چهارشنبه سوری، رقص آتش توده ها + فیلم

سایت خبری راه کارگر ـ امروز چهارشنبه سوری است. از هم اکنون که بعدازظهر سه شنبه ۲۳ اسفند است، صدای ترقه ، بوم و نارنجک فضای بسیاری از شهرها را پر کرده است. بسیاری از خانواده ها با هم قرار گذاشته اند تا بطور دسته جمعی آتش به پا کنند و از روی شعله های آتش بپرند. آهنگ بگذارند و به رقص و پایکوبی بپردازند. این رسم باستانی، در تمامی سال های حاکمیت جمهوری اسلامی و علیرغم مخالفت خوانی های حکومتی با شکوه تمام از سوی مردم پاس داشته شده است. رسمی باستانی و چندین هزار ساله. اینجا مردم از روی شعله های سرخ آتش می پرند تا سیاهی ارتجاع را به چالش بطلبند. چکمه پوشان حکومتی مدام زبان تهدید به کار می گیرند و از جلوگیری از «جرم» سخن می گویند و برای خودشان قانون وضع می کنند و دستور العمل صادر می کنند اما از آنجا که «جرم» به شکلی توده ای انجام می گیرد، به دلیل فراوانی «مجرم» قانون من درآوردی حکومت قابل اجرا نیست. اینجا اراده مردم سخن می گوید و فرمان می راند. جشن چهارشنبه سوری، جشن رقص و آواز و پایکوبی و رقص آتش توده هاست. چکمه پوشان ارتجاع در برابر اراده مردم چاره ای جز تسلیم ندارند.
ویدئوهای آتش بازی چهارشنبه سوری در تهران – اسفند 1390 و اخبار چهارشنبه سوری از شهرستان ها (اینجا کلیک کنید)


براستی که سی و سه سال حاکمیت دینی هرچه سعی کرد که این مردم را با خودشان بیگانه کند، سنگش به در بسته خورد. صدایتان گرم و سازتان کوک باد.


اینجا اراده مردم سخن می گوید و فرمان می راند. جشن چهارشنبه سوری، جشن رقص و آواز و پایکوبی و رقص آتش توده هاست.

—————-

ویدئوی انفجار اسپری رنگ در اتش آتش بازی چهارشنبه سوری در تهران – اسفند ۱۳۹۰»

ویدئوی آتش بازی چهارشنبه سوری در تهران در 23 اسفند 1390 شماره2
ویدئویی از چهارشنبه سوری کرمانشاه و فریاد مرگ بر دیکتاتور شماره 3
ویدئو:پس از درگیری پلیس و مردم، مردم شروع به سر دادن شعارهای «نیروی افتضاحی» و «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» کردند. هر زمانی که کسی دستگیر می شد مردم در حمایت از دستگیر شدگان شعار می دادند: «ولش کن، ولش کن شماره4
بروجرد: امروز به مناسبت چهارشنبه سوری در جنوب و شمال شهر بروجرد مردم و بویژه جوانان بطور وسیع مراسم چهارشنبه سوری را برگذار کردند. در شمال شهر انفجار نارنجک ها و سه راهی های دست ساز به این منطقه از شهر حالت جنگی داده است.
تهران:در میادین انقلاب -امام حسین – ازادی و .. مامورین انتظامی حضور گسترده ای دارند و اجازه توقف به عابرین پیاده را نمیدهند – گشت های موتور سوار پلیس به طور مداموم در حال پرسه زدن در خیابان ها و میادین هستند – در شهرک اکباتان اتش بازی و انفجار نارنجک های دست ساز اغاز شده است و این محله را به میدان جنگ تبدیل کرده است در مناطق جنوبی تهران نیروهای موتور سوار بسیج در حال رفت و امد هستند و تهران اکنون اتش زیر خاکستر است . منبع شهروند خبرنگار

شهركرد – ساعت 1600 : مامورين به سه دختر مسافر كه از اهواز براي چهارشنبه سوري به شهركرد آمده بودند در مركز شهر به بهانه بدحجابي گير ميدهند.
مردم به دفاع از اين سه دختر وارد صحنه ميشوند . بدليل درگيري، مسير را مامورين بسته و اقدام به زدن گاز اشك آور و گاز فلفل ميكنند كه 10 نفر دچار مسموميت شده و با 2 آمبولانس به بيمارستان منتقل ميشوند . در نتيجه دخالت مردم سه دختر موفق به فرار ميشوند .منبع آژانس ايران خبر

رهسا نیوز: ماموران یگان ویژه شهر کرمانشاه، ساعاتی قبل با باتوم به سمت برگزارکنندگان مراسم شب چهارشنبه سوری هجوم برده و نسبت به پراکنده کردن تجمع مردم اقدام کردند.

کرمانشاه، ماموران مجهز به سلاحهای گرم و سرد، با استفاده از باتوم به مردم حمله کرده و مانع تجمع مردم در محله نوبهار کرمانشاه شدند و آنان را پراکنده کردند.

همچنین خبرهایی دیگری از این دست از شهرهای تبریز و تهران به گوش میرسد.

گفتنی است طبق برخی اخبار تایید نشده، مردم در نعمت آباد، در خیابان طالقانی یک پاسگاه پلیس و در تهران در خیابان آذربایجان یک پمپ بنزین را آتش زده اند.
جوانان در خیابان رودکی با ماموران درگیری فیزیکی پیدا کرده اند ولی حاضر به ترک محل نشده و به مقابله با ماموران پرداخته و همچنان به اجرای مراسم شب چهارشنبه سوری و آتش بازی اصرار دارند.

همچنین طبق اخبار رسیده در مجیدیه تهران نیز یک کیوسک بسیج به آتش کشیده شد.
منبع رهسا نیوز

حضور گسترده نیروی انتظامی و یگان ویژه در میادین اصلی تهران در روز چهار شنبه سوری
>> در میادین انقلاب -امام حسین – ازادی و .. مامورین انتظامی حضور گسترده ای دارند و اجازه توقف به عابرین پیاده را نمیدهند.
>> گشت های موتور سوار پلیس به طور مداوم در حال پرسه زدن در خیابان ها و میادین هستند.
>> در شهرک اکباتان اتش بازی و انفجار نارنجک های دست ساز اغاز شده است و این محله را به میدان جنگ تبدیل کرده است.
>> در مناطق جنوبی تهران نیروهای موتور سوار بسیج در حال رفت و امد هستند و تهران اکنون اتش زیر خاکستر است.
(شهروند خبرنگار)
—————

ویدئویی از آتش بازی در شب جهارشنبه سوری در تهران
—————
>> از تهران گزارش رسيد كه در منطقه قلعه حسن خان از ساعت 1700 صداي انفجار ترقه ها درهمه جا بگوش ميرسد.
>> همچنين ساعت 1830جلو پارك نازي آباد جمعيت زيادي جمع شده اند و صداي انفجارترقه و نارنجك صوتي زياد است . مامورين زياد هستند ولي كناري ايستاده اند و جرآت نزديك شدن به مردم را ندارند.
>> در كرج – ملارد ساعت 1830صداي انفجارترقه ها بسيار شديد است انفجار ترقه ها از ساعت 1730 شروع شده است.
(دانشجو آنلاین)
—————

چهارشنبه سوری در اردبیل
جشن چهارشنبه سوری در مناطق مختلف کشور به نامهای گوناگونی نیز شناخته می شود: گول چارشمبه (اردبیل)، گوله گوله چارشمبه (گیلان)، کوله چووارشمبه (کردستان)، چووارشمبه کولی (قروه، نزدیک سنندج)، و چارشمبه سرخی (اصفهان) و حتی رسمی بسیار شبیه به مراسم و آیین پریدن از روی آتش به نام (درندز) که ارامنه ایران در روزی ویژه (14 فوریه) برگزار می کنند.

«بایرام پایی» زیباترین مراسم چهارشنبه سوری اردبیل

چهارشنبه آخر سال از زمانهای قدیم در اردبیل به » گل چهارشنبه » مرسوم بوده، زیرا برخلاف چهارشنبه قبل از آن که به » کول چهارشنبه » یعنی چهارشنبه خاکستر معروف است، در این روز همه با خانه تکانی و تمیز کردن منازل خود به استقبال عید نوروز می روند و به خانه های خود رنگ و بوی شادی و نشاط می بخشند و این اولین رسم چهارشنبه سوری در اردبیل است.

از دیگر رسوم زیبایی که از سالها قبل در آیینهای » چهارشنبه سوری » این استان رواج داشته، مراسم خاصی است که طی آن خانواده‌ها و فامیل و نزدیکان دختری که به خانه بخت رفته، هدایایی را به خانه عروس و دختران ازدواج کرده خود ارسال می کردند.

در سالهای نه چندان دور، خانواده‌ی عروس هدایای خریداری شده را به همراه غذای مخصوص در سینی مسی بزرگی قرارداده و روی آن را با پارچه‌های رنگی تزیین و به خانه داماد می‌فرستادند، این هدایای خریداری شده به همراه غذای مخصوص در میان مردم این منطقه به بایرام پایی معروف است. «بایرام پایی» یکی از مراسم زیبای چهارشنبه سوری اردبیل بوده اما این رسم هم ‌اکنون با شیوه‌ای ساده و البته با تفاوت چشمگیری نسبت به گذشته برگزار می شود.

هم اکنون این سنت دیرینه و دوست داشتنی فراموش شده و یا در حال فراموشی است و به ندرت در برخی از خانواده‌های سنتی و پایبند به آداب و رسوم دیده می شود. در این آیین چهارشنبه آخر سال، خانواده‌ عروس و یا هر یک از برادران،‌ عموها و داییها که مستقل بوده اند، شام مفصلی را که شامل پلو، مرغ آب‌ پز یا سرخ شده، کوکو، قیمه گوشت و ماهی دودی بوده، تهیه و به خانه او ارسال می کردند.

بنا به سنت دیرینه و در حضور بزرگ خانواده، پلو و چهار خورشت آماده شده را در دوریها یا بشقابهای چینی می کشیدند و روی آنها را با سرپوشهای مسین جلا داده شده، می پوشاندند و هر یک را همراه با هدایای خود در «مجمع های» مسی بزرگ قرار می دادند.

روی مجمع ها را هم با روپوش های دایره ای مخملی، ترمه ای و یا زری زیبا که با ریسه‌های طلایی و سیمین کاری دوخته شده بود، می‌پوشاندند تا خدمتکاران و کارگران مجمعها را بر سر گذاشته به خانه عروس ببرند. حمل مجمع ها با این شیوه جلوه بسیار دلپذیری را به کوچه و بازار غروب چهارشنبه سوری می داد و حرکت و چرخش مجمع ها با رنگهای مختلف، خلسه روحانی به فضا می بخشید.


«قورشاق آتماخ» فالگیری شب چهارشنبه سوری

«فالگیری» از دیگر آیین و رسوم رایج چهارشنبه سوری اردبیل بوده که معمولا در شب چهارشنبه و در بین دو گروه یعنی دختران و پسران انجام می شده است.

آیین اجرا شده در این رسم و نتیجه به دست آمده در واقع تفالی برای دختران و پسران بوده تا سال خوب و بد را تعبیر و تفسیری کنند. در این رسم دختران در اوایل شب، پشت در خانه‌ می ایستادند و سخنان رهگذران را برای خود تعبیر و تفسیر می کردند. پسران نیز با اجرای مراسم «قورشاق آتماخ» به فالگیری می پرداختند. بدین صورت که کمربندهای پارچه‌ای یا دستمال خود را از پنجره همسایه، دوستان و فامیل به درون اتاق می‌انداختند و صاحبخانه بدون توجه به هویت صاحب پارچه یا دستمال، مقداری آجیل یا شیرینی – که مقیاس تعبیر و تفسیر بوده – به گوشه آن بسته و به بیرون پرت می کردند. نا گفته نماند «قورشاخ آتماق» در بیشتر مواقع توسط جوانانی انجام می ‌شده که دختری را دوست داشتند و با این نیت درباره آنچه که به دستمال یا کمربند آنان بسته می شد، تعبیراتی صورت می گرفت.

«سو اوستی» آئینی برای تحکیم دوستی

از دیگر آداب صبح روز چهارشنبه آخر سال می توان به آیین «سو اوستی» یا گذشتن از روی آب اشاره کرد که بر اساس یک سنت دیرینه در این رسم مردم و بویژه جوانها صبح زود برای پریدن یا عبور از روی آب به کنار نهرها می‌رفتند و از روی آب جاری می گذشتند. اما مهمترین و بی شک اصلی ترین فلسفه این آیین تحکیم دوستی، مودت، دیدار دوستان و آشنایان و هم صحبتی با آنها در این روز و جشن بزرگ بوده است، زیرا برای اجرای این آیین و پریدن از روی آب جاهایی انتخاب می‌شد که عرض نهر کمتر باشد، بنابراین در چنین محلهایی ازدحام و کثرت جمعیت بی ‌سابقه می ‌شد. این ازدحام و کثرت جمعیت سبب می شد که هر کسی دوستان و آشنایان خود را ملاقات کرده و پس از روبوسی و تبریک چهارشنبه سوری، هم صحبت و هم کلام شود.

آیینها و آداب و رسوم شب و روز چهارشنبه سوری و یا سایر جشنها و اعیاد ملی و مذهبی در مناطق مختلف استان اردبیل به مانند سایر مناطق و استانهای کشور، اندکی با هم متفاوت بوده اما ریشه و کاربرد همه آنها یکسان و هم رنگ است.

چنانچه در منطقه شمال استان اردبیل بویژه دشت مغان، مردم پیش از طلوع آفتاب روز چهارشنبه، به کنار رودخانه می روند، آتشی بر می افروزند و جوانان در آنجا به سوار کاری می پردازند و هنگام بازگشت، زنان ظرفهایشان را از آب رودخانه پر می کنند و به خانه می آورند و آب آن را به حیاط و دور خانه می پاشند تا سال جدید، سالی سرشار از روشنی و زلالی و پاکی باشد.

همچنین مراسم و آیینهای مختلفی در برگزاری این جشن به چشم می خورد که می توان به تزئین سفره چهار شنبه سوری، آجیل مشکل گشا، سفره شام، اعتقادات، پریدن از روی آتش، آتش بازی، قاشق زنی، و.. اشاره کرد.

قاشق زنی
«قاشق زنی» به عنوان یکی از آداب کهن چهارشنبه سوری از دیگر مراسمی بوده که بعد از برپایی آتش و پریدن از روی آن و جمع آوری خاکستر توسط جوانان به اجرا گذاشته می شده است. در این مراسم جوانان با پنهان کردن صورت خود و با سر کردن چادر، ظرفی را به دست می گرفتند و با مراجعه به منزل همسایه ها و با به صدا درآوردن صدای خاص، خواهان دریافت آجیل، خشکبار و یا هدایایی می شدند و همسایه ها نیز با توجه به وسع خود هدایایی در ظرف آنان می گذاشتند.

همچنین در مراسم شب «چهارشنبه سوری» پس از چیدن سفره شام که اغلب خانواده‌های ساکن در این منطقه غذاهای مخصوصی متشکل از ماهی و برنج تدارک می دیدند، سفره مخصوص این شب پهن می‌شد که طبق رسم در این سفره خشکبار، آجیل و شیرینی قرارداده و با شمعهای رنگین که ساختن آن مخصوص صنعت کاران اردبیل بوده است، سفره را تزیین می کردند.

این آیینها به قدری محکم و توام با حالات معنوی بوده که حتی برخی از سالخوردگان منطقه هنوز هم اعتقاد دارند که در روز و شب چهارشنبه سوری نباید سخنان نا امید کننده ای در میان افراد خانواده‌ها رد وبدل شود، زیرا شنیدن سخنان بد در روز و شب «چهارشنبه سوری » در زندگی فرد شنونده تاثیر دارد.

با وجود حضور گسترده پلیس روی داد
ایران، چهارشنبه سوری، آتش بازی و شعار مرگ بر دیکتاتور

سه شنبه 20 ربيع الثاني 1433هـ – 13 مارس 2012م
تهران-خبرگزاری ها، دبی -نجاح محمد علی
گزارش های رسیده از ایران از حضور گسترده نیروهای پلیس در خیابان ها و میادین شهرهای بزرگ، حضور انبوه و آتش بازی جوانان و گاه شعار و درگیری آن ها با نیروهای پلیس در شب جشن چهارشنبه سوری حکایت می کند.

خبرگزاری «مهر» گزارش داده است که ماموران پلیس پیشگری و آگاهی در تمام میادین تهران پایتخت ایران مستقر شده اند. همچنین طرح ترافیک ویژه ای توسط نیروهای راهنمایی و رانندگی در حال اجرا است.

شاهدان عینی در گفت و گو با «العربیه.نت» از حضور انبوه ماموران امنیتی و اتوبوس های حامل سرباز و گارد ضد شورش در میدان های انقلاب، آزادی، ونک، آرژانتین، پیروزی و شمار دیگر از میدان ها خبر داده اند.

سایت «ایران پرس نیوز» به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که در تهران برخی نقاط شهر همچون خیابان آذربایجان و بهبودی و سه راه آذری عملا از کنترل نیروهای حکومتی خارج شده است و جوانان در این مناطق ضمن روشن کردن آتش در کوچه و خیابان‌ها شعارهای سیاسی سر می دهند.

بنا بر این گزارش شعار «مرگ بر دیکتاتور» نیروهای امنیتی را به این مناطق کشاند که جوانان برای دفاع از خود به سمت آن ها ترقه و نارنجک پرتاب کردند.

درگیری در خیابان آذربایجان حتی به پمپ بنزین این منطقه کشید و پرتاب نارنجک به داخل پمپ بنزین باعث انفجار یک دستگاه موتور سیکلت شد و شعله های آتش بخشی از پمپ بنزین را فرا گرفت.

درباره این حادثه مسعود علوی مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تهران به خبرگزاری «ایسنا» گفت: «یک دستگاه موتورسیکلت در داخل پمپ بنزین خیابان آذربایجان بر اثر پرتاب و انفجار مواد محترقه طعمه حریق شد.»

مسعود علوی در خصوص این حادثه گفت:‌ «این موتورسیکلت در پمپ بنزین مشغول سوخت‌گیری بود که به دلیل پرتاب مواد محترقه و انفجار آن دچار آتش‌سوزی شد.»

وی افزود: «خوشبختانه این حادثه خسارت جانی بر جای نگذاشته است و عملکرد سریع آتش‌نشانان ایستگاه 8 مانع از بروز حریقی وسیع‌تر شد.»

در فلکه آریاشهر و بلوار فردوس حضور جوانان در خیابان‌ها بسیار زیاد گزارش شده است.

«ایران پرس نیوز» همچنین از به آتش کشیدن یک خودروی نیروی انتظامی در چهار راه کوکا کولا خیابان دهقان خبر داده است. بر پایه این گزارش ید دستگاه پراید نیروی انتظامی توسط جوانان به آتش کشیده شد.

حمله جوانان به خودروی نیروی انتظامی زمانی اتفاق افتاد که آنها سعی در پراکنده کردن جوانانی را داشتند که در حال شادی و پریدن از روی آتش بودند. این گزارش می افزاید که در حین درگیری شماری از جوانان شعار سیاسی سر می دادند.

میدان گرگان هم شاهد درگیری شدید میان جوانان با ماموران نیروی انتظامی و بسیج است. گزارش ها از دستگیری شماری از جوانان در این میدان حکایت می کند.

در حوالی خیابان مجیدیه با هجوم جوانان به کیوسک نیروی انتظامی این محل به آتش کشیده شد.

خبرنگار تلویزیون «العربیه» هم به نقل از منابع خود از آتش بازی، درگیری نیروهای امنیتی با مردم و سردادن شعارهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی در خیابان های «پارس»، «دماوند»، «ولیعصر» و مناطق «سید خندان» و «قهلک» خبر داده است.

بنا بر این گزارش در اهواز مرکز استان خوزستان نیروهای امنیتی برای هر کس از اقدام به استفاده از ترقه و فشفشه کند، جریمه مالی در نظر گرفته اند. با این وجود شماری از جوانان و مردم به به صورت گروهی به خیابان ها آمده و اقدام به آتش زدن لاستیک خودروها و ترقه بازی کردند.

در استان کردستان و به ویژه شهر سنندج نیز شاهدان عینی از آتش بازی گسترده و سر دادن شعار در محکومیت اعدام فعالان کرد خبر داده اند.







بیان دیدگاه