پائینی ها مالیات می دهند! بالائی ها مالیات می خورند! اگر خرانه دولت خالی است، از دانه درشت ها مالیات بگیرید!

maliyatسایت خبری راه کارگر ـ تصمیم دولت دولت برای حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه ها، مشکل جدیدی برایش ایجاد کرده است. چگونه باید این بخش را محاسبه کرد؟ معیار انتخاب این پنج میلیون خانوار با 22 میلیون جمعیت چیست؟ سیستم آماری و بویژه نبود سیستم مالیاتی دقیق در کشور امکان چنین شناسائی را بشدت مشکل کرده است. واقعیت این است که سیاست های بشدت پوپولیستی دولت احمدی نژاد، با پرداخت یکسان یارانه، گریبان خود را از این مشکل رها کرده بود. اما مشکل اساسی در این سیستم آن است که گرفتن مالیات، راهی برای درآمد دولت نبوده و نیست. اگر مبنا بر گرفتن مالیات بود باید تاکنون روشن می شد که چرا از نهادها و بنیادهای وابسته به بیت رهبری، شرکت های وابسته به سپاه پاسداران و آستان قدس رضوی و امام زاده ها و آقازاده ها مالیات گرفته نمی شود؟ چرا دانه درشت های حکومتی و سرمایه داران نزدیک به حکومت با درآمدهای نجومی، مالیات پرداخت نمی کنند؟ واقعیت این است که دولت جمهوری اسلامی، برای حل مشکل خود تلاش می کند که بار بحران را بر سر توده های مردم سرشکن کند و از نزدیک شدن به مسئله گرفتن مالیات از نهادها و بنیادها و شرکت های نزدیک به مقامات و دستگاه رهبری و دیگر شبکه های قدرت پرهیز دارد. اما مردم باید مدام این موضوع را مطرح کرده و بگویند : «وقتی خزانه دولت خالی است، از دانه درشت ها مالیات بگیرید؛ از بنیادها و نهادها مالیات بگیرید!»
معاون وزیر کار، جزییات بازنگری در یارانه هدفمند را اعلام کرد
اطلاعات ملکی و بانکی معیار حذف یارانه‌بگیران

گروه اقتصاد: معاون وزیر کار که چند روزی بیشتر نیست به این مقام منصوب شده، روز گذشته از جزییات آخرین بحث‌ها و روش‌های مطرح در دولت برای شناسایی و حذف سه‌دهک از یارانه‌بگیران خبر داد؛ جزییاتی که به همان اندازه خوشه‌بندی‌ افراد در دولت دهم نگران‌کننده است. البته آنگونه که معاون وزیر معترف است: «حذف گروه‌های برخوردار ساده‌تر از کم‌درآمدهاست چراکه معیار‌هایی که منجر به ثروتمند تلقی‌شدن افراد می‌شود، بسیار زیاد است. شناسایی پردرآمدها آسیب کمتری را وارد می‌کند چراکه اگر خطایی صورت گیرد، این خطا با هزینه‌های کمتری قابل جبران است، به‌طور مثال اگر در حذف پردرآمدها دو‌درصد از افراد یک‌طبقه پایین‌تر هم حذف شوند ضرر زیادی وارد نمی‌شود. اگر بخواهیم گروه‌های کم‌درآمد را حذف کنیم در صورت بروز خطا گروهی آسیب می‌بیند که نیازمند و زیرخط فقر است.» با این حال، در شرایطی قرار داریم که تورم 40‌درصدی به اندازه‌ای وهم‌آور است که هر یارانه‌بگیری را نگران حذف یارانه 45‌هزار تومانی‌اش کند. مهم‌ترین نکته سخنان او حذف 10‌درصد از یارانه‌بگیران تا سه‌ماه دیگر است. او در گفت‌وگو با تسنیم، حذف 10‌درصد از یارانه‌بگیران را در این مدت امکان‌پذیر اعلام کرده و افزود: «در مهلت سه‌ماهه‌ای که مجلس تعیین کرده است، شناسایی دهک‌ها ممکن نیست و این مهلت تجدیدنظر می‌شود. احتمالا در سه‌ماه آینده 30‌درصد به 10درصد برسد. یعنی بدون اطلاعات بانکی و املاکی این 10‌درصد شناسایی و از گرفتن یارانه حذف شوند. بدون اطلاعات ملکی می‌توان 10‌درصد جامعه را که توان مالی دارند شناسایی و حذف کرد. شناسایی 30درصد جامعه با اطلاعات بانکی فعلی امکان‌پذیر نیست.» وی درباره مبنا برای شناسایی دهک‌های مشمول یارانه گفت: در ایران بهترین راه، استفاده از اطلاعات بانکی و ملکی افراد است چراکه دقت بالاتری دارد، به‌طور مثال اطلاعات خودرو برای حذف دهک‌ها مناسب نیست.
چراکه هستند افرادی که با خودرو نسبتا ‌‌گرانقیمت در وزارتخانه‌ای راننده هستند بنابراین به اطلاعات خودرو نمی‌توان اکتفا کرد. اما حساب بانکی با ‌درصد خطای کمتری می‌تواند ملاک ثروتمندی افراد باشد.
میدری در پاسخ به اینکه شاید حساب بانکی کسی به‌نام خودش نباشد، افزود: شاید کسی خودرو را به نام کسی کند، اما احتمال اینکه حساب بانکی به نام کس دیگر باشد، بسیار پایین است. در هر روش شناسایی دهک‌ها، رابطه خانوادگی را مشخص می‌کنیم. ملاک درآمد و ثروت خانوار است.
احتمال حذف حقوق‌بگیران بالای 3میلیون‌تومان
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حقوق‌بگیران بالای دومیلیون‌تومان در احکام تنها پنج‌درصد هستند، گفت: حذف‌کردن پنج‌درصد از کارمندان دولت سخت است. احتمالا کسانی که بیشتر از این درآمد دارند حذف می‌شوند، به‌طور مثال درآمدهای بالای سه‌میلیون حذف می‌شوند. وی در بیان اینکه ارزیابی شما برای شناسایی دهک‌های پردرآمد در شغل‌های آزاد و بازاری‌ها چیست، افزود: یک‌میلیون‌و700‌هزار دارای صنف داریم که از این تعداد 120‌هزار درجه‌یک هستند که می‌توانند وضعیت خوبی داشته باشند. یعنی 120هزار صنف قابل حذف هستند.
مالکان زمین‌های بالای 500‌میلیون تومان در معرض حذف
میدری گفت: حدودا 18‌میلیون خانوار در کشور یارانه دریافت می‌کنند که اگر 30درصد را حذف کنیم، حدودا چهار تا پنج‌میلیون خانوار حذف خواهند شد.
وی در بیان اینکه آیا ملاک شما در املاک ارزش‌گذاری است یا زمینی که منبع درآمد است، عنوان کرد: ما به این موضوع کاری نداریم، اگر ارزش‌گذاری بالایی برای زمین مشخص شود، از گرفتن یارانه حذف می‌شوند، به‌طور مثال ارزش زمینی که 500‌میلیون است صاحب آن از گرفتن یارانه محروم می‌شود.
محرومیت دارندگان خودرو بالای 100‌میلیون
میدری با اشاره به اینکه 300‌هزار خودرو بالای صد‌میلیون‌تومان در کشور وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر 300‌هزار خودرو بالای 2005 در ایران وارد شده و ارزش آنها بالای صد‌میلیون‌تومان است که اینها از گرفتن یارانه محروم می‌شوند اما در میان چنین مواردی استثنا هم وجود دارد که خانواده تمام ثروت خود را برای فرزندش ماشین خریده است اما شرایط مالی خوبی خانواده‌اش ندارند.
حذف دریافت‌کنندگان وام بالای 50‌میلیونی
وی در پاسخ به اینکه ملاک در حساب‌های بانکی مواردی مانند سرمایه در گردش، اخذ تسهیلات، میزان سرمایه است یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر 300هزار نفر در کشور بالای 50میلیون‌تومان وام گرفته‌اند که احتمالا یارانه آنها حذف شود. اما هنوز اطلاعات تجمیع نشده است.
ممنوعیت دریافت یارانه برای مسافران خارجی
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه به‌جز اطلاعات بانکی و ارزش ملکی، دیگر چه معیاری برای شناسایی دهک‌های مشمول لازم است، تصریح کرد: نوع خودرو، مسافرت‌های خارجی و نوع شغل، معیارهای شناسایی دهک‌های پردرآمد است. همچنین حقوق بررسی نمی‌شود بلکه احکام مدنظر است. اینکه فرد در یک اداره‌ای چقدر حقوق دریافت می‌کند اطلاعاتش متمرکز نیست، احکام را می‌توان جمع‌آوری کرد. اضافه حقوق را سیستم کامپیوتری نمی‌تواند استخراج کند.
خانواده‌هایی که یارانه نمی‌گیرند
وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ای در معاونت رفاه وزارت تعاون تهیه کردیم که حتما در دولت بررسی خواهد شد که بر این اساس خانواده‌هایی که کودکانشان را از تحصیل محروم کنند، یارانه نمی‌گیرند، یعنی هر خانواده‌ای که کودک در سن تعلیم دارد و درس نمی‌خواند از گرفتن یارانه محروم است. خانواده‌ها ملزم هستند کودکان خود را برای فراگیری علم به مدرسه بفرستند. وی در پاسخ به اینکه استدلال این طرح چیست، افزود: اگر خانواده‌ها بچه‌های خود را به مدرسه نفرستند، فقرشان پایدار می‌ماند و امکان شغل از کودک سلب می‌شود.
اختصاص یارانه یک‌نفر به بیمه
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد زیادی از خانوارها تحت‌پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، بیان کرد: این تعداد چشمگیر و قابل‌توجه است؛ پیشنهاد دیگر درباره خانواده‌هایی است که تحت‌پوشش هیچ بیمه تامین‌اجتماعی نیستند. محاسبات نشان داده در یک خانوار چهارنفره اگر یارانه یک‌نفر از اعضای خانواده به تامین اجتماعی برای بازنشستگی اختصاص یابد آن خانواده بعد از چند سال با همین یارانه که ماهانه 45‌هزارتومان است، در سن بازنشستگی به‌اندازه حداقل دستمزد‌ از حقوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند.
ثروت و درآمد، معیار حذف
معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که خود تاکنون در چندین جلسه ستاد هدفمندی در دولت یازدهم شرکت داشته است، درباره بحث‌های مختلفی که تاکنون در ستاد برای حذف یارانه برخی دهک‌ها مطرح شده، گفت: هنوز درباره اینکه چند دهک حذف شوند، به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. در ضمن برای جبران کسری بودجه یارانه‌ها روش‌های دیگری غیر از حذف دهک‌ها مثل افزایش قیمت‌ها هم مطرح شده ولی به‌دلیل اینکه اولویت دولت مهار تورم است، روش‌های جایگزین فعلا مطرح نیست. میدری در پاسخ به اینکه حذف سه‌دهک جمعیتی مدنظر است یا حذف سه‌دهک درآمدی؟ گفت: معیاری که برای حذف گروه‌ها در نظر گرفته می‌شود تنها درآمد نیست، بلکه ترکیبی از ثروت و درآمد است. وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از افراد باید حذف شود تا کسری بودجه دولت جبران شود، گفت: نمی‌توان دهک‌ها را تا میزانی حذف کرد که کسری بودجه جبران شود، شاید کسری بودجه به‌قدری زیاد باشد که نیازمند حذف تعداد زیادی از یارانه‌بگیر باشد. باید یک منطق اقتصادی وجود داشته باشد. مبنایی برای خط فقر تعیین می‌شود و بر آن اساس تصمیم گرفته می‌شود. کسانی که ثروتشان به اندازه‌ای است که می‌توانند حداقل نیاز خود را تامین‌کنند از دریافت یارانه حذف می‌شوند.
شناسایی و حذف دهک‌ها دو قسمت دارد
میدری گفت: شناسایی و حذف دهک‌ها دو قسمت دارد؛ اول راه‌اندازی بانک اطلاعات اقتصادی است که مرکز آمار و وزارت اقتصاد هم می‌تواند این کار را انجام دهد. بخش دیگر تحقیقات میدانی است، به‌طور مثال کسی که درآمد دارد اما به‌دلیل بیماری نیازمند یارانه است باید در تحقیقات میدانی شناسایی شود. وی ادامه داد: این تحقیقات میدانی تنها در وزارتخانه‌ای می‌تواند صورت گیرد که سازمان‌هایی را در سراسر کشور داشته باشد، به همین دلیل سازمان هدفمندی‌ای که تنها در تهران است، نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. همین‌طور مرکز آمار به‌دلیل نداشتن شعبه‌های شهرستانی توانایی انجام چنین کاری را ندارد. اما وزارت‌رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند بازوی اجرای تحقیقات میدانی در سطح کشور باشند.
—————————————————–
تنها راه شناسایی
ارسلان فتحی‌پور/ نماینده مجلس

باید توجه کرد که در هر صورت و با توجه به اینکه عده زیادی از مردم در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند و در بعضی از مواقع این پول متعلق به خودشان نیست یا سپرده‌گذاری برای فرد دیگری انجام شده است.
بنابراین دولت برای حذف این افراد باید دقت کافی به خرج دهد وگرنه ممکن است به خطا افرادی که سپرده بالایی دارند را از فهرست یارانه‌ها حذف کند که تنها امانتدار این پول هستند یا به‌عنوان مثال گردش حساب یک شرکت را در اختیار دارند در ضمن در حال حاضر به‌عنوان مثال یک سوپرمارکت هم شاید در روز‌ میلیون‌هاتومان گردش مالی حسابش باشد ولی این دلیل بر سود آن نیست تا زمانی که زیرساخت‌ها درست نباشد، راهکارهای مختلفی برای فرار از شفافیت مالی وجود دارد، یکی از راهکارهای مهمی که به ایجاد این شفافیت کمک می‌کند، یکپارچه‌شدن سیستم حساب بانکی اشخاص است. یعنی همه حساب‌های اشخاص در اقصی نقاط کشور باید به یک حساب متصل باشد و اشخاص مانند کد ملی حساب واحد داشته باشند، تا تمام درآمد‌ها و هزینه‌های آنها از مجاری همین حساب مبادله شود و از طریق همین حساب نیز می‌توان یک جمع‌بندی درست از سطح معیشت صاحب حساب داشت.
گمرک‌ها نیز در شناسایی اشخاص توانمند می‌توانند کمک کنند، توانمندی کسانی را که واردات یا صادرات دارند از روی حجم مبادلاتشان می‌توان تشخیص داد. سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، سازمان گمرک کشور، مرکز آمار و سازمان ثبت اسناد از جمله دستگاه‌هایی هستند که در این راه می‌توانند به‌دولت کمک کنند.

تصمیم شگفت‌انگیز
جمشید پژویان/ رییس شورای رقابت

شنیدن خبر تشخیص سه‌دهک از روی میزان املاک و خودرو برای من بسیار شگفت‌آور بود و به نظر من اگر این طرح اجرا شود باعث تنش در جامعه می‌شود زیرا نه‌تنها این طرح از ابتدا دچار مشکل بود بلکه با این وضعیت شناسایی، باعث پایمال‌شدن حقوق بسیاری از مردم خواهیم شد. اولین مطلب این است که در تهران خانه‌های 500میلیون‌تومانی ملاک پولداری محسوب نمی‌شود به دلیل اینکه به دلیل افزایش قیمت مسکن در شهر تهران در بعضی از مناطق غیرمرفه‌نشین هم قیمت یک ملک دوخوابه بیشتر از 500میلیون‌تومان می‌شود و شاید یک بازنشسته دولت که سال‌ها زحمت کشیده و با وام و قرض توانسته ملکی بخرد، ارزش ملک او به 500میلیون تومان رسیده باشد و این فرد تنها درآمدش حقوق بازنشستگی است و با حذف یارانه چگونه باید تفاوت قیمت حامل‌های انرژی را تامین کند و البته در شهرستان این موضوع بالعکس است به‌طوری که به دلیل قیمت پایین ملک سرمایه‌داران بسیاری هستند که خانه‌های بالای‌ هزارمتر دارند ولی قیمت ملک آنها به بالای 500میلیون نمی‌رسد و این جفا در حق کسانی است که به‌حق باید یارانه دریافت کنند. از طرفی بر همگان روشن است که سرمایه‌داران ایرانی پول خود را در ملک سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و بسیاری از آنها در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان در گردش باشد و همچنین بسیاری از آنها به دلیل اینکه نمی‌خواهند سرمایه‌شان معلوم باشد اگر ملکی را هم بخرند به نام خود نمی‌کنند و سرمایه‌داران بسیاری وجود دارند که دارای چندین ملک هستند ولی هیچ‌کدام به نام خودشان نیست. به نظر من با این شعارها نمی‌شود دست به حذف یارانه زد و نظر من این است که باید به جای حذف سه‌دهک به‌دنبال شناسایی کسانی باشیم که واقعا مستحق دریافت یارانه هستند.

ضرورت شناسایی دهک‌های پایین
پویا جبل عاملی/اقتصاددان
اینکه دولت اعلام کرده است یکی از روش‌های شناسایی سه‌دهکی که باید برای دریافت یارانه حذف شوند، گرفتن وام بالای 50میلیون‌تومانی و دیگری میزان حقوق بالای سه‌میلیون‌تومان است، بسیار اشتباه است و همان‌طور که بارها اشاره شده، دولت تمام وقت و هزینه‌ای که برای شناسایی دهک‌های بالا دارد را اگر برای شناسایی اقشار آسیب‌پذیر می‌گذاشت شاید نتایج بهتری می‌گرفت. شما در نظر بگیرید که شخصی وام 50میلیونی را برای درمان بیماری خاص بگیرد یا برای خرید ملکی گرفته باشد و یا فردی حتی بیشتر از سه‌میلیون تومان حقوق بگیرد ولی با سه فرزند و اجاره ملک بالا نیاز مبرمی به دریافت یارانه‌ها داشته باشد، بنابراین این نوع شناسایی نه‌تنها اشتباه است بلکه باعث خطاروی در طرح هدفمندی می‌شود. به نظر من دولت به‌جای این کار برای کسری بودجه می‌تواند طبق قانون هدفمندی قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد که دوسال است این کار را انجام نداده و تفاوت حاصل از آن را برای تامین کسری بودجه و همچنین پرداخت یارانه به اقشار آسیب‌پذیر استفاده کند و مواردی که برای حذف دهک‌ها از طرف وزیر تعاون اعلام شده، حاکی از آن است که دولت آمار کافی برای شناسایی دهک‌ها ندارد ضمن اینکه ما در دودهک بالای درآمدی مشکل شناسایی نداریم ولی در یک‌دهک که نزدیک به دهک متوسط درآمدی است کار سخت‌تر می‌شود به دلیل اینکه نمی‌تواند به‌صورت دقیق آنها را از هم تمیز دهد. با توجه به اعلام دولت مبنی بر عدم تمایل به افزایش قیمت‌ها، این سوال مطرح می‌شود که اگر دولت نخواهد بهای حامل‌های انرژی را زیاد کند، بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها از چه محلی تامین خواهد شد. تامین این منابع از محل درآمدهای مربوط به آب، برق و گاز هم منجر به مشکلات جدی و ناتوانی این دستگاه‌ها از انجام تعهدات خود می‌شود. 75‌میلیون‌نفر در کشور یارانه می‌گیرند که به مرور هم تعداد آنها اضافه می‌شود. از طرف دیگر، بین منابع و مصارف، توازنی برقرار نیست و این روند مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد. هدف از هدفمندی یارانه‌ها، ایجاد عدالت اجتماعی و رساندن قیمت‌های موجود به قیمت‌های واقعی بوده است اما اشکالات به‌وجودآمده موجب شد تا تورمی بالای 10‌درصد مازاد بر تورم قبلی داشته باشد که خود، تورم هزینه در بخش‌های تولیدی را به‌همراه داشت. مشکلات تحریم و مدیریت اقتصادی در کشور تورم را افزایش داد به گونه‌ای که آخرین آمار تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به شهریور امسال حدود 40‌درصد اعلام شده است که نرخ تورم سالانه را قطعا به حدود 35 یا 36‌درصد می‌رساند. دولت معتقد است اعمال مصوبه افزایش 38‌درصدی حامل‌های انرژی برای تامین کسری بودجه موجب تشدید تورم می‌شود در حالی‌که اولویت دولت کاهش تورم است، البته می‌توان برخی حامل‌های انرژی مثل بنزین، افزایش 20‌درصدی را تجربه کند تا دولت مجبور نشود با روش‌های غیرعلمی دست به حذف سه‌دهک بزند تا باعث اعتراض‌های اجتماعی شود. مهم‌ترین ایراد قانون هدفمندی یارانه‌ها این است که اصلا‌ این قانون اجرا نشد؛ قرار بود از منابعی که به دست می‌آید مصارف تامین شود ولی در عمل اصلا آنچه در قانون آمده بود توسط مجلس و دولت اجرا نشد. با توجه به شناختی که از اوضاع اقتصادی کشور دارم، توصیه می‌کنم در اولین فرصت ممکن و با اولین اطلاعات دریافتی، یارانه دهک‌های بالای درآمدی حذف شود؛ یارانه هر تعدادی که از این دهک‌ها شناسایی شد می‌تواند در ماه‌های آینده حذف شود ولی نه از این روش‌ها بلکه از روش‌های علمی و اقتصادی و در ضمن علاوه بر شناخت این سه‌دهک، می‌تواند به شناسایی اقشار آسیب‌پذیر هم بپردازد تا در آینده بتواند یارانه این افراد را جایگزین کند.
لینک خبر : http://sharghdaily.ir/?News_Id=24312
******************************
۱۳۹۲/۸/۶ – ۱۲:۳۵
سیاسی > مجلس
جلیلی با مهر مطرح کرد:
سناریوی جدید برای حل مشکل کسری بودجه دولت به جای حذف سه دهک/ پیشنهاد افزایش 30 درصدی قیمت بنزین آزاد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از بررسی سناریوی جدید برای حل مشکل کسری بودجه دولت در پرداخت یارانه های نقدی به جای حذف 3 دهک در آمدی خبر داد و گفت: بر اساس این سناریو دستگاه های دولتی باید نرخ حامل های انرژی را به قیمت آزاد بپردازند و قیمت بنزین سهمیه آزاد 20 تا 30 درصد افزایش می یابد بنابراین دولت از این محل 6000 میلیارد در آمد کسب خواهد کرد.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص پیشنهاد مجلس مبنی بر حذف سه دهک در آمدی بالا برای حل مشکل کسری بودجه پرداخت یارانه های مستقیم گفت: ضرورتی ندارد برای تامین منابع هدفمندی فشاری به مردم وارد کنیم، ما می توانیم سهمیه های مردم را حفظ کنیم و با راهکار دیگری به حل این مشکل بپردازیم.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش عمده مصرف انرژی بویژه در حوزه های بنزین، گازوئیل،آب ،برق و گاز توسط دستگاه های دولتی صورت می گیرد، با افزایش قیمت حامل های انرژی در بخش های دولتی و همچنین افزایش قیمت سهمیه های آزاد بنزین می توانیم کسری بودجه هدفمندی را جبران کنیم.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون رهروان ولایت با تاکید بر اینکه دولت باید به جای فشار به مردم هزینه های جاری اش را کاهش دهد، اظهار داشت: 50 درصد مصرف انرژی در دستگاه ها و شرکت های دولتی است که بر اساس این طرح بنیزین به قیمت تمام شده در اختیارشان قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: دولت برای تامین هزینه های حامل های انرژی نباید حقوق و دستمزد ها را کاهش دهد بلکه باید هزینه های پشتیبانی اش را کاهش دهد، در این صورت قیمت حامل های انرژی در دستگاه های دولتی به قیمت تمام شده نزدیک می شود و مصرف در دستگاه های دولتی نیز بهینه می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در سناریوی جدید به جای ایجاد فشار به مردم قیمت سهمیه های آزاد بنزین را افزایش می دهیم و قیمت حامل های انرژی در دستگاه های دولتی را نیز به قیمت واقعی نزدیک می کنیم. بدین ترتیب با قطع یارانه ها به مردم فشار نمی آید و سهمیه های مردم نیز حفظ خواهد شد.

جلیلی ادامه داد: بر این اساس بنزین آزاد 700 تومانی 20 تا 30 درصد افزایش قیمت خواهد داشت اما سهمیه های اقشار ضعیف قطع نمی شود. با اجرای این سناریو حدود 6000 هزار میلیارد دولت از این محل کسب در آمد خواهد کرد.

جلیلی با اشاره به مشکلات شناسایی سه دهک بالای در آمدی گفت: به احتمال زیاد گزارش کمیسیون برنامه وبودجه در خصوص لایحه اصلاح قانون بودجه سال 92 با تغییرات اساسی در بخش حذف سه دهک در آمدی به تصویب خواهد رسید.

وی تصریح کرد: دولت در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها این سناریو را اجرا خواهد کرد، با این تصمیم گیری دولت نمی تواند بی محابا به جامعه هدف 25 میلیونی برای حذف یارانه ها یورش ببرد.

به گزارش مهر، با موافقت دولت در کمیسیون برنامه و بودجه حذف سه دهک بالای در آمدی در قالب لایحه اصلاحیه قانون بودجه به تصویب رسید. بر اساس اظهارات طیب نیا وزیر اقتصاد، کارگروهی در دولت برای بررسی راهکارهای تشخیص 3 دهک در آمدی بالا تعیین شده اما تاکنون به راهکاری برای اجرای این مصوبه نرسیده اند.
***************************
هاشمی خبر داد:حذف یارانه 3 دهک بالا برای حوزه سلامت/فعلا تغییراتی در وزارت بهداشت نداریم
جامعه > سلامت – مجلس قرار است اعتبارات یارانه ۳ دهک بالای جامعه را حذف کند و به حوزه سلامت اختصاص داده شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم و معارفه معاونان تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ما با اعضای کمیسیون بهداشت و بودجه در مورد اصلاح دهک‌های بالای جامعه و حذف یارانه رایزنی هایی انجام دادیم قرار شد که این اعتبار به حوزه سلامت پرداخت شود.
وی افزود: در گذشته اعتبارات کافی نرسیده و هزار میلیارد تومان بدون تعریف منابع آن روی دستمان مانده و یک سال است که در این رابطه با مشکل مواجهیم و بودجه امسال هم یک سوم کسری دارد.
هاشمی گفت: امیدواریم در اصلاحیه بودجه سلامت و بودجه 93 نگاه ویژه‌ای به حوزه اعتبارات سلامت شود و بخشی از اعتبارات هدفمندی‌ها به بیمه‌ها تزریق شود.
وی افزود: مردم باور دارند با وجود کمبود منابعی که داریم این مشکلات حل می‌شود اما نیاز به زمان دارد چرا که برخی اقلام دارویی باید سفارش داده شوند تا وارد کشور شوند، این مشکلات در کشورهای دیگر هم وجود دارد و با کمبود تعدادی اقلام مواجه هستند این در حالی است که ما هر روز وضعیت دارو را رصد می‌کنیم.

پزشکان دو شغله
وی در مورد وضعیت پزشکان دو شغله نیز گفت: بسیاری از پزشکان در دانشگاه‌ها تمام وقت هستند به خصوص استخدام‌های اخیر به صورت تمام وقت بوده‌‌اند.
وی افزود: طبق تکلیف قانونی دستمزد پزشکان باید 3.6 برابر و تعرفه‌ها باید واقعی شوند تا این پزشکان به صورت تمام وقت در بخش دولتی بمانند. این آرزوی ماست که این وضعیت سر و سامان بگیرد.
وزیر بهداشت گفت: علاقه این پزشکان نیز همین است که در چند جا کار نکنند بنابراین اگر تعهدات قانونی را انجام دهیم متقاضیان بخش خصوصی را نیز در دانشگا‌ه‌ها خواهیم داشت.
وی گفت: ما مسیر را برعکس می‌رویم و دائم بر پزشکان فشار می‌آوریم. اولین نتیجه این فشارها دلسردی پزشکان است این تکلیفی است که بر عهده مسئولان دو دوره قبلی هم گذاشته شده اما اینکه عملیاتی شود نیازمند فراهم شدن ابزار مناسب است.
وزیر بهداشت در مورد گزارشی از اضافه دریافتی‌های برخی پزشکان در مجلس گفت: این موضوع معلول است علت را باید از بین ببریم، به نظر می‌رسد مشکل به دست خود پزشکان حل شود ما در اجرا اشکال داریم و اولویت‌سنجی، اعتباربخشی، داشتن بیمه‌ای که کمتر هزینه کنیم و همچنین واقعی‌ کردن تعرفه‌ها از موضوعاتی است که اگر حل شوند مشکل پزشکان نیز برطرف می‌شود.

طلبکاران حوزه سلامت
وی در پاسخ به این سؤال که گفته شده طلبکاران حوزه سلامت، قصابان و اداره برق و گاز است گفت: بله این موضوع درست است در سفری که به کرمانشاه داشتم نماینده قصر شیرین اعلام کرد که اداره برق با وساطت فرمانداری استان برای چندمین بار پرداخت قبض را تمدید کرده است این نشان می‌دهد که در بحث بودجه اصلاً وضعیت خوبی نداریم و شرایط برای برخی دانشگاه‌ها قابل تحمل نیست.

سیاست های جمعیتی
وی در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور گفت: در مورد سیاست‌های تشویقی با رایزنی‌هایی که با مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی شده اقداماتی در دست انجام است اما چون هنوز از شروع کار بیش از 2 هفته نمی‌گذرد باید منتظر نتایج آن باشیم.

بودجه تحقیقات
وزیر بهداشت در مورد میزان بودجه‌ای که برای حوزه تحقیقات لازم است گفت: در حال حاضر به 100 میلیارد تومان بودجه در حوزه تحقیقات نیاز داریم که اگر طبق قانون دو درصد از درآمد تولید ناخالص ملی را به حوزه سلامت بدهند می‌توانیم در ارتقای علمی که بیش از 30 درصد است دست پیدا کنیم بنابراین فکر می‌کنم بودجه مورد نیاز این بخش باید چندین برابر شود.

داروی بیماران ام اس
هاشمی در مورد کمبود داروی بیماران ام‌اس گفت: گاهی موج‌هایی ایجاد می‌شود که به نوعی می‌خواهند تلاش انجام شده در وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر را کم ارزش نشان دهند.
وی افزود: مطمئن هستم تا پایان سال آرامش نسبی در حوزه دارو ایجاد خواهد شد و در برخی اقلام دارویی که حدود 140 قلم است قیمت‌ها به سال 91 برمی‌گردد.
وی در مورد تغییرات احتمالی در آینده گفت: فکر نمی‌کنم تغییرات دیگری در راه باشد ما تیم اجرایی را بسته‌ایم و باید برنامه‌نویسی را آغاز کنیم.
وی در پاسخ به اینکه، آیا معاون دانشجویی و فرهنگی نیز تغییر می‌کند پاسخ داد: فعلا‌ً تغییراتی نداریم.وی با اشاره به رتبه علمی کشور در دنیا، افزود: با تمام گرفتاری‌هایی که در چند دهه گذشته بر ایمان ایجاد کرده‌اند، اما موقعیت علمی کشور در دنیا بسیار ارزشمند است؛ به طوری که پزشکی کشور از جایگاه نوزدهم در دنیا برخوردار است. هر چند که حق دانشمندان و ملت ایران بیشتر از اینهاست.

تحقیقات علمی
وزیر بهداشت افزود: با وجود اجحافی که در حق پزشکی کشور شده است، اما حداقل 30 درصد تحقیقات کشور متعلق به گروه پزشکی است. همچنین حدود 27 درصد مقالات خاورمیانه مربوط به گروه‌های پزشکی ایران است. هر چند به ظاهر بخش خصوصی در پژوهش‌ها کمرنگ است. اما عمده پژوهش کشور بر عهده خود پزشکان بوده است. در مقایسه بخش مهندسی کشور با بخش پزشکی، مشاهده می‌کنیم که پزشکی کشور بسیار بروزتر از همکاران در وزارت علوم است. عمده این بار را نیز خود پزشکان بر دوش کشیده‌اند.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s