درگذشت احمد بن بلا، رهبرجنبش استقلال و نخستين رئيس‌جمهور الجزاير

شبکه الجزيره از درگذشت «احمد بن بلا»، از رهبران انقلاب استقلال‌طلبانه الجزاير عليه اشغالگران فرانسوی و نخستين رئيس‌جمهوری اين کشور پس از سال‌ها بيماری در سن ۹۶ سالگی خبر داد.


درگذشت احمد بن بلا، رهبرجنبش استقلال و نخستين رئيس‌جمهور الجزاير

جـــرس:

به گزارش آفتاب، تلويزيون الجزيره شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که احمد بن بلا، نخستين رئيس‌جمهوری الجزاير در محل اقامت خود در الجزيره، پايتخت الجزاير در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

بن بلا در ماه‌های اخير دو بار در بيمارستان نظامی «عين نجعه» در پايتخت الجزاير بستری شد و در روزهای اخير به شدت تحت‌نظر پزشکان قرار داشت.

نخستين رئيس‌جمهوری الجزاير پس از سال‌ها مبارزات استقلال‌طلبانه مردم الجزاير در اکتبر ۱۹۶۳ ميلادی به عنوان نخستين رئيس‌جمهوری الجزاير انتخاب شد.

وی در دوران رياست‌جمهوری خود اموال و تاسيسات خارجی را در کشور ملی اعلام کرد و سرانجام در ژوئن سال ۱۹۶۵ ميلادی توسط سرهنگ حواری بومدين از رياست‌جمهوری برکنار شد.

غلامرضا امامی مترجم و پژوهشگر عرصه تاريخ و ادبيات، چندی پيش به خبرگزاری مهر از کتابی که درباره محمد احمد بن‌بلا رهبر استقلال الجزاير و اولين نخست وزير و نيز رئيس جمهور انتخابی اين کشور نوشته بود سخن گفت، که حاصل ساعتها ديدار و ملاقات با شخص بن بلا بود.

بیان دیدگاه