فعال صنفی معلمان: تشکل های صنفی اگر به دولت نزدیک شوند در آن حل می شوند

Download (2)سایت خبری راه کارگر : تشکلهای صنفی اگر به دولت نزدیک شوند، کارکرد خود را از دست داده و در آن حل می شوند. محمدرضا نیک نژاد، فعال صنفی معلمان می گوید فشارهایی که طی هشت سال گذشته بر نهادهای مدنی به طور عام و تشکل‌های صنفی معلمان به طور خاص وارد شده نیرو‌هایشان را زمینگیر و ساختارشان را ناکارآمد کرده است. وی با مقایسه وضعیت تشکل های مستقل در کشورهای دموکراتیک با آنچه در جمهوری اسلامی وجود دارد گفت در حالی که تعداد اعضای تشکل‌های صنفی در کشورهای دموکراتیک به چهار الی پنج میلیون نفر می‌رسد،


فعال صنفی معلمان: تشکل های صنفی اگر به دولت نزدیک شوند در آن حل می شوند

این تعداد با بدنه اجتماعی تشکل‌های صنفی موجود در کشور ما قابل قیاس نیست. به گفته وی به خاطر شرایط تحمیل شده از سوی جمهوری اسلامی، حتی در برخی از شهرهای کشور، تعداد اعضای تشکل‌های صنفی معلمان از تعداد انگشتان دست کمتر است. در سالهای اخیر بطور مستمر نیاز به ایجاد تشکلهای مستقل از سوی فعالین مدنی، کارگری، معلمان، زنان و مدافعین محیط زیست اعلام شده است. رژیم اسلامی نیز برای مقابله با گسترش این فکر، که پایه اصلی شرکت دموکراتیک مردم در سرنوشت خود را رقم می زند، از سوئی سرکوب و زندان فعالین مستقل از رژیم، و از سوی دیگر ایجاد تشکلهای بی خطر و وابسته به خود را بکار بسته است.
یک فعال صنفی معلمان: نهادهای مدنی نباید به بخشی از بدنه دولت تبدیل شوند‎
ایلنا / یک فعال صنفی معلمان گفت: فشارهایی که طی هشت سال گذشته بر نهادهای مدنی به طور عام و تشکل‌های صنفی معلمان به طور خاص وارد شده نیرو‌هایشان را زمینگیر و ساختارشان را ناکارآمد کرده است. محمدرضا نیک‌نژاد در این باره به ایلنا گفت: رابطه دولت با تشکل‌های صنفی نیازمند بازسازی کلی است. دولت آقای روحانی می‌تواند با ایجاد فضای لازم برای فعالیت کنشگران صنفی به گسترش کمی و کیفی نهادهای مدنی کمک کند. وی عدم تمایل معلمان به مشارکت در فعالیت‌های صنفی را یکی از آسیب‌های تشکل‌های فعال در کشور دانست و افزود: شرایط ۸ سال گذشته به خودداری معلمان از ورود به ساختار تشکل‌های صنفی منجر شده است. در حالی که تعداد اعضای تشکل‌های صنفی در کشورهای دموکراتیک به ۴ الی ۵ میلیون نفر می‌رسد، این تعداد با بدنه اجتماعی تشکل‌های صنفی موجود در کشور قابل قیاس نیست. این فعال صنفی معلمان ادامه داد: حتی در برخی از شهرهای کشور، تعداد اعضای تشکل‌های صنفی معلمان از تعداد انگشتان دست کمتر است. کاهش فشارهای نهاد‌های نظارتی باعث می‌شود معلمان با خاطری آسوده به فعالیت صنفی بپردازند. به گفتهٔ آقای نیک‌نژاد، اگر تشکیلاتی به وجود بیاید ولی به دلیل محدودیت در عضو گیری، بدنهٔ اجتماعی کوچکی داشته باشد نقش صنفی‌اش اساسا زیر سوال می‌رود. او در ادامه بیان کرد: تشکل‌های صنفی واسطه میان دولت و معلمان هستند. برخی نهادهای مدنی ماند احزاب، نقش سیاسی برای خود تعریف کرده‌اند بنابراین برای کسب جایگاه در دولت دورخیز می‌کنند اما نهادهای صنفی باید غیر سیاسی باشند. نیک‌نژاد تصریح کرد: حتی اگر دولت آقای روحانی بخواهد تشکل‌های صنفی را از سر دلسوزی وارد دولت کند آن‌ها نباید به چنین شرایطی تن دهند زیرا ورود یک تشکل صنفی به دولت، زبانش را کند می‌کند. وی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی نهادهای صنفی، دور نگه داشتن خودشان از نهاد دولت است. نقش واسطه‌گری میان بدنه اجتماعی و دولت نباید تشکل‌ها را به بخشی از بدنه بوروکراتیک دولت تبدیل کند. این فعال صنفی معلمان در پایان اظهارداشت: نهادهای مدنی از جمله تشکل‌های صنفی معلمان در حال حاضر شرایط شکننده‌ای دارند اما دولت قدرت مسلط است بنابراین در صورتی که این نهاد‌ها با دولت، وارد تعاملاتی خاص شوند به دلیل قدرت بلامنازع دولت، در آن حل می‌شوند.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s