۱۰ میلیون خانواده درگیر اعتیاد

فرارو: مدیرکل پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه گرایش فرزندان در خانواده‌های از هم گسیخته به مواد مخدر بیشتر است، گفت: از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد قطعی و ٨۰۰ هزار معتاد تفننی، ۱۰ میلیون نفر از خانواده‌های معتادان گرفتار معضل اعتیاد هستند.

۱۰میلیون خانواده درگیر اعتیاد

فرارو: مدیرکل پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه گرایش فرزندان در خانواده‌های از هم گسیخته به مواد مخدر بیشتر است، گفت: از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد قطعی و ٨۰۰ هزار معتاد تفننی، ۱۰ میلیون نفر از خانواده‌های معتادان گرفتار معضل اعتیاد هستند.
صرامی مدیرکل پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه کارگاه مربوط به اعتیاد و راه‌های پیشگیری از‌ آن به خبرنگاران تاکید کرد: متاسفانه برخی از پدر و مادرها با عدم رعایت مسائل تربیتی، امروز با کشیدن سیگار، مواد مخدر و محرک در منزل، مراسم عروسی، عزا، جمع دوستانه و …. اقدام کرده و به دلیل آنکه فرزندان با چشم فرزندان تربیت می‌شوند نه با گوش، به سرعت از والدین خود الگو می‌گیرند.
او با اشاره به لزوم توجه رسانه ملی به مقوله آموزش و اطلاع‌رسانی به خانواده خصوصا خانواده‌های از هم‌گسیخته یادآور شد: زمینه گرایش فرزندان به مواد اعتیاد‌آور در این‌گونه خانواده‌ها بیشتر است چرا که طلاق عاطفی در این خانواده‌ها شدید بوده و رسانه ملی باید به این قبیل معضلات توجه جدی داشته باشد و به خانواده‌ها آگاهی دهد که در چنین موقعیت پرآسیبی چگونه می‌توانند عوارض منفی از هم گسیختگی که همان گرایش به سیگار و اعتیاد بوده را کاهش دهند.
او ادامه داد: غفلت و انحراف والدین از دیگر عواملی بوده که در گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد موثر است. در عین حال به هر میزان که تضاد والدین با بچه‌ها بیشتر شود، آنها فرار را بر قرار ترجیح داده و به معضلات اجتماعی بیشتری گرفتار می‌شوند.

کنجکاوی در راس عوامل اصلی گرایش به اعتیاد
مدیرکل پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آمارهای مربوط به سال ٨۶ و پژوهش‌های صورت گرفته یادآور شد: در سال ٨۶، ۶/۴۶ از افراد درگیر اعتیاد زیر ۲۹ سال بودند و در این راستا ۹۵ درصد مردان و پنج درصد زنان را شامل می‌شوند.
او افزود: ۷۰درصد از افرادی که به اعتیاد گرایش داشتند مرد و دارای شغل بودند و ٣۰ درصد نیز بیکار؛ همچنین ۹۰ درصد معتادان دارای تحصیلات زیردیپلم و ۱۰ درصد بالای دیپلم بودند، ۷/۴۱ درصد مجرد و مابقی نیز متاهل بودند.
صرامی در ادامه با نگاهی به عوامل موثر در شروع اعتیاد یادآور شد: کنجکاوی در راس این هرم قرار دارد، کسب لذت ۱٨ درصد، رفع مشکلات روحی و روانی ۱۴ درصد، تفریح ۱٣ درصد، فشار دوستان ۱/۵ درصد، رفع مشکلات جسمانی ۵ درصد، مشکلات خانوادگی ٣/۴درصد و رفع مشکلات جنسی نیز ۴/٣ درصد از عوامل اصلی گرایش به اعتیاد در جوانان ثبت شده است.

تاثیر ۴۰ تا ۴۵ درصدی اعتیاد به ارتکاب جرائم گوناگون
صرامی با بیان اینکه سونامی مواد مخدر و محرک‌ها نشان می‌دهد که ممکن است هر فردی در هر خانواده، محیط کار، آموزش و …. درگیر اعتیاد شود، تصریح کرد: پیامدهای اعتیاد کمی است، اما اعتیاد در حوزه مسائل اجتماعی ۴۰ تا ۴۵ درصد در ارتکاب افراد به جرائم گوناگون ایفای نقش می‌کند. همچنین پیامدهای اقتصادی اعتیاد نیز خسارت‌های متفاوتی به حاکمیت و آحاد جامعه وارد می‌کند.

مصیبت اعتیاد گریبان ۱۰ میلیون خانواده معتاد را گرفته است
مدیرکل پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد قطعی و ٨۰۰ هزار معتاد تفننی در کشور خاطر نشان کرد: با این وجود آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱۰ میلیون نفر از خانواده‌های معتادان، گرفتار موضوع اعتیاد هستند و مصیبت اعتیاد را به واسطه فرزندان، همسر و یا والدین خود تجربه می‌کنند.
به گفته صرامی اگر در دهه اول و دوم انقلاب به مقوله پیشگیری از اعتیاد برای واکسینه و معصوم‌سازی افراد در مقیاس ۶٨ میلیون نفر، برنامه مشخصی وجود داشت، امروز معضل اعتیاد برای ٨۷ درصد از مردم به عنوان اولین تهدید اجتماعی تلقی نمی‌شد.

مطلع شدن ۵۵ درصد از والدین از اعتیاد فرزندان پس از پنج سال تاخیر
مدیرکل پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه تاکید کرد: براساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد مقرر شده تا در دوره زمانی ٨۹ تا سال ۱٣۹٣ نسبت به زیر چتر قرار دادن حداقل ۴۰ درصد از جمعیت سالم کشور گام برداشته شود تا به این واسطه نسبت به کاهش و کنترل نرخ بروز اعتیاد اقدام کنیم.
او در ادامه با اشاره به نقش موثر آموزش‌های فرزندپروری به والدین خاطر نشان کرد: در کنار آموزش، اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و ارائه مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر آحاد جامعه باید اطلاعات مربوط به فرزندپروری را به والدین ارائه داد تا به این واسطه پدران و مادران پس از پنج سال از اعتیاد فرزندان خود آگاه نشده و زودتر با مسائل و مشکلات آنها آشنا شوند.
صرامی یادآور شد: بالا بردن سطح دانش‌ مردم به تنهایی برای پیشگیری از اعتیاد موثر نیست بلکه باید بر روی جوانان و نوجوانان اقدامات موثرتری صورت گیرد چرا که مشخص شده یکی از دلایل اصلی گرایش جوانان به اعتیاد برای کسب لذت، تنوع و غنی‌سازی اوقات فراغت بوده، به همین دلیل باید ضمن تغییر نگرش در میان جوانان در ایمن‌سازی درونی جوانان و نوجوانان نیز به گونه‌ای اقدام کرد که دستخوش فریب فرهنگی موجود نشود.

بیان دیدگاه