عامل اصلی تورم در دولت گذشته ، سیاست مسکن سازی و پروژه مهر و گسترش آن بوده است

images (1)سایت خبری راه کارگر- انعکاس اخبار آماری بانک مرکزی در رابطه با افزایش نرخ تورم در طی هفته گذشته و انعکاس عکس العمل حکومتیان و نمایندگان مجلس در قبال آن ، دولت روحانی را به بیان رفرمی بر سر مبانی اقتصادی کشور کشانده است . اینکه ایا رفرم اقتصادی در این نظام امکان پذیر است یا نه ، بحث دیگری است . اما گفتگوی اخیر وزير راه و شهرسازي عباس آخوندی در يك برنامه تلويزيوني رودرروي مردم ، و انعکاس آن در سطح رسانه های نوشتاری ، نقش و موقعیت دولت پیشین بر سر سرمایه گذاری کلان در پروژه مسکن مهر را به زیر سئوال کشاند.


عامل اصلی تورم در دولت گذشته ، سیاست مسکن سازی و پروژه مهر و گسترش آن بوده است

آنجا که از سهم مسکن مهر در ایجاد تورم 40 درصدی در سطح جامعه پرده بر می دارد. از یک سو مشکل خود بالا رفتن قیمت زمین و از سوی دیگر رقم سرسام آور مسکن رادرسطح کلان شهر تهران طی هشت سال گذشته، با رقمی بيش از 800 درصد و قيمت مسكن نيز حدود 500 درصد رشد نشان می دهد.

وزیر راه و شهر سازی: با انتقاد از تزريق پول از سوي بانك مركزي گفته‌هايش را درباره بخش مسكن شروع كرده بود، اين روش را راهكار مناسبي براي تامين مالي مسكن ندانست و گفت: افزايش سهم بانك‌ها در تامين منابع مالي مسكن از طريق پس انداز خود مردم، راه‌حل جدي براي تامين مسكن پايدار است. او درباره ادغام دو وزارتخانه راه و مسكن از لزوم توجه به هر دو حوزه ياد كرد و گفت: حدود 10درصد توليد ناخالص داخلي كشور در حوزه حمل‌و‌نقل است و به همين علت اين حوزه نيز نيازمند توجه جدي است. او در حوزه مسكن مهر هم با توصيف خاص خود از اين حوزه، به صورت تلويحي نشان داد كه مسكن مهر همچون سيب سرخي بودكه از درون كرم زده است. او با اين توصيف، كه مسكن مهر سيب زيبا جا زده شد ، ازبرنامه توليد مسكن پايدار دولت ياد كرد و گفت: توليد مسكن پايدار مورد توجه ما است و نه توليد مسكن در كوتاه‌مدت و با مداخله گسترده دولت. وي با بيان اينكه در اين حوزه خودم را جاي مشتري قرار مي‌دهم، اظهار كرد: بر اين اساس آيا خانه (مسكن مهر) شرايط مورد نظر را دارد. به نظرم اين داستان را نمي‌توان به عنوان يك مجموعه در بسته نگه داشت. مسكن مهر مانند يك سيب بسيار زيبا به مردم نشان داده شده است، اين سيب بايد قاچ شود و آن را كالبدشكافي كرد. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا طرح مسكن مهر در دولت يازدهم ادامه مي‌يابد، گفت: اگر بخواهيم سياستي را تثبيت كنيم يا تغيير دهيم نبايد بر اساس اغراض شخصي و دلخواه مديران باشد، بلكه بايد ببينيم اين سياست‌ها چقدر مشكلات مردم را حل مي‌كند و چقدر امكان تداوم دارد ضمن آنكه منابع مالي آن نيز بايد وجود داشته باشد. آخوندي با بيان اينكه در ساخت مسكن نبايد تنها به كميت بلكه به نوع ساخت و كيفيت آن هم توجه كرد تاكيد كرد: بايد خود را جاي مردم قرار دهيم و ببينيم آيا مسكني كه مي‌سازيم شرايط مناسب را براي زندگي دارد؟آخوندي با بيان اينكه نخستين بحث مسكن مهر جانمايي آن است، گفت: بايد بررسي كنيم آيا سايت‌هاي مسكن مهر درست انتخاب شده و مي‌تواند اطمينان مورد نظر را حاصل كند. بحث دوم مربوط به طراحي و معماري اين پروژه‌هاست، با توجه به اينكه اكثر خانم‌هاي ايراني خانه‌دار هستند، آيا معماري خانه‌ها جذابيت لازم را دارد.

مسكن مهر وسهم40 درصدي در تورم

آخوندي با بيان اينكه افزايش رضايتمندي مردم دغدغه ما است، افزود: بايد طرح مسكن مهر را آسيب‌شناسي كرد و بررسي بيشتري انجام داد تا بتوانيم درباره ادامه يا توقف اجراي آن تصميم بگيريم. وي ادامه داد: براساس گزارش آقاي بهمني بيش از 40 درصد افزايش پايه پولي كشور ناشي از طرح مسكن مهر است يعني حدود 40 درصد تورم بيش از 40 درصدي فعلي ناشي از اين حوزه است. وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه اجراي طرح مسكن مهر عمدتا با تزريق منابع بانك مركزي و نه منابع بانك‌ها صورت گرفته است، گفت: تاكنون حدود 38 هزار ميليارد تومان از منابع بانك مركزي در اين طرح تزريق شده است و حدود 12 هزار ميليارد تومان ديگر نيز بايد در اين طرح تزريق شود. وي افزود: از مردم بايد سوال شود كه آيا اجراي طرح مسكن مهر را قبول مي‌كنيد يا افزايش تورم را؟آخوندي گفت: دولت در حال بررسي است كه آيا چنين طرحي را ادامه دهد يا خير زيرا در تهران قيمت زمين در 8 سال گذشته بيش از 800 درصد و قيمت مسكن نيز حدود 500 درصد رشد داشت.

دخالت بي‌سابقه در اقتصاد

آخوندي افزود: طرح مسكن مهر مداخله عظيم و گسترده و بي‌سابقه در اقتصاد است و در تاريخ مسكن ايران چنين مداخله‌يي نداشتيم. وزير راه و شهرسازي گفت: پرسش‌هاي بسياري در حوزه مسكن مهر وجود دارد كه بايد به آن پاسخ داده شود. وي در عين حال با تاكيد بر اينكه طرح‌هاي شروع شده را حتما به پايان مي‌رسانيم، افزود: دولت هر قراردادي را كه تعهد كرده باشد به آن پايبنديم، چه اين قرارداد با پيمانكاران يا با مردم باشد. آخوندي با بيان اينكه براي ادامه اين طرح بايد در سطح ملي گفت‌وگو كنيم و ببينيم اين مداخله‌ها چقدر مي‌تواند موثر باشد، گفت: در اطراف تهران ساخت حدود 240 هزار واحد مسكوني آغاز شده است كه قاعدتا براي اسكان حدود يك ميليون نفر كافي است و اين موضوع بايد تاثير مستقيمي در كاهش قيمت مسكن در تهران مي‌داشت اما عملا اينگونه نشد و حدود 38 هزار مسكن تحويل مردم شد كه از اين تعداد حدود 20 هزار واحد، ساكن دارد. آخوندي در پاسخ به اين پرسش كه راهكار شما براي كنترل بازار و قيمت مسكن چيست؟، گفت: در اين زمينه دو موضوع ساخت و معاملات مسكن وجود دارد كه در حوزه ساخت نياز داريم تامين مالي مسكن را متكي به پس‌اندازهاي مسكن كنيم. آخوندي افزود: بايد صندوق پس اندازي باشد كه به اندازه شش يا هفت برابر پس انداز مردم تسهيلات دهد يعني اگر كسي ده ميليون در اين صندوق پس انداز داشت بايد 60 ميليون تومان تسهيلات بگيرد.

ماليات‌گيري از 500 هزار خانه خالي در تهران

وزير راه و شهرسازي گفت: ‌در واقع بانك‌هاي ما حدود كمتر از 20 درصد قيمت مسكن را در شهرهاي بزرگ تامين مالي مي‌كنند كه قابل قبول نيست و بايد سهم بانك‌ها در تامين منابع مالي مسكن افزايش يابد. وي با اشاره به اينكه سهم تامين منابع مالي بانك‌ها در مسكن در كشورهاي ديگر 70 تا 90 درصد است، افزود: افزايش سهم بانك‌ها در تامين هزينه‌هاي مسكن راه‌حل جدي براي تامين مسكن پايدار است. آخوندي با بيان اينكه معاملات مسكن براي دو نقش زندگي يا تجارت است، گفت: براساس آمارها در تهران بيش از 500 هزار واحد مسكوني خالي وجود دارد و اين موضوع نشان مي‌دهد كه صاحبان آنها اين مسكن‌ها را براي تجارت خريدند و نه سكونت. وي با بيان اينكه تاجران مسكن نيز مانند هر كاسب و تاجري بايد ماليات كسب و كار خود را بدهند، افزود: ماليات مسكن كسي كه آن را براي محل سكونت خود دارد بايد در كمترين حد و حتي از آن معاف باشد اما كسي كه در زمينه تجارت مسكن و زمين فعال است بايد ماليات دهد. آخوندي در عين حال تاكيد كرد: با روش‌هاي اجباري مخالف و با راهكارهاي اقتصادي موافقيم.

سهم حمل‌و‌نقل در بورس صفر است

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه هم‌اكنون سهم حمل‌و‌نقل در بورس در حد صفر است، تشكيل بنگاه‌هاي بزرگ مقياس با امكان عرضه در بورس را از برنامه‌هاي خود بيان كرد. آخوندي، تسهيل مقررات و قوانين، كمك‌هاي مالياتي و اداري، دادن امتيازات، حل موانع در گمرك و بنادر و مانند آن را از ديگر برنامه‌هاي خود بيان كرد و گفت: با كمك انجمن‌هاي حرفه‌يي حمل‌و‌نقل تلاش مي‌كنيم راه‌هايي را براي افزايش ظرفيت پيدا كنيم. وي درباره طرح‌هاي باقي مانده وزارت راه و شهرسازي گفت: حجم تعهدات انجام شده در بخش عمومي با درآمدهاي دولت سازگاري چنداني ندارد به‌گونه‌يي كه هم‌اكنون بيش از 3000 ميليارد تومان به پيمانكاران بدهي داريم و با خوشبيني هم فكر نمي‌كنيم بيش از اين رقم تخصيص بگيريم. آخوندي با بيان اينكه حجم تعهدات وزارت راه و شهرسازي در زمينه حمل‌و‌نقل بسيار زياد است، افزود: كمترين رقم گزارش شده در اين زمينه بيش از 35 هزار ميليارد تومان است. وزير راه و شهرسازي درباره آزاد راه تهران- شمال هم گفت: اين آزاد راه داراي دو بحث فني و حقوقي و نيز نظام تامين مالي است. وي افزود: اين طرح مشكل جدي در ساختار حقوقي دارد و از روز نخست كج متولد شده است و اين داستان ادامه دارد. آخوندي ادامه داد: كاهش ظرفيت هوايي تنها به تحريم برنمي‌گردد بلكه بخش عمده آن مربوط به سياست‌گذاري‌هاست. وي گفت: براساس قانون برنامه امسال بايد صنعت هوايي ايران آزاد و رقابتي و بر اساس انتخاب مشتري باشد اما اين اتفاق نيفتاده است. وزير راه و شهرسازي درباره حمل‌و‌نقل ريلي هم گفت: قرار بود 30 ميليون تن بار از طريق ريلي حمل‌و‌نقل شود اما هم‌اكنون كمتر از 10 ميليون تن است و همچنين قرار بود سهم حمل‌و‌نقل مسافران از طريق ريلي 18 درصد باشد در حالي كه هم‌اكنون 5 درصد است. وي افزود: رفع اين مشكلات و اجراي برنامه‌ها نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده و تبعيت از ساز و كار بازار دارد و ورود به قيمت‌گذاري‌هاي سفت و سخت به معني حذف توسعه است.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s