پای چینی ها با اشاره چه کسی به زادگاه مشایی باز شد؟

kamanکنارگذر جنجالی رامسر پروژه ای با قرار داد 500 میلیون دلاری
پای چینی ها با اشاره چه کسی به زادگاه مشایی باز شد؟
هتل 7 ستاره سماموس آسمان‌خراشی که قرار بود در 60 طبقه، 240 متر ارتفاع و 200 هزار متر زیربنا ساخته شود و محلی برای استفاده شخصیت‌های بین‌المللی و اقامت هم‌زمان سران تمامی كشور‌های جهان! به راستی چرا …

شفاف: باز هم یک پروژه جنجالی دیگر در دولت دهم کلید خورد. این پروژه در زادگاه اسفندیار رحیم مشایی در شهر رامسر اجرایی خواهد شد. عملیات اجرایی پروژه کنارگذر ساحلی رامسر در اردیبهشت ماه 1391، با حضور احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی آغاز شد، اما هر روز ابعاد جدیدی از این پروژه روشن می شود.

قرار است پروژه کنارگذر ساحلی رامسر به عنوان پایلوت با هدف ایجاد بستر مناسب برای تردد غرب به شرق استان، حل معضل ترافیکی شهر رامسر، ایجاد یک طرح مهندسی و نمادین و ایجاد فضاهای توریستی اجرا شود، طول این پروژه 10 کیلومتر و عرض آن 50 متر است و روش اجرا با احداث پل و استحصال اراضی صورت می‌گیرد. کارفرمای این پروژه سازمان بنادر و دریانوردی و سرمایه‌گذار آن قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا و زمان اجرای پروژه سه سال و نیم اعلام شد.
طرح ملی کنار گذر ساحلی رامسر چیست؟

در سال 1385، هیأت  دولت در سفر استانی به مازندران، مصوبه ای را درخصوص انجام مطالعات و لزوم اجرای پروژه کنارگذر ساحلی رامسر تصویب می کند. در اواخر سال 1386، شرکت مهندسین مشاور «هرم پی» (به عنوان مدیر پروژه)،مطالعات امکان سنجی و طراحی کانسپت این طرح ملی را آغاز کرد.

همزمان با شروع مطالعات، شرکت مشاوره کنترل های اقلیمی و زیست محیطی DHI از کشور دانمارک (به عنوان مشاور خارجی)، اقدام به نقشه برداری ماهواره ای از سواحل شمالی ایران کرد.(این شرکت از مشاوران سازمان بنادر و دریانوردی ایران است که پیش از اجرای این طرح ،نقشه برداری از سواحل شمالی و جنوبی ایران،به منظور بررسی تغییرات جزرو مد و تغییرات بستر ساحلی ایران را انجام داده بود)

در مردادماه 1389، اجرای این پروژه به تصویب هیأت  دولت رسید. بنابراین طرح کنارگذر ساحلی رامسر با توجه به ابعاد و اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده بود، در وهله اول به عنوان یک راه دسترسی و در نگاه دیگر به عنوان یک پروژه گردشگری تعریف شد. این پروژه با هدف حل معضلات ترافیک عبوری شهر و با رعایت الزامات زیست محیطی، به طول تقریبی 10 کیلومتر و عرض60 متر،شامل چهار باند رفت و چهار باند برگشت ماشین رو و 2 خط ریل رفت و برگشت با رویکرد گردشگری و اقتصادی شکل گرفت و به عنوان طرح پایلوت توسط وزارت راه و ترابری با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست انجام گردید.

براساس مصوبه هیات وزیران ، 20 درصد سرمایه گذاری توسط دولت و 80 درصد آن توسط بخش خصوصی پیش بینی شد.مدیركل راه وترابری مازندران نیز اجرای این مصوبه را به سازمان بنادر و دریانوردی محول نمود.

در اردیبهشت ماه 1390 قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیاء (عج) سرمایه گذاری این پروژه را بر عهده گرفت و متعهد شد تا ظرف مدت شش ماه مطالعات پایه مهندسی و در مدت مدت پنج سال، عملیات اجرای کنارگذر ساحلی رامسر را به اتمام رساند. میزان سرمایه گذاری در این طرح، در ابتدا،800 میلیارد تومان و در نهایت،1300 میلیارد تومان اعلام شد. در نهایت،عملیات اجرایی این طرح در اردیبهشت ماه 1391، آغاز شد.


به گفته مدیران طرح، فرم این جزیره، از کمان آرش الهام گرفته است. مدیر کل راه و ترابری استان مازندران،درخصوص چرایی ورود به حریم دریا و ساخت و ساز در آن می گوید: برای ساخت این آزادراه كه مقداری در مسیر دریا قرار می گرفت، دو راه خشك شدن دریا و یا خرید زمین وجود داشت؛ كه در حوزه استحفاظی مازندران به دلیل گرانی زمین، استحصال دریا راحت تر از تملك زمین عنوان شد و بدین ترتیب ورود به حریم دریا انتخاب گردید.

تقلید از پروژه شکست خورده جزایر مصنوعی امارات

متاسفانه، مشاورین داخلی این پروژه ملی و مسئولین امر، هیچگاه از منظر عبرت به این رویداد، نگاه نکردند و پروژه کنارگذر ساحلی رامسر که به رغم تکذیب و انکار مدیران مشاور، تقلیدی آشکار از مجموعه پروژه های نخل (Palm) امارات است، درمقیاسی از نظر فیزیکی به مراتب کوچک تر و از نقطه نظرشرایط ژئوفیزیکی وبه خصوص ناپایداری ساختاری ساحل در برابرعملکرد فرساینده به مراتب آسیب پذیرتراز «جزایر مصنوعی امارات»، چیزی نیست جز تکرار یک ماجراجویی محکوم به شکست.

نوشته شده در اجتماعی. برچسب‌ها: , , . Leave a Comment »

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصاتِ خود را پر کنید یا برایِ ورود رویِ نقشک‌ها کلیک کنید:

نشان‌وارهٔ WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

درحال اتصال به %s