني با بيان اين‌كه اگر نيروهاي حجمي و غير متخصص قرار‌دادي شوند، حجم دولت نيز به همان اندازه بزرگ‌تر مي‌شود، خاطر نشان كرد: بر اساس بند 10 ضوابط اجرايي بودجه سال جاري كه در تاريخ 29 خرداد‌ماه ابلاغ شده است، هرگونه عقد قرار‌داد در قالب نيروي انساني برخلاف قانون است و كارهاي حجمي شامل خدمات عمومي، تاسيسات، فضاي سبز، حمل‌ونقل، چاپ و تكثير، تعمير و نگهداري و تهيه‌ غذا در قالب هفت آيتم بايد از طريق بخش خصوصي اقدام شود. وي در پايان بيان كرد: در حال حاضر بيش از 20 هزار شركت و سه ميليون نيروي انساني در كشور در حال انجام كارهاي حجمي هستند
مدیرعامل کارخانه سامان کاشی بروجرد هشت ماه است که حق بیمه کارگران را به اداره بیمه واریز نکرده در حالیکه این کارخانه تولید داشته است. یکی از کارگران این کارخانه گفت: در حال حاضر 400 کارگر در این کارخانه فعالیت دارند که حق بیمه آنها در مدت زمان یاد شده پرداخت نشده است. به گفته وی هرماه حق بیمه از حقوق ما کسر شده اما پول بیمه به اداره بیمه واریز و برای ما دفترچه بیمه صار نشده است. یکی دیگر از کارگران این کارخانه اظهارداشت: این در حالیست که مسئولین شهر از این مسئله آگاه بوده که صاحب کارخانه هیچ گونه حق و حقوقی برای بیمه کارگران پرداخت نکرده است. وی افزود: چرا حقوق سه ماهه ما را به صورت مساعده 10 درصدی یا 30 درصدی پرداخت می کند؟ ما باید درد خود را به چه کسی بگویم؟ این کارگر بروجردی بیان داشت: بعد از تصویب دولت مبنی بر20سال سابقه کار برای عنوان مشاغل سخت هنوز پرسنل در بلاتکلیفی به سر می برند و این در حالی است که می خواهند بازنشسته شوند اما بیمه ندارند. وی افزود: سال گذشته دو تن از همکاران ما فوت کرده و خانواده آنها به دلیل نداشتن دفترچه بیمه سنوات آنها با مشکل مواجه شده اند. رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان بروجرد در این رابطه گفت: طی جلسه ای با شورای این کارخانه قرار شده که نامه ای پیرامون مسائل موجود به اداره کل تامین اجتماعی در استان ارسال شود.
پس از گران کردن بی سر و صدای بلیط قطار و هم چنین مترو، تاکسی ها و اتوبوس ها، قائم مقام وزارت راه از گران شدن قیمت بلیط هواپیما خبر داد. درست شش ماه پس از آغاز دور اجرایی هدفمندی یارانه‌ها دیگر نمی‌توان جلو قیمت را با خواهش، تمنا و حتی اجبار گرفت. در پی حذف یارانه ها، رژیم در روزها و ماه‌های آغازین، سعی می کرد با تهدید و فشار، از صنعت گرفته تا حمل‌ونقل، جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد. این روزها اما سایت‌های خبری، روزانه خبر از افزایش یک کالا می‌دهند. در همین ارتباط قائم مقام وزارت راه‌وترابری از افزایش قیمت بلیت هواپیما در آینده نزدیک خبر داده و گفت: این امر توسط ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام خواهد شد.
دبيراجرايي خانه كارگر استان قزوين از تعطيلي شركت تبد خبر داد. اين شركت زيرمجموعه بنياد مستضعفان و جانبازان است و با وجود داشتن حدود 300 كارگر چند ماهي است كه در تعطيلي به سر مي‌برد. کریمی با بيان اينكه كارگران شركت تبد همگي رسمي هستند، گفت: مديران شركت تبد عزمي براي راه‌اندازي اين كارخانه ندارند. به گفته وی بيشتر كارگران شركت تبد در آستانه بازنشستگي هستند كه اين موضوع دل نگراني‌هاي كارگران را بيشتر كرده است. هم چنین جمعي از كارگران شركت پلاستيك شاهين كه درمحدوده جاده ساوه قرار دارد، از مديركل تامين اجتماعي غرب تهران خواستند كه به مشكلات بازنشستگي انها رسيدگي كند. اين كارگران می گویند ما حدود 45 كارگر هستيم كه طبق قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان‌آور مي‌توانيم با 20 سال سابقه كار بازنشسته شويم اما به دليل وجود مشكلات اين امر تاكنون به تعويق افتاده است. آنان با بيان اينكه هيچ مشكل قانوني در زمينه بازنشستگي خود نداريم ،تصريح كردند: اگر مسئولان اداره‌كل تامين اجتماعي غرب تهران كمي سريع‌تر به پرونده ما رسيدگي كنند مشكل ما برطرف مي‌شود.
اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام از اتش زدن یکی از اتاق های این دفتر توسط فردی ناشناس خبر داد. روابط عمومی دفتر مجمع تشخیص مصلحت طی اطلاعیه ای اعلام کرد که در نیمه شب دوشنبه ‌۳۰ خرداد یکی از اتاق‌های ساختمان قدس، دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اقدامی خرابکارانه دچار حریق شد و تمام وسایل آن در آتش سوخت. در این اقدام قابل تامل و مشکوک، شخصی با ورود به ساختمان قدس، به وسیله‌ای اتاق محل استقرار منشی‌های رفسنجانی را به آتش کشید و متواری شد. در این حادثه یک نفر مصدوم شده و اتاق مذکور با تمام وسایل و حتی درب‌های آن در شعله‌های آتش سوخت. بر اساس این گزارش دوربین‌های حفاظتی مجمع از لحظه ورود این فرد به مجمع تا لحظه خروج از چهره او تصویرهای روشنی ثبت کرده‌اند که این تصاویر در اختیار مراجع و مسئولان ذیربط قرار گرفته است.

بیان دیدگاه