اخبار لحظه به لحظه سایت خبری راه کارگر از رویدادهای 25 بهمن ، روز خشم مردم ایران

کاربران گرامی ! سایت خبری راه کارگر تلاش خواهد تا همراه و همگام با مبارزات ضداستبدادی در” روز خشم مردم ایران” رویدادها و اخبار مربوط به آن را رله نماید. پیش بسوی 25 بهمن ، روز خشم مردم ایران علیه سی و دو سال استبداد، نابرابری و ستم مضاعف علیه زنان و ملیتهای ساکن ایران . بگو نه به استبداد چه درایران ، چه درمصر. زندانی سیاسی آزاد باید گردد، احکام ظالمانه اعدام ملغی باید گردد.

*سایت خبری راه کارگر : اخبارتا کنونی از تهران و برخی شهرهای دیگر تا همین جا نشان از موفقیت بزرگ حرکت در روز 25 بهمن می دهند.این همه نشان از اراده مردم ستمدیده ایران می دهد و حاکی از آن است که بی دلیل نبوده است که این روز را » روز خشم مردم ایران» نام نهاده اند .

************************************************

لینک*اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر) به مناسبت برگزاری شکوهمند ۲۵ بهمن روز خشم مردم ایران خیزش انقلابی مجدد مردم ایران مبارک باد

دو روایت عینی از تظاهرات ۲۵ بهمن در تهران

*دویچه وله: دو شاهد عینی در تهران با ارسال مشاهدات خود از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ برای دویچه وله، از شعارهای اصلی تظاهرات می‌گویند. روایت این شاهدان حاکی است که نیروهای امنیتی تلاش‌ کردند تا مانع به هم‌پیوستن گروه‌های معترض به یکدیگر بشوند.

*مشاهدات عینی شاهد اول

پسری ۲۹ ساله در تهران، مشاهدات خود از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در تهران را این‌گونه برای دویچه وله شرح می‌دهد:

«من امروز با تعدادی از دوستانم بيرون رفتم. حدود ساعت سه ميدان توحيد بوديم که همان جا شايعه‌ای پخش شد مبنی بر این‌که: «برای راهپيمايی مجوز صادر شده است». چند دقيقه بعد وارد خيابان آزادی شديم. پياده‌روها پر از مردم بود، طوری که برای من يادآور راهپيمايی ۲۵ خرداد بود. مردم ساکت بودند و با لبخند و اشاره به هم خوشامد می‌گفتند.

ماموران فقط نظاره​گر بودند و با مردم برخورد نمی​کردند. اين مساله صحت شايعه​ مجوز را قوت می​داد. هر لحظه بر تعداد مردم در خيابان و فشردگی جمعيت افزوده می‌​شد. با عدم مداخله​ پليس همه انتظار جمعيت چند ميليوني را داشتند.

ناگهان ماموران که اکثرا نيروهای پليس و يگان ويژه بودند به مردم حمله کردند. مردم که تا آن موقع ساکت بودند و فقط راهپيمایی مي​کردند و سعی مي​کردند شعارهای تند ندهند، در مواجهه با يورش پليس بر تندی و شدت شعارهایشان افزودند. به‌نظر مي​رسيد نيروهای پليس بک‌جورهایی سردرگم هستند. گاهی حمله می‌کردند و گاهی با مردم کاری نداشتند.

 

البته هر چه می​گذشت حملاتشان بيشتر می‌شد. مردم شعار «نيروی انتظامی، حمايت، حمايت» سر می​دادند. موبايل​ها قطع بود و مردم سعی داشتند به ديگران خبر دهند، جمعيت بسیار زياد است تا از آن‌ها بخواهند که بیایند.

 

ما از ميدان انقلاب بعد از کمی کش و قوس با پليس به سمت آزادی حرکت کرديم. مردم در خيابان کف می​زدند و سرود «يار دبستانی» مي​خواندند. تا رسيدن به نواب، مردم شعار «الله اکبر» و «ياحسين ميرحسين» سر می​دادند. در خیابان نواب، خشونت يک‌باره از سوی يگان ويژه پياده و موتورسوار، باعث شد مردم شعار «مرگ بر ديکتاتور» و «مرگ بر خامنه​ای» هم بدهند. در مواردی مردم حتی به مهاجمان بي​رحم پليس در دفاع از خود حمله می​کردند و با پرتاب سنگ با آن​ها مقابله مي​کردند.

 

نکته​ جالب اين بود که اين بار نيروهای لباس شخصی بسيار کم حضور داشتند و نيروی بسيجي هم نمي​ديديم. البته در اواخر شب، دست به دامان اين نيروها هم شدند و آن​ها را طبق معمول به ميدان کشيدند. از نحوه​ برخورد پليس معلوم بود هدف آن‌ها، پراکنده کردن مردم است تا نتوانند با صفوف به هم پيوسته به سمت ميدان آزادی حرکت کنند. به همین ‌خاطر مردم را به سمت خيابان​های فرعی اطراف خيابان آزادی هدايت مي کردند. ضرب و شتم مردم کم نبود. يک مورد در تقاطع نواب و آزادی، پسر جوان بيست و سه، چهار ساله​ای در اثر ضرب و شتم پليس دچار خون​ريزی از سر شده بود که با کمک مردم او را کنار خيابان خوابانديم. يکی دستمال داد، يکي شالش را درآورد تا بتوانيم سر او را ببنديم و مانع خونريزی شديد سر او شويم.

 

خوشبختانه جوان دارای هوشياری بود، هر چند خون زيادی از او رفت اما جلوی خونريزی را گرفتيم و به کمک تعدادی او را از صحنه خارج کرديم. زنان که مثل هميشه پرشور و پرتعداد حضور داشتند معمولا مانع شدت گرفتن خشونت می‌شدند. بسياری از مغازه​ها و خانه​های اطراف خيابان به محلی براي پناه بردن مردم تبديل شده بود. مردم به اتوبوس​های بي آر تي هم پناه می​بردند، هرچند ماموران پليس به داخل اتوبوس‌ها هم گاز اشک آور پرتاب می‌کردند. در خيابان​های اطراف مردم با ايجاد موانعی از سطل​های زباله و آتش، در برابر ماموران مقاومت می​کردند و شعار «مرگ بر ديکتاتور»، «مرگ بر اصل ولايت فقيه»، «مرگ بر خامنه​ای»، «استقلال آزادی جمهوری ايرانی» و «مبارک، بن‌علی، نوبت سيدعلی» سر می​دادند.

*مشاهدات عینی شاهد دوم

دختری ۲۶ ساله در تهران مشاهدات خود از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در تهران را این‌گونه برای دویچه وله شرح می‌دهد:

«من امروز ساعت سه، به چهار راه نواب رفتم. جمعيت از همان ساعت سه به سمت آزادی می‌رفت. جمعيت آن‌قدر زياد بود كه حتي خود سبزها هم متعجب بودند و بسيار اميدوار شده بودند.

در محدوده انقلاب تا نواب، در ابتدا بدون هيچ برخوردی جمع‌ها تشكيل شد. سبز‌ها «شعار مرگ بر ديكتاتور» سر دادند. نيم ساعت بعد، حمله‌ها از طرف يگان ويژه و سپاه شروع شد. تعداد نيروی انتظامی بسيار زياد بود اما هيچ دخالتي نمی‌کردند. اما يگان ويژه تا جايی كه می‌توانست از گاز اشک‌آور و گاز فلفل برای پراكنده كردن جمعيت استفاده كرد.


بین جمعيت اين زمزمه شنيده می‌شد كه، حكومت پيش‌بينی نمی‌كرد سبز‌ها این‌قدر به خیابان بيايند.

محور شعار‌ها بيشتر «مرگ بر ديكتاتور» و «مبارک بن‌علی، نوبت سيد‌علی» بود. شعار «خامنه‌ای حيا كن، مبارک‌رو نيگا كن» هم می‌گفتند. در آخر تظاهرات هم نيروهای یگان ویژه، تلاش‌می‌كردند جمعيت را به فرعي‌ها بكشانند. نگذاشتند كه جمعيت به سمت ميدان آزادا حرکت کند، در حالی كه اگر جمعیت به میدان آزادی می‌رسید حادثه‌ای نظير ۲۵ خرداد دوباره شكل می‌گرفت.»

خبرهای کوتاه: عفو بین الملل سرکوب تظاهرکنندگان را محکوم کرد …

موج حضور مردم و اعتراضات به میدان هفت تیر کشیده شد

*جرس: به گزارش منابع خبری جرس، درحالیکه موج وسیعی از مردم، طی فراخوان جنبش سبز در خیابان های تهران و برخی شهر ها حضور داشتند، و با وجود جو سازی برخی رسانه های حکومتی مبنی بر «عدم استقبال از راهپیمائی سبزها و تجمع چند صد نفره فتنه گران»، آخرین خبرها از تهران حاکی از وقوع درگیری و ازدحام جمعیت در میدان هفتم تیر است.
بر اساس این گزارش تجمع در میدان هفت تیر در ساعت هفت و سی دقیقه آغاز شد و بلافاصله اکیپی از موتور سواران لباس شخصی و همچنین یگان ویژه، از میدان ولی عصر به سمت محل درگیری حرکت کردند.
بنا به اظهارات شاهدان عینی، میزان دستگیری ها در تهران به خصوص در درگیری های چهارراه ولی عصر به شدت زیاد بوده است.

گزارش تظاهرات 25بهمن:«بايد خودمان به ميدان تحرير برسانيم»
*مرگ بر ديکتاتور، چه با موتور چه با شتر
*گلوله‌های پلاستيکي، شوکر و گاز فلفل

*کلمه: عقربه‌های ساعت، سه بعد از ظهر را نشان مي‌دهد. ميدان انقلاب تهران جای سوزن انداختن نيست. هنوز ساعات ابتدايی شروع تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه به منظور حمايت از جنبش‌های اعتراضی در کشورهای مصر و تونس است. جمعيت زيادی در اين ميدان گرد هم آمده‌اند. جمعيت قصد حرکت به سمت ميدان آزادی را دارد نمادهای سبز رنگ و لباسهای سبز رنگ را در هر گوشه و کنار مي‌توانی ببينی.

شعارهای غالب در روز ۲۵ بهمن

جمعيت معترض حرکت خود را از ميدان انقلاب به سمت خيابان آزادی ادامه مي‌دهد. گروه بزرگی از مردم به هم پيوسته‌اند و شعار «مرگ بر ديکتاتور» سر مي‌دهند شعاری که به شعار غالب مردم در اين روز تبديل شد. صحنه به هم پيوستن مردم در وسط خيابان، نشانه‌های پيروزی که نشان مي‌دهند، تا حدودی ياد آور تظاهرات ۲۵ خرداد در روزهای پس از انتخابات ۸۸ است. هرچند که برخی از همکاران آن را با عاشورای تهران و يا روز قدس نيز مقايسه مي‌کنند.

شعارهای مردم در اين روز، بدون اشاره به تحولات اين روزهای کشورهای مصر و تونس نبود. آن‌ها فرياد مي‌زدند: «مرگ بر ديکتاتور چه با موتور چه با ش‌تر.» مرگ بر ديکتاتور چه قاهره چه تهران، «ايرانی مي‌ميرد، ذلت نمي‌پذيرد.»

مردم همچنين بار‌ها وبار‌ها سرود يار دبستانی را خواندند.

آنها بار‌ها «فرياد الله اکبر» و «زندانی سياسی آزاد بايد گردد» و «يا حسين مير حسين» را در اين روز سر دادند. همچنين از نيروی انتظامی در خواست حمايت مي‌کردند: «نيروی انتظامی حمايت، حمايت».

غافلگيری نيروهای گارد ويژه و افسردگی نيروهای امنيتی

از‌‌ همان ابتدای حرکت مردم نيروهای گارد ويژه مستقر در ميدان انقلاب با بلندگوی دستی به مردم هشدار مي‌دانند که متفرق شوند و گرنه با آن‌ها برخورد خواهند کرد. اما دقيقه‌ها مي‌گذشت و هر لحظه بر موج جمعيت افزوده مي‌شد. خيلی از معترضان بر اين نکته تاکيد مي‌کردند که نيروهای گارد ويژه از ديدن جمعيت زياد مردم غافلگير شده‌اند و سرعت عمل لازم را برای ايجاد ترس و رعبی که قصد دارند در دل مردم ايجاد و آن‌ها را متفرق کنند، ندارند.

جمعيت معترض به حوالی خيابان نواب رسيده که نيروهای گارد ويژه با ضربات باتوم به مردم حمله ور مي‌شوند و مردم را به هر گوشه‌ای مي‌رانند. قصد آن‌ها از اين کار تنها متفرق کردن مردم و يکپارچه نشدن جمعيت است تا مردم نتوانند به ميدان آزادی برسند. حضور نيروهای امنيتی و لباس شخصی نيز در اين روز بسيار پر رنگ است، آن‌ها با چهره‌های افسرده مردم را تماشا مي‌کردند و در بيسيم‌‌هايشان پچ پچ مي‌کردند. اغلب مردم معتقد بودند که آن‌ها هرگزانتظار ديدن چنين جمعيتی را نداشته‌اند.

برخورد تا حدی مناسب نيروی انتظامی با مردم

هر چند ماموران نيروی انتظامی در هر چهار راه و نقطه شهر با باتوم‌هايشان ايستاده‌اند اما در سرکوب مردم نقش چندانی نداشتند و تنها با جملاتی مانند زود‌تر حرکت کنيد به مردم فرمان حرکت مي‌دادند. خيلی اوقات معترضان رو به آن‌ها انتقاد مي‌کردند و يا حتی بر سرشان داد و فرياد مي‌کردند که چرا بااين دولت مردم فريب همچنان همکاری مي‌کنيد؟ اما ماموران نيروی انتظامی برخورد خشنی با آن‌ها نمي‌کردند. در چند مورد حتی آن‌ها به مردم هشدار دادند که نيروهای گارد ويژه قصد حمله ور شدن به آن‌ها را دارند و بهتر است زود‌تر از آن منطقه دور شوند. هر چند در برخی نقاط تهران هم گزارش شده است که نيروی انتظامی نيز به ويژه در ساعات پايانی تظاهرات به مردم حمله ور شده‌اند.

حضور پررنگ لباس شخصي‌ها، نيروهای بسيج و گارد ويژه ضد شورش

گلوله‌های پلاستيکي، شوکر و گاز فلفل

در اين روز هم مانند ديگر تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات حضور نيروهای لباس شخصي، بسيج و گارد ويژه بسيار پررنگ است. نيروهای بسيج با چماق و سوار بر موتور و اغلب با پرچم‌هايی که در دست داشتند بين مردم حرکت مي‌کنند و با چماق‌ها و شوکرهايی که در دست دارند، سعی بر متفرق کردن مردم دارند. استفاده از شوکر در اين روز بين نيروهای بسيج برای متفرق کردن مردم بسيار زياد است. و البته بچه های ده دوازده ساله ای که باتوم به دستشان داده بودند.

شليک گلوله‌های رنگی (پين بال) هم يکی از روشهای رايج اين روز برای متفرق کردن جمعيت بود گلوله‌های رنگی که معترضان را نشان دار و با صدايی که توليد مي‌کند به منظور ايجاد رعب و وحشت به کار مي‌رود. برخی از معترضان که در اتوبوس‌های شرکت واحد هم شعار مي‌دادند توسط همين گلوله‌ها و شليک به داخل اتوبوس‌ها مجبور به سکوت مي‌شدند. ضربات باتوم در اين روز بار‌ها و بار‌ها بر سر و روی معترضان فرود آمد.

کشاندن مردم به خيا بان‌های فرعی و کوچه‌های بن بست

استراتژی اصلی نيروهای گارد ويژه امروز، ۲۵ بهمن، جلوگير ی از اتصال مردم به يکديگر بود، آن‌ها جمعيت معترض را که از سمت ميدان انقلاب به سمت آزادی حرکت مي‌کردند، بار‌ها و بار‌ها با همين شيوه و کشاندن به خيابانهای فرعی و شليک گاز فلفل و اشک آور متفرق مي‌کردند. مردم که به خيابانهای فرعی مي‌رسيدند اغلب از شليک گاز فلفل به سرفه امی افتادند و مجبور بودند در اين کوچه‌ها آتش روشن کنند و يا سيگاری آتش بزنند تا از سوزش شديد چشم‌ها، گلو و پوست صورتشان جلوگيری کنند.

تعدادی از معترضان هم با در دست داشتن سرکه و بوييدن آن به مقابله با گاز اشک آور مي‌رفتند و يا هرجور شده به يکديگر کمک مي‌کردند تا اثرات اين گاز را هر چه کمتر کنند.

حضور همه اقشار در راه پيمايی ۲۵ بهمن

آنچه بيش از هر چيز در جمعيت معترضان جلب توجه مي‌کرد، حضور همه گرو ه‌های سنی و طبقاتی بود. زنان و مردان مسن و مي‌انسال در کنار جوانان در اين راه پيمايی حاضر شده بودند. همچنين حضور زنان باز هم مثل ديگر تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات بسيار چشمگير بود. زنان خانه دار زيادی را در جمعيت معترض مي‌ديدی که با مهرباني‌های مادرانه از جوانان حمايت مي‌کردند.

تعطيلی ايستگاه‌های مرکزی مترو

با اينکه ماموران امنيتی و گارد ويژه بار‌ها به مردم مي‌گفتند که نقاط مرکزی شهر را ترک کنند، اما ايستگاه‌های اصلی مترو بسته بودند و وقتی مردم به سمت ايستگاه‌های مترو مي‌رفتند، با درهای بسته مواجه مي‌شدند. يکی از ماموران امنيتی رو به مردم گفت «: شهرداری دستور بسته شدن مترو را داده است.» اما مردم معتقد بودند که ماموران امنيتی از ترس اينکه مردم در مترو هم به اعتراض ادامه داده و شعار سر دهند ايستگاه‌ها را تعطيل کرده‌اند.

تظاهرات نه فقط در انقلاب

با وجودی که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در فراخوان خود مسير تظاهرات ۲۵ بهمن را از ميدان امام حسين تا ازادی اعلام کرده بودند امروز در چند منطقه ديگر از جمله ميدان صادقيه، پونک و… تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد. منابع موثق حضور مردم را بويژه در ميدان صادقيه بسيار پرشمار ذکر کرده‌اند. مردم در اين مناطق نير عليه ديکتاتوری شعار دادند. در اين مناطق نيز گارد ويژه مردم را مورد حمله قرار داد.

حاشيه‌ها

* برخی از مردم معترض مي‌گفتند که از ساعت ۱۱ صبح در خيابان‌ها پرسه مي‌زدند و منتظر برگزاری تظاهرات بوده‌اند.

* خيلي‌ها هم به شوخی در اين روز مي‌گفتند که بايد خودمان را به ميدان تحرير برسانيم که البته منظورشان‌‌ همان ميدان آزادی بود که به خاطر تحولات مهم مصر مدام به زبانشان مي‌آمد. مردم مصر روز‌ها در ميدان تحرير اين کشور دست به اعتراض زدند

*خيلی از معترضان از تجربه‌هايی که از شرکت در ديگر تجمع‌های اعتراضی به دست آورده بودند در اين روز سخن مي‌گفتند. در محدوده خيابان نواب يکی از معترضان روبه ديگران به شوخی گفت: مي‌بينم کسی در اين جمع نيست که حتی يک تجمع اعتراضی را هم از دست داده باشد.

* تعدادی از معترضان در اين روز با موبايل‌ها‌هايشان مدام در حال فيلم برداری و عکسبرداری بودند و ديگران هم مواظب بودند تا کسانی که فيلم مي‌گيرند توسط نيروهای امنيتی دستگير نشوند.

*استفاده از شال سبز، مچ بندهای سبز و نماد وی در ميان معترضان همچنان رايج بود.

* تعداد زيادی از معترضان در اين روز مي‌گفتند که از روز‌ها پيش برای اين تظاهرات برنامه ريزی کرده‌اند.

* خيلي‌ها هم مي‌گفتند دولت مي‌گويد، جنبش سبز مرده است عجب مرده سرزنده‌ای مي‌بينيم.

* بوق‌های ممتد از سوی معترضانی که سوار بر خودردوهای شخصيشان بودند، برای حمايت از ديگر معترضان که در خيابان بودند بار‌ها بار‌ها انجام شد.

* در اين روز همچنين در خانه بسياری از شهروندان به روی معترضان باز بود تا آنان هنگام خطر خود را به اين خانه‌ها برسانند.

* تمامی تلفن‌های همراه در خيايان انقلاب حدفاصل ميدان انقلاب تا آزادی و خيابان‌های منتهی به آن قطع شده بود.

* تجمع‌های پراکنده مردم در تهران تا ساعت نه شب نيز گزارش شده است.

* برخی از منابع از بازداشت چند ده نفر از معرتضان در خيابان‌های خبر داده‌اند.

*دانشجويان دانشگاههای تهران، اميرکبير و شريف با تجمع در مقابل دانشگاه‌های خود به تظاهرات مردم در خيايان انقلاب پيوستند

هزار نیروی امنیتی مانع تجمع در ميدان آزادی

*درسا جباری، گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره در تهران گفته است که ۱۰ هزار نیروی امنیتی برای جلوگیری از تجمع نهایی در میدان آزادی، به کار گرفته شده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز خبرداده که پلیس، از گلوله‌های رنگی پینت‌بال برای شناسایی و دستگیری تظاهرکنندگان استفاده کرده است.

گزارش لوس آنجلس تایمز و رویترز از ایران

*مردمک : لوس آنجلس تایمز نوشت: در ایران، بحرین و یمن، تظاهرکنندگان خیابان‌ها را تصرف کردند. روزنامه لوس آنجلس تایمز چاپ امریکا امروز، ۱۴ فوریه در گزارشی به تظاهرات ایران پرداخت. در این گزارش آمده است که بوی گاز اشک‌آور در مناطق مرکزی تهران به مشام می‌رسد و انبوهی از جمعیت در خیابان انقلاب تهران گردهم آمده‌اند و با پلیس درگیر شده اند.
خبرگزاری رویترز هم که اخبار از ایران را رصد می‌کند در پنجمین به روز رسانی خبرهای مربوط به ایران نوشت: نیروی پلیس ایران هزاران نفری را که به خیابان آمده اند مورد حمله قرار داد. در همین حال عبدالله گل ريس جمهور ترکیه که همراه با خبرنگاران در ایران به سر می برد از دولت ایران خواست که به خواست مردم احترام بگذارد.
خبرگزاری رویترز می نویسد که نیروی امنیتی به روی مردم در خیابان های تهران آتش گشوده است.

عفو بین الملل سرکوب تظاهرکنندگان را محکوم کرد

*عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای، حکومت ایران را به دلیل سرکوب تظاهرات آرام در تهران، محکوم کرد. در بیانیه عفو بین الملل به تظاهرات در شهرهای دیگر ایران هم اشاره شده است.

*خبرهای کوتاه دیگر:نیروهای مزدور رژیم با حملات زنجیره ای  به وبلاگها و گذاشتن کامنت های شبیه به هم در تلاشند تا حرکت باشکوه مردم در روز خشم مردم را بی اثر ساخته و این پیام را بدهند که کویا امروز در خیابانهای تهران و شهرهای دیگر همه جیز آرام و بروفق مراد آنان بوده است .این گونه حملات به سایت ما در طول ساعات گذشته افزایش پیدا کرده است .* عفو بین الملل سرکوب امروز مردم توسط نیروهای رژیم را بشدت محکوم کرد.خبرکشته شدن یک نفر در تجمعات امروز هر لحظه قوت بیشتری بخود می گیرد.آکسیونهای خود جوشی در حمایت از مبارزات مردم در شهرهای محتلف اروپا برگزار و یا در حال برگزار شدن است . این شهرها عبارتند از لاهه هلند ، فرانکفورت آلمان و  لندن .

*کوی دانشگاه یک صدا الله و اکبر است

«به گزارش بی بی سی از تهران برق خیابان انقلاب حدفاصل امام حسین تا آزادی را قطع کرده اندو در تاریکی شروع به زدن مرم کردند. مردم آتش روشن کرده اند تا گاز اشک آور را مهار کنند.»

*سایت خبری راه کارگر:فراخوان به برگزاری آکسیون اعتراضی خودجوش  در فرانکفورت آلمان در مقابل کنسولگری رژیم جمهوری اسلامی .این آکسیون در ساعت 18.30 امشب برگزار می شود . رسانه شمائید . لطفا اطلاع رسانی کنید.

شعار تظاهرات امروز : قاهره ، بن علی ، نوبت سیدعلی

*ویدئو کلیپ های روز 25 بهمن “روز خشم مردم ایران”

*ويدئو کليپ:خيابان انقلاب در ۲۵ بهمن

*گزارشی از تهران از ” روز خشم مردم ایران”
خبرنگار خودنویس در تهران :سایت «کلمه» و وبسایت رسمی حزب اعتماد ملی از دست رس خارج شده‌اند.هکرها به سایت‌هایی چون هرانا و رهانا حمله کرده‌اند. بر پایه آخرین اخبار هر چه جمعیت به حوالی میدان آزادی می‌رسد خشونت و حمله به جمعیت بیشتر می‌شودجمعیت در میدان ولیعصر تهران دقیقه به دقیقه زیاد می‌شود. هم اینک موبایل‌ها در این منطقه از کار افتاده‌اند ادامه‌ی این ورودی را بخوانید »

*ویدئو کلیپی از فضای پادگانی در تهران : مهدی سحرخیز، از فعالان سیاسی خارج از ایران ویدئوی منتشر کرده که می‌گوید نشان‌دهنده حضور گسترده نیروهای امنیتی موتورسوار در بزرگراه همت تهران به سمت غرب این بزرگراه است. این ویدئو را اینجا ببینید.

لینک *گزارش : دیده های من از 25 بهمن 89

*خبرهای کوتاه: درگیری  در خیابان امیرآباد تهران…

*درگیری  در خیابان امیرآباد تهران *جرس: گزارش منابع خبری جرس از امیرآباد تهران حاکی از حملات به تجمع کنندگانی است که قصد داشتند به طرف خیابان انقلاب و مسیر تظاهرات حرکت کنند.
گزارش واصله به جرس همچنین حاکی از آن است که مردم و دانشجویان شعار می دهند «مبارک، بن علی، نوبتِ سیدعلی»، و همچنین مدام شعارهای مرگ بر دیکتاتور فضا را آکنده کرده است.
همزمان درگیری هایی در ابتدای خیابان ۱۶ آذر بین دانشجویان دانشگاه تهران و ماموران بوقوع پیوسته است.
این گزارش از پرتاب گاز اشک آور در بلوار کشاورز خبر داده است.
هم اکنون خیابان های انقلاب و آزادی، شاهد تجمعات مردمی و همزمان آرایش نیروهای نظامی است.

*برنامه های خیابانی جشنواره تئاتر لغو شد

ندای سبز آزادی: محمد حیدری، دبیر بیست و نهمین جشنواره فجر اعلام کرده است اجرای تمام نمایش های خیابانی که قرار بود امروز اجرا شود، لغو شده است.

*گزارش سی.ان.ان از «هزاران تظاهرکننده»

*مردمک: گزارشگر سی.ان.ان به نقل از شاهدان عینی، شمار تظاهرکنندگان در خیابان انقلاب نزدیکی میدان امام حسین را «هزاران نفر» گزارش کرده است. سی.ان.ان می‌گوید در خیابان امام حسین تهران هم گاز اشک‌آور شلیک شده است.

نیروهای سرکوبگر تا دندان مسلح

*یک منبع موثق از تهران به بی بی سی  گفت: «با موتور در حدود ساعت 2 بعدازظهر رفتم میدان امام حسین. فضا از میدان امام حسین ملتهب بود. نیروهای ضد شورش، لباس شخصی و لباس برفکی. مجهز به انواع سلاح ها مثل گاز اشک آور، گاز خردل و فلفل.سیل جمعیت از پیاده رو از میدان امام حسین  به سمت میدان انقلاب حرکت می کرد.»

مشاهدات کاربران از وضعیت خیابان‌های تهران

*کاربری در«گوگل‌ریدر» نوشته است: «رفتم سمت میدان آزادی و انقلاب. نسبتا شلوغ بود و مردم شعار می‌دادند. مامور هم زیاد بود، نیروی لباس شخصی هم. فیلترشکن «وی‌پی‌ان» کلا قطع شده.»
کاربر دیگری باز در «گوگل‌ریدر» می‌گوید:«میدان فردوسی پر مامور و آدم و ماشین بود. مردها می‌گفتند یا حسین، زن‌ها جواب می‌دادند میرحسین. چهارراه ولیعصر که پر از مامور بود. اتوبوس‌ها در ترافیک مانده بودند. مردم از یک اتوبوس می‌گفتند الله اکبر و مردم سوار بر اتوبوس بعدی پشت سرشان می‌گفتند الله اکبر.»
دیگر کاربران نیز از حضور مردم در خیابان وصال شیرازی و قدس خبر داده‌اند و می‌گویند درب‌های ورودی دانشگاه تهران به جز در ورودی دانشکده‌ی پزشکی، همه بسته شده‌اند.

کشته و مجروح شدن سه تن از شهروندان معترض

*در حد فاصل خیابان رودکی و میدان توحید تا ابتدای خیابان آزادی، نیروهای امنیتی به شدت با معترضان درگیر شدند، تا جایی که مستقیما به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند.بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا» از محل حادثه، بر اثر اصابت گلوله دستکم یک تن از معترضان کشته و دو نفر مجروح شدند.از سویی دستکم ۲۵۰ تن از مردم معترض توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شدند.هم چنین به علت آلودگی هوای محل تجمعات بر اثر پرتاب‌های مکرر گاز اشک آور، شهروندان مجبور به روشن کردن آتش شده‌اند.

* ویدئو کلیپ: تظاهران دانشجویات دانشگاه شریف

*چهارراه کالج مردم یک موتور پلیس را به آتش کشیدند//مردم براي رسيدن به آزادي, مانعي به رسميت نمي شناسند//شعار مردم (مبارک بن علی نوبت سید علی //پرواز هلی کوپترها بر فراز میدان آزادی و صادقه//شلیک گاز اشک‌آور و ضرب و شتم شدید مردم معترض در اطراف میدان انقلاب همچنان ادامه دارد//لحظه به لحظه به سیل خروشان ملت در خیابانها افزوده می شود//آغاز در گیری ها در میدان امام حسین//جمعیت میلیونی در تهران؛ شلیک هوایی در اصفهان//شعار مردم در خ کارگر نظامی جدا شو با ملت همصدا شو//مقاومت جانانه در حوالی دانشگاههای شریف و تهران//چهارراه ولی‌عصر و وصال، سرکوب با گاز اشک‌آور، باتوم و ضرب و شتم شدید، نیروهای لباس شخصی مخفی بسیار زیاد در پیاده‌روها

*عکس / حضور گسترده نيروهای سرکوبگر در تهران، 25 بهمن

*خبرها حاکی از حضور چشمگير مردم در شهر رشت ,اصفهان و نجف‌آباد

*دويچه ‌وله:خبرها حاکی از حضور چشمگير مردم در نقاط مرکزی تهران است. اما پليس و لباس‌شخصي‌ها نيز حضور سنگينی دارند. در حد فاصل ميان ميدان فرودسی و ميدان انقلاب درگيری رخ داده است. پليس از گاز اشک‌آور و شليک هوايی استفاده کرده‌ است.

15:00*] در شهر رشت از هجوم نيروهای ضد شورش به تجمع آرام معترضان گزارش شده استز يک شاهد عينی به دويچه‌وله گفت که نيروی انتظامی با همراهی نيروهای لباس شخصی به مردم هجوم اورده اند و معترضان را به شدت مورد حمله قرار مي‌دهند. چند نفر از معترضان نيز تاکنون بازداشت شده است. ‌

*[14:45] به گزارش سايت مردمک از يک شاهد عينی از خيابان انقلاب حد فاصل خيابان قدس تا ميدان انقلاب حاکی است که نيروهای امنيتی برای مقابله با جمعيت مردمی که شعار مرگ بر ديکتاتور و يا حسين ميرحسين سر مي‌دهند از گاز اشک آور و شليک هوايی استفاده کرده‌اند.

*صدا: بیسم ستاد سرکوب تظاهرات 25 بهمن 89

*راديو فردا هم گفته «بر اساس گزارش‌های تأييد شده توسط شاهدان عينی» گروه‌هايی از راهپيمايان، در حال حرکت به سوی ميدان‌های فردوسی و امام حسين تهران هستند. در همين حال راديو فردا به نقل از يک شاهد عينی گزارش داده که تجمع‌کنندگان به دنبال برگزاری راهپيمايی سکوت هستند و شعارهای تندی که از سوی برخی از آنها سرداده شده، توسط خود جمعيت کنترل مي‌شود.

*به گزارش خبرنگار بي‌بي‌سی در مصر، شبکه‌های خبری و روزنامه‌های اين کشور به طور گسترده‌ای اخبار تظاهرات ۲۵ بهمن در حمايت از مردم مصر و تونس را پوشش داده‌اند. بر اساس اين گزارش، تلويزيون‌های مصر پيش‌بينی کرده‌اند که دولت برای مقابله با اين تظاهرات تدابير امنيتی گسترده‌ای به کار گيرد

*براساس خبرهای » گزارشگران خیابانی»جمعیت زیادی در دانشگاه های شریف و تهران در حال اعتراض و درگیری با مامورین هستند؛ دانشجویان می‌گویند پس از الله اکبر دیشب کامپیوترهای شخصی بسیاری از آنها ضبط شده است. گزارش‌های از دستگیری‌های بیشتر در میدان انقلاب خبر می‌دهد.این گزارش همچنین می افزاید:نزدیک به 10 هزار نفر در شیراز به خیابان آمده‌اند، در تهران نیز حد فاصل فردوسی تا انقلاب مملو از مردم است

*یک شعار محوری مردم : مبارک ، بن علی ، نوبت سید علی بوده است .

*آزادی سبز گزارش داده که مرکز ثقل راهپیمایی روز ۲۵ بهمن چهار راه ولی عصرو پارک دانشجو یعنی نزدیک ترین نقطه به خانه میر حسین موسوی در خیابان پاستور میباشد، تا در صورت حصر میر حسین موسوی او را از حصر آزاد نموده وبا هم  در راهپیمایی  مشارکت نماییم.

*ندای سبز آزادی :به گزارش شاهدان عینی جمعیت حاضر در مسیر راهپیمایی تداعی کننده 25 خرداد 88 را در ذهنها نموده است ومردم با امید دلگرمی از حضور یکدیگر در مقاب برخوردهای مامورین ایستادگی میکننداین گزارش حاکیست که مردم بادر دست گرفتن مسیر چهار راه ولیعصر تا انقلاب قصد دارند که به سمت میدان آزادی بروند.

*بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» درگیریهای شدید در اطراف میدان انقلاب بین نیروهای امنتتی و انتظامی  و مردم به شدت ادامه دارد .
روز دوشنبه 25 بهمن حوالی ساعت 16:15 جمعیت درمیدان انقلاب و اطراف دانشگاه موج می زند . مردم با فریادیهای گسترده مرگ بر دیکتاتور شعار سر می دهند و مسیر خود را به سوی میدان آزادی ادامه می داهند.تعداد جمعیت به حدی گسترده است که غیر قابل تصور است.
حوالی ساعت 16:20 دقیقه نیروهای وحشی ولی فقیه به سوی مردم یورش بردند و درگیری گسترده ای بین مردم و نیروهای سرکوبگر روی داد . نیروهای سرکوبگر ولی فقیه به سوی جمعیت حمله ور شدند و آنها را آماج باتونهای خود قرار دادند. مردم و بخصوص جوانان به مقابله برخواستند تعدادی از جوانان و مردم در اثر ضربات باتون  زخمی شدند. نیروهای سرکوبگر سعی داشتند که صفوف به هم فشرده مردم را بگسلند ولی مردم با عزمی جزم به راه پیمایی خود ادامه می دهند و مسیر خود را به سوی میدان آزادی ادامه می دهند.
نیروهای سرگوبگر بصورت گسترده ای حضور دارند ولی عملا کنترل خیابان آزادی به دست مردم افتاده است و نیروهای امنیتی و انتظامی قادر به واکنش نیستند.

*كانون حمايت ازخانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها :برخورد وحشيانه مامورين انتظامي با مردم بجان آمده در شهرستانها بسيار شنيع و غير انساني است چرا كه ميدانند تهران مركز توجهات بين المللي است و كمتر اخبار شهرستانها به دنيا مي رسد .

*از شیراز : ساعت 15:25 : فلکه نمازی – جوانان زیادی در حال تردد به سمت فلکه الم و خوابگاه دانشجویان هستند

*گزارش ها از شیراز حاکی‌ست وضعیت مشابهی در در خیابان‌های آنجا در جریان است

* به گزارش  العربیه، «موسوی و رهنورد به جمع مردم پیوستند»

*اخبارتا کنونی از تهران و برخی شهرهای دیگر تا همین جا نشان از موفقیت بزرگ حرکت در روز 25 بهمن می دهند.این همه نشان از اراده مردم ستمدیده ایران می دهد و حاکی از آن است که بی دلیل نبوده است که این روز را » روز خشم مردم ایران» نام نهاده اند .

*به گزارش کلمه، هزاران نفر در میدان انقلاب و خیابان های اطراف حضور دارند و در سکوت کامل تجمع کرده اند؛ نیروهای امنیتی و انتظامی نیز تاکنون برخوردی با مردم نکرده و نظاره گر هستند

*با آغاز تجمع اعتراضی مردم در ۲۵ بهمن ماه، پلیس ضد شورش در برابر جمعیت معترض، دست به خشونت زده است.بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پلیس ضد شورش به تجمع مسالمت آمیز مردم در حوالی میدان انقلاب حمله کرده و چندین گاز اشک آور پرتاب کرده است.گزارشگران هرانا هم چنین خبر از بازداشت تعدای از شهروندان معترض داده‌اند.در حال حاضر نیز خیابان جمال زاده و خیابان های اطراف میدان انقلاب مملو از جمعیت اند و معترضان شعارهایی نظیر «مرگ بر خامنه ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «الله اکبر» سر داده اند.

*ویدئو کلیپ جوانی که با در دست داشتن عکسهائی از شهدای جنبش بروی جرثقیل رفته و اعتراض می کند.

*بگزارش کلمه ،ساعت دو چهل و پنج دقیقه ، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد همچنان در تلاش برای خروج از منزل برای حضور در تظاهرات امروز مردم از میدان امام حسین تهران به سمت میدان آزادی هستند اما نیروهای امنیتی مانع خروج آنها می شوند. نیروهای امنیتی حتی محافظان میرحسین را تهدید کرده اند که هرجور شده باید از خروج آنها از منزل ممانعت کنند.

*مردمک : نیما اکبرپور، از مجریان و تهیه‌کنندگان بی‌بی‌سی فارسی توییت کرده است که یک شاهد عینی به این شبکه تلویزیونی گفته از دقایقی پیش، جمعیت در چهارراه کالج شکل گرفته و به سمت میدان آزادی می رود.‬ این شاهد عینی همچنین از حضور نیروهای امنیتی خبر داده که سعی در پراکنده کردن جمعیت به خیابان های اطراف را بدون خشونت دارند.

*اولین شلیک های گاز اشک آور شروع شده.*

*شعارها و سوتها شروع شد.زنی روسری سبز بسته سرش و رفته وسط خیابان.

‎‎*به گزارش خبرنگار ندای سبز آزادی؛ در حالیکه هر لحظه به موج جمعیت حاضر در مسیر راهپیمایی افزوده میشود خیل عظیم مردم در کنارمامورین گارد ویژه در حال حرکت هستند و هیچگونه برخوردی تا کنون با مردم صورت نگرفته است. نکته حائز اهمیت عدم حمل سلاح گرم از سوی گارد انتظامی حاضر در خیابانها میباشد، هسته های اولیه تجمعات از ولی عصر به سمت میدان آزادی در حال حرکت است.

*خبرگزاری هرانا – با رسیدن موعد زمان اعتراض در ۲۵ بهمن ماه، دسته‌های پر تعداد مردم معترض به سمت میدان انقلاب در حرکت‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ده‌ها هزار تن از مردم که اکثرا با توجه به فشردگی بیش از حد در پیاده رو‌ها حضور دارند، از میدان فرودوسی به سمت انقلاب راهپیمایی سکوت را آغاز کرده‌اند.
گفته می‌شود که هیچ گونه دخالتی از سوی نیروهای امنیتی با مردم صورت نگرفته است و نیروی انتظامی تنها به هدایت مردم پرداخته است.
عدم نیروی‌های لباس شخصی تا این لحظه و نبود خشونت از نکات قابل توجه است.از سویی نیز گفته می شود که نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران مستقر شده اند.

*بچه های «گزارشگران خیابانی» خبر دادن که محوطه دانشگاه تهران پر از نیروهای انتظامی و امنیتی‌ست؛ با این حال گروه زیادی از سمت میدان فردوسی به سمت میدان انقلاب در راه هستند و هر لحظه به جمعیت افزوده می‌شود.

*شایعه شده که عبدالله گل از مقامات جمهوری اسلامی خواسته که ترتیب حضورش را در رته پیمائی امروز بدهند .

*گزارشی از وضعیت شهر تهران تا این لحظه :
‎ بیش از هزار مامور انتظامی و امنیتی در محله‌ها، میدان‌ها و چهار راه های اصلی مستقر شده‌اند‎
‎ در میدان امام حسین، دروازه شمیران، فردوسی، چهار راه ولیعصر و دیگر مناطق پرتردد در مسیر راهپیمایی حضور نیروهای انتظامی به چشم می‌خورد؛ همزمان حضور مردم در مسیرهای راهپیمایی گزارش شده است

*از فیس بوک خبر رسیده که امام حسین داره شلوغ می شه.ولی مامور هم زیاده.یه عده نشستن رو زمین و تلاش می کنن بقیه رو هم به این کار دعوت کنند.تعداد مامورا خیلی زیاده.اگر می تونید سریع خودتون رو برسونید به امام حسین.شدیدا به جمعیت احتیاج هست.

*نزدیک به 50 مامور موتور سوار در اطراف میدان آزادی گشت میزنند

*ندا از تهران  می گه : از تو ولیعصر الان یه عالمه گاردی موتوری رفتن سمت میدون ونک.تو گاندی هم گارد زیاد شده. ولی واقعیت اینه که تعدادشون کمتر از توقع آدمه!

*اولین تجمع بزرگ مردم شکل گرفت.به گزارش خبر نگار ندای سبز آزادی لحظاتی تجمع بزرگی از مردم در ميدان صادقيه تهران شکل گرفت. حضور مردم در اين ميدان به شدت چشم نواز است. هنوز هيچگونه برخوردی گزارش نشده است.
برخی گزارش های خبری از شهرهای نجف آباد ، خمينی شهر و اصفهان حکايت از آمادگی مردم اين شهرها برای شرکت در راهپيمايی باشکوه شهر اصفهان است. به گزارش سحام نيوز ميدان انقلاب و خيابانهای اطراف آن به ويژه خيابان چهارباغ در طرف سی و سه پل پر ازدحام تر از هر روز است. و نيروهای امنيتی نيز ديده می شوند.

*به گزارش ندای سبز آزادی اولین حرکت جمعی مردم در تهران شکل گرفت. لحظاتی پیش زمانی که مامورین گارد انتظامی قصد داشتند تا در میدان آزادی مستقر شوند  مردم با ایجاد ترافیک مصنوعی از شکل گیری آن جلو گیری کرده اند. گفتنی است حضور مامورین نیروی انتظامی در نبود نیروهای بسیج و سپاه در سرتاسر شهر به چشم میخورد.

*سحام نیوز، سایت رسمی حزب اعتماد ملی، خبر داده که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، از خروج فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی از منزل ممانعت کرده اند .ضمنا دوربین های مدار بسته اطراف منزل که دیروز بوسیله نیروهای رژیم به سرقت  و همچنین تخریب شده است .از خبرهای دیگر اینکه منزل میرحسین موسوی و اطراف آن  از صبح روز دوشنبه  توسط خودروهای پلیس بسته شده و امکان رفت و آمد وجود ندارد.

*جوانی با بستن یک روبند سبز به سرش و با در دست داشتن پرچم خود را بالای یک جرثقیل در چهار راه قصر تهران رسانده و می گوید اگر به من نزدیک شوید دست به خود کشی خواهم زد.خبرها از اختلال در ارسال پیامک می هند . شهر تهران در التهاب بی سابقه ای بسر می برد.شهر را پرکرده اند از نیرو های انتظامی.فعلا از لباس شخصی ها خبری نیست.

*فیلم اعتراض جوان بروی جرثقیل

*ندای سبز آزادی: گارد ویژه نیروی انتظامی در مسیر راهپیمایی تهران مستقر شده است.به گزارش خبر نگار ندای سبز آزادی ؛ استقرار نیروه های انتظامی در خیابانهای تهران آغاز شده است.این گزارش حاکی است در ، میدان امام حسین ، دروازه شمیران ، فردوسی ، چهار راه ولیعصر و دیگر مناطق پرتردد در مسیر راهپیمایی حضور نیروهای انتظامی به چشم میخورد.گفتنی است لحظاتی پیش نیز مامورین نیروی انتظامی در میدان انقلاب مستقر شده اند، بنا به گزارش شاهدان عینی هدف آنها ایجاد رعب و وحشت اعلام شده و تا کنون برخوردی صورت نگرفته است.گفتنی است تا کنون خبری از نیروهای بسیج و سپاه در سطح شهر به چشم نمیخورد ، پیش از این وبسایت ندای سبز آزادی از عدم دخالت سپاه در 25 بهمن خبر داده بود.

* مردمک : وب‌ سایت توییتر در وبلاگش اعلام کرده است که به‌روز رسانی از پیش اعلام شده اش را با توجه به نقش این وبسایت به عنوان «یک ابزار ارتباطی مهم در ایران» عقب انداخته است.رویترز گزارش داده است که وزارت خارجه ایالات متحده در تماس با توییتر از آنان خواسته بوده که این به‌روز رسانی را به تعویق بیندازند. یک مقام آمریکایی در این باره گفته است: ما به آنها یادآوری کردیم که توییتر، یک ابزار ارتباطی مهم در ایران است.

2 پاسخ to “اخبار لحظه به لحظه سایت خبری راه کارگر از رویدادهای 25 بهمن ، روز خشم مردم ایران”

  1. morteza az hannover Says:

    با سلام

    رفقا، چرا سایت، سایتی «خاموش» است در چنین روزی؟

    چرا اخبار لحظه به لحظه تنها به اخبار اولیه بسنده کرده اند؟

    یکی دو ویدئو هم با ایمیل برای شما ارسال نموده ام

    موفق و شاد باشید

    مرتضی

    • morteza az hannover Says:

      در این ایمیل خود خود را موظف میدانم از شما بخاطر تلاشهایتان جهت خبر رسانی لحظه به لحظه صمیمانه تشکر کنم. پیروز باشید.

      مرگ بر جمهوری اسلامی
      زنده باد سوسیالیسم


بیان دیدگاه