اتوبوس نجابت

nejabatبهای ائتلاف برای اشغال
روشنگری. رژیم های اسرائیل و جمهوری اسلامی، علیرغم دشمنی با هم نقاط اشتراک فراوانی دارند. یکی از آنها این است که هردو برای تحکیم قدرت خود از مذهب استفاده میکنند و به درجات مختلف به مرتجع ترین و خشک مغزترین نیروهای مذهبی در تعیین سیاست دولت نقش داده اند. مذهب نیز وقتی به دولت نقل مکان میکند، نخستین کاری که برای به نمایش گذاشتن و تثیبت قدرت خود انجامد میدهد، این است که چماق واپس مانده ترین قواعد را بر سر زنان فرود می آورد.


اتوبوس نجابت

در جمهوری اسلامی این پدیده در شکل کمال یافته خود به نمایش گذاشته شده است. در اسرائیل در همه دوره ها، اما بویژه در دوره بحرانی کنونی، احزاب حاکم برای پیروزی در انتخابات و پیشبرد سیاست نزاد پرستانه خود با یهودیان افراطی ائتلاف میکنند. یک پایگاه مهم این گروه های افراطی، یهودیانی هستند که از سراسر جهان به اسرائیل دعوت شده و در زمین های تصرف شده با کاربرد زور علیه فلسطینی ها اسکان داده میشوند. آنها نقش مهمی در دزدی از زمین های فلسطینی ها و توسعه اسرائیل بازی کرده اند و با آزار و سرکوب روزمره همسایگان فلسطینی به سیاست اشغال و کوچ دادن گروهی و فلسطینی ها و مستعمره سازی فلسطین نقش بازی میکنند. جالب این است که این سیاست زمین دزدی و خانه سازی غیر قانونی دردوره کنونی بیش از همه در ساحل غربی یعنی در همان بخشی متمرکز است که با اتکاء به قدرت نظامی اسرائیل و قدرت آمریکا به کمک خیانت فاجعه بار محمود عباس و دار و دسته اش، یک دولت نمایشی و تحمیلی برپا داشته اند تا در تبلیغات رسانه ای اعلام کنند مساله فلسطین ,در حال حل شدن است, وضمنا به رای دهندگان آمریکایی نشان دهند در انتخابات ۲۰۰۸ باید به جرج بوش رای داد که بالاخره مساله فلسطین را , حل, کرد، در حالیکه هدف همان سیاست قبلی شارون است،یعنی بالا کشیدن اورشلیم شرقی، به رسمیت شناختن حق اسرائیل بر زمین هایی که در جریان مسکن سازی های غیر قانونی و کشیدن دیوار آپارتاید دزدیده است، و برگماری یک قدرت پلیسی کارگزار اسرائیل و آمریکا به کمک عباس یا عوامل جانشین دیگر برای سرکوب مقاومت فلسطینی ها.

گروه های مذهبی افراطی و سایر یهودیان نژاد پرست افراطی و احزاب وابسته به آنها در ازای کمک به این سیاست نه تنها زمین، خانه، پول، امتیازات ویژه مثل معافیت از خدمت سربازی و مالیات، و خدمات متعدد دیگر دریافت میکنند، بلکه تحمیل تعدادی از قواعد مذهبی به شدت واپس مانده را به شرط ائتلاف خود را با دولت ها، بویژه دولت اولمرت که ضعیف است، تبدیل کرده اند و نه تنها در رابطه با دریافت پول و امکانات، بلکه در رابطه با , شرعیات, نیز باج خواهی میکنند. زنان از این سیاست البته بی نصیب نمی مانند و متاسفانه همانطور که در مورد خواهران زینب ایرانی شاهدیم، در اسرائیل هم بسیاری با پای خود به این دامگاه میروند. کاتیا آدلر گزارشگر بی بی سی در اورشلیم، چندی پیش از ,اتوبوس نجابت, در اسرائیل گزارش کوتاهی فرستاده بود که خواندنی است.

لازم به یادآوری است که همین نوع تک و توک گزارشات برخی کانال های شبکه بی بی سی باعث شده که اسرائیل و محافظه کاران آمریکا و انگلیس اخیرا به توطئه وسیع[ گزارش نامناسب ازملکه، دروغ گفتن در یک برنامه] و پاپوش دوزی برای بی بی سی متوسل شوند تاکنترل عمومی براین شبکه را بطور کامل حذف کنند، صداهای مستقل را در رسانه های رسمی قطع کنند و رسانه های عمومی را یک سره به دست تجار بزرگی بدهند که سیاست و اطلاعات را به شیوه انحصاری کنترل میکنند. به همین دلیل است که رسانه های لیبرال انگلیس کارزاری راه انداخته اند به نام ,در دفاع از بی بی سی,. این در حالی است که خط عمومی بی بی سی در همه موارد بویژه در مورد جنگ و اشغال و سیاست های بزرگ استعماری، از سیاست دولت های انگلیس و آمریکا پیروی میکند. قاطی پاطی شده است؟ اندکی! ولی پدیده های دنیا بویژه در جهان سیاست، سیاه و سفید نیست. و ارتجاع را ول کنید دامن خودی ها را هم میگیرد و گام به گام تا جایی پیش میرود که از آزادی نشان نماند. خوشبختانه مردمان جهان یقه ارتجاع را علیرغم همه پول و پله و ضرب و زور و خدمه حرف شنویی که دارند، ول نمی کنند.
گزارش کاتیا آدلر را در زیر بخوانید.

اتوبوس های نجابت
کاتیا آدلر. بی بی سی . ۲۴ آوریل ۲۰۰۷
روز گذشته در یک ایستگاه اتوبوس در مرکز شهر اورشلیم در انتظار ایستاده بودم. منطقه، یک محله شلوغ ارتدکس نشین یهودی در Mea Sharim و ایستگاه اتوبوس به شدت شلوغ بود. وقتی اتوبوس شماره ۴۰ رسید، با عجیب ترین اتفاق رو برو شدم. شوهران، زنان خود را که در ماه های آخر حاملگی بودند ترک کردند، شوهرانی که به تنهایی با کالسکه و صندلی چرخدار تقلا میکردند، همراه با دیگر مردان از در جلو سوار می شدند. زنان به طرف در عقب میرفتند که در عقب اتوبوس جا بگیرند.

در داخل اتوبوس من سعی کردم برخلاف این سیستم عمل کنم و به حرکتم به طرف راننده ادامه دادم ولی با فشار بطرف سایر زنان در عقب اتوبوس رانده شدم.

این آن چیزی است که یهودیان اصولگرا، ,اتوبوس نجابت, می نامند. سیستم جدا سازی در مسیر ۳۰ اتوبوس عمومی در اسرائیل برقرار است. مقامات اینجا میگویند این وضعیت داوطلبانه است، ولی در عمل همانطور که من امتحان کردم، حق انتخابی در کار نبود.

بدرفتاری و تهدید
نائومی راگن یکی از زنانی است که با گروهی دیگر در رابطه با اتوبوس های نجابت به دادگاه شکایت کرده اند. اوخودش یک یهودی اصولگراست.او به من گفت:,من نمیخواستم انقلاب کنم. تنها چیزی که میخواستم این بود که به خانه برسم. من در مرکز شهر بودم ودیدم اتوبوس مستقیم به طرف محل سکونت من می آید و سوار شدم و روی یک صندلی تکی پشت راننده نشستم. اتوبوس کاملا خالی بود. ناگهان تعدادی مرد از اصولگراهای افراطی سوار شدند. آنها به من گفتند اجازه ندارم در صندلی جلو بنشینم. من مجبور شدم به عقب اتوبوس بروم.,

او گفت اتوبوس های نجابت نه تنها بر پایه یک سیستم تبعیض جنسی استوارهستند، بلکه میتواند برای کسانی که مثل او آنرا نادیده بگیرند، خطرناک باشد.

, من به او گفتم ببین، اگر تو فقط یک آیه از کتاب یهود برای من بیاوری که در آن نوشته باشد من باید در عقب اتوبوس بنشینم، من میروم عقب. او سعی کرد از بقیه مسافران کمک بگیرد ومن نیم ساعت یک جهنم تمام را از سرگذراندم. توهین، تحقیر، ارعاب و حتی تهدید فیزیکی.,

جداسازی، ,تبعیض مثبت, به نفع زنان!
مدافعان سیستم جداسازی میگویند اتوبوس های نجابت فقط در مناطق یهودی نشین مذهبی برقرارند. اما در همه موارد چنین نیست. بسیاری از مسافران نارحتند. در تمام شهر مردم درایستگاه های اتوبوس شکایت میکنند. مردی به من گفت آنهایی که طرفدار اتوبوس های جداسازی شده هستند، باید به یک شرکت خصوصی پول بپردازند که این سرویس را به آنها بدهد.

شخص دیگری میگفت در یک جامعه دموکراتیک و در جایی که اتوبوس ها با سوبسید دولت کار میکنند، علایق یک اقلیت نباید بر نظر اکثریت رجحان داشته باشد.
ولی شلومو روزنشتاین که عضو شورای شهر اورشلیم است با این نظر موافق نبود. او گفت این تبعیض مثبت به نفع زنان است. مذهب ما میگوید بین مرد و زن در مکان های عمومی نباید هیچگونه تماسی صورت بگیرد. این سد نجابت نباید شکسته شود.

مبارزه در مسیر سربالایی
مخالفان اتوبوس های نجابت با مبارزه دشواری روبرو هستند. رهبران یهودیان اصول گرا، در اسرائیل اقلیت نیرومندی هستند. نوامی ریگن میگوید اتوبوس ها فقط بخشی از پروژه خطرناک برخورد با زنان در جوامع یهودی نشین اصولگراست. آنها تا کنون تحصیلات عالی زنان در مراکز اصولگرای افراطی در جهان را لغو کرده اند. آنها دادگاه های مذهبی را از قضات اصولگرای مذهبی پر کرده اند. در برخی مناطق پیاده روهای زنانه در خیابان درست کرده اند.,

خانم راگن گفت در محلات یهودی نشین افراطی، همه جا تابلوهایی گذاشته اند که از زنان میخواهند نجیبانه لباس بپوشند. او گفت:,آنها به روی زنانی که نجیبانه لباس نپوشیده اند، رنگ و مواد سفید کننده می پاشند. اگر ما اینجا و در رابطه با اتوبوس های زنانه مردانه مرز را تعیین نکنیم، نمیدانم این کشور و این مذهب ۲۰ سال دیگر به چه شکلی در خواهد آمد.,

نوامی راگن ودیگران در خواست هایی به دادگاه عالی اسرائیل فرستاده اند که یا اتوبوس های جداسازی تماما ممنوع شود یا شرکت های اتوبوسرانی موظف شوند در کنار آنها اتوبوس هایی به راه بیندازند که در آنها هرکس هرجا دلش خواست بنشیند.

پاسخی بگذارید

