شوک آماری ـ واکنش ها

rohani-100سایت خبری راه کارگر ـ گزارش صد روزه حسن روحانی، گزارشی از عمل کرد دولت جدید نبود، گزارشی از ویرانه ای بود که دولت مطلوب رهبر رژیم بر جای گذاشته بود. آمار های ارائه شده در این گزارش، ابعاد غارتی را نشان می دهد که توسط باندهای مافیائی قدرت انجام گرفته است. 750 میلیارد دلار درآمد دولت در هشت سال گذشته به یک باره بالا کشیده شده و هیچ کس پاسخگو نیست. ائتلاف حاکمی که با کودتاهای انتخاباتی سال های 84 و 88 بر سرکار آمدند، تحت نظارت و هدایت مستقیم بیت رهبری انجام وظیفه کرده اند. دولت «پاک» و «مهرپرور» نزدیک ترین دولت به شخص ولی فقیه رژیم بوده است که اکنون روشن شده که دزد ترین و نا پاک ترین دولت بوده است. تلاش دولت کنونی برای سرشکن کردن تمام تقصیر ها بر سر باند مافیائی احمدی نژاد، عملآ بیت رهبری و سپاه را از دایره اتهامات خارج می سازد. اما مشکل تنها در ائتلاف سه گانه گذشته نیست. کلیت حاکمیت جمهوری اسلامی، حاکمیت بی قانونی محض است. حاکمیتی که بر قیم بودن ولی فقیه و صغیر بودن مردم استوار شده است ، نمی تواند بر پایه قانون عمل کند. در حاکمیتی که بخش های بزرگی از اقتصادش از دایره کنترل مجلس، حتی همان مجلس غیردمکراتیک و گزینشی خود رژیم، خارج است، نمی تواند به مردم پاسخگو باشد. وقتی سرمایه ها و دارائی های بیت رهبری، سپاه، بنیاد مستضعفان و بسیاری از دیگر بنیادها، آستان قدس رضوی و دیگر آستانه های دینی، اوقاف و املاک و اموال مراجع تقلید، از دایره کنترل و حسابرسی بدور باشند، تصور شکل گیری قانونمندی در عرصه اقتصادی و سیاسی، بیشتر به سراب شباهت خواهد داشت.
نتیجه ی چنین سیستم مافیائی و غیرقابل حسابرسی، همین است که در گزارش صد روزه بیان شده است. با درآمد 750 میلیادر دلاری، خزانه کشور خالی است؛ تورم به بالای 40 درصد رسیده است، انبارهای کالاهای اساسی خالی است؛ خودکفائی گندم به واردات هفت میلیون تنی گندم بدل شده است، درحالی که محصولات کشاورزی در انبارها نابود می شودند، بیماران محتاج داروهای اساسی اند؛ واحدهای تولیدی در حال ورشکستکی و ارتش بیکاران روز به روز گسترده تر می شوند. و این تنها گوشه ای از تصویری است که اقتصاد ایران را به نمایش می گذارد.
دولت جدید ادعا می کند که به این وضعیت پایان خواهد داد. شاید در شرایط جدید بخش هائی از وعده های این دولت متحقق شود. اما تا زمانی که دست باندهای مافیائی قدرت و ثروت از سر اقتصاد کشور برداشته نشود، تا اقدامات دولتمردان و دولت زنان در چهارچوب های قانونی، حتی قانون ارتجاعی همین رژیم مهار و محصور نشود، تصور تغییرات جدی، عبث خواهد بود. در یک کلام بحران اقتصادی ایران، بیش از آن که اقتصادی باشد سیاسی است. و تنها مردم هستند که می توانند با حضور خود به این بن سیاسی و اقتصادی پایان دهند.
شوک آماری ـ واکنش ها
رییس‌جمهوری عملکرد احمدی نژاد را نقد کرد
شرق: «من سپیده را می‌بینم، سپیده‌ای که منجر به صبح روشنایی خواهد شد.» این جمله بخش پایانی صحبت‌های رییس جمهوری در برنامه گفت و گوی خبری او در شبکه یک سیما بود، که شب گذشته پخش شد. شاید تاکید«حسن روحانی» بر صبح روشنایی از آنجا بر می آید که در این سال‌ها روزهای نه چندان روشنی بر مردم گذشت. روزهایی که پس از پیروزی روحانی رنگی تازه به خود گرفت؛ رنگ امید. امیدی که سعی داشت آن را در فیلم ابتدایی برنامه تلویزیونی اش به خوبی آن را نمایان کند.

روحانی سخنش را با تشکر از مردم برای حضور در انتخابات شروع کرد و با «مردم از شما مچکریم» خاتمه داد. این بار نوبت او بود چرا که پس از پیروزی اش در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری بارها شنیده بود که به او گفته بودند «روحانی مچکریم». حرف‌هایش را بدون تپغ زد و بدون نگاه به هیچ نوشته ای پایان داد، هر از گاهی هم برای اینکه این موضوع را نشان دهد سوالی از مجریان برنامه می پرسید و البته پاسخ درست را خودش دوباره تکرار می کرد. شاید این پیامی بود به مردم که می خواست اینگونه بر حافظه ای تاکید کند که در روزهای رقابت انتخاباتی‌اش قول‌هایی به آنها داده بود. از اقتصاد گفت، از ویرانی‌هایی که امیدوار به رفع آنهاست. در خلال حرف‌هایش دوباره رجوع کرد به روزهای مبارزات انتخاباتی اش و با کنایه گفت آنهایی که مخالف ایرانی قدرت‌مند هستند و حرف هایی می زنند به دلیل این است که سرهنگ‌اند نه حقوق دان.
رییس جمهوری حقوق دان یک در میان اما اشاره می‌کرد باید فضای امنیتی را از جامعه برداشت. فضایی که او به درستی آن را فهمیده و راز توقف کشور در حوزه های مختلف می داندش. رییس جمهوری دیپلمات کشور اشاره ای هم به مذاکرات داشت مذاکراتی که نوید آن را داد که در نهایت منجر به برداشتن کامل تحریم ها خواهد شد. مذاکراتی که او امروز تاکید دارد پایه های ساختمان تحریم را به لرزه درآورده است. روحانی با لبخند و لحنی آرام همیشگی اش از مردم خواست برای ساختن وطن تا پایان راه با او همراه باشند؛ او از راه سخت پیش رو گفت که از ابتدا مردم با او آغاز کرده اند و خواست که تا آخر با هم به پایان برسانند. محور‌های سخنان وی را با هم می‌خوانیم:
امروز الحمدلله در همه کالاهای اساسی انبارهایمان پر است و مشکل نداریم. برای آینده دور هم خرید انجام شده است. در حالی که در زمان تحویل دولت در یکی از استان ها برای بیش از سه روز مصرف گندم نداشتیم.
خزانه خالی کجاست؟
تعبیری است که من یک بار به آن اشاره کردم به عنوان خزانه خالی. خزانه کشور آنجاست که درآمدهای دولت به آنجا منتقل می شود. مخارج هم از همان جا تامین می شود. طبق قانون بودجه می بایست ماهانه 17500 میلیارد تومان درآمد می داشتیم چون طبق قانون بودجه درامد و مخارج ما، 210 هزار میلیارد تومان در طول سال بوده که برای یک ماه 17500 میلیارد باید تا پایان مرداد در خزانه می داشتیم. روزی که شروع کردم یعنی 12 مرداد، موجودی خزانه حدود 1280 میلیارد تومان بود.
قرض گرفتیم، حقوق دادیم
آخر ماه مرداد که می بایست حقوق را پرداخت می‌کردیم، موارد ضروری در بخش حقوق می بایست 7500 میلیارد تومان پرداخت می کردیم. این تنها برای بودجه جاری بود. از این 7500 میلیارد تومان، فقط 2870 میلیارد تومان بیشتر در خزانه نبود. یعنی بیش از 4060 میلیارد تومان می‌بایست برای پرداخت حقوق از بانک قرض می گرفتیم. لذا در همان ماه مرداد دولت برای پرداخت حقوق تقریبا 4600 میلیارد تومان بدهکار بود و باید تامین می کرد. لذا ما با مشکلی به نام عدم تامین درآمدها روبرو بودیم.
رکود تورمی بی سابقه در 50 سال گذشته
در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که تورم بالای 40 درصد بود. این شرایط که این حد رکود و این حد تورم دارد، در تاریخ 50 ساله کشور بی سابقه است. به غیر از سال 57 و 58 که شرایط خاصی بر کشور به خاطر انقلاب حاکم بود، در 50 سال گذشته چنین شرایط رکود تورمی بی سابقه بوده است.
کاهش یک واحدی روند افزایش ماهانه تورم
در ماه های گذشته هر ماه نسبت به ماه قبل تقریبا 2.2 روند صعودی تورم بوده است. در 2 ماه اخیر روند 1.2 شده و یک واحد کاهش یافته است که خیلی برای ما مهم است. ما در حالی که در پایان ماه مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه ما 43 درصد بوده، در پایان مهرماه تورم نقطه به نقطه ما 36 درصدشده است. و این خبر بسیار خوشی است. از 43 به 36 رسیدیم.
می خواهیم تا پایان سال آتی تورم به پایین 25 درصد برسد. البته تا پایان امسال هم با وجود اینکه ماه های پایان سال کنترل تورم سخت تر می شود، قول مسئولان این است که تورم به 35 درصد خواهد بود.
دولت گذشته، پولدارترین و بدهکارترین
اگر بگوییم دولت گذشته حداقل در درآمدهای ارزی نفتی و غیرنفتی پولدارترین دولت بوده…؛ در طول 8 سال درآمد نفتی ما 600 میلیارد دلار بوده که بی سابقه است. ضمن اینکه درآمدهای دیگری داشتیم. کشور از نظر درآمد ارزی 750 میلیارد درآمد داشته. دولتی که پولدارترین دولت بوده متاسفانه بدهکارترین دولت هم بود. یعنی دولتی که به ما به ارث رسید.
بدهی 200 هزار میلیارد تومانی
بدهی دولت به سیستم بانکی در روزی که دولت را تحویل گرفتیم، بیش از 74هزارمیلیارد تومان بوده است. بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 60 هزار میلیاردتومان بوده است. آمار و ارقامی که بخش های مختلف دولت به من دادند، بدهی دولت به پیمانکاران و بخش های مختلف و بخش خصوصی حدود 55 هزار میلیارد تومان است. همین سه رقم را کنار هم قرار بدهید، در حدود 200 هزار میلیارد تومان می شود. ضمن اینکه ارقام دیگری است. بدهی صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح رقم های عجیب و غریبی به ما گزارش دادند.
تعهدات 211 میلیاردی سفرهای استانی
در این هشت سال در سفرهای استانی، تعهداتی که داده شده 211 هزار میلیارد تومان است. از این تعهد فقط 32 درصد انجام شده است. 68 درصد باقی مانده برای دولت‌های بعدی. از آنطرف اعتبارات وتسهیلاتی که در سفرهای استانی تعهد شده 30 درصد اجرا شده و 70 درصد باقی مانده است
اولین عامل بزرگ تورم رشد بی حساب نقدینگی در جامعه بوده است. در سال 84 نقدینگی 68 هزار میلیارد بود. در پایان دولت چیزی حدود 470 و خرده‌ای هزار میلیارد بوده است. یعنی 7 برابر شده است.
43 هزار میلیارد تومان استقراض مسکن مهر
برای مسکن مهر تاکنون 43 هزار میلیارد از سیستم بانکی کشور استقراض شده است. کل پایه پولی کشور تا کنون 100 هزار میلیارد بوده است. از زمان خلق پول تا الان. که از این مقدار، 43 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر است. این یعنی که بخش بزرگ تورم ما از اینجا نشات می گیرد. شما وقتی پول پرقدرت را از بانک مرکزی به جامعه می آورید. به یک معنا می توانیم بگوییم تورمی که مردم ما تحت فشار قرار گرفتند، یک بخش بزرگش مربوط به مسکن مهر است.
در این صد روز، در دولت سی و پنج تصمیم گرفتیم برای تسهیل در مسائل اقتصادی، بویژه در تولید و صادرات و گمرکات و پیش پرداخت هایی که مردم میخواهند انجام دهند و گشایش ال‌سی‌ها.
برنامه های سال آینده
سال آینده چند برنامه مدنظر داریم، یکی بحث مرحله دوم یارانه است که در حال طراحی هستیم. دیگری مهار تورم است. می خواهیم تا پایان 93 تورم را به زیر 25 درصد برسانیم. در رشد اقتصادی که وضعمان در 91، آمار منهای 5.8 را نشان میداد. یعنی اقتصاد ما حدودا 6 درصد کوچک شد. یعنی سفره مردم حداقل 6 درصد خالی شد. تلاش می‌کنیم در سال 92 انشاءالله در پایان سال کاری کنیم که این 5.8 انشاءالله به صفر یا حتی درصدی برسد. البته یک درصد را بعید می دانم ولی تلاش می‌کنیم به نیم درصد برسد.
سیاست خارجی جزو اولویت های دولت بود و اعلام کرده بود. البته این بدان معنا نبود که سیاست های فرهنگی و داخلی و … اهمیتش کمتر است. بلکه به خاطر مشکلی که کشور بدان مواجه بود این برای دولت مهم بود. در سطح جهانی متاسفانه دشمنان یک ایران هراسی را به وجود آورده بودند.
خودکفایی تا واردات 7 میلیون تن گندم

از سال 1379 تا سال 1383، هر سالی در بحث گندم، خرید ما از کشاورز داخلی 1 میلیون تن اضافه شد. به طور طبیعی خریدمان از خارج کم شد. تا سال 1383 در گندم خودکفا شدیم. در این سال بیش از 11 میلیون تن خرید از کشاورزانمان بود و نیازی به خارج نداشتیم. از سال 1384 به بعد هر سال خرید داخلیمان 1 میلیون تن کم شده و خریدمان از خارج 1 میلیون تن اضافه شده تا جایی که امسال ناچاریم بیش از 7 میلیون تن خریداری کنیم. 7.2 میلیون تن. وقتی داریم با چند قدرت غربی دنیا مبارزه می کنیم باید خود را آماده کنیم. متاسفانه عمل ما با شعار ما در دولت گذشته سازگار نبود. ما در دولت گذشته شغل ایجاد کردیم اما برای چینی ها و کره شمالی نه برای مدم خودمان.
تشکر از ظریف و وزرا
من اینجا از دکتر ظریف و همه وزرا و مسئولان تشکر و سپاسگزاری می کنم. انصافا تلاش مجدانه ای کردند. حالا همه وزرا گزارش خواهند داد. در سیاست خارجی قدم های بسیار خوبی برداشته شد.
کلید دست مردم است
همه جا کلید دست مردم بوده. حضور و حمایت مردم، اصلا این مردم دنیایی از شور هستند. من بعنوان عضو کوچکی از مردم احساس کوچکی می کنم در برابر عظمت و فداکاری مردم. ایستادگی مردم باعث شد این قفل باز شود. اگر حماسه سیاسی مردم که تاکید مقام معظم رهبری بود و آن تدبیر رهبری و حضور مردم در کنار صندوق آرا نبود، ما کلید داشتیم؟ کلید حضور و حمایت مردم است. البته دولت هم به عنوان خادم مردم تلاش می کند.
عده ای هیزم می آورند
هرچه بخواهیم به دست بیاوریم از وحدت و انسجام داخلی می توانیم به دست آوریم. با تفرقه و اختلاف نمی‌شود. برخی وقت ها آتش دارد خاموش می شود عده ای هیزم می آورند. بعضی انگار از شعله آتش خوششان می آید. با انسجام می توانیم از پله های پیشرفت بالا رفته و به بام برسیم. در هسته ای اگر پیشرفت داریم به خاطر هدایت مقام معظم رهبری و حمایت مردم و حضور مردم است. البته کارشناسان و دیپلمات های ما هم سهم دارد و تلاش می کند.
اولین قفل هسته ای باز شد
من در بحث هسته ای به مردم اطمینان می دهم که اولین قفل باز شده است. ما پایه ساختمان تحریم را لرزاندیم. هیچ شک نکنند مردم. اینکه برخی شعار می دهند در دنیا به خاطر این است که چاره ای ندارند و باید صورتشان را سرخ نگهدارند. با این توافق سیستم بانکی متحول می شود. در این توافق امده تحریم جدیدی اعمال نمیشود. این یعنی مهار و محدود کردن تحریم.خیلی ها تلاش میکردند ایران منزوی باشد ولی امروز دشمنان ما منزوی است و ایران از همیشه در صحنه بین المللی فعال تر است.
با فضایی که در نیویورک ایجاد شد دیدیم. وزیر خارجه ایتالیا گفت فضای دنیا به سمت رقابت برای تعامل با ایران است. 10-15 متقاضی ملاقات با ایران در نیویورک باقی ماندند چون وقت نبود.حسن روحانی کسی نیست. نماینده ملت ایران مهم است. فرد منتخب ملت ایران برایشان مهم بود. این انتخابات دنیا را تکان داد.
غنی سازی ادامه می یابد
در بحث هسته ای می خواهم به مردم اطمینان دهم که اصول مدنظر مردم و حقوق مردم و چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، این اصول تا پایان مورد مراعات خواهد بود. یعنی در کشور حق هسته‌ای ما با قدرت بیشتر و شفافیت بیشتر عملیاتی و اجرایی خواهد شد. حتی بخش غنی سازی که یک بخشی از حقوق ماست ادامه خواهد یافت و هیچوقت غنی سازی متوقف نخواهد شد. این خط قرمز ماست. غنی سازی حق روشن ماست حال هر کس میخواهد خوشش بیاید و یا نیاید. برخی NPT را جوری تفسیر می‌کنند. اینها حقوقدان هم نیستند جوری تفسیر می کنند که از یک سرهنگ بیشتر برمیآید تا حقوقدان.
منشور حقوق شهروندی روی «سایت»
من آن منشور حقوق شهروندی را که به ملت عزیزمان قول داده بودم، امشب پیش نویسش روی سایت قرار گرفت تا مردم و نخبگان نظر دهند. این پیش نویس اولیه را بخش حقوقی تامین کرده است و من گفتم در اختیار مردم قرار دهید تا نظرشان را بدهند. بخصوص حقوقدانان و صاحبان اندیشه.اولین قدم این است که به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم.
آرامش فراگیر
یکی از نکات مثبتی که حس میکنم بوده است، این است که یک آرامشی بوجود آمده. نه فقط در سکه و دلار و مسکن. اصلا در جامعه و دانشگاه و بازار و مدارس و ورزش احساس آرامش است.در ورزش که ما کاری نکردیم، والیبال و فوتبال ساحلی و فوتبال و … همه جا شور هست و جوانان پیروزی می‌آفرینند. حال یک عده‌ای می گویند روحانی مچکریم(خنده) همه باید از ملت عزیزمان متشکر باشیم. ما کار زیادی نکردیم در این 100 روز. بخصوص وزیر ورزش که آخری بود و توانستیم از کوچه پرپیچ‌وخم پارلمان عبور دهیم به هرحال.
ما با قوای دیگر باید دست به دست هم دهیم. هم مجلس و هم قوه قضائیه به ما لطف دارند. یکی از افتخارات ما این است که در این دولت یک آرامشی در روابط قوا ایجاد شد. قبلش رفتند تا مرز شکایت از هم در دادگاه. و مردم ما واقعا از اختلاف رنج می برند. از اختلاف سودی نمی برند. البته این انسجام و وحدت یک عاملش این است که رهبری مقتدر داریم و همه قوا به رهبری احترام می‌گذارند. رهبری هماهنگ کننده قواست اما الحمدلله بین قوا امروز تعامل سازنده است. قبل از دنیا باید تعامل سازنده با خودمان داشته باشیم.
رفتار متفاوت صدا و سیما با دولت
همیشه از رسانه ملی متشکر بودیم اما الان رسانه ملی رفتارش با دولت ما، مثل رفتار با دولت های قبلی در ماه‌های آخر است. این البته حق رسانه ملی و سایر رسانه هاست. نقد اتفاقا به نفع ماست. ما مگر معصومیم و خطا نمی کنیم؟ نقد اگر سازنده باشد به نفع همه ماست.از نقد رسانه ملی استقبال می کنیم. همه باید آستانه تحمل مان را بالا ببریم.
همسایگان نگران نباشند
در توافق اخیر هم کل منطقه احساس آرامش و امید می‌کند. کشورهای عربی هم حالا باید همه خوشحال باشند. من فکر نمیکنم توافق ژنو… ما برای دوستان و همسایگانمان پیام دادیم. به ضرر هیچ یک از همسایگانمان نیست. برخی فکر میکنند ایران به دنبال ساخت بمب نیست. ایران هیچوقت دنبال ساخت سلاح های کشتار جمعی و بخصوص سلاح هسته‌ای نبوده. هدف ما پیشرفت و توسعه است.
هجوم مردم به بازار سرمایه
مقام معظم رهبری امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی لقب دادند. تا الان همه در فضای حماسه سیاسی بودیم. حالا سیاست داخلی یا خارجی. در اقتصادی هم حرکت هایی شروع شده اما حماسه از امروز به بعد باید شروع شود چراکه فضا مناسب تر شده است. دیروز اگر فضا این بود که فردا و پس فردا تحریم های جدید می شود، طبق توافق تحریم جدید نخواهد بود. اگر فضا این بود که در سرمایه گذاری ها و اشتغال معلوم نیست چه خواهد شد، آینده روشنتر شده هم اکنون. خواهید دید توافق با کشورهای خارجی و سرمایه گذاری ها بیشتر خواهد شد. اینکه شما می بینید در همین چند روز سقف می بندند و هجوم می آورند بخصوص در پتروشیمی و ماشین سازی که تحریم برداشته شده است. مردم دارند به سمت بازار سرمایه می آیند. این هجوم فرصتی برایمان ایجاد میکند. همه تلاشمان این است که فضای کسب و کار را بیش از پیش بهبود ببخشیم. من بسیار به آینده کشور امیدوارم.
چرخش همزمان سانتریفیوژها و اقتصاد
قول داده بودیم در کنار چرخیدن سانتریفیوژ، اقتصاد هم بچرخد و زندگی مردم هم بهتر شود که الحمدلله به این هدف رسیدیم. در همه زمینه ها انشاءالله شاهد رونق خواهیم بود.
فرهنگ دولتی نمی خواهیم
فرهنگ مظلوم است و سوالش هم افتاد آخر(خنده). فرهنگ دولتی نمی‌خواهیم اما دولت فرهنگی را قطعا می‌خواهیم. سیاست دولت این است که مداخلاتش را در امر فرهنگ به حداقل ممکن برساند. البته برخی جاها مثل آموزش و پرورش و ارشاد و … دولت حضور دارد و وظایفی طبق قانون اساسی برعهده دارد اما در جایی که دخالت دولت ضروری نباشد حتما خودش را کنار می‌کشد.
ممنوع القلم ها را سریع القلم کردیم
صاحبان فرهنگ در کشور فرهیختگان و بزرگان ما هستند. خیلی به آنها بی اعتمادی بعضی ها در بعضی مقاطع انجام دادند. به فیلمسازان و نویسندگان باید اعتماد کنیم. در همین 100 روز خیلی کتابها که ممنوع شده بود، آزاد کردیم. برخی ها که ممنوع القلم شده بودند تبدیل کردیم به سریع‌القلم.(خنده) خیلی مقررات دست و پاگیر را هم در بخش فرهنگ و هم در اقتصاد داریم روانسازی می‌کنیم.
زدودن فضای امنیتی از فرهنگ
باید فضای امنیتی را از فرهنگ کنار بزنیم. دولت نظرش این است که هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست. فیلم خوب و هنر خوب. وقتی فیلمی ساختند که مردم نرفتند ببینند و بی اعتنا شدند، آنها فکر خود را می کنند. من نمیگویم در بحث فرهنگی نباید قانون داشته باشیم، اتفاقا باید قانون شفاف داشته باشیم اما مداخلات دولت باید به حداقل برسد. باید به انجمن های فرهنگی و صنفی اعتماد کنیم. خود آنها صلاحیتشان از کارمندان دولت که بخواهند دخالت کنند بیشتر است. البته باید با هم تعامل کنیم. باید فضای مناسب برایشان ایجاد کنیم.
آشتی دولت با کارشناسان و دانشجویان
این دولت خلاصه دنبال آشتی است با همه. دولت در گذشته با کارشناسان فاصله گرفته بودید. دیدید در سازمان مدیریت قفل شد. میخواهیم درش را باز کنیم. امروز می بینید که دولت با فضای فرهنگی آشتی کرده. دولت می‌خواهد با دانشجویان هم آشتی کند. ما یک فضای رقابتی خوب در فرهنگ باید ایجاد کنیم. مردم ما خواهان کالای خوب فرهنگی هستند. مگر می شود مردم کالای خوب نخواهند؟ غذای روح است.نه اینکه به بخش فرهنگ کمک نکنیم، بلکه مداخله نمی خواهیم بکنیم.
فضای امنیتی خیلی کمتر شده اما یک سری مسائل هست که زمان لازم خود را می طلبد. همین انسجام و وحدت و نزدیک شدن جناح ها و تشکل ها، در عین رقابت و اختلاف نظر. همه باید کمک کنیم. هدف این باشد که دلها از کینه ها شسته شود.
ادیان و اقوام احساس آزادی بیشتری می‌کنند
الان احساسم این است که مذاهب و ادیان و اقوام مختلف احساس آزادی بیشتری می‌کنند. هم روانی است این احساس و هم دولت واقعا مصمم است نسبت به اقوام و مذاهب و ادیان. این داستان حقوق شهروندی یک هدف بزرگش همین است. همه شهروندان ایرانی، هرکه تبعه این کشور است، حتی در خارج باید از حقوق شهروندی برخوردار شود. برای اینکه ایرانی‌ها همه باید احساس کنند زیر یک چتر واحد هویت ایرانی و فرهنگ بلند ایرانی دارند زندگی می‌کنند. همه افتخارکنند به این هویت و فرهنگ ایرانی.
مردم؛ مچکرم
از لحاظ نیروی انسانی و دانشمندان و فرهیختگان بسیار غنی هستیم و هسته‌ای فقط گوشه‌ای از آن است. مردم ما حتما آن صبح را خواهند آفرید. الیس صبح بقریب. مردم در سایت‌ها به بیان زیباشان گفتند روحانی مچکریم. من امشب می‌خواهم بگویم، مردم من از همه شما مچکرم.

——————————————————————-
احمدی نژاد محاکمه شد!
آمنه شیرافکن روزنامه‌نگار

خیلی‏ها چشم انتظار 5 آذر بودند، از همان روزهایی که احمدی‏نژاد واپسین روزهای حضور در کاخ ریاست جمهوری را پشت سر می گذاشت و زمزمه های یکی دو شکایت از او دهان به دهان می چرخید. امروز انتظار به ثمر رسید و نوبه دادگاه او فرا رسید. انبوهی رسانه نگار رو به روی دادگاه او صف کشیده بودند تا این لحظه تاریخی برای حافظه ملی ایرانیان ثبت و ضبط شود. احمدی‌نژاد به هر دلیل در دادگاه حاضر نشد تا حکم دیگری در موعدی دیگر در خانه اش در یکی از خیابان های نارمک برود. اما تاریخ گاهی صحنه های بکری می آفریند، احمدی نژاد شب گذشته پیش چشمان میلیون ها ایرانی محاکمه شد، در یک برنامه تلوزیونی که در آن رییس‌جمهوری فعلی ایران زنده و رو در رو با مردمان سخن می گفت. آمار تکان دهنده بود و هر سه مجری حاضر در برنامه را به تعجب واداشته بود، آن هم تعجبی که در ادامه مدیریت برنامه به جای چالش و طرح سوال به همدلی سطحی به رییس جمهوری تقلیل پیدا کرده بود. اما از نحوه اجرا که بگذریم تمام آمارهای میلیارد دلاری و هزار و هزارهای پیاپی همه نشان از بی تدبیری دولتی بود که هشت سال اقتصاد و سیاست و دیپلماسی ایران را تا لبه های مرز تخریب و نزاع پیش برده بود. دیگر چندان اهمیتی ندارد که احمدی نژاد به دادگاه بیاید یا نیاد، دادگاه احمدی نژاد همان شب گذشته برگزار شد، با طمانینه و در کمال احترام. نه نیازی به قاضی بود و نه دادستان.و آمارها برای من و شمای ایرانی نمای مستقیمی از اجرای یک حکم بود، حکمی تاریخی، اعداد تن آدمی را به لرزه می انداخت، اعداد میلیاردی عجیب و غریب. مطمئن باشید از امروز به بعد، دیگر احمدی‌نژاد نه 9 شاکی که میلیون ها شاکی خواهد داشت، آنها شاید شکایت شان را به هیچ دادگاهی ارایه نکنند، اما در روح و جان شان تک تک این اعداد ثبت شده و از فردا روز پرسش های کلیدی پیش روی طیف های سیاسی خواهد بود که در این سال ها با مماشات بیش از حد و اندازه تا سر حد امکان با شخص رییس دولت سازگاری کردند، همان‏هایی که حالا صد روز از آغاز به کار دولت نگذشته، غلط های املایی فراوانی از کابینه یازدهم می گیرند، آنها و احمدی نژاد، در دادگاه هم که نباشد، در وجدان جمعی باید پاسخگوی رفتاری باشند که در این سال ها بر مردم این دیار رفته است.

لینک خبر : http://sharghdaily.ir/?News_Id=26352
********************************************
گزارش روحانی به روایت آمار و ارقام
ایرنا : رییس جمهوری در بخشی از گزارش 100 روزه خود به ارایه آماری از وضعیت اقتصادی کشور واقدامات دولت تدبیر و امید در این مدت زمان پرداخت.

– طی دوره 1384 تا 1391 حدود 7 میلیون نفر به جمعیت در سن کار اضافه شده (به طور متوسط سالی یک میلیون نفر) که از این تعداد بیش از 6 میلیون نفر هنوز به بازار کار وارد نشده و افراد مشغول به تحصیل در مقطع آموزش عالی نیز به رقم بی سابقه 4.5 میلیون نزدیک شده است.

– بر اساس آمارهای موجود طی سال های 1384 تا 1391 به طور متوسط در هر سال 81 هزار نفر به شاغلین کشور افزوده شده و نرخ بیکاری جوانان در پایان سال 1391، 24.5 درصد و نرخ بیکاری زنان جوان بیش از 38 درصد بوده است.

– رکود همراه با تورم دغدغه افزایش بیکاری سال های آینده آنگاه جدی تر می شود که به وضعیت اقتصاد کشور طی سال های 1391 و 1392توجه عمیق تری بکنیم. نقطه شروع به کار این دولت، شرایط رکود تورمی بسیار جدی بوده است.

– تولید نفت خام از سال 1380 تا سال 1384 با روندی افزایشی از حدود 3.5 میلیون بشکه در سال1380 به بیش از 4 میلیون و 100 هزار بشکه در روز در سال 1384 رسید. ولی از سال 1384 کاهش سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید نفت باعث شد تولید روندی نزولی پیدا کند.

– صادرات نفت نیز به دلیل افزایش تحریم ها با محدودیت های زیادی مواجه شد.بنابراین یکی از اولویت های مهم کنونی دولت بازگرداندن تولید و صادرات نفت به ارقام سال های قبل از 1384 است.

– در حال حاضر ایران کشوری که از نظر حجم ذخائر گازی در مرتبه دوم جهانی قرار دارد، برای تامین انرژی داخلی خود نزدیک به 40 میلیارد متر مکعب کسری دارد

– طی سال های 1379 تا 1384 به طور متوسط سالی یک میلیون تن به خرید تضمینی گندم افزوده و حدود 1 میلیون تن از میزان واردات کاسته شده بود و این مسیر رو به جلو باعث شد در سال 1383 در تولید گندم به خودکفایی برسیم.

– در این دوره خرید تضمینی از 5.5میلیون تن در سال 1380 به بیش از 11میلیون تن در سال 1384 و واردات گندم از 6.8 میلیون تن در سال 1379 به 105هزار تن در سال 1383 رسید. ولی طی دوره 1384 تا 1391 این مسیر تغییر کرد و بطور متوسط سالی 1 میلیون تن از خرید تضمینی گندم کاهش و حدود 4 میلیون تن به میزان واردات افزوده شد.

– میزان خرید تضمینی گندم از 11.4 میلیون تن در سال 84 به 2.2میلیون تن در سال 1391 کاهش پیدا کرد و در همین دوره واردات گندم از 105 هزار تن در سال 84 به حدود 6.8میلیون تن در سال 91افزایش یافت .

– پیش بینی می شود واردات گندم در سال 1392 بالغ بر 7.2 میلیون تن باشد.

– واردات محصولات کشاورزی نیز طی سال های 84 تا 91 ، از 3.3 میلیارد دلار در سال 1384 به 14.3 میلیارد دلار در سال 91رسیده که به معنی افزایشی 4 برابری است. تفاوت صادرات و واردات بخش کشاورزی و مواد غذایی کشور طی دوره 1384 تا 1391 از منفی یک میلیارد دلار در سال 84 هشت برابر شده و به منفی 8 میلیارد دلار در سال 1391 رسیده است.

– بخش صنعت کشور از سال 1390 به دلیل پدیدار شدن آثار اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها درکنار تشدید تحریم ها

و بروز مشکلات برای تامین ارز واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است. نتیجه موانع مذکور باعث شده رشد سرمایه گذاری در سال 9/21 به منفی 9.9درصد برسد.

– وابسته تر شدن صنعت به واردات طی سال های منتهی به 1390 باعث شد صنعت ما در مقابل تحریم ها بسیار آسیب

پذیر شود.

– در طول تاریخ اقتصادی کشور، در 1352-1356 و 1383-1390 ، اقتصاد ایران از نعمت افزایش درآمدهای ارزی سرشار برخوردار شده که در هر دو دوره هم، از آزمون این وفور ناموفق بیرون آمده و بخش اصلی درآمد تنها صرف افزایش شدید واردات شده و به تولید و اشتغال ضربه وارد کرده است.

– واردات کالایی ایران طی سال های 1383 تا 1389 در حدود دو برابر شده و از 7.5 میلیارد دلار در سال 79 به 38 میلیارد دلار در سال 83 رسیده است .

– با ایجاد محدودیت برای درآمدهای ارزی در اثر تحریم ها، نرخ ارز افزایش و واردات در سال های 1391 و به خصوص ابتدای 1392 دچار کاهش شد و از این نظر، رفاه خانوارهای ایرانی که تحت تاثیر واردات زیاد قرار داشت دچار افت شدیدی شد. ارزش پول کشور، از اواخر سال 1390 تا اوائل سال 1392 نزدیک به یک سوم کاهش پیدا کرد.

– در سال 1391 درآمدهای حاصل از فروش نفت تقریباً نصف شده و واردات نیز در حدود 10 میلیارد دلار کاهش یافته است (کاهش 15 درصدی).

– در هفت ماهه ابتدای سال 1392 نیز واردات کالا 25 درصد نسبت به 7 ماهه سال 1392 کاهش یافته است.

– نرخ تورم در سال های اخیر از سال 1389 به بعد به طور متوسط هرسال در حدود 9 واحد درصد افزایش پیدا کرده است .

– بالاتر بودن 3 تا 41 واحد درصدی تورم روستایی درمقایسه با تورم بالای شهری از سال 1390 به بعد بیانگر وارد آمدن فشار سنگین تر تورمی بر خانوارهای روستایی است.

– تورم گروه کالایی خوراکی و آشامیدنی در 12ماهه منتهی به شهریور 60.1.92 درصد،تورم گروه کالایی بهداشت و درمان در 12 ماهه منتهی به شهریور 92-43.3 درصد محاسبه شده است.

– حجم نقدینگی از حدود 68 هزار میلیارد تومان در سال 1383 به 473 هزار میلیارد تومان در خرداد ماه سال 1392 رسیده که نشانگر حدود 7 برابر شدن آن طی این دوره است.

– عامل اصلی رشد نقدینگی در دوره 91-1368 رشد بالای بدهی بانک ها به بانک مرکزی بوده است.77 درصد این بدهی مربوط به بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی و ناشی از ارائه خطوط اعتباری طرح مسکن مهر به این بانک است.

– دولت هر ماه 8.11 میلیارد تومان به حساب خانوارها واریز می کند که نزدیک 3500 میلیارد تومان از محل بودجه عمومی به آن اختصاص پیدا می کند و علاوه بر آن باز هم در هرماه با کسری بین 300 تا 500 میلیارد تومان مواجه است. معنای دقیق

این ارقام آن است که یارانه های پرداختی به خانوارها دارای کسری حدودا45 درصدی است. این کسری تا کنون با استقراض 5700 میلیارد تومان از بانک مرکزی و فشار مضاعف بر شرکتهای نفت و گاز، تامین شده است.

– بدهی دولت به سیستم بانکی (بانک مرکزی و بانک ها) حدود 74 هزار میلیارد تومان است که معادل 3 برابر این رقم در سال 1384 است. در کنار بدهی به سیستم بانکی، برآوردهای اولیه نشان می دهد که بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی، بیش از 60 هزار میلیارد تومان است. به این رقم می توان بدهی دولت به پیمانکاران و سایر صندوق ها را هم اضافه کرد. بدهی دولت در حد مبالغ ذکر شده، به رغم برخورداری کم نظیر از 600 میلیارد دلار درامد نفتی است.

– تعهدات دولت بابت طرحهای نیمه تمام به مبلغ حدود 300 هزار میلیارد تومان است .

– ایران دومین کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی و چهارمین کشور دارنده ذخایر نفت خام در جهان است.

– ایران با 60 نوع محصول معدنی متفاوت در بین کشورهای جهان در رتبه پانزدهم کشورهای دارای منابع معدنی غنی قرار گرفته است.

– هم اکنون تنها از حدود 35درصد آب پشت سدها بهره برداری می کنیم.
************************
نقدینگی ۴۷۳هزار میلیارد تومان شد
پیشخوان روزنامه دنیای اقتصاد ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۴:۴۹:۵۶ کد خبر: DEN-769265
نقدینگی در سه ماهه نخست امسال 122 هزار و 594 میلیارد تومان اضافه شده است. البته نقدینگی در خرداد 92 نسبت به اسفند 91 معادل 2.7 درصد رشد داشته است.
تا پایان خردادماه سال ۹۲ حجم نقدینگی کشور به ۴۷۲ هزار و ۹۵۳ میلیارد تومان رسید که این شاخص نسبت به خرداد ۹۱ معادل ۲۵.۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش تسنیم، حجم نقدینگی در پایان خرداماه سال جاری با 25.5 درصد افزایش نسبت به خرداد 91 به میزان 472 هزار و 953 میلیارد تومان رسیده است.

نقدینگی در سه ماهه نخست امسال 122 هزار و 594 میلیارد تومان اضافه شده است. البته نقدینگی در خرداد 92 نسبت به اسفند 91 معادل 2.7 درصد رشد داشته است.

به گزارش تسنیم، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در خرداد سال جاری 287 هزار و 257 میلیارد تومان گزارش شده که این میزان نسبت به خرداد ماه 91 معادل 20.4 درصد افزایش داشته است.

البته حجم اسکناس در سه ماهه نخست امسال 51 هزار و 907 میلیارد تومان کم شده و خرداد 92 نسبت به اسفند 91 معادل 15.7 درصد کاهش یافته است.
ــــــــــــــــــــ
بدهی خارجی ایران اعلام شد
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ – ۱۵:۰۳ – 27 November 2013
بانک مرکزی در تازه ترین آمار، میزان بدهی خارجی ایران را در خردادماه سال جاری ۷ میلیارد و ۱۱۳ میلیون دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بدهی خارجی ایران در سال جاری روند نزولی داشت و از 7 میلیارد و 370 میلیون دلار در فروردین 92 به 7 میلیارد و 226 میلیون دلار در اردیبهشت ماه و 7 میلیارد و 113 میلیون دلار در خردادماه کاهش یافت.

از مجموع بدهی های خارجی ایران، 679 میلیون دلار بدهی کوتاه مدت و 6 میلیارد و 434 میلیون دلار نیز بدهی میان مدت و بلندمدت است.
ــــــــــــــــــ
ارزيابي ها و واکنش ها به گزارش 100 روزه رئيس جمهور
خراسان – مورخ پنج‌شنبه 1392/09/07 شماره انتشار 18562
سپهر – ارائه گزارش رئيس جمهور از آن چه دولت يازدهم تحويل گرفته و همچنين گزارش عملکرد 100 روزه دولت تدبير و اميد واکنش ها يي را از سوي برخي نمايندگان مجلس وفعالان سياسي برانگيخت .

ترقي: مردم از مشکلات گذشته آگاهند، دولت از عملکرد خودش گزارش بدهد
حميدرضا ترقي عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه با بيان اينکه مردم با مشکلات گذشته ، آشنا هستند و مشکلات را به خوبي مي دانند، به تسنيم گفت: دولت در گزارش ۱۰۰ روزه بهتر بود راهکار و پيشنهاد ارائه و از عملکرد خودش گزارش مي داد.وي ادامه داد: اما اين رويه اعمال نشد و متاسفانه در گزارش 100 روزه فرافکني و انتقاد از دولت گذشته صورت گرفت. ضمن اينکه معتقديم بهتر بود در حال حاضر آمارهايي ارائه داد که باعث سوء استفاده دشمنان عليه کشور نشود. وي با بيان اينکه مصاحبه با رئيس جمهور بايد چالشي و با سوالات اساسي و عميق همراه باشد، افزود: سوالاتي که از رئيس جمهور پرسيده مي شود، بايد کارشناسي و پخته بوده و اجراي ضعيف، در شأن رئيس جمهور که مهمان برنامه هم بود، نيست چرا که سوالات بسيار زيادي وجود داشت که در اين برنامه مطرح نشده و به تبع، پاسخ هم داده نشد.

شجاعي کياسري: اميدآفريني هاي روحاني قابل تقدير است
از سوي ديگر سيد رمضان شجاعي کياسري عضو فراکسيون رهروان ولايت مجلس با اشاره به گفت وگوي زنده تلويزيوني رئيس جمهور گفت: نکته مثبت و قابل توجه گفت وگوي زنده تلويزيوني رئيس جمهور که شب گذشته از رسانه ملي پخش شد، اين بود که وي در ارائه گزارش عملکرد 100 روزه دولت يازدهم فضاي اميد آفريني را در حوزه اقتصادي در جامعه ايجاد کرد که جاي تقدير دارد. وي در پايان ضمن مثبت ارزيابي کردن ارائه گزارش از سوي رئيس جمهور به مردم و در دوره هاي متوالي، خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده به کار بردن واژه هايي از قبيل اينکه برخي تصميمات «سرهنگي» اتخاذ مي شود در شأن دولت و رئيس جمهور نيست و باعث خدشه دار شدن جايگاه اين قشر از جامعه در نزد افکار عمومي مي شود که به آقاي روحاني پيشنهاد مي کنم اين مسئله را مدنظر قرار دهد.

نادران: گزارش ۱۰۰ روزه روحاني بيشتر شبيه گزارش ۸ ساله دولت احمدي نژاد بود
همچنين الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس هم در گفت و گو با تسنيم گفت: گزارش ۱۰۰ روزه روحاني بيشتر شبيه گزارش ۸ ساله دولت احمدي نژاد بود. نماينده مردم تهران در مجلس تصريح کرد: متاسفانه روساي دولت ها بعد از روي کارآمدن همواره از اين حرف ها مي زنند و دولت هاي قبل را متهم مي کنند و اگر ايشان سعي مي کرد بيشتر در مورد اقدامات و حرف هاي خود گزارش دهد بهتر بود تا اينکه راجع به ديگران صحبت کند.

بذرپاش: روحاني باور کند انتخابات تمام شده است
مهرداد بذرپاش نماينده مردم تهران در مجلس هم به فارس گفت: گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه نشان داد تا آخر سال حداکثر اقدامات راهبردي دولت در حوزه اقتصاد، دادن ۲ بسته کالايي ارزان به برخي اقشار کم درآمد است. آيا حداکثر تدبير دولت ژنرال ها همين بود؟وي اظهارکرد: عملکرد برخي از مجريان در شب گذشته به جاي گزارش عملکرد آدم را ياد فيلم انتخاباتي و يا يک شوي تبليغاتي مي انداخت که نه برازنده صدا و سيما بود و نه برازنده دولت محترم بود.البته بايد ديد که پشت صحنه اين اتفاق چه بوده است. وي گفت: اميدواريم دولت محترم به اين باور برسد که انتخابات تمام شده است.

عضو هيئت رييسه مجلس: عملکرد 100 روزه نشان دهنده عزم دولت براي رفع مشکلات بود
همچنين محمد حسين فرهنگي عضو هيئت رييسه مجلس نيز در گفت و گو با خانه ملت،با اشاره به اينکه عملکرد 100 روز اخير نشان دهنده عزم دولت براي رفع مشکلات بود ،گفت: رييس جمهور گزارش کاملي از عملکرد 100 روزه دولت ارائه کرد که در کل گزارشي مثبت و سازنده ارزيابي مي شود، اما اين نکته را بايد مد نظر قرار داد که تمامي مشکلات اقتصادي و تحريم هاي خارجي دشمنان را نمي توان برگردن مسئولان اجرايي گذشته انداخت.

زيباکلام: رئيس جمهور يک کلام هم درخصوص مشکلات سياسي کشور صحبت نکرد
همچنين صادق زيبا کلام فعال سياسي اصلاح طلب در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ايرادات شکلي و محتوايي گزارش صد روزه رئيس جمهور گفت : چرا رئيس جمهور در گزارش شب گذشته، گذشته ها را بازگو کرد در حالي که بهتر بود از حال و آينده کشور صحبت کند. وي با بيان اين که ايراد شخصي من به گزارش رئيس جمهور اين است که ايشان يک کلام هم درخصوص مشکلات سياسي کشور صحبت نکردند ادامه داد: بخشي از آراء 18 ميليوني آقاي روحاني خواستار آزادي مطبوعات بودند از طرفي تکليف سانسور و مميزي کتاب نيز هنوز روشن نشده است، قطعا يک بخشي از جامعه اين مسائل برايش مهم است.

عليخاني: روحاني در بيان تخلفات دولت احمدي نژاد مراعات کرد
اين در حالي است که به گزارش انتخاب قدرت ا… عليخاني،مشاور پارلماني آيت ا… هاشمي رفسنجاني درباره انتقادهاي روحاني از دولت احمدي نژاد گفت:رييس جمهور درباره نقض قانون و تخلفات قانوني دولت احمدي نژاد مراعات کرد و تنها به بيان گوشه هايي از مشکلات بسنده کرد، در حالي که اگر رييس جمهور بخواهد حقايق را بگويد خيلي بيش از اينهاست.

قنبري: آمارهاي ارائه شده از سوي رييس جمهور واقعي بود
داريوش قنبري نماينده اصلاح طلب مجلس هشتم هم در گفت‌و گو با ايسنا گزارش ارائه شده از سوي رييس جمهور درباره عملکرد دولت يازدهم در 100 روز اول را مبتني بر آمارهاي واقعي دانست و تاکيد کرد که ارائه چنين گزارش هايي در بالا بردن اعتماد عمومي مؤثر است.

وي اظهارکرد: قطعاً ارائه اين گزارش ها اقدام بسيار خوبي در راستاي شفاف سازي عملکرد دولت است. قنبري با بيان اينکه «100 روز، مدت زيادي براي به نتيجه رسيدن برنامه هاي دولت نيست» تصريح کرد: با اين وجود، تغيير نگاه دولت و مديريت بهينه آن در بخش هاي مختلف در همين 100 روز نيز پاسخ داده است. عباسي وزير ورزش دولت دهم نيز به اين بخش از اظهارات روحاني که گفت: ما سايه سياست را از سر ورزش برداشتيم، واکنش نشان داد وگفت: غالب کساني که شما به عنوان وزير ورزش معرفي کرديد سابقه امنيتي داشتند.
ـــــــــــــــــــــ
ahmadi-mastشیرزاد عبدالهی
خواندن اين نوشته آقاى عبدالهى را توصيه مى كنم با ضميمه كردن اين گفته رهبر جمهورى اسلامى كه گفت «نظر من به آقاى رئيس جمهور(احمدى نژاد) نزديك تر است» و ذكر گفته رهبر اول همين نظام كه براى آقاى رجائى ، نخست وزير وقت گفت ايشان عقل اش از علم اش بيشتر است . معناى عقل هم در محضر أن جناب براى همه ما روشن است .
گزارش صد روزه روحانی تکان دهنده بود. نه از این جهت که رییس جمهور حرف تازه ای زد. همه ما کم و بیش می دانستیم که در این 8 سال برکشورمان چه رفته است. گزارش روحانی از این نظر جالب بود که این حقایق از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور و از شبکه 1 سیما بیان می شد. گزارش بیشتر بیان وضعیت کشور در آخرین روزهای ریاست جمهوری احمدی نژاد بود تا عملکرد صد روزه دولت جدید. در واقع می خواست بگوید چه خرابه ای تحویل گرفته است. یادی می کنم از عده ای از شریف ترین هموطنانمان که به خاطر هشدار و نقد سیاست های مخرب دولت احمدی نژاد به حصر و حبس افتادند. و یاد آوری می کنم که در انتخابات 88 ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند که احمدی نژاد چهار سال دیگر بر صندلی ریاست جمهوری بنشیند و به خرابکاری هایش ادامه دهد.

یادمان نرفته که از همان نخستین روزهای دولت اول احمدی نژاد، کارشناسان اقتصادی هشدار دادند که سیاست های پوپولیستی و توزیع پول، اقتصاد کشور را ویران می کند. اما احمدی نژاد از همه پیش بنی ها فراتر رفت و در دوسال آخر که امیدش را برای اجرای مدل روسی پوتین- مدودف و نشاندن مشایی به جای خود کمرنگ شد، تا توانست در اقتصاد و سیاست و فرهنگ ماجراجویی و خرابکاری کرد. کار احمدی نژاد و تیم او در سیاست به پایان رسیده است و بعید است او و یا افراد شناخته شده تیم او به قدرت برگردند.انتقاد از شخص احمدی نژاد را هم چوب به مرده زدن می دانم، هر چند تقریبا همه انتقادها وارد است. اگر همه کاسه ها و کوزه ها را سر احمدی نژاد بشکنیم خودمان را گول زده ایم . به جای نقد احمدی نژاد باید احمدی نژادیسم را نقد کنیم.

احمدی نژاد نماد نوعی سیاست ورزی و مدیریت در این کشور است : مدیریت هیاتی و متکی به فرد با تصمیم گیری های خلق الساعه ، مدیریت قضا قورتکی ، مدیریت بُدو بُدو و دورخود چرخیدن، مدیریت خاکی و ساده زیست و نان و پنیر خور، مدیریت جوراب سوراخ و زیربغل پاره ، مدیریت یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد، مدیریت متحرک سفرهای استانی مانند قبایل صحرانشین ، مدیریت احساسی و حرفهای کیلویی زدن ، مدیریت کل کل کردن با دنیا و کم نیاوردن در حرف و متلک ، مدیریت لاف و گزاف و یارو را تو ده راه نمیدادند سراغ خونه کدخدا را می گرفت در سطح جهان ، مدیریت حرف مرد یکی است ، مدیریت راست راست در چشم های مخاطب نگاه کردن و دروغ گفتن ، مدیریت 20 ساعت کار و چهارساعت خواب در شبانه روز … مدیریتی که عاشق نظرات رانندگان تاکسی و قهوه خانه نشین های دمشق و بیروت و صنعا است… در این نوع مدیریت ،سیاستمدار، مواضع سیاسی خود را در اجتماعات صدها هزار نفری برزبان می آورد . سیاستمدار اهل شهود است. فرد انسان تحقیر و ذلیل و توده ها مقدس می شوند. احمدی نژادیسم مصداق این شعر عطار است: « تو پای به راه درنه و هیچ مپرس / خود راه بگویدت که چون باید رفت».

احمدی نژادیسم به جریان و جناح خاصی منحصر نمی شود. همه ما آغشته به این نوع سیاست ورزی هستیم . احمدی نژاد فقط غلظت و چگالی این نوع سیاستش بیشتر بود. می خواهم بحث را کمی توسعه دهم و این ادعا را مطرح کنم که این سبک، به سیاستمداران جمهوری اسلامی محدود نمی شود و یک پدیده رایج در جغرافیای اصطلاح جهان سوم است. محمدرضاشاه که مدرن بود و تحصیلکرده سوئیس و آشنا با غرب هم وقتی کشوری را که 52 درصد مردم آن بیسواد مطلق بودند را در آستانه ورود به تمدن بزرگ می دید ، وقتی جشن های 2500 ساله را برگزارکرد و گفت : «کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم »، وقتی دو سه سال قبل ار سقوط به سیاستمداران فرانسه و انگلیس و آمریکا درس کشورداری داد و گفت :«دمکراسی شما به درد نمی خورد و کشورداری را ازمن بیاموزید» ، وقتی که به خود لقب آریامهر داد ، نوعی سیاست ورزی جهان سومی را به نمایش گذاشت .

نقد احمدی نژاد به این صورت که بگوییم : «احمدی نژاد یک پدیده عجیب و غریب و استثنایی بود که تصادفی آمد و خرابکاری کرد و دوره اش تمام شد و رفت.» گول زننده و مخرب است. تفکر او و شیوه مدیریت او در وجود من و شما ، در افکارعمومی مردم ، درسیستم اداری ، در بخشی از کابینه روحانی ، در میان اصلاح طلبان ، اصولگرایان ، سبزها ، اپوزیسیون خارج از کشور ، روزنامه نگاران ، معلمان و….به حیات خود ادامه می دهد. فقط غلظت آن فرق می کند . یکی مثل احمدی نژاد خلوص 95 درصدی دارد و یکی مثل روحانی شاید 20 درصدش احمدی نژادی است. تعجب نکنید من و شما هم به درجاتی به این بیماری سیاسی آغشته ایم و اگر از روی نوشته ها و گفته ها داوری کنیم بخش بزرگی از اپوزیسیون هم بهه درجات مختلف تابع این شیوه سیاست ورزی هستند.

به جای نفرین به احمدی نژاد مراقب سیاستمداران و مدیرانمان باشیم. خودمان را بپاییم و ببینیم کجا و کدام رفتار و گفتارمان احمدی نژادی بوده و است. ارزش حسن روحانی به این است که پایه اصلی سیاست و تصمیم گیری های خود را بر نظر توده ها نگذاشته است. او نخبه گرا است و مهم ترین تصمیمات خود را نه در خیابان و به صورت شهودی ، بلکه در اتاق های کارشناسی می گیرد . من فقط به یک وعده او اشاره می کنم که نشان می دهد از گفتمان پوپولیستی فاصله دارد . او در گزارشش گفت : «دولت تلاش می‌کند در سال آینده میزان تورم را به کمتر از 35 درصد برساند.» ! این سخن برای طبقات حقوق بگیر جامعه تلخ و نومید کننده است اما نشان می دهد که رییس جمهور اکثر حرفهایش از روی حساب و کتاب است و دنبال دروغ گفتن برای خرید محبوبیت نیست.
گزارش صد روزه روحانی تکان دهنده بود. نه از این جهت که رییس جمهور حرف تازه ای زد. همه ما کم و بیش می دانستیم که در این 8 سال برکشورمان چه رفته است. گزارش روحانی از این نظر جالب بود که این حقایق از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور و از شبکه 1 سیما بیان می شد. گزارش بیشتر بیان وضعیت کشور در آخرین روزهای ریاست جمهوری احمدی نژاد بود تا عملکرد صد روزه دولت جدید. در واقع می خواست بگوید چه خرابه ای تحویل گرفته است. یادی می کنم از عده ای از شریف ترین هموطنانمان که به خاطر هشدار و نقد سیاست های مخرب دولت احمدی نژاد به حصر و حبس افتادند. و یاد آوری می کنم که در انتخابات 88 ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند که احمدی نژاد چهار سال دیگر بر صندلی ریاست جمهوری بنشیند و به خرابکاری هایش ادامه دهد. یادمان نرفته که از همان نخستین روزهای دولت اول احمدی نژاد، کارشناسان اقتصادی هشدار دادند که سیاست های پوپولیستی و توزیع پول، اقتصاد کشور را ویران می کند. اما احمدی نژاد از همه پیش بنی ها فراتر رفت و در دوسال آخر که امیدش را برای اجرای مدل روسی پوتین- مدودف و نشاندن مشایی به جای خود کمرنگ شد، تا توانست در اقتصاد و سیاست و فرهنگ ماجراجویی و خرابکاری کرد. کار احمدی نژاد و تیم او در سیاست به پایان رسیده است و بعید است او و یا افراد شناخته شده تیم او به قدرت برگردند.انتقاد از شخص احمدی نژاد را هم چوب به مرده زدن می دانم، هر چند تقریبا همه انتقادها وارد است. اگر همه کاسه ها و کوزه ها را سر احمدی نژاد بشکنیم خودمان را گول زده ایم . به جای نقد احمدی نژاد باید احمدی نژادیسم را نقد کنیم. احمدی نژاد نماد نوعی سیاست ورزی و مدیریت در این کشور است : مدیریت هیاتی و متکی به فرد با تصمیم گیری های خلق الساعه ، مدیریت قضا قورتکی ، مدیریت بُدو بُدو و دورخود چرخیدن، مدیریت خاکی و ساده زیست و نان و پنیر خور، مدیریت جوراب سوراخ و زیربغل پاره ، مدیریت یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد، مدیریت متحرک سفرهای استانی مانند قبایل صحرانشین ، مدیریت احساسی و حرفهای کیلویی زدن ، مدیریت کل کل کردن با دنیا و کم نیاوردن در حرف و متلک ، مدیریت لاف و گزاف و یارو را تو ده راه نمیدادند سراغ خونه کدخدا را می گرفت در سطح جهان ، مدیریت حرف مرد یکی است ، مدیریت راست راست در چشم های مخاطب نگاه کردن و دروغ گفتن ، مدیریت 20 ساعت کار و چهارساعت خواب در شبانه روز … مدیریتی که عاشق نظرات رانندگان تاکسی و قهوه خانه نشین های دمشق و بیروت و صنعا است… در این نوع مدیریت ،سیاستمدار، مواضع سیاسی خود را در اجتماعات صدها هزار نفری برزبان می آورد . سیاستمدار اهل شهود است. فرد انسان تحقیر و ذلیل و توده ها مقدس می شوند. احمدی نژادیسم مصداق این شعر عطار است: « تو پای به راه درنه و هیچ مپرس / خود راه بگویدت که چون باید رفت». احمدی نژادیسم به جریان و جناح خاصی منحصر نمی شود. همه ما آغشته به این نوع سیاست ورزی هستیم . احمدی نژاد فقط غلظت و چگالی این نوع سیاستش بیشتر بود. می خواهم بحث را کمی توسعه دهم و این ادعا را مطرح کنم که این سبک، به سیاستمداران جمهوری اسلامی محدود نمی شود و یک پدیده رایج در جغرافیای اصطلاح جهان سوم است. محمدرضاشاه که مدرن بود و تحصیلکرده سوئیس و آشنا با غرب هم وقتی کشوری را که 52 درصد مردم آن بیسواد مطلق بودند را در آستانه ورود به تمدن بزرگ می دید ، وقتی جشن های 2500 ساله را برگزارکرد و گفت : «کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم »، وقتی دو سه سال قبل ار سقوط به سیاستمداران فرانسه و انگلیس و آمریکا درس کشورداری داد و گفت :«دمکراسی شما به درد نمی خورد و کشورداری را ازمن بیاموزید» ، وقتی که به خود لقب آریامهر داد ، نوعی سیاست ورزی جهان سومی را به نمایش گذاشت . نقد احمدی نژاد به این صورت که بگوییم : «احمدی نژاد یک پدیده عجیب و غریب و استثنایی بود که تصادفی آمد و خرابکاری کرد و دوره اش تمام شد و رفت.» گول زننده و مخرب است. تفکر او و شیوه مدیریت او در وجود من و شما ، در افکارعمومی مردم ، درسیستم اداری ، در بخشی از کابینه روحانی ، در میان اصلاح طلبان ، اصولگرایان ، سبزها ، اپوزیسیون خارج از کشور ، روزنامه نگاران ، معلمان و….به حیات خود ادامه می دهد. فقط غلظت آن فرق می کند . یکی مثل احمدی نژاد خلوص 95 درصدی دارد و یکی مثل روحانی شاید 20 درصدش احمدی نژادی است. تعجب نکنید من و شما هم به درجاتی به این بیماری سیاسی آغشته ایم و اگر از روی نوشته ها و گفته ها داوری کنیم بخش بزرگی از اپوزیسیون هم بهه درجات مختلف تابع این شیوه سیاست ورزی هستند. به جای نفرین به احمدی نژاد مراقب سیاستمداران و مدیرانمان باشیم. خودمان را بپاییم و ببینیم کجا و کدام رفتار و گفتارمان احمدی نژادی بوده و است. ارزش حسن روحانی به این است که پایه اصلی سیاست و تصمیم گیری های خود را بر نظر توده ها نگذاشته است. او نخبه گرا است و مهم ترین تصمیمات خود را نه در خیابان و به صورت شهودی ، بلکه در اتاق های کارشناسی می گیرد . من فقط به یک وعده او اشاره می کنم که نشان می دهد از گفتمان پوپولیستی فاصله دارد . او در گزارشش گفت : «دولت تلاش می‌کند در سال آینده میزان تورم را به کمتر از 35 درصد برساند.» ! این سخن برای طبقات حقوق بگیر جامعه تلخ و نومید کننده است اما نشان می دهد که رییس جمهور اکثر حرفهایش از روی حساب و کتاب است و دنبال دروغ گفتن برای خرید محبوبیت نیست.

ـــــــــــــــــ
saidi-sepah
علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه:
نباید اجازه می‌دادیم دولت دهم خزانه را خالی کند
۶ آذر ۱۳۹۲

علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه گفته که «ما نباید اجازه می‌دادیم در دولت دهم بیت المال حیف و میل و خزانه خالی شود و یا نباید آخرین ریال‌ها را هزینه می‌کردیم.»
آقای سعیدی روز چهارشنبه (ششم آذر) به ایرنا گفته «ما نباید {در دوران احمدی‌نژاد} قول‌های بیش از ظرفیت‌های موجود به مردم می‌دادیم و انتظارات آن‌ها را بالا می‌بردیم.»
این اظهارات نماینده علی خامنه‌ای در سپاه ساعتی پس از گزارش حسن روحانی درباره وضعیت وخیم اقتصادی ایران بیان شده است.
آقای روحانی شامگاه سه‌شنبه (پنجم آذر) در یک برنامه زنده تلویزیونی گزارشی از بدهی‌های دولت و وضعیت اقتصادی ایران ناشی از عملکرد دولت‌های نهم و دهم ارائه کرده است.
دولت‌‌های نهم و دهم احمدی‌نژاد از حمایت مطلق علی خامنه‌ای برخوردار بود و بسیاری از نهاد‌های نظارتی به خاطر این حمایت یک جانبه نتوانستند مانع اجرای بسیاری از سیاست‌های غلط احمدی‌نژاد شوند.
از دولت دهم احمدی‌نژاد به عنوان «فاسد‌ترین» و «بی‌قانون‌ترین» دولت در تاریخ ایران نام برده می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه: نباید اجازه می دادیم در دولت قبل خزانه خالی شود
تهران – ایرنا – نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما نباید اجازه می دادیم در دولت دهم بیت المال حیف و میل و خزانه خالی شود و یا نباید آخرین ریال ها را هزینه می کردیم؛ ما نباید قولهای بیش از ظرفیت های موجود به مردم می دادیم و انتظارات آنها را بالا می بردیم.
[نماینده ولی فقیه در سپاه: نباید اجازه می دادیم در دولت قبل خزانه خالی شود]

حجت الاسلام والمسلمین «علی سعیدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، خاطرنشان کرد: کشوری که درحال جنگ با قلدرترین قدرتهای جهان است نباید روزی 80 میلیون لیتر بنزین مصرف کند؛ ما اگر می خواهیم در برابر دشمنان مقاومت کنیم و اگر بناست مردم ما در این پروژه با قدرت پیش بروند، قطعا به پشتوانه گسترده مردمی نیاز داریم.

وی تاکید کرد که مردم باید آگاه شوند که برای چه باید مقاومت کنند؛ البته مقاومت و اراده ملت ایران و لطف الهی و درایت شجاعانه و رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری نیز در موفقیت های اخیر نقش تعیین کننده ای داشته است.

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه با بیان آنکه تحریم ها علیه ایران، نتیجه معکوس به همراه داشت، گفت: این تحریم ها به جای آنکه ما را وادار به تعطیلی چرخه سوخت هسته ای کند، منجر به رشد کمی و کیفی توان جمهوری اسلامی ایران در این بخش شد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه این تحریم ها نه تنها نتوانسته برنامه های هسته ای ایران را خدشه دار کند بلکه تاکنون 17 هزار سانتریفیوژ نیز در سایت های مختلف وارد چرخه عملیاتی شده و توانستیم ظرفیت غنی سازی خود را از 3.5 به 20 درصد برسانیم.

سعیدی با اشاره به اعتراف وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر آنکه تحریم ها علیه ایران نتوانسته مانع روند روبه گسترش توسعه چرخه سوخت هسته ای این کشور شود، گفت: واقعیتی که با آن مواجه هستیم این است که در کنار رشد سایر بخش ها در ایران، نفوذ کشورمان در غرب آسیا و جهان اسلام نیز بیش از پیش توسعه یافته است.

نماینده ولی فقیه در سپاه نقش دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات سوریه، فلسطین، عراق، افغانستان و لبنان را مناسب ارزیابی و تاکید کرد که بکارگیری این سیاست ها برای دشمنان کشورمان غیرقابل باور و پیش بینی بود.

حجت الاسلام سعیدی با بیان آنکه ایران از طرف های حاضر در مذاکرات ژنو سه درخواست مهم در عرصه هسته ای داشت، اظهار داشت: انتظار اول ما توافق این گروه 5+1 با غنی سازی 3.5 تا 5 درصدی برای مصارف پزشکی و صلح آمیز هسته ای بود.

وی اظهار داشت: ما بارها به جهانیان اعلام کرده ایم که به هیچ عنوان دنبال سلاح اتمی نیستیم و اصلا در دکترین نظامی و دفاعی ایران، سلاح هسته ای جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

وی گفت: موضوع دیگری که ایران بشدت پیگیری می کند انجام فعالیت های هسته ای در چارچوب مقررات بین المللی و آژانس است، ما می خواهیم از اختیاراتی که محافل بین المللی در اختیار ما قرار داده به بهترین نحو استفاده و از حقمان در این زمینه دفاع کنیم.

سعیدی با بیان اینکه یکی دیگر از خواسته های ایران در بحث هسته ای دستیابی به سوخت رآکتور اتمی و نیروگاه بوشهر توسط کشورهای دارای فناوری هسته ای است، اظهار داشت: ما از ابتدا هم به دنبال غنی سازی 20 درصدی نبودیم که خوشبختانه با اراده جوانان و فناوران کشور توانستیم غنی سازی را تا سقف 20 درصد افزایش دهیم.

وی گفت: برای پاسخ دادن به این سئوال که این توافق در مجموع به نفع یا به ضرر ایران است باید به اهداف دشمنان توجه کنیم و هوشیار باشیم که دشمن دایره حرکات ما را محدود نکند.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه یکی از اهداف دشمنان به هم ریختن بافت همگرایی میان کشورهای چین، روسیه، ایران و برخی کشورهای دیگر منطقه است، افزود: هدف دیگری که دشمنان پیگیری می کنند، بدست آوردن یک فرصت دو ساله برای حل مشکلاتی که با آن روبرو هستند، است.

وی به بحران های اقتصادی آمریکا و بدهی 17 هزار میلیارد دلاری این کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی دشمنان کاهش نفوذ ایران در منطقه و شکستن روحیه مقاومت کشور ما است که باید در این راستا هوشیار باشیم و نگذاریم نقشه دشمنان، بنیه مقاومت ما را سست کند.
******************************************
صادق زیباکلام پیشنهاد داد
که از این به بعد در گفت‌وگو‌های رییس‌جمهور برای ارائه گزارش عمکرد دولت، رسانه‌های مستقل نیز حضور داشته باشند.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ارزیابی خود از گزارش شب گذشته رییس‌جمهور اظهار کرد: با توجه به اینکه صداوسیما مورد تایید خیلی از مردم و فرهیختگان نیست، چرا رییس‌جمهور مصاحبه خود برای ارائه گزارش عملکرد صد روزه دولت را با صداوسیما انجام داد؟

وی با بیان اینکه «اگر من جای آقای روحانی بودم، حتماً از مطبوعات و روزنامه‌های مستقل و اصلاح‌طلب نیز دعوت می‌کردم»، گفت: این رسانه‌ها بیشترین تلاش را در انتخابات و حتی بعد از آن ظرف ماه‌های اخیر برای آقای روحانی انجام دادند.

زیباکلام افزود: کسانی که مصاحبه‌کننده بودند، باید افراد استخوان‌دارتری می‌بودند و موضوعات جدی‌تر و مهم‌تری را مطرح می‌کردند. باید افراد وزین‌ترین به عنوان مجری انتخاب می‌شدند؛ اگرچه این افراد، افراد خوبی بودند، اما باید کسانی در این مقام قرار می‌گرفتند که سوالات جدی‌تری مطرح کنند تا آقای روحانی هم پاسخ‌های جدی‌تر دهد.

وی همچنین درباره مباحث مطرح شده از سوی رییس‌جمهور اظهار کرد: به نظر من پرداخت یارانه‌ها در شرایط فعلی امری بسیار بسیار اشتباه است. در زمینه مسائل هسته‌ای نیز باید مباحث جدی‌تری مطرح می‌شد، مثلاً اینکه این موضوع چه هزینه‌ هنگفتی را برای مملکت ایجاد کرده و اساساً چه ضرورتی داشته که ما وارد تکنولوژی هسته‌ای شویم.

زیباکلام با بیان اینکه «درباره مباحث مربوط به ژنو باید موضوعات جدی‌تری مطرح می‌شد»، افزود: مثلاً اینکه باید به این موضوع پرداخته می‌شد که برای اولین‌بار بعد از انقلاب ما با غربی‌ها به تفاهم رسیدیم، ولو اینکه این موضوع به صورت آزمایشی و موقت باشد. من اگر جای آقای روحانی بودم سعی می‌کردم به کسانی که از توافق ژنو انتقاد دارند، پاسخ دهم.
به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور پیش از ارائه گزارش تلویزیونی خود، در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های مختلف درباره مذاکرات ژنو سخن گفته بود و در گفت‌وگوی شب گذشته نیز به تأثیرات توافق اخیر با 1+5 در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله سیستم بانکی و روابط بانکی ما با اجرای این توافق متحول می‌شود. در این توافق بیان شده که تحریم‌های جدیدی اعمال نخواهد شد و این خود یعنی محدود شدن و مهار تحریم‌ها.

روحانی همچنین در بخش‌هایی از این گفت‌وگو، با بیان جملاتی نظیر «حق هسته‌یی ملت با شفافیت و قدرت بیشتر اجرا می‌شود و غنی‌سازی ادامه می‌یابد، زیرا غنی‌سازی خط قرمز ماست»، «به دنبال رفع ظلمی هستیم که بر مردم واقع شده است»، «درصددیم قدم به قدم تا رسیدن به توافق نهایی با 1+5 پیش برویم»، «هیچ چیزِ پنهانی در سند توافق ایران و 1+5 وجود ندارد»، «با توافقنامه ژنو کل منطقه احساس آرامش پیدا کرد» و «بعد از توافق نهایی، ایران همانند همه کشورهایی است که ان‌.پی‌.تی را امضا کرده‌اند»، به ابعاد مختلفی از این موضوع اشاره کرد.

همچنین، روحانی شب گذشته در کنار ارائه گزارشی از اقدامات دولت در حوزه فرهنگ، بخشی از رویکرد خود به این عرصه را با جملاتی نظیر «فرهنگ دولتی را نمی‌خواهیم، اما دولت فرهنگی را می‌خواهیم»، «تصدی‌گری دولت در امر فرهنگ باید به حداقل ممکن برسد»، «باید در امر فرهنگ بتوانیم به انجمن‌های فرهنگی و صنفی اعتماد کنیم»، «باید به نویسندگان و فیلم‌سازان‌مان اعتماد کنیم»، «هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست» و «دولت تلاش کرده با اهل فرهنگ آشتی کند و این آشتی را ادامه می‌دهد»، بیان کرد.

رییس‌جمهور درباره حوزه سیاست و نفی فضای امنیت نیز گفت: فضای امنیتی خیلی کمتر شده و یکسری مسائل وجود دارد که حل آنها زمان لازم را می‌خواهد. وحدت، انسجام و نزدیکی جناح‌ها مهم است. همچنین، مهم این است که دل‌ها از کینه شسته و خالی شود. کینه چیزی را حل نمی‌کند.

روحانی همچنین با اعلام این خبر که «پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی تهیه شده است»، توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد.

با این حال زیباکلام معتقد است که «بحث مطبوعات، توسعه سیاسی، آزادی مدنی، زندانیان سیاسی و رفع حصر، از دیگر مباحثی بود که آقای روحانی باید به طور جدی به آن می‌پرداخت».

با توجه به اولویت مسایل اقتصادی و حل مشکلات کشور در این حوزه، رییس‌جمهور بخش عمده گزارش خود را به مسایل اقتصادی اختصاص داد و البته بیشترین پرسش‌های مجریان برنامه نیز در این حوزه بود، اما زیباکلام بیان این حجم از آمارهای اقتصادی را غیرضروری می‌داند: آن جلسه، کلاس درس اقتصاد نبود که آقای روحانی در این راستا وارد جزئیات مساله شوند. ایشان به مسائل جدی و واقعی جامعه، یا اشاره‌ای نکردند یا به صورت کلی از برخی مسائل گذشتند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی همچنین ابراز عقیده کرد: به نظر من آن همه تعظیم و تکریم در برابر مردم ضرورت نداشت. آقای روحانی باید راجع به دانشجویان ستاره‌دار و کسانی که از دانشگاه اخراج شده‌اند و ضرورت بازگشت آنها نیز مباحثی را مطرح می‌کردند. همچنین باید می‌گفتند که چرا روند آزادی زندانیان سیاسی و ارجاع پرونده رفع حصر به شورای عالی امنیت متوقف شد.

البته روحانی در گزارش خود، به مسأله ضرورت نقد، رفع کینه‌ها، اهمیت همدلی در جامعه، نفی تفرقه و اختلاف، آشتی با دانشجویان و کلیدهایی که غیر از خانه سینما، باید قفل خانه‌های دیگری را بگشاید، اشاره کرد: دولت از نقد بدش نمی‌آید. ما خطا و اشتباه داریم و اگر نقد سازنده داشته باشیم، همه سود می‌بریم. همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و همدیگر را تحمل کنیم… این دولت می‌خواهد با همه دانشجویان آشتی کند چون آن‌ها عزیزان ما هستند… معتقدم نزاع به نفع ملت نیست… هر آنچه می‌توانیم بدست بیاوریم از وحدت و انسجام داخلی بدست می‌آید و با تفرقه و اختلاف چیزی حاصل نمی‌شود… هر خانه‌ای که باید باز شود، ان‌شاءالله باز می‌شود و اراده در این زمینه وجود دارد.

زیباکلام در پایان گفت‌وگوی خود، بار دیگر تاکید کرد که «انتظار دارم آقای روحانی در گزارش بعدی با رسانه‌های مستقل صحبت کند».
**********************************
فقط احمدی نژاد مقصر نبود ، سهم خامنه ای چه می شود!
مسیح علی نژاد
آقای روحانی امشب حرف های خوبی زدند و فضای عمومی به گونه ای است که خیلی ها از بحث های اقتصادی که مطرح کرده خرسند هستند اما یک نکته گفتند در مورد اینکه ایران دیگر ممنوع القلم ندارد و همه صریح القلم شدند می خواستم یادآوری کنم ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگاری است که با حکم قانونی ۳۰ سال ممنوع القلم است، احمد زید آبادی به صورت مادام العمر ممنوع القلم شد و بسیاری از روزنامه نگاران دیگر نیز گفته ها و نوشته های شان در هیچ روزنامه داخل ایران منتشر نخواهد شد.
انگشت اتهام را فقط به سمت احمدی نژاد نشانه رفتن خطاست می دانم فصل اعتدل است اما انصاف چه؟ یعنی نظر او که به نظر احمدی نژاد نزدیک بود را باید به راحتی فراموش کرد؟
آقای خامنه ای! آنچه امشب از زبان روحانی در تلویزیون می شنوید نامش مصیبتی است که مقصرش تنها احمدی نژاد نیست. مسولیت اش با شماست که به خاطر نزدیکی نظرتان به نظرِ ایشان، یک روز جمعه فرمان شلیک دادید و شنبه ای خونین در تاریخِ ایران ثبت شد تا او رییس جمهور باقی بماند.
صاحبِ آرای مردم در حصر شد تا چهار سال بعد شما متوجه شوید که اشتباه کردید. پیچِ تلویزیون تحت نظارت تان را خیلی دیر به روی نقدهایی که به احمدی نژاد وارد است باز کردید. بهمن احمدی امویی روزنام نگاری است که به خاطر پیش بینی همین بحران های اقتصادی به بند شد. او نوشته بود که سیاست های اقتصادی احمدی نژاد ویرانگر است اما شما زندگی او و منتقدان دیگر احمدی نژاد را ویران کردید. شما ما را از کشور راندید. من امشب لابلای آمار وحشتناکی که از بدهکاری های دولت در تلویزیون می شنوم احمدی نژاد را مقصر نمی بینم. مقصر شمایید که فرمان شلیک دادید. متهم ردیف اول همه این ویرانی ها و دلتنگی های ما برای مردم از دست رفته و به بند شده و حتی متهم دلتنگی های ما برای خانه مان هم شمایید نه احمدی نژاد تنها. می دانم این حرف هایم در سخنان آنان که دنبال اعتدال هستند تا این خانه را از ویرانی نجات دهند جایی ندارد اما مگر می شود واقعیت درونیِ میلیون ها ایرانی که از می دانند احمدی نژاد به تنهایی مقصرِ این ویرانی نبوده، را سانسور کرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محمد آقازداه
لحظه یی تصور می کنم که در مصاحبه تلویزیون بعنوان روزنامه نگار حضور دارم

و می توانم پرسش هایی را بپرسم که مصاحبه گران تلویزیون نتوانستند بپرسند :
❊ اگر رئیس جمهوری فکر نمی کنید کاهش تورم نقطه به نقطه بخاطر کاهش انتظار تورمی است و چون مردم منتظرند قیمت ها کاهش بیشتری یابند از خرید خود داری می کنند ، بازار مسکن در رکود است ، اگر مردم متوجه بشوند که قیمتها کاهش نیابد و برای حفظ سرمایه هایشان هجوم بیاورند تورم به سطح قبلی باز می گردد
❊ در حرفهای شما آمار نشان می ده در همین مدتی که نظام اجرایی در اختیار شما بوده است پایه پولی چند هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و بخاطر ذهنیت مردم هنوز این افزایش تاثیرات تورمی بجا نگذاشته است
❊ در همین مدت شما چقدر از بانک مرکزی قرض گرفته اید که توانستید حقوق کارکنان را بدهید ، یارانه را قطع نکنید ، داروها را ارزان کنید ، آیا مسکن کوتاه مدت باعث عمق یابی بیماری نمی شود
❊ برای کاهش هزینه بیهوده سازمانها ، افزایش بهره وری و استفاده بهینه منابع چه کرده اید ، آیا با شیوه انتصابهای شما که بخاطر قوم و خویشی و آشنایی است می تواند انتظار افزایش قدرت مدیریت کشور را داشت
❊ آیا می توان بدون حل منازعه سال ۸۸ و رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی فضای کسب و کار را پر رونق کرد
❊ می خواهید با شبه دولتی و کسانی که در هشت سال گذشته رانت های کلان را به یغما برده اند چه بکنید ، آیا حقوق به یغما رفته مردم را بر خواهید گرداند
❊ چه می کنید گه با تکمیل به موقع مسکن مهر پولی که از بانک مسکن گرفته شده است دوباره برگردد و صرف پرداخت بدهی تان به بانک مرکزی شود تا پایه پولی کشور کاهش یاید و یا اینکه آنرا صرف رفع نیارهایتان خواهید کرد
❊ آیا علیه دولت قبلی به دادگاه شکایت خواهید برد که کشور را به ورشکستگی کشاند
…..
…،
تخیل کنید اگر روحانی این پرسش ها را می شنید آیا هچنان لبخند می زند و یا به صورت جدی جواب می داد ، نمی دانم چه می کردم ، ولی می دانم این پاسخ چشم انداز آینده را ترسیم می کرد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حداکثر تدبیر دولت ژنرال‌ها توزیع شیر در مدارس است
رجا نیوز

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفـت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به گزارش دیروز رئیس‌جمهور در رسانه ملی پیرامون اقدامات 100 روزه دولت، گفت:‌ علمکرد برخی از مجریان در شب گذشته به جای گزارش علمکرد آدم را یاد فیلم انتخاباتی و یا یک شوی تبلیغاتی می‌انداخت که نه برازنده صدا و سیما بود و نه برازنده دولت محترم بود.البته باید دید که پشت صحنه این اتفاق چه بوده است.

این نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مصاحبه گزارش عملکرد 100 روزه نشان داد تا آخر سال حداکثر اقدمات راهبردی دولت در حوزه اقتصاد بعد از یک سال طرح چند ساله توزیع شیر رایگان در مدارس و احتمالاً دادن دو بسته کالایی ارزان به برخی اقشار کم درآمد است. آیا حداکثر تدبیر دولت ژنرال‌ها همین بود؟

بذرپاش گفت: راه پیشنهادی تیم اقتصادی دولت برای کاهش تورم کنترل حجم نقدینگی است اینکه هیچ پروژه و کاری را انجام ندهیم از ترس اینکه نقدینگی کشور اضافه شود آسان‌ترین راه کنترل تورم است.

وی افزود: در این صورت یک رکود سنگین را در کشور شاهد خواهیم بود پس بهتر است کلیه امور را به تعطیلی رساند که هم نقدینگی کنترل شده و هم تورم کاهش پیدا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: البته روش‌های بهتری برای مهار نقدینگی وجود دارد که جا داشت مشاورین رئیس‌جمهور به ایشان مشورت‌های لازم در خصوص راه‌های کاهش نرخ تورم ارائه می‌دادند وگرنه تعطیلی بسیاری از امور هنر نمی‌باشد. در این گزارش دولت نشان داد که به تعطیلی کارها علاقه خاصی دارد و برای هر یک از آنها توجیه خاصی را همراه خود دارد. تعطیلی سفرهای استانی بعنوان روش مطلوب برای ارتباط با آحاد مردم، تعطیلی مسکن مهر به عنوان روشی برای ایجاد سرپناه برای اقشار کم درآمد جامعه، کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای کشور به صورت داوطلبانه، تعطیلی بسیاری از طرح‌های اقتصادی گذشته مانند طرح‌های جلوگیری از قاچاق کالا و ارزی مانند طرح شبنم و ایران‌کد و ده‌ها موضوع دیگر آن هم بدون ارائه راه‌حل‌های جایگزین، جای سؤال دارد.

بذرپاش گفت: چطور همه امور اقتصادی و ضعف‌های اقتصادی کشور از گذشته به ارث رسیده ولی قوت‌ها و دستاوردهای ورزشی از سه ماه قبل به ارث رسیده است.

وی افزود: قرار بود آقای رئیس‌جمهور با این سابقه اجرایی زیاد و تیم با تجربه گزارش عملکرد 100 روزه خود را می‌داد ولی جز سیاه‌نمایی که نسبت به کل نظام بود کار دیگری انجام نشد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: این کار را هم با این توجیه انجام شد که باید واقعیت‌ها را بیان کرد و در این 100 روز بر اوضاع کشور مسلط می‌شدیم. آیا کسی که وارد صحنه انتخابات می‌شود به مشکلات کشور آشنایی ندارد. آیا از 24 خرداد تا 12 مرداد زمان برای آشنایی با مشکلات کشور نیست؟

بذرپاش گفت: خدا نکرده دشمنی ما با یک قوم ما را از عدالت خارج نکند. دولت محترم حدود 35 مصوبه برای توضیح کسب و کار اتخاذ نموده است از جمله کاهش پیش‌پرداخت برای گشایش ال‌سی به 30درصد. جا دارد دولت محترم ببیند کدام یک از 35 مصوبه در این حوزه اجرایی شده است.

«امیدواریم دولت محترم به این باور برسد که انتخابات تمام شده است و اکنون دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح است. دستاوردهای 33ساله نظام با صدها هزار خون شهید به اینجا رسیده است.»

وی افزود: جا دارد دولت در امور اقتصادی و اجرایی بیشتر بپردازد و امیدواریم در گزارش‌های بعدی به اصل موضوع بیش از حاشیه‌ پرداخته شود و آن هم کار و تلاش شبانه‌روزی برای مردم و حل مشکلات کشور باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سرمقاله مردم سالاری
100 روز دشوار
نويسنده : علي اکبر اولياء

*نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي
در شرايطي 100 روز از شروع به کار دولت يازدهم مي‌گذرد که حسن روحاني و آنهايي که حالا عنوان دولتمردي را يدک مي‌کشند، فعاليت رسمي خود را با سختي و مشقت زيادي شروع کردند.

حتي با نگاهي سطحي به آنچه از دولت گذشته براي دولت روحاني به ميراث مانده بود، به راحتي قابل مشاهده بود که «آمار مشکلات» سير صعودي داشت و «آمار پيشرفت و توسعه سير نزولي». دقيقا به همين دليل بود که حتي پيش از انتخابات 24 خرداد، اينطور گفته مي‌شد که دولت آتي دشواري‌هاي بسياري را تجربه خواهد کرد و براي اجرايي کردن برنامه‌ها به توان بالا و زمان کافي نياز دارد.

مهمترين دغدغه‌اي که باعث شد تا مردم در انتخابات «تغيير» را انتخاب کنند، مشکلات اقتصادي و محدوديت‌هاي مالي بود که لايه‌هاي مختلف جامعه با تمام وجود درگير خود کرده بود و به همين دليل مردم در پاي صندوق‌هاي راي به جرياني راي دادند که در نقطه مقابل گروهي قرار داشت که از سال 84 تا 92 با سوء‌مديريت و ندانم کاري، هزينه‌هاي زيادي را به کشور تحميل کرده بودند.

بر همين اساس دولت «رفع دغدغه اقتصادي» را به عنوان يکي از اصليترين برنامه‌هاي خود مد نظر قرار داد که البته براي رسيدن به اين هدف، لازم بود تا فضاي داخلي و همچنين شرايط حاکم بر ديپلماسي ترميم شود. درباره مشکلات داخلي بايد گفت که رييس‌جمهوري با انتخاب همکاراني خوشنام و کارنامه دار، موجب شد تا دستگاه‌هاي مختلف دولتي توسط چهره‌هايي اداره شوند که از تجربه، تحصص و البته صداقت کافي برخوردار هستند. حالا در شرايطي کشور آماده خروج از بحران مي‌شود که کار، به دست کاردانان سپرده شده است. بر هيچ کس پوشيده نيست که در هشت سالي که دولتهاي نهم و دهم روي کار بودند، «سوء مديريت» يکي از دلايلي بود که اجازه نداد تا کار‌ها به درستي پيگيري شود.

مساله ديگري که در اين 100 روز و روزهاي آتي ذهن دولت را به خود مشغول کرده، اين است که طرح هدفمندي يارانه‌ها را به نوعي مديريت کند تا آسيبي که اشکالات اين طرح به جامعه وارد کرده است را به حداقل ممکن برساند. واقعيت اين است که اصرار بي‌جا و غيرمنطقي دولت گذشته مبني بر پرداخت يارانه نقدي آن هم با اين شکل و شمايل ضررهاي زيادي را متوجه اقتصاد و البته معيشت مردم کرد و به همين دليل دولت يازدهم در تلاش است تا با تغيير وضعيت شرايطي را به وجود بياورد بلکه بتواند تورم را مهار کرده و رضايتمندي مالي جامعه را به بالا‌ترين حد ممکن خود برساند. همچنين بايد گفت که روش و مشي ديپلماسي در دوره فعلي مجريه اين اطمينان را به جامعه تزريق کرده است که به زودي رابطه مطلوبي با دنيا خواهيم داشت و در نتيجه، بحران‌هاي موجود راهي به غير از بن بست نخواهند داشت. به هر حال بايد پذيرفت کشوري که بتواند با دنيا، مخصوصا کشورهاي تاثيرگذار همکاري نزديکي برقرار کند، بهتر مي‌تواند در مسير رشد و توسعه گام بردارد. لازم به ذکر است رييس‌جمهوري در حالي گزارش 100 روزه‌اي را تنظيم کرده است که وجود تمام شدن مهلت دولت قبل آثار ندانم کاري‌ها و تصميمات آنچناني‌اش هنوز پابرجاست و به همين دليل دولت فعلي نتوانست آنطور که تمايل دارد، دنبال اجرايي کردن برنامه‌هايش باشد. پس بايد اينطور گفت که همه به فکر باشند تا بتوانند در کنار دولت براي کاهش مشکلات تلاش کنند و اين را بدانند که يازدهمين دولت جمهوري اسلامي با پشتوانه عظيم مردمي روي کار آمده است و به همين دليل سلايق مختلف بايد به جاي تحرکات منفي و انتقادات مخرب، در کنار دولت باشند تا بلکه سهمي در پيشرفتهاي احتمالي داشته باشند

ـــــــــــــــــــ
میرزاده: دانشگاه آزاد ۳۷۰۰میلیاردتومان بدهی دارد
شرق: رییس دانشگاه آزاد گفت: بر اساس گزارش خزانه‌داری دانشگاه آزاد، بیش از‌سه‌هزارو700میلیاردتومان بدهی داریم که هنوز تمام آنها نیز سررسید نشده‌اند. حمیدمیرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری صبح دیروز خود در واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه با اشاره به چالش‌های دانشگاه آزاد، گفت: کمبود اعتبارات برای تکمیل 1/7میلیون‌مترمربع فضای عمرانی در دست ساخت یکی از چالش‌های ماست، برای این منظور هزارو900میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم. وی افزود: بر اساس گزارش خزانه‌دار دانشگاه آزاد بیش از سه‌هزارو700میلیاردتومان بدهی داریم که هنوز تمام آنها سررسید نشده است. میرزاده ادامه داد: بیشتر واحدهای دانشگاه آزاد زیان‌ده هستند به طوری‌که از 462واحد این دانشگاه 135واحد زیان‌ده بوده و در سال گذشته 72میلیاردتومان زیان داشتند. رییس دانشگاه آزاد اظهار کرد: صورت‌های مالی سال 91 نیز به امضای ریاست وقت دانشگاه نرسیده است. وی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد در دوماه مدیریتش در این دانشگاه، گفت: برای توسعه کیفی دانشگاه آزاد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امیدواریم زمینه اعتلای این دانشگاه در سطح بین‌المللی فراهم شود. رییس دانشگاه آزاد گفت: با توجه به اینکه تکیه این دانشگاه بر درآمدهای شهریه است و از محل شهریه‌ها بیش از 99درصد درآمدها تامین می‌شود در دهه آینده باید روی روش‌های جدید توسعه کیفی و تامین درآمدها از روش‌های دیگر برنامه‌ریزی کنیم. میرزاده تشکیل شورای اقتصاد دانش‌بنیان این دانشگاه را نخستین اقدام دوره مدیریتی‌ خود برشمرد و گفت: با تشکیل کمیته‌ها و مشارکت صاحبنظران راه‌های خوبی را پیدا کرده‌ایم که امیدواریم به‌تدریج اجرایی شود و دانشگاه در یک برنامه چندساله تکیه خود به شهریه‌ها را کاهش دهد. رییس دانشگاه آزاد اظهار کرد: با توجه به اینکه هیات‌های امنای استانی مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است به‌دلیل تمرکززدایی و مشارکت بیشتر مسوولان استانی، هیات‌های امنای تمام استان‌ها را تشکیل دادیم که از 492 عضو هیات امنای استانی کمتر از 50عضو باقی‌مانده است. میرزاده افزود: همچنین با کمک جاسبی، عضو هیات موسس دانشگاه آزاد، سعی داریم به توسعه کیفی دانشگاه نیز بپردازیم زیرا با توجه به تغییرات رشد جمعیتی جوانان 15تا 24سال تقاضا برای برخی رشته‌‌محل‌ها کاهش یافته است. رییس دانشگاه آزاد عنوان کرد: با توجه به اینکه تشکیلات گذشته این دانشگاه پاسخگوی اجرای روش‌های جدید نبود تشکیلات جدیدی را تدوین کردیم که در جلسه‌ای که تا دو هفته آینده در هیات امنا تشکیل می‌شود این تشکیلات را ارایه می‌کنیم تا به کاهش بوروکراسی، چابک‌سازی و تجمیع واحدهای خیابان پاسداران منجر شود. رییس دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر واحدهای خیابان پاسداران در شعاع بیش از 2/5کیلومتر پراکنده شده‌اند که باید تجمیع شود. وی از توجه به تشکل‌های اسلامی، سیاسی دانشجویان خبر داد و گفت: برنامه‌های جدیدی نیز تعیین شده است تا در چارچوب مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی از تشکل‌های اسلامی سیاسی در بحث‌های کرسی‌های آزاداندیشی و … استفاده کنیم. وی گفت: اشخاص زیادی نیز به اموال و اراضی دانشگاه دست‌اندازی کرده‌اند که این مسایل نیز حل می‌شود.
بازگشت برخی دانشجویان ستاره‌دار
رییس دانشگاه آزاد در رابطه با بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه، گفت: محرومیت از تحصیل نیاز به حکم قضایی دارد و به دلیل اینکه دانشجویان حکمی نداشتند با همکاری مسوولان آنها را به‌صورت مشروط ثبت‌‌نام کردیم و اگر حکم قضایی صادر شود از ادامه تحصیل آنها جلوگیری می‌کنیم. وی ادامه داد: این دانشجویان به‌عنوان دانشجوی مشروط ثبت‌نام شدند و می‌توانند ادامه ‌تحصیل دهند. وی در ارتباط با توسعه واحدهای برون‌مرزی دانشگاه آزاد نیز گفت: برای توسعه این واحدها مصوبه‌ای داریم که باید اصلاح شود و پس از ارسال به هیات‌امنا در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنیم. میرزاده افزود: در حال حاضر چهار واحد برون‌مرزی داریم که واحدهای لبنان و آکسفورد فعالیت ندارند و واحد کابل و امارات فعال هستند. رییس دانشگاه آزاد اضافه کرد: بنا داریم در حوزه کشورهای عربی و اسلامی واحدهایی را راه‌اندازی کنیم و یکی از اولویت تاسیس واحدها نیز در کشور عراق است. رییس دانشگاه آزاد در رابطه با چگونگی ارایه تسهیلات به کارکنان این دانشگاه شامل اعضای هیات علمی و کارمندان گفت: سعی داریم حقوق اعضای هیات علمی را با دانشگاه‌های دولتی یکسان‌سازی کنیم که این کار هزارمیلیاردتومان اعتبار نیاز دارد. وی افزود: نزدیک به یک‌میلیون تقاضای تحصیلات تکمیلی داریم که دانشگاه‌های دولتی و آزاد 250هزارنفر را پاسخگو هستند و باید از ظرفیت خالی دانشگاه آزاد که به‌دلیل تغییر جمعیت در دوره کارشناسی به‌وجود آمده است، برای توسعه تحصیلات تکمیلی استفاده کنیم. وی در رابطه با شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد نیز گفت: بر اساس مصوبه هیات‌امنای مرکزی امسال سه‌درصد افزایش شهریه داشتیم و اگر واحدی بیش از این میزان را دریافت کند، آن وجه به دانشجویان بازگردانده می‌شود.
احتمال فروش زمین‌های پاسداران دانشگاه آزاد
میرزاده در رابطه با فروش زمین‌های خیابان پاسداران گفت: در خیابان پاسداران 16هزارمترمربع زمین و ساختمان داریم که اگر قرار باشد این ساختمان‌ها تبدیل به احسن شوند با تصمیم شورای اقتصاد دانش‌‌بنیان و تصویب هیات‌امنا صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: در دوره قبلی مدیریت دانشگاه آزاد نیز فهرست اموال مازاد به هیات‌امنا ارایه شد که حدود 300میلیاردتومان بود و این موضوع نیز در دستور کار هیات‌امنا قرار می‌گیرد. وی از تاسیس معاونت پزشکی در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: با توجه به این موضوع، توسعه مسایل پزشکی نیز در دانشگاه آزاد در دست اقدام است به‌طوری‌که تجهیز بیمارستان فرهیختگان را در نظر داریم و توسعه تحصیلات تکمیلی در حوزه پزشکی نیز مدنظر است. وی گفت: در دوره گذشته وزارت بهداشت با دانشگاه آزاد همکاری نداشت و به همین دلیل در توسعه تحصیلات پزشکی مشکل داشتیم ولی در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.
لینک خبر : http://sharghdaily.ir/?News_Id=26355
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مسکن مهر؛ ظاهر زیبا درون دردسرساز
دومان سهند

از مقابل در خروجی فرودگاه امام‌خمینی(ره) اگر نگاهی به برهوت روبه‌رویتان بیندازید در آن‌طرف جاده ساختمان‌هایی رنگی را مشاهده می‌کنید که در نگاه اول شهرک زیبایی به نظر می‌رسد ولی به‌حتم اگر هنگام فرود هواپیما روی باند از بالا بر آن نگاهی داشته باشید قضاوتتان این خواهد بود «شهرکی در حال ساخت که شاید تا دوسال آینده قابل سکونت باشد!» وقتی وارد شهرک می‌شوید وضعیت اسفناکی را شاهد هستید. مسکن مهر پرند به همه‌چیز شبیه است به غیر از شهری قابل سکونت. شاید به‌جای تابلو ورودی شهرک که روی آن نوشته شده است مسکن مهر پرند باید نوشته می‌شد شهرک در حال احداث. مقابل شهرک یک نگهبانی است که دونفر در آن مشغول هستند و هنگام عکسبرداری یکی از آنها به سمت عکاس می‌آید و سوال همیشگی را مطرح می‌کند «برای کجا عکسبرداری می‌کنید؟» جواب می‌دهم دانشجو هستیم برای پروژه کاری و برخلاف نگهبان‌های دیگر خیلی راحت می‌رود. معلوم است برای او هم اهمیت ندارد چه کسی پا به این شهرک می‌گذارد. بنابراین در عمل امنیتی در شهرک برقرار نیست.
نمای رنگی، ساختاری تاریک برای زندگی
ساختمان‌های ورودی شهرک، نمای رنگی دارند و همین موضوع شاید خریداران را گول بزند. اولین نفری که از یکی از این ساختمان‌ها خارج می‌شود جوان تقریبا 30ساله‌ای است که عجله دارد. از او می‌پرسم داخل ساختمان چطور است؟ «خرابه». نگاهی به بلوک می‌اندازم و می‌گویم ظاهرش که خوبه همین‌طور که با عجله قدم برمی‌دارد می‌گوید: «تمام دیوارها نم دارد. کاشی‌های حمام هم از جا درآمده هزارتا مشکل دیگه هم داره، یه‌ذره برو آن‌طرف‌تر می‌فهمی.» اینجا فاز اول این شهرک است و او می‌گوید: «همه کسانی که تو این فاز خانه تحویل گرفته‌اند یا پارتی داشتند یا رشوه دادند.» فاز اول این شهرک تنها 10بلوک دارد که اکثر آنها گاز و آب دارند و به‌ظاهر ساکنان آن رضایت نسبی از واحدهایشان دارند. با یکی دیگر از ساکنان ساختمان‌های فاز اول صحبت می‌کنم. او از تاسیسات اولیه این بلوک ناراضی است: «سه‌سال پیش که خانه را تحویل گرفتم بعد از یک‌ماه تمام سیم‌کشی برق خونه سوخت و مجبور شدم 500هزارتومان برای تعویض آن هزینه کنم.» بسیاری از خیابان‌ها آسفالتشان ساییده شده و در کل شهرک بیشتر خیابان‌های خاکی با دست‌اندازهای به‌قول راننده‌تاکسی‌ها، «پولس‌شکن» است. به‌دلیل عدم مهندسی‌ساز بودن شهرک و درست‌نبودن بلوارکشی به غیر از فاز اول امکان تشخیص فازهای دیگر وجود ندارد ولی بعد از گذر از فاز اول شاهد ساختمان‌های نیمه‌کاره که فقط دیوارسازی شده‌اند، مصالح به حال خود رهاشده و خانه‌های خاک‌گرفته هستیم. «دولت کلاه ما را برداشت، اینجا از ده هم امکاناتش کمتر است.» این حرف‌ها را پیرمردی می‌زند که در حال قدم‌زدن در بین آوارهای یک ساختمان است. او ادامه می‌دهد: «شش‌سال پیش 20میلیون پول دادم، تمام زندگیم‌رو فروختم الان سه‌ماهه یک آپارتمان تحویل گرفته‌ام که اصلا قابل سکونت نیست حتی گچ‌کاری هم نشده است.» پارس یک سگ وسط حرف‌هایمان باعث می‌شود تا او هراسان برود. یکی از نکته‌های جالبی که از ابتدای ورود به شهرک قابل‌توجه است حضور سگ‌ها به تعداد زیاد است که هنگام حرکت ماشین مانند سگ‌های گله به سمت آن حمله و پارس می‌کنند.
واحدهای نیمه‌ساز و زندگی در جهنم
کمی جلوتر همراه با عکاس از پنجره شکسته وارد یکی از بلوک‌هایی که ساکن ندارد می‌شویم. طبقه اول گچ‌کاری شده است و تقریبا آماده تحویل است ولی طبقه‌های بالا تازه دیواره بتن‌کاری شده و کف خانه هم هنوز کاشی نشده است. در حال خروج هستیم که از یکی از واحدها صدایی به گوش می‌رسد. «رضا 35سال دارد و در یکی از این واحد‌ها زندگی می‌کند اجازه می‌دهد وارد خانه شویم به غیراز یکی از اتاق‌ها که خودش گچ‌کاری کرده بقیه خانه نیمه‌ساز است برایم سوال است که واقعا در اینجا زندگی می‌کند؟ «شنیدم خانه‌هایی که مردم حاضر به تحویل‌گرفتن نیستند را به دیگران می‌فروشند برای همین واحدم را تحویل گرفتم و فقط شب‌ها اینجا می‌خوابم و خانواده‌ام در رباط کریم ساکن هستند»او ادامه می‌دهد: «سه‌ماه است قرار شده برای گچ‌کاری و تمام‌کردن خانه کارگر بفرستند ولی هر روز به هفته دیگر موکول می‌کنند» او می‌گوید دیوارها فقط با یک تکان فرومی‌ریزد و یکی از آجرهای دیوار آشپزخانه را نشان می‌دهد که لق شده است. به دیوار اتاقی که گچ ندارد دست می‌زنم حتی نمی‌شود اسمش را تیغه گذاشت حتی تصور زندگی در این خانه را هم نمی‌توان کرد. از یکی از زنان شهرک راجع به خرید موادغذایی می‌پرسم: «اینجا فقط دوتا دکه است که آن هم فقط تنقلات می‌فروشند برای خرید یک‌کیلو سیب‌زمینی که می‌شود هزارتومان باید 700تومان کرایه تاکسی بدم تا رباط کریم برم» از او می‌پرسم با بی‌گازی چه می‌کند و می‌گوید «هر هفته کپسول گاز می‌آمد که از هفته پیش نیامده و فعلا غذا را خانه خواهرم در تهران درست می‌کنم و در فریزر نگه می‌دارم» برای من جالب است که بچه‌ها در کوچه‌ها مشغول بازی نیستند و در این‌باره از او می‌پرسم و او جواب می‌دهد: «ماه پیش سگ به یکی از بچه‌ها حمله کرد و از آن موقع نمی‌ذارم بچه‌ها بیرون بروند» به سمت فازهای دیگر که می‌رویم بازهم شاهد ساختمان‌هایی هستیم که نیمه‌ساخت است ولی از پوشانده‌شدن پنجره‌ها می‌توان حدس زد که خانواری در آن ساکن است. وارد یکی از این ساختمان‌ها می‌شوم و با یکی از خانم‌های ساکن در آنجا صحبت می‌کنم با حال نزار می‌گوید: «اینجا 12 واحد دارد که سال پیش هنگام تحویل هشت‌خانوار در آن ساکن شدند ولی الان به خاطر مشکلات موجود فقط سه خانوار در آن ساکن هستند.» در مورد علت ترک پنج‌خانوار می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: «تمام سقف خانه‌ها را دیوار کاذب زده‌اند و لوله‌های بالای آن مربوط به فاضلاب است که همه پوسیده بودند و چکه می‌کرد. و چون سقف کاذب‌ها را هم کامل چفت نکرده بودند تمام واحد‌ها وقتی طبقه بالا از دستشویی یا حمام استفاده می‌کردند چکه می‌کرد در ضمن دیوارها چون فقط تیغه بود صدای همه همسایه‌ها درون خانه بود و به همین دلیل همیشه بین همسایه‌ها دعوا بود» در آخر می‌گوید: «زندگی در اینجا جهنم است» چندی پیش بود که یکی از همین خریداران مسکن مهر به من می‌گفت حتی اگر خرابه هم باشد بازهم خانه‌دار شدیم هنوز هم این سوال در ذهنم هست که آیا خانه‌دارشدن به هر قیمتی حتی در جهنم هم به تمام این مشقات می‌ارزد.
متری چند؟ اینجا واحدی حساب می‌شود!
در حال گشت در شهرک هستیم که به دونفر جوان که در حال تخلیه اسباب منزل هستند برمی‌خوریم. از یکی از آنها می‌پرسم اینجا خانه متری چنده؟ که او جواب می‌دهد: «بستگی داره ولی بین 900 تا یک‌میلیون‌تومان است» او تاکید می‌کند: «اگر خریداری مواظب‌باش چون واحدها سند ندارد بعضی از خانه‌ها را به چندنفر فروخته‌اند. او می‌گوید در اینجا ساکن نیست و برای کمک به برادرش که یکی از این خانه‌ها را خریده به اینجا آمده» از برادرش می‌پرسم خانه را چند خریدی؟ «80 متر را 60میلیون‌تومان» جالب است بارها دولت گذشته اعلام کرد که خریداران مسکن مهر اجازه خرید و فروش را ندارند ولی او می‌گوید: «یک رضایتنامه محضری گرفتم با یک اجاره 99ساله که تمام مبلغ اجاره را پرداخت کردم» در مورد واحدی که خریده می‌پرسم و او می‌گوید: «یک‌میلیون‌تومان خرج رنگ و سیم‌کشی کردم فعلا هم با کپسول؛ گاز خانه را تامین می‌کنم ولی قول داده‌اند قبل از زمستان گاز را وصل کنند.» برایم جالب است که او اشاره می‌کند تقریبا 30واحد را در این شهرک برای خرید دیده و این واحد را معامله کرده است: «اکثرا اینجا فروشنده‌اند. خانه‌ها هم متری نیست واحدی قیمت‌گذاری شده، یعنی به‌عنوان مثال بر اساس موقعیت و امکانات و میزان پیشرفت، خانه از 50میلیون تا 100میلیون‌تومان معامله می‌شود» به احتمال زیاد در این معامله که نه سندی در کار است نه دولت آن را به رسمیت می‌شناسد احتمال کلاهبرداری زیاد است خریدار ملک می‌گوید: «یکی از این واحد‌ها را صاحبخانه به 9نفر فروخته بود و از هرکدام 20میلیون گرفته بود و الان فراری است» جالب است شهری که نه امکانات دارد نه امنیت و نه حتی امکان خرید و فروش، باز هم در آن کلاهبرداری می‌شود. برادر خریدار ملک در آخر می‌گوید: «هرکی اینجا خونه متری یک‌میلیون بخره دیوونه‌ست اون طرف جاده تو بهترین جای رباط کریم خونه متری یک‌میلیون‌و200‌هزار با تمام امکانات و سند منگوله‌دار برای فروش گذاشته‌اند، اونوقت اینجا…»
زندگی به سبک روستاییان یک‌قرن پیش
جلوتر شاهد یکی از صحنه‌های تکان‌دهنده این شهرک هستیم، شاید بازگشتی باشد به یک قرن پیش که مردم برای تامین آب بر سر چشمه می‌رفتند. عده‌ای از مردم دور یک شلنگ آب با گالن و سطل‌های پلاستیکی صف کشیده‌اند تا عکاس را می‌بینند دور ما جمع می‌شوند: «آقا تورو خدا مشکلات مارو انعکاس بدین» این حرف از زبان زن جوانی به گوش می‌رسد که با بچه کوچکش برای پرکردن بطری‌های آبش آمده است از او نپرسیده می‌گوید: «آب نداریم این شلنگ را هم از ساعت 11 صبح تا چهار بعدازظهر باز می‌کنند تا برای تهیه آب به اینجا بیاییم، واحدهایی که در سه‌ماهه آخر دولت احمدی‌نژاد تحویل داده شده‌اند فقط برق دارند و برای تهیه آب باید با این شلنگ سر کنند» یکی از خانم‌ها که با دو بچه‌اش در زیر نور آفتاب ایستاده می‌گوید: «آب نداریم برای برق هم از هر واحد ماهیانه 50‌هزارتومان حق شارژ می‌گیرند» کل شهرک هم تلفن ندارد و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها وصل شود. از او می‌پرسم چرا زیر آفتاب ایستاده و جوابش دردآور است: «خونه سرده چون نه گاز داریم نه آب، روزها وقتی آفتاب درمیاد بچه‌ها‌رو میارم تا کمی گرمشان شود شب‌ها سه تا جوراب می‌پوشیم تا پاهایمان یخ نکند» به موبایلم نگاه می‌کنم تا ببینم آنتن دارد یا نه ولی حتی شعار همراه اول هم که «هیچ‌کس تنها نیست» اینجا معنا ندارد و موبایل آنتن ندارد. از یکی از آقایان که در صف آب ایستاده می‌پرسم: «اگر مشکلی پیش بیاد چیکار می‌کنید» می‌گوید: «هیچی بعضی جاهای شهرک ایرانسل آنتن میده ولی حتی خیلی از مراکز امدادی تا از رباط کریم به اینجا برسند دوساعت طول می‌کشد» او به زنی اشاره می‌کند که چند شب پیش توسط سگی گاز گرفته شده بود: «دوساعت طول کشید تا آمبولانس برسد آخر هم زن بیچاره از شدت درد از هوش رفت» او می‌گوید از بسیاری از خریداران شرکت عمران پرند به زور پنج‌میلیون‌تومان سفته به بهانه گران‌شدن مصالح برای تحویل این خانه‌ها گرفته است و اینطور ادامه می‌دهد: «یک تانکر درون خونه گذاشتیم برای آب، وسط یکی از اتاق‌ها را هم یک دیواره سفالی درست کردم و با هیزم اتاق را گرم می‌کنم!»
در ورودی شهرک تاکسی‌های خط رباط‌کریم- پرند قرار دارند از یکی از راننده‌تاکسی‌ها می‌پرسم تا چه ساعتی هستید؟ می‌گوید: «تا ساعت چهار»اگر بعد از این ساعت بخواهید از این شهرک خارج شوید باید به کنار جاده بروید تا شاید یک سواری دلش برایتان بسوزد و تا خروجی رباط کریم شما را برساند.» او می‌گوید: «تا میدان آزادی تهران دربست 17هزارتومان می‌رویم و تا رباط کریم پنج‌هزارتومان.»
غیرقابل‌سکونت، یعنی عدالت اجتماعی
شهرکی که قرار بود 60هزار خانوار را در خود جای دهد و در عرض شش‌ماه و مطابق با استانداردهای رایج تحویل خریداران شود نزدیک به پنج‌سال است بسیاری از خریداران در بلاتکلیفی به سر می‌برند و شاید تنها ‌هزار خانوار در آن ساکن باشند. احمدی‌نژاد روزگاری در استان ایلام با همان ژست پوپولیستی گفته بود: «اجرای طرح مسکن مهر از اقدام‌های موفق دولت برای تحقق عدالت اجتماعی بود» دو ساعت از گشت ما در خرابه‌ای به نام مسکن «بی‌مهری» می‌گذرد و در حال خروج هستیم و من به عدالت اجتماعی و هشت‌سال گذشته فکر می‌کنم. شهرکی که نه گاز دارد نه آب و نه تلفن و برای برق هم یک واحد 50متری، باید به اجبار 50هزارتومان حق شارژ بدهد. شاید اینها در لغتنامه مسکن مهر، عدالت معنا می‌دهد.
لینک خبر : http://sharghdaily.ir/?News_Id=26358
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نقد سایت حزب الهی مشرق
۰۶ آذر ۱۳۹۲ – ۱۱:۵۶
نقدي بر گزارش صد روزه دولت/
ليبراليسم فرهنگي؛ خطري که بايد نسبت به آن هوشيار بود

در کنار نکات مثبتي که در گزارش صد روزه رئيس جمهور محترم وجود داشت برخي نکات منفي نيز وجود داشت که شايسته نقد دلسوزانه و منصفانه است.

گروه سياسي مشرق – اگر به دنبال يک بحث ژورناليستي در نقد يا موافقت با اظهارات رياست محترم جمهوري در گزارش صد روزه هستيد بهتر است اين مطلب را دنبال نکنيد. چرا که در اين مطلب رويکردي متفاوت به نقد و بررسي يک جزء حاشيه‌اي اما بسيار مهم از بيانات رياست محترم جمهوري پرداخته شده است. در اين نقد آنچه هدف اصلي بررسي قرار گرفته است مساله «رگه‌هايي از ليبراليسم فرهنگي» و تحذيرهايي در باب خطرات اين تفکر است که البته با نگاهي ژورناليستي تنظيم نشده است و تلاش شده اين مطلب نظري نسبتا سنگين با ساده‌ترين بيان ممکن (در حد توان نويسنده) براي خوانندگان بيان شود.

تعيين موضوع دقيق بحث

براي آنکه خوانندگان محترم دچار سردرگمي نشوند بايد خاطر نشان کرد که متن حاضر به بررسي همه بيانات رياست محترم جمهوري نمي‌پردازد؛ بلکه از ميان همه سخنان و گزارش کار صد روزه ايشان بر روي فراز کوتاه زير متمرکز خواهد شد:

«رئيس جمهور با بيان اين که دولت تلاش می‌کند تا جهت‌گیری‌های فرهنگی را مشخص کند، گفت: البته در برخی از موارد شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت‌گیری‌ها را تعیین می‌کند اما نکته‌ای در میان قابل توجه است. ما به صاحبان فرهنگ اعتماد کنیم، صاحبان فرهنگ در این کشور فرهیختگان و بزرگان ما هستند. بعضی‌ها در برخی موارد خیلی به آنها بی‌اعتمادی نشان داد‌ه‌اند به نویسندگان و فیلم‌نویسان خود اعتماد کنیم ما در همین 100 روز خیلی از کتاب‌هایی که ممنوع شده بود و می‌شد آزاد شوند، آزادشان کردیم.

خیلی‌ از نویسنده‌ها ممنوع‌‌القلم شده بودند و ما آنها را به صریح‌القلم تبدیل کردیم تا بروند هر چه می‌خواهند بنویسند البته در چارچوب قانون و خود آنها اهل این کشور هستند و علاقه‌مند به این کشور هستند. رئیس جمهور افزود: خیلی از کتاب‌ها، خیلی از فیلم‌ها و مقررات دست‌وپا گیر را در حال کم کردن و روان‌سازی آن هستیم. هم در بخش اقتصاد کم و روان‌سازی می‌کنیم و هم در بخش فرهنگ کم و روان‌سازی می‌کنیم.

فضای امنیتی را از فرهنگ کنار می‌زنیم همانطور که گفتم این کار به صورت قدم به قدم صورت می‌‌گیرد. وی گفت: دولت نظرش این است که هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست. فیلم و هنر خوب را مردم می‌بینند. روحانی در پاسخ به این سؤال که برخی از مردم انتظار ویژه از شما دارند، گفت: وقتی یک فیلم ساختند و مردم نرفتند ببینند، بی‌اعتنا شدند به آن فیلم‌ساز، خودش می‌داند که باید چکار کند.»

بر اين اساس نقد و ارزيابي‌اي که قرار است به اختصار هر چه تمامتر صورت گيرد به عبارات بالا و نتايج و مباني آنها معطوف است و نه مابقي نکات مثبت و منفي موجود در بيانات ايشان.

1- تقديرها و نکات مثبت

پيش از ورود به بحث از ليبراليسم فرهنگي و تحذيراتي که در باب آن بايد ارائه شود لازم است بيان شود که نقد صرفا به معني بيان ضعف‌ها نيست، بلکه نقد به معني مشخص کردن عيار يک چيز است و از اين رو بايد نکات مثبت را در کنار نکات منفي ديد. از اين رو در اين متن نيز بايد نکات مثبت مرتبط با اين مبحث را در کنار نکات منفي آن ذکر کرد و به همين دليل لازم است ابتدا از چند نکته مثبت در بيانات رياست محترم جمهوري در مورد همين مبحث تشکر شود.

اول: بايد از ايشان تشکر کرد که با روی باز از انتقاد و نقد استقبال کردند و بيان داشتند: «حتماً مردم به ویژه صاحب‌نظران، اندیشمندان، اهل اندیشه و قلم می‌توانند به دولت با نقد، نصیحت و پیشنهادات خود کمک کنند.» استقبال دولت از نقد و بيان صريح آن توسط رياست محترم جمهوري امري مثبت و قابل تقدير است. اميد است که در عمل نيز مسوولان کشور خصوصا مسوولان دولتي نشان دهند که نقد پذير و داراي تحمل لازم در اين زمينه هستند.

دوم: توجه به اين که دولت تنها تصميم گيرنده در عرصه فرهنگي کشور نيست يکي ديگر از نکات مثبت در بيانات رئيس جمهور محترم است. اين تصور که دولت مطلق العنان است و مي‌تواند هر سياست فرهنگي دلخواهي را در پيش گيرد تفکري آسيب‌زا و چالش آفرين است که متاسفانه در گذشته شاهد مواردي از آن بوده‌ايم. اين که رياست محترم جمهوري به صراحت بيان دارند که در تعاملي با ديگر نهادهاي نظام قرار دارند و رسما بپذيرند که «البته در برخی از موارد شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت‌گیری‌ها را تعیین می‌کند» شايسته تقدير است. هر چند که رياست شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز با شخص رئيس جمهور است اما همين ميزان از دقت نظر در تقسيم کارهاي صورت گرفته در عرصه فرهنگ در کشور قابل تقدير است.

سوم: اين که رياست محترم جمهوري از اعتماد به صاحبان فرهنگ و انديشه و قلم صحبت کردند و خاطر نشان ساختند که صاحبان انديشه و قلم را بزرگان اين کشور و فرهيختگان کشور مي‌دانند نيز مثبت و قابل تقدير است. هرچند در بيان ايشان اين طعنه و تلخي مندرج بود که گويي کشور تا کنون با فرهيختگان قهر بوده است و دولت ايشان قصد آشتي دارند؛ که اين امر صحيحي به نظر نمي‌رسد مگر آن که صاحبان انديشه و قلم را به يک قشر خاص محدود کنيم، اما در مجموع بايد اين اظهار ايشان را اظهار نظر مثبتي دانست.

چهارم: نکته مثبت ديگر سخنان رياست محترم جمهوري در اين فراز کوتاه تاکيد ايشان بر قانون و محور و فصل الخطاب قرار گرفتن آن است. اين نکته‌اي مثبت و قابل تقديراست. بي توجهي به قانون و رفتار سليقه‌اي و خودمحورانه از هر کس آسيب‌زاست و از مسوولان اجرايي و مديران فرهنگي کشور آسيب‌زاتر و خطرآفرين‌تر.

خطر ليبراليسم فرهنگي

در کنار نکات مثبت، سخنان رياست محترم جمهوري خالي از اشکالات متعدد نيز نبوده است. اما نقد اصلي اين مطلب کوتاه بر اظهارات رياست محترم جمهوري به آن بخش از سخنان ايشان باز مي‌گردد که بيان داشتند: «دولت نظرش این است که هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست. فیلم و هنر خوب را مردم می‌بینند. روحانی در پاسخ به این سؤال که برخی از مردم انتظار ویژه از شما دارند، گفت: وقتی یک فیلم ساختند و مردم نرفتند ببینند، بی‌اعتنا شدند به آن فیلم‌ساز، خودش می‌داند که باید چکار کند.»

به نظر مي‌رسد که اين سخن رئيس جمهور محترم اشکالي اساسي و مبنايي دارد و نشان از بارقه‌هايي از آنچه «ليبراليسم فرهنگي» خوانده مي‌شود در آن موجود است. البته مشخص نيست که اين بخش از اظهارات رياست محترم جمهوري از توصيه‌هاي کدام يک از مشاوران ايشان است اما در هر صورت اين مشورت و اين نظر داراي اشکالاتي جدي است و در صورت اجرايي شدن نيز با بن‌بست‌ها و مشکلات اساسي مواجه مي‌شود.

منظور از ليبراليسم فرهنگي در اين متن آن درکي از فرهنگ است که بر اساس مباني ليبرال دموکراسي صورت مي‌گيرد و با اين مباني به عرصه فرهنگي جامعه نگاه مي‌کند. در اين تفکر هر فرد خودمختار فارغ از انديشه و عمل جمعي به تنهايي در پي لذت و منفعت خويش است و تعيين کننده نهايي نيز حاصل‌جمع اين افراد و به تعبيري نظر اکثريت آنهاست که به نوعي خود را در عمل اجتماعي بروز مي‌دهد. به عبارت ديگر اين تصور که افکار عمومي بهترين فيلتر است و هيچ فيلتري بهتر از افکار عمومي نيست تفکري ناقص و معيوب است. اين تفکر در واقع بر گرفته از يک مبناي ليبرالي ناقص است که درعمل نيز با خود دچار تعارض مي‌شود.

مبناي ليبرالي اين تفکر اين است که هر فردي خود به سعادت و رستگاري خويش آگاه‌تر است و از اين رو بايد از دخالت ديگران در تعيين سعادت و زندگي مطلوب وي خودداري نمود. اين شعار اگر چه در بادي امر براي برخي زيبا جلوه مي‌کند اما نگاهي دقيق‌تر و جدي‌تر به محتواي آن نشان مي‌دهد که اين شعار در هيچ جامعه‌اي قابل اجرا نيست و حتي کشورهاي ليبرالي مدعي اين امر نيز نمي‌توانند به اين شعار پايبند باشند.

اما در توضيح اين که چرا مدعيان ليبراليسم فرهنگي نمي‌توانند به اين شعار خويش پايبند باشند بايد خاطر نشان ساخت که ليبراليسم فرهنگي در واقع باعث از هم گسيخته شدن تار و پود جامعه از هم مي‌شود و از اين رو از سوي فيلسوفان و متفکران و حتي از سوي سياست‌گذاران در عمل نفي مي‌گردد. اگر بخواهیم به بیان ساده‌تری همین مطلب را بیان کنیم باید گفت که این استدلالی که در بیان رئیس جمهور محترم آمده است حاکی ازآن است که دولت نقش خویش را در حد توان کاهش دهد و با تاکید بر فیلتر بودن افکار عمومی کار را به انتخاب آزاد مردم و خواست و میل آنها واگذار کند. اما همین امر در عمل با مشکل جدی مواجه است.

به عنوان مثال با همين ملاک ساده مطرح شده بايد مواد مخدر نيز در اين جوامع آزاد باشد چرا که در مورد آن نيز بايد گفته شود که بهترين فيلتر افکار عمومي است و وقتي مردم نخريدند فروشندگان مواد مخدر خواهند فهميد که چه کنند و به تعبيري که رئيس جمهور محترم به کار برده‌اند وقتي مردم نرفتند بخرند و بي اعتنا شدند آن فروشنده مواد مخدر خودش مي‌داند که بايد چکار کند. شاید برای برخی از مخاطبان این مثال تعجب آور بیاید و مدعی شوند که چنین مثالی برای چنین بحثی درست نیست.

این در حالی است که این مثال واقعاً در جامعه‌ای که چنین مبانی لیبرالیستی‌ای در فرهنگ آن حاکم باشد رخ داده و می‌دهد به صورتی که همین الان در ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری که به همین معضل گرفتار است بحث بر سر این است که مصرف ماری‌جوانا را به فیلتر افکار عمومی واگذار کنند و دولت دیگر با مصرف این ماده مخدر مبارزه نکند. به تعبیر به کار رفته در عبارات رئیس جمهور، دولت آمریکا با همین مبنا که بهترین فیلتر افکار عمومی است منتظر است ببیند که مردم می‌خواهند مواد مخدر مصرف کنند یا خیر و اگر می‌خواهند آن وقت دیگر از نظر دولت اشکالی ندارد.

در همین ایامی که این گزارش نوشته می‌شود مجالس 10 ایالت از ایالات متحده آمریکا تصویب کرده‌اند که مصرف ماری جوانا به نحوی از انحاء (مثلا کسب مجوز از پزشک و …) آزاد شود ولی دیوان عالی آمریکا 6 به 3 رای به ممنوعیت داده‌اند. این در حالی است که با منطق لیبرالیسم فرهنگی دولت باید زحمت را کم کند و بگذارد افکار عمومی خودش با کالا روبرو شود و اگر رغبت نشان نداد دیگر قاچاقچی نیز حساب کار خودش را خواهد کرد.

بنابراین نباید تصور کرد که مثال مواد مخدر برای این بحث خارج از موضوع است چرا که اگر افکار عمومی فیلتر خوبی باشد باید برای همه کالاهایی که در بازار عرضه می‌شوند با یک منطق رفتار شود و دلیل ندارد که فیلم یا کتاب یا هر اثر دیگری را دارای منطق جداگانه بدانیم. علاوه براین در عرصه کالاهای فرهنگی نیز در مورد مستهجن نگاری‌ها و تصاویر و فیلم‌های مستهجن نیز همین منطق غلط می‌تواند مطرح باشد.

حتي در مورد مواد غذايي نيز همين استدلال به خوبي خطا و ضعف خويش را به نمايش مي‌گذارد. فرض کنید که دولتی همین نظرات مطرح شده در بیان رئیس جمهور را در مورد مواد غذایی نیز بیان کند و بگوید بهترين فيلتر افکار عمومي است و به صراحت بيان دارد که دولت نظرش این است که هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست و وقتی یک کالا را ساختند و مردم نرفتند بخرند، و به آن سازنده بی‌اعتنا شدند، خودش می‌داند که باید چکار کند.

مشخص است که اين منطق ناقص و معيوب و باطل است. با اين حساب بايد به همه توليد کنندگان و فروشندگان کالاهاي غير بهداشتي در عرصه مواد غذايي نيز اجازه داد تا با اين فيلتري که دولت تصور مي‌کند بهترين فيلتر است روبرو شوند و دولت زحمت را کم کند و در کار آنها دخالت نکند. اين در حالي است که همين مثال‌هاي ساده، اما پر معني نشان مي‌دهد که افکار عمومي بر خلاف نظر مطرح شده نه تنها بهترين فيلتر نيست بلکه يکي از ضعيف‌ترين فيلترها و يکي از پرمنفذترين فيلترهاست که از آن هر امر ناصوابي مي‌تواند نفوذ کند و هر موضوع مشکل‌داري مي‌تواند عبور کند. افکار عمومي اگر هم يک فيلتر باشد از نوع خوب آن نيست تا چه رسد به بهترين فيلتر‌ها.

خوب نبودن افکار عمومی به عنوان یک فیلتر در جای خود باید بحث تفصیلی شود اما به اختصار می‌توان چنین بیان داشت که افکار عمومی تحت تاثیر تبلیغات به یک فیلتر پر منفذ و ناکار‌آمد تبدیل می‌شود که توان مقابله با هیچ امر مضری را ندارد.

از این جهت شایسته است که به دولت محترم تذکر داده شود که از چنین رویکردهای ناصحیحی در عرصه فرهنگی خودداری نماید و زمینه‌های گرفتاری کشور به لیبرالیسم فرهنگی را فراهم نسازد.
************************
alamolhodaحمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد:
فرهنگ برای ما عرصه‌ای نظیر امنیت است

۷ آذر ۱۳۹۲

احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد می‌گوید «عرصه فرهنگ» مثل «عرصه امنیت» است و دولت باید در مقابل «ناهنجاری‌های فرهنگی بایستد.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم٬ آقای علم‌الهدی این اظهارات را در حاشیه دیدار با جمعی از خانواده‌های قربانیان جنگ عراق علیه ایران بیان کرده است.

وی این اظهارات را در واکنش به سخنان حسن روحانی در گزارش ۱۰۰ روزه خود مبنی بر اینکه دولت تلاش می‌کند در عرصه فرهنگ «دخالت» نکند٬ بیان کرده است.

علم‌الهدی این اظهارات روحانی را موجب افزایش «دغدغه قشر متدین و حزب‌الله» دانسته است.

وی گفته «اینکه رئیس‌جمهور بخواهد بگوید دولت در فرهنگ حتی‌المکان دخالت نمی‌کند، مثل این می‌ماند که دولت بگوید در امنیت شما حتی‌المکان دخالت نمی‌کند.»

علم‌الهدی افزوده است: «عرصه فرهنگ برای ما عرصه‌ای نظیر عرصه امنیت بوده و نظام ما نظامی ارزشی و فرهنگی است، مسئله فرهنگ و ارزش ریشه در شهادت و دفاع مقدس داشته است.»

امام جمعه مشهد در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از اظهارات یکی از مجریان گفتگوی تلویزیونی حسن روحانی٬ «خسته» معرفی کردن مردم به علت فشار تحریم‌ها را حرف «صهیونیست‌ها» دانسته است.

وی افزوده «چیزی که در این برنامه و گزارش برای ما دردآور و رنج‌آور بود، وجود این مجری‌ها و گزارشگر‌ها بوده که آن‌ها حرف‌هایی زدند، توقع داشتیم از یک صهیونیست شنیده شود نه یک ایرانی.»

علم‌الهدی ادامه داده است: ‌«اینکه مجری می‌گوید جامعه خسته به یک آرامش رسید٬ آقای مجری کدام جامعه خسته؟‌‌ همان جامعه‌ای که مقاومت و ایستادگی کرده و دشمن را تا پای مذاکره آورده است؟»

وی درباره مفاد توافقنامه ژنو نیز گفته است: «در این توافق یک نفع صددرصدی نصیب ما نشده که ما به آرامش دست پیدا کنیم و مشکلاتمان را به طور کامل حل شده باشد بلکه حتی ممکن است در این تعامل بیشتر داده و کمتر گرفته باشیم.»

*********
انتقاد به تفسیر‌های شخصی مجریان در مصاحبه با رئیس‌جمهور
آیت‌الله علم‌الهدی: آقای مجری! جامعه‌ای که غرب را پای میز مذاکره آورد،‌ خسته است؟

خبرگزاری تسنیم: عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد صریح از صحبت مجریان صدا و سیما در برنامه گزارش ۱۰۰روزه دولت گفت: آقای مجری، جامعه‌ای که مقاومت و ایستادگی کرده، کجا خسته است؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی دقایقی پیش در حاشیه دیدار با جمعی از خانواده شهدا و جانبازان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مورد توافق هسته‌ای تحلیل‌ها و نظریات مختلف وجود دارد اما آنچه مشخص است مردم یک آرامشی پیدا کردند.

وی افزود: به‌نظر من تحلیل‌ها در مورد توافق اثری ندارد چون طرف مقابل دولت بوده دولت باید در مورد توافق اقدامات اجرایی و عملی را انجام دهد و این تحلیل‌ها مردم را ملتهب می‌کند و از همین حیث درست نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اینکه نباید با تحلیل‌ها فضا را ملتهب کرد، از این حیث بوده که در حال حاضر نمی‌توانیم کاری بکنیم، نمی‌توان توافق را که به هم زد و از طرفی در اجرای توافق ما وظیفه‌ای نداریم، این وظیفه خود دولت است که امضا کرده پای نفع و ضرر آن باید بایستد.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: منتهای مطلب این است که بدانیم در این توافق یک نفع صددرصدی نصیب ما نشده که ما به آرامش دست پیدا کنیم و مشکلاتمان به‌طور کامل حل شده باشد بلکه حتی ممکن است در این تعامل بیشتر داده و کمتر گرفته باشیم، ضمن اینکه با این توافق مسیری برای دشمن باز کرده که باید مراقب بود، چرا که با تقابل مرموزتری به‌سراغ ما می‌آید.

آقای مجری، جامعه‌ای که مقاومت و ایستادگی کرده، کجا خسته است؟

وی با اشاره به گزارش 100روزه رئیس‌جمهور از عملکرد دولت گفت: روحانی انتقادی نسبت به دولت گذشته داشت که نقدی یک‌طرفه بود و در بقیه مدت زمان بیشتر توضیحات وی مرتبط به آینده بود و وعده‌هایی که امید است به آن وفا شود.

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: چیزی که در این برنامه و گزارش برای ما دردآور و رنج‌آور بود، وجود این مجری‌ها و گزارشگرها بوده که آنها حرف‌هایی زدند که توقع داشتیم از یک صهیونیست شنیده شود نه یک ایرانی.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: اینکه مجری می‌گوید: «جامعه خسته به یک آرامش رسید» آقای مجری، کدام جامعه خسته؟ همان جامعه‌ای که مقاومت و ایستادگی کرده و دشمن را تا پای مذاکره آورده است؟ جامعه‌ای که دشمن را مستأصل کرده؟ باید به این جامعه بگوییم خسته؟ این تعبیر اگر از یک صهیونیست شنیده می‌شد مهم نبود اما نه از یک ایرانی و آن‌هم ایرانی مسلمان و آن‌هم یک مجری صدا و سیما و رسانه ملی؟

وی گفت: الحمد لله آقای روحانی همه صحبت‌ها را با تدبیر جواب داد و به‌نوعی این صحبت‌ها را جمع کرد.

انتقاد علم‌الهدی از اینکه دولت حتی‌المکان در امور فرهنگی دخالت نمی‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد مسائل فرهنگی در گزارش 100روزه دولت تأکید کرد: آنچه مهم است دغدغه‌ای بود که برای ملت ایران به‌ویژه قشر متدین و حزب‌الله بیشتر شد و آن مسئله ناهنجاری‌های فرهنگی است.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: اینکه رئیس‌جمهور بخواهد بگوید دولت در فرهنگ حتی‌الامکان دخالت نمی‌کند، مثل این می‌ماند که دولت بگوید در امنیت شما حتی‌الامکان دخالت نمی‌کند، خوب مشخص است که مردم در اوج اضطراب، دغدغه و نگرانی از ناامنیتی چه‌حالی پیدا می‌کنند.

وی با بیان «مسئله فرهنگ ریشه در دفاع مقدس و مسائل ارزشی ما دارد»، گفت: عرصه فرهنگ برای ما عرصه‌ای نظیر عرصه امنیت بوده و نظام ما نظامی ارزشی و فرهنگی است، مسئله فرهنگ و ارزش ریشه در شهادت و دفاع مقدس داشته است.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به سؤال مجری برنامه و پاسخ رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اگر فیلم‌های نامناسب تولید شود چطور، تصریح کرد: در آن قسمت که مجری سؤال کرد اگر فیلم نامناسب و ناجور تولید شود مردم چه کنند؟ رئیس‌جمهور گفت: مردم سراغ این فیلم‌ها نروند، کدام مردم نروند؟ وقتی یک فیلم در مسیر غرایز جوانان ساخته شود چه‌کسی سراغ آن نمی‌رود، این شبیه آن می‌ماند که زهر را در یک لیوان شربت به‌لیمو می‌ریزند و آن فرد درک نمی‌کند که زهر است.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: دولت باید در مقابل ناهنجاری‌های فرهنگی بایستد چرا که این مسئله سبب نگرانی و دغدغه مردم به‌ویژه قشر حزب‌الله می‌شود.

********************
واکنش سایت حزب الهی «جهانیوز»
حاشیه‌های اولین گزارش 100 روزه روحانی/ محاکمه احمدی‌نژاد
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۵

برنامه تلویزیونی روحانی برای ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت، به محاکمه شبانه احمدی نژاد و همکارانش در روزی تبدیل شد که قرار بود رئیس دولت سابق صبح آن روز در دادگاه حضور یابد.
حاشیه‌های اولین گزارش 100 روزه روحانی/ محاکمه احمدی‌نژاد
به‌ گزارش جهان به نقل از فارس، ارائه اولین گزارش رئیس‌جمهور از ۱۰۰ روز فعالیت دولت تدبیر و امید که شامگاه سه شنبه صورت گرفت، حاشیه‌هایی داشت که برخی از آنها در پی می‌آید:

* سخنرانی حسن روحانی برای ارائه گزارش ۱۰۰ روزه از عملکرد دولت یازدهم، ساعت ۲۱ و ۴۰ دقیقه آغاز شد و به صورت مستقیم از شبکه‌های یک سیما و خبر و رادیو ایران پخش شد.

* پوشش ویژه BBC فارسی

*شبکه تلویزیونی BBC فارسی نیز با قطع برنامه‌های عادی خود اقدام به پخش مستقیم سخنان روحانی کرد.

البته کار BBC با اتمام برنامه تمام نشد. پایان سخنان روحانی، آغاز کار اصلی BBC فارسی بود تا با دعوت از کارشناسان مختلف، به ارزیابی سخنان رییس جمهور بپردازد که عمده اظهارات آنها مربوط به سیاه‌نمایی از وضع ایران، خصوصا در حوزه اقتصادی و معیشت، با توجه به سخنان روحانی بود.

* فیلم تبلیغاتی با طعم نیش و کنایه

*پخش یک فیلم تبلیغاتی طولانی شبیه فیلم‌های انتخاباتی برای روحانی در ابتدای برنامه با چاشنی طعنه‌هایی به دولت قبل از نکات تأمل برانگیز در این برنامه بود.

* اجرای برنامه و طرح سؤالات بر عهده سه تن از مجریان تلویزیونی بود که دو تن از آنها برای مردم شناخته‌ شده هستند؛ محمدرضا شهیدی‌فر (مجری برنامه تعطیل شده پارک ملت) و محمود احمدی افزادی (مجری سابق برنامه نگاه یک).

نفر سوم خانم سپانلو مجری-کارشناس اقتصادی بود که سؤالات بخش اقتصاد را از روحانی پرسید.

* دکور اشرافی و کتب «دا» روی طاقچه

* این مصاحبه در یکی از سالن‌های مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری که مجری برنامه آنجا را دفتر رئیس‌جمهور معرفی کرد و دکوراسیونی بسیار مجلل داشت، انجام شد.

در طاقچه پشت سر رئیس‌جمهور نیز تصویری از امام و رهبری در یک قاب، یک گلدان کوچک و کتاب «دا» و یک جلد کتاب دیگر (احتمالا قرآن) در کنار سه پرچم (درفش) جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.

* چرا ۱۰۰؟

*در آغاز برنامه، یکی از مجریان از رئیس‌جمهور پرسید که چرا عدد ۱۰۰ را برای ارائه گزارش اولیه از عملکرد دولتش انتخاب کرده و سؤال خود را اینگونه کامل کرد که آیا این عدد در زندگی شما خوش‌یمن بوده یا نشان کثرت است و یا همینطوری بر اساس شعارهای انتخاباتی آن را برگزیده‌اید؟

روحانی پاسخ داد:‌ عدد ۱۰۰ یک معیار در نمره دادن است و در ادبیات و شعر ما نیز جایگاه دارد و دوره‌ای است که نه آنقدر کوتاه است که نتوان برنامه‌ریزی و کار کرد و نه آنقدر بلند که گزارش عملکرد آن طولانی شود.

* سکوت ۱۰۰روزه رییس جمهور

*شهیدی‌فر پس از طرح سؤالات مقدماتی از همکاران روحانی که قرار است آنها نیز گزارش عملکرد ارائه دهند، اینگونه استقبال کرد که می‌خواهند جور «سکوت ۱۰۰ روزه رئیس‌جمهور» را بکشند.

وی در ادامه با لحنی طعنه‌آمیز گفت: البته به نظرم این یک طراحی بود که در این مدت به جای شلوغ کردن، یک ارزیابی داشته باشید و شاید هم بر اساس اقتضای شرایط، اینگونه تصمیم گرفته‌اید.

*پس از طرح دو سؤال از سوی شهیدی‌فر که مجری اصلی این برنامه بود، خانم سپانلو با بیان اینکه عجله دارم تا سریعاً‌ وارد مسائل اقتصادی شوم، اولین سؤال خود را درباره فوری‌ترین اقدام دولت در عرصه اقتصاد عنوان کرد.

* انبارها پُر است

روحانی با بیان اینکه در آغاز کار دولت، وضعیت کالاهای اساسی نگران‌کننده بود، گفت: ذخایر کالاهای اساسی در شرایط نامناسبی قرار داشت اما امروز وضعیت بسیار مطلوبی داریم و برای آینده دور هم خرید کرده‌ایم و انبارها پُر است.

* حمله آغاز می‌شود

این جمله در واقع کلیدی برای گشایش باب هجمه و نقد عملکرد دولت سابق بود و از آن پس، رئیس‌جمهور ۴۵ دقیقه از سخنان خود را به بیان مشکلات و انتقاد از احمدی‌نژاد و همکارانش اختصاص داد.

* خزانه خالی بود

*روحانی در سخنانش با بیان اینکه در ابتدای تحویل دولت، یک خزانه خالی و میزان زیادی بدهی را به ارث گرفته به بیان آماری در این زمینه پرداخت.

*رئیس‌جمهور گفت: شرایط رکود تورمی که دولت آن را تحویل گرفت در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده اگرچه بیان این مسئله به معنای هراس از مشکلات نیست و ما با حول و قوه الهی و پشتیبانی مردم مشکلات را حل می‌کنیم.

*روحانی افزود: ۱۲ مرداد که دولت را تحویل گرفتم موجودی خزانه هزار و دویست و هشتاد میلیارد تومان بود و آخر ماه باید هفت هزار و پانصد میلیارد حقوق پرداخت می‌کردیم اما فقط دو هزار و هشتصد و هفتاد میلیارد تومان در خزانه موجودی داشتیم.

وی تأکید کرد: برای جبران این کسری بیش از چهار هزار و شصت میلیارد تومان از بانک استقراض کردیم و در واقع مهمترین مشکل، عدم تأمین درآمدها بود.

* دولت قبل بدهکارترین بود

*رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر هفته از همکارانش گزارش وضعیت تورم را می‌خواهد، گفت: دولت نهم و دهم در هشت سال گذشته پر درآمدترین دولت بوده و هفتصد و پنجاه میلیارد دلار درآمد ارزی و نفت و گاز داشته که رقم بی‌سابقه بوده اما متأسفانه بدهکارترین دولت بوده است.

* پنبه‌ی سفرهای استانی زده شد

*در حالیکه رهبر معظم انقلاب بارها حمایت خود را از سفرهای استانی دولت سابق اعلام داشته و آن را اقدامی بی‌سابقه از صدر مشروطه تا کنون دانستند، روحانی با انتقاد از این مسئله گفت که دولت گذشته در طول هشت سال سفر استانی ۱۱ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده که با پول و امکانات آن دوره، عملیاتی کردن آن ۱۶ سال طول می‌کشد.

روحانی همچنین گفت که دولت گذشته در عرصه پروژه‌های عمرانی نیز ۴۰۰ هزار ملیارد تومان تعهد ایجاد کرده که سالیان سال تحقق آنها طول خواهد کشید.

* بلدورز بر روی مسکن مهر

*در حالیکه برخی نظرسنجی‌ها از ابراز رضایت مردم از طرح مسکن مهر حکایت دارد و دولت هنوز هیچ جایگزینی برای آن در نظر نگرفته، روحانی این سیاست دولت نهم و دهم را نیز به شدت مورد انتقاد قرار داد.

او گفت: اینکه مردم صاحب مسکن شوند کار خوب و ارزشمندی است و ما منکر ساخت مسکن برای مردم نیستیم اما نباید از جیب مردم هزینه آن را بپردازیم.

رئیس‌جمهور گفت: تا کنون ۴۳هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن مهر در کشور از بانک مرکزی استقراض شده در حالیکه کل پایه پولی کشور از ابتدای خلق پول، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

روحانی البته گفت که دولت وی متعهد است که پروژه‌های باقیمانده از مسکن مهر در دولت قبلی را تمام کند اما حتماً برای مسکن مردم طرح جایگزین ارائه خواهد کرد.

هنگامی که روحانی از خزانه خالی و واقعی نبودن ارقام بودجه ۹۲ سخن گفت و به ارائه آمار و ارقامی در خصوص وضع موجود پرداخت، با لبخندی عجیب درباره بدهی‌ها سخن می‌گفت که البته لبخند او نیشخندهای شیطنت‌آمیز شهیدی‌فر را در پی داشت.

روحانی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه تورم، مالیات فقراست، دولت سابق را به بی‌تدبیری و بی‌حساب و کتاب بودن متهم کرد و از آن پس به بیان برنامه‌های خود برای تغییر در وضع موجود پرداخت و گفت که مهار رشد نقدینگی که در دولت قبل هفت برابر شده بود در سه ماهه فعالیت دولت وی متوقف شده روند نزولی را طی می‌کند.

* خانم مجری از آقایان پیشی می‌گیرد

*در بخشی از گزارش، وقتی روحانی قصد داشت درباره برنامه‌هایش برای مهار تورم صحبت کند، از مجریان برنامه سؤال کرد که رشد اقتصادی را چه رقمی اعلام کرده است؟

جالب اینکه مجریان مرد برنامه نتوانستند به این سؤال پاسخ دهند و خانم سپانلو این رقم را منفی پنج اعلام کرد و گفت که معنای این سخن آن است که اقتصاد ما ۶درصد کوچک شده است.

روحانی با بیان اینکه حافظه شما خوب است و چون اقتصادی هستید، بیشتر دقت دارید، به تأئید نظر او پرداخت و گفت این حرف شما دقیقاً درست است و باید گفت سفره مردم ۶درصد خالی‌ شده است.

* دوپینگ شهیدی فر به نفع روحانی

*در خلال برنامه شهیدی‌فر با ذکر برخی عبارات و جملات در واقع با یک دوپینگ به کمک روحانی می‌آمد و به مرور جملات وی رنگ و بوی تعارف گرفت و مسیر مصاحبه را به یک گعده شبانه تغییر داد.

یکی از جملات با مزه او وقتی بود که همکار وی گفت: «آقای روحانی! تخصص شما در بحث تحریم است» که شهیدی‌فر بلافاصله گفت: «البته تحریم تخصص آمریکایی‌هاست، تخصص آقای دکتر برداشتن تحریم است.»

* پیچ تورم

پس از شهیدی‌فر نوبت احمدی افزادی بود که وقتی به بحث کنترل تورم در اقتصاد رسید، خطاب به روحانی گفت: «اتفاقاً به بحث خوبی رسیدیم و اینجا سر پیچ است» که روحانی به خنده پاسخ داد: «شما الآن سر پیچ هستید.»

* بازی با توپ روحانی/ ظریف در نوک خط حمله

احمدی افزادی در تکمیل جمله خود به روحانی گفت: «شما از ابزار سیاست خارجی که تخصص شماست خوب استفاده کردید و با این توپ گل اقتصادی زدید که البته آقای ظریف هم نوک حمله و فوروارد خوبی بود.»

*هنگامی که بحث ایرانیان مقیم خارج از کشور مطرح شد، روحانی آنها را سرمایه انسانی بسیار بزرگ برای کشور معرفی کرد که چون از آب دور شده‌اند، قدر آن را می‌دانند و به کمک کشور خود می‌آیند.

احمدی‌افزادی در واکنش به این جمله به رئیس‌جمهور گفت: «عمدتاً در چنین مقاطعی منظور از سرمایه، بحث مالی است» که روحانی پاسخ داد: «به هر حال کشور، مال آنهاست و هرکمکی در عرصه علمی و مالی و معنوی انجام دهند برای کشورشان است.»

* رئیس‌جمهور افزایش قیمت دلار در آغاز دولتش را نیز اقدامی قانونی بر جای مانده از دولت گذشته دانست و از اینکه مردم با وجود گرانی کالاها به حمایت و یاری دولت پرداختند، تقدیر کرد.

* مشکلات ناشی از چیست؟

* روحانی البته در ادامه سخنانش گفت: «مشکلات اقتصادی ما عمدتاً ناشی از بی‌تدبیری بوده است نه تحریم‌ها و کسی که می‌‌گفت قطعنامه‌ها کاغذپاره‌ای بیش نیست وابستگی ما به واردات را بیشتر کرد در حالیکه وقتی در قدرت‌ها در حال مبارزه هستیم، باید به خود متکی باشیم و رهبری به همین دلیل اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.»

* اشتغال‌زایی دولت قبل برای چینی‌ها

وی البته در این بخش از سخنانش نیز به دولت گذشته کنایه‌ای زد و آنجا که بحث اتکا به داخل و اشتغال‌زایی را مطرح کرد، گفت: «البته دولت قبلی برای خیلی‌ها هم شغل ایجاد کرد که چینی‌ها و کره‌ای ها بودند.»

*رئیس‌جمهور در این برنامه آمار و ارقام را از حفظ و بدون قرائت متنی که کنار دستش قرار داشت، ارائه کرد و گفت این آمار و ارقام را بر اساس اطلاعاتم گفتم و هرجا لازم باشد از متن نیز استفاده می‌‌کنم.

* کلید شیخ دیپلمات

*وقتی که مجری برنامه از روحانی پرسید آیا کلید شما همه درها را می‌گشاید یا کلید شیخ دیپلمات هم در قفل گیر می‌کند، رئیس‌جمهور اظهار داشت: کلید برای مردم و همه جا دست مردم است؛ احمدی افزادی پرسید آیا این را برای تعارف می‌گویید که روحانی گفت نه واقعا مردم ما دنیایی از شورند و انسان در برابر آنها احساس کوچکی می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: البته یک قفل نیست بلکه قفل‌هاست و یکی‌اش باز شده اما عده‌ای در دنیا مثل بچه‌هایی که شبها شکر را در آب حل و در قفل‌ها می‌ریختند تا صبح باز نشود عمل می‌کنند و در داخل هم شاید برخی کودکانه با مسائل مواجه می‌شوند اما بحمدالله در مسائل ملی وحدت و انسجام خوبی را شاهدیم.

* جامعه خسته و فرسوده!

*احمدی‌افزادی در بخشی از سخنانش خطاب به روحانی مدعی شد شما در انتخابات ۲۴ خرداد جامعه خسته و کمی فرسوده را تحویل گرفتید و آن را ترمیم کردید و نشاط و امید را به جامعه بازگرداندید، چگونه می‌خواهید انسجام ملی را حفظ کنید؟

رئیس‌جمهور پاسخ داد همه باید به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و همه احساس آرامش کنند که البته در جامعه آرامشی به وجود آمده است.

* عبور آخرین وزیر از پیچ و خم پارلمان

* وقتی روحانی برای نمونه، به آرامش در حوزه ورزش اشاره کرد،‌ مجری برنامه به او گفت اتفاقاً در ورزش که شور و هیجان است و رئیس‌جمهور پاسخ داد درست است که مردم گاهی می‌گویند روحانی «مچکریم» اما ما برای این پیروزی‌هایی که ورزشکاران ما می‌آفرینند کاری نکردیم و فقط سایه سیاست را از ورزش برداشتیم وگرنه وزیر ورزش ما آخرین نفری بود که از کوچه پرپیچ و خم پارلمان عبور دادیم.

وقتی روحانی در ادامه سخنانش گفت: در حوزه فرهنگ نیز ما کاری نکرده‌ایم و بلکه فقط اندکی از فضای امنیتی را کنار زدیم که البته باید بیشتر کنار برود شهیدی‌فر از او پرسید که چگونه می‌خواهید فضای امنیتی را بردارید؟

رئیس‌جمهور هم پاسخ داد اکنون فضای امنیتی کم شده اما در سایه گذر زمان و وحدت می‌توان به شرایط بهتری رسید.

*وقتی که رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش اظهار داشت: اصلاً‌ از نزاع خوشم نمی‌آید، شهیدی‌فر گفت اما هنر برخی این است که نزاع ایجاد کنند و روحانی هم پاسخ داد این بی‌هنری است و نباید نام آن را هنر گذاشت.

* سالهای عجیب و غریب

روحانی در ادامه سخنانش کنایه‌ای به نحوه تعامل دولت گذشته با قوای مقننه و قضائیه زد و گفت:‌ شما در آن سال‌های عجیب و غریب دیدید که قبلاً روابط قوا تا مرز شکایت از همدیگر در دادگاه رفت اما این دولت به دنبال تعامل سازنده قواست.

در این هنگام مجری برنامه از روحانی پرسید آیا این به خاطر آن نیست که شما عقب‌نشینی می‌کنید یا سخت نمی‌گیرید یا مسائل را تأخیر می‌اندازید تا فضا آرام شود که وی پاسخ داد من عقب‌نشینی نمی‌کنم اما دولت تلاش می‌کند تا امید و آرامش و کرامت در جامعه حفظ شود.

* هیچ چیز پنهان نیست

*رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش اسرائیل را رژیم نامشروع و اشغالگر که بنیانش بر ظلم و جور و دعواست، معرفی کرد و گفت که این رژیم به همراه یک عده جنگ‌طلب از توافقات ژنو ناراضی هستند اما همه دوستان ایران و همه ملت‌ها به دلیل آنکه آرامش و امید بر منطقه حکم‌فرما شده از این توافق خوشحالند.

وقتی مجری برنامه از روحانی پرسید آیا در ورای توافق ژنو موضوع پنهانی وجود دارد وی با صراحت این مسئله را رد کرد و گفت هیچ چیز پنهانی وجود ندارد و سند همین است که منتشر شده اما امکان دارد ضمائم اجرایی داشته باشد.

* تفسیرهای سرهنگی

رئیس‌جمهور البته بدون اشاره به مقصود خود اظهار داشت: برخی در بحث هسته‌ای تفسیرهایی دارند که از یک سرهنگ بر می‌آید نه از یک حقوق‌دان.

* کنایه به سیما

*روحانی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نقد دولت اظهار داشت:‌ انتقاد حق رسانه‌هاست و ما واقعاً از نقد بدمان نمی‌آید اما رفتار صدا و سیما با دولت الآن مانند رفتارش با دولت‌های قبلی در آخرین ماه‌های فعالیتشان است.

* فرهنگ مظلوم

*مسائل فرهنگی آخرین بخش این برنامه بود که وقتی شهیدی‌فر می‌خواست درباره آن و وضعیت ناگوارش به زعم خود سخن بگوید، روحانی بلافاصله به او گفت فرهنگ مظلوم است که به آخرین بخش گزارش ما افتاده است.

شهیدی‌فر وقتی که روحانی اظهار داشت:‌ هیچ فیلتری در عرصه فرهنگ بهتر از افکار عمومی مردم نیست، با بیان اینکه گروه‌هایی از جامعه انتظار ویژه‌ای از شما دارند، با آنها چه می‌کنید؟ در واقع به دنبال موضع‌گیری رئیس‌جمهور نسبت به جریان منتقد دولت بود.

روحانی هم پاسخ داد: ما دنبال آشتی هستیم؛ در گذشته از کارشناسان فاصله گرفته بودند و درب سازمان مدیریت قفل شده بود اما این دولت با کارشناسان آشتی کرده و فضا با دیروز متفاوت شده است.

*وقتی که شهیدی‌فر با بیان اینکه با آمدن دولت جدید خانه سینما بازگشایی شد، نظر روحانی را درباره سایر موارد مشابه پرسید، رئیس‌جمهور پاسخ داد: هرخانه‌ای که باید باز شود و بر آن قفل است، کلید دست مردم است خودشان باز کنند.

* مجری‌های تعارفی و خیال راحت روحانی

*تعارفات مکرر مجریان با رئیس‌جمهور که به جای چالش و طلب گزارش عملکرد، به حرف‌های رایج روزانه درباره مشکلات و تعریف و تمجید طرفین ختم شد، دامن روحانی را نیز گرفت و وقتی شهیدی‌فر گفت: آقای روحانی! شما دارای ویژگی‌های شخصیتی خاص هستید و ما به حرف شما رسیدیم که هم سانتریفیوژهایمان بچرخند هم کارخانه‌های ما،‌ روحانی نیز مجری‌های این برنامه را لشگری از مجریان خوب که از مصاحبت خسته نشده معرفی کرد.

* مچکریم

* روحانی در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه حرف‌هایش را با این جملات تمام کرد که الیس‌ الصبح بقریب؛ من سپیده را می‌بینم که به روز روشن منتهی خواهد شد و اگر مردم در گذشته گفتند روحانی «مچکریم» من هم می‌گویم از شما «مچکرم».

* کلیپی که پخش نشد

* قرار بود در پایان این برنامه مانند آغاز آن، کلیپی تبلیغی برای روحانی (که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده)، پخش شود که البته با نظر مسئولان رسانه‌ای ریاست‌جمهوری این امر صورت نگرفت و برنامه نیز به دلیل همزمانی با پخش مسابقه فوتبال بین دو تیم بارسلونا و آژاکس در ساعت ۲۳:۳۰ به پایان رسید.

بیان دیدگاه