گزارشات از حوزه‌های رای‌گیری ـ ++ عکس

حوزه های خلوت رای گیری ـ عکسی از خبرنگار گاردین

سایت خبری راه کارگرـ انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جریان است. گزارشات کوتاه از عدم شرکت گسترده خبر می دهد. گزارش یکی از طرفداران احمدی نژاد از مشهد نیز نشان می دهدکه سیاست تحریم انتخابات به شکل گسترده ای پیش رفته است. باید منتظر ماند و با رسیدن گزارشات جدیدتری میزان مخالفت را دید. اما روشن است که طبق فرمان رهبر رژیم تقلب گسترده ای صورت خواهد گرفت و آمار بالائی را اعلام خواهند کرد.

اوضاع رای گیری خیلی خراب تر از آن است که ما فکرش را میکردیم
من از یکی از محله های جنوب تهران که مذهبی نشین است گزارش میدهم.خانه ما مشرف به یکی از شعب رای گیری است.در انتخابات 88 در تمام ساعات روز آنقدر ازدحام جمعیت زیاد بود که صفی حدودا 30 متری از در این شعبه تا خیابان وجود داشت.اما امروز از ابتدای صبح کسانی که وارد می شوند یکی یکی و بون کوچکترین ازدحامی وارد میشوند.جالب اینجاست اغلب شرکت کنندگان افراد مسن و زنان محجبه هستند..بنا به دلایلی نمیتوانم وارد شعبه شوم .از پنجره یک کار آماری جالب انجام دادم.یک مرد میانسال را زیر نظر گرفتم که وارد شعبه شد.لحظه ورود او را ثبت کردم.باور کنید لحظه خروج او 8 دقیقه بعد بود.باورم نمیشد دوباره اینکار را تکرار کردم.به عدد 8 دقیقه و 20 ثانیه رسیدم.این نشان دهنده آن است که در داخل هیچ گونه صف و ازدحامی وجود ندارد.پایان گزارش نگاه سبز

گزارش از خیابان امیراتابک تهران
ساعت ۱۴ روز جمعه
حوزه رای گیری مسجد امیرالمومین خیابان امیر اتابک که از پنجره ما قابل دیدن است خالی از جمعیت است. تک و توک افرادی که وارد می شوند مسن هستند و یا چادری. مورد مشکوک گروه های سه و چهار نفره با چهره های بسیجی است که هر چند دقیقه یک بار با ماشین در مقابل مسجد پارک می کنند، وارد می شوند و بلافاصله پس از ده دقیقه خارج می شوند. تا به حال چهار مورد را شمرده ام. حتی در انتخابات بی رمق مجلس گذشته هم در تمام روز صف تا چند متری بیرون مسجد وجود داشت.

ممنوعیت تهیه عکس و فیلم از شعبی که خلوت است
: در شرق تهران خیابان پیروزی، خیابان نبرد، مدرسه غدیر (راس ساعت 12:30) تعداد حاضرین در حوزه اخذ رای سه نفر بود! و به هیچ عکاس و خبرنگاری اجازه تهیه عکس و فیلم داده نمی شد. لباس شخصی ها می گویند: «طبق دستور، مجوز عکس برداری داده نمی شود.»..

زیاد حرص نخورید هیچ کس نرفته رای بده تهران همه حوزه ها خالیه برای همین هم تاحالا عکسی بیرون نیومده فقط چند تا حوزه که دوربین گذاشتن شلوغه که نیرو بردن بقیه جاها هم الکی چند نفر دم در وایسادن کمتر از 5 میلیون نفر شرکت خواهند کرد

گزارش ساعت 10 از حوزه‌های رای‌گیری
فرهاد جعفری
بین ساعات 10 تا 11 صبح، به چهارپنج حوزه‌ی رای‌گیری در اطراف محل سکونت‌مان سر زدم تا برآوردی از میزان مشارکت مردم داشته باشم.
از این چهار حوزه؛ یک حوزه که در سال‌های پیش همواره به کسب رای اختصاص داشت و حوزه‌ی نسبتاً بزرگ و مهمی هم بود، امسال حوزه‌ی رای‌گیری نبود (مسجد کوی دانشگاه). که به‌نظرم از این سیاست ناشی می‌شد که با کاهش تعداد حوزه‌ها، هم بر رفت و آمد خیابانی مردم افزوده شود و هم حوزه‌های باقیمانده شلوغ‌تر به‌نظر برسند.

در حوزه‌ی رای‌گیری محل سکونت‌مان (مسجد خیابان ابومسلم) بین پانزده تا بیست مرد و همان تعداد زن، در حوزه‌ی رای‌گیری حاضر بودند. که به نسبت خرداد 88؛ از «کاهش بسیار چشم‌گیر مشارکت» خبر می‌داد. چون در آن سال، تقریباً هربار (و در اغلب ساعات رای‌گیری) که به آن حوزه مراجعه می‌کردی؛شاهد صف طویلی بودی که (علاوه بر پربودن صندلی‌های داخل مسجد) تا بیرون مسجد هم کشیده شده بود و می‌بایست بین بیست تا سی‌دقیقه معطل می‌ماندی تا نوبت رای‌دادن شما برسد. که امروز خبری ازش نبود و فقط صندلی‌های داخل مسجد پر بود.
اما بایداین را هم متذکر شد که: میزان مشارکت اگرچه به برآورد من در این حوزه، در حد «یک‌چهارم خرداد 88»بود، اما به‌مراتب از رای‌گیری‌های قبل از خرداد 88 بیشتر بود.

حوزه‌ی دومی که بهش مراجعه کردم، حوزه‌ی «مسجد الندشت» در خیابان کوهسنگی بود. در این حوزه هم شاهد صفی متشکل از پانزده تا بیست مرد و همین تعداد زن بودم.

و حوزه‌ی سوم، حوزه‌ی مسجد سی‌متری اول (تقاطع بعثت) بود. که در آنجا بین ده تا پانزد مرد (و به همین تعداد زن) در مسجد حضور داشتند.

اما نکته‌ی قابل‌توجه و مشترک در بین این سه حوزه که می‌تواند مبنای «تفسیر و تحلیل سیاسی ـ اجتماعی» و نیز «آماری» قرار گیرد این‌که: اغلب قریب‌به‌اتفاق شرکت‌کنندگان، به «رده‌ی سی بالای 40 سال» تعلق داشتند [و ارزیابی من از ظاهرشان هم این‌طور بود که اغلب‌شان «کارمند» یا «کسبه‌ی خرده‌پا» هستند].

به‌نحوی که به برآورد من، «میزان مشارکت از حیث رده‌ی سنی» این بود:
ـ میزان مشارکت در رده‌ی سنی 16 تا 20 سال «10درصد»
ـ میزان مشارکت در رده‌ی سنی 20 تا 40 سال «10درصد»
ـ میزان مشارکت در رده‌ی سنی 40 تا 50 سال «60درصد»
ـ میزان مشارکت در رده‌ی سنی 50 به بالا «20درصد»

به‌این‌ترتیب؛ اگر به توزیع سنی جمعیت در ایران دسترسی داشته باشید (یا بتوانید آن را در اینترنت بیابید) به سادگی می‌توانید به میزان تقریبی مشارکت (دست‌کم در شهر مشهد، دست‌کم در این منطقه از شهر) دست پیدا کنید و تخمین نسبتاً واقع‌بینانه‌ای داشته باشید.

درهرحال: به‌نظرم؛ همچنان باید یادداشت‌های سیاسی گفتمگفت را تحمل کنید!
چون تا اینجاکه «منتقدین وضع موجود» در اکثریت هستند.

سعی می کنم اگر بتوانم؛ یکی دو نوبت دیگر هم به این چندحوزه سر بزنم و ببینم که در ساعات دیگر میزان مشارکت تا چه اندازه کاهش یا افزایش خواهد داشت.

افزونه 1:
دفتر ئریس‌جمهور مجدداً بیانیه‌ای تازه صادر کرده و در آن تاکید کرده که «هیچ شخص یا جریانی موردد حمایت دولت در میان نامزدها وجود ندارد». که به‌گمانم روشن‌کننده‌ای این مطلب است که «برخلاف تبلیغات جریان موسوم به پایداری، این جریان هم مورد حمایت رئیس‌جمهور نیست». که پیام واضحی برای آن دسته از اسلامگرایان احمدی‌نژادی‌ست که احیاناً تصمیم به شرکت در رای‌گیری دارند.

افزونه 2:
تا این‌لحظه (2 بعدازظهر) که آقای احمدی‌نژاد رای نداده و گزارش و خبری در این مورد منتشر نشده. خدا کند همچنان هم چنین کنند. البته مطالبه‌ی متوقعانه‌ای از رئیس‌جمهور است اما اگر تصمیم به شرکت گرفتند؛ ای‌کاش آن را تا آخرین دقایق به تاخیر بیندازند. که «پیام بسیار آشکاری به هم به مردم و هم به جریان الیگارشیک» است.

افزونه 3:
گزارش تصویری ایسنا از مشارکت در تهران را ببنید که حوزه‌ها، «بسیار خلوت تر از حد تصور» و اغلب عکس‌ها «در نمای بسته» و بیشتر «متمرکز روی میز و صندوق است تا صف مردم». البته همین اندازه اطلاع رسانی واقعیت توسط ایسنا هم قابل تقدیر است.
1
2
 ببینم! کسی رئیس‌جمهور را دیده؟!
جمعه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۰
1390/12/12
2012/03/02
امروز (مثل اغلب روزها) صدا و سیما را نگاه نکردم تا مغلوب «سحر ساحران رسانه» نشوم. اما شمائی که احتمالاً  تماشاکردید؛ آیا تصویری از رئیس‌جمهور هنگام رای‌دادن دیدید؟! حالا چه در بخش‌های خبری و چه در برنامه‌های مربوط به رای‌گیری؟!

اگر دیدید؛ ممنون می‌شوم کامنت بگذارید. البته تاکید کنم که «عکس نه؛ فیلم زنده و خبری». مانند رای‌دادنِ مقامات عالی نظام همچون «آیت‌اله هاشمی رفسنجانی»، «آیت‌اله خامنه‌ای»، «آیت‌آله سیدحسن خمینی»، مراجع مذهبی و …
ضمن اینکه: بله. من هم خبر مربوط به رای‌دادن ایشان در مسجدی به نام مطهری در میدان قزوین را خوانده‌ام.
.
.
قبلاً هم برای‌تان نوشته‌ام که:
ممکن نیست بخواهم تصمیم مهمی بگیرم و به قرآن تفالی نزنم و پاسخم را از فحوای آیاتی که در برابر چشمانم قرار می‌گیرند؛ نگیرم. حتا از شما چه پنهان، مجوز انتشار برخی از نوشته‌های گفتمگفت را هم از قرآن می‌گیرم.
کمااینکه: دو شب پیش که خواستم مطلب دیروزم را منتشر کنم (رای‌دادن به چه معناست؟!) بازهم به قرآن تفال زدم.
این را فعلا داشته باشید تا ببینم «کسی امروز آقای رئیس‌جمهور را حین رای‌دادن در تلویزیون و در یک گزارش زنده‌ی خبری دیده یا نه».
 
1390/12/12
منبع

حوزه رای گیری بابل – مهدی آباد

عکس / نصاویر خبرگزاری های خارجی از استقبال مردم بويژه جوانان از «انتخابات»!

حوزه رای گیری بابل – مهدی آباد


رویترز


آسوشیتدپرس


getty


رویترز

getty

به نقل ا ز دیگربان

رای سازماندهی شده به روایت خبرگزاری فارس

۱۲ اسفند ۱۳۹۰

خبرگزاری فارس گزارشی تصویری از رای‌گیری سازماندهی شده در یکی از شعب اخذ رای با حضور نیرو‌های بسیجی٬ حزب‌اللهی و ارزشی در مقابل دوربین صدا و سیما منتشر کرد.

در این گزارش تصویری گروهی از نیرو‌های حزب‌اللهی دیده می‌شوند که در یکی از شعب اخذ رای با مشورت و همفکری یکدیگر٬ مشغول پر کردن برگه‌های رای هستند.

در این تصاویر همچنین دوربین صدا و سیما نیز دیده می‌شود که در حال تهیه گزارشی از حضور «پرشور» مردم در پای صندوق‌های رای است.

خبرگزاری فارس به همراه صدا و سیما از نخستین ساعات شروع رای‌گیری٬ تلاش‌های گسترده‌ای برای نشان دادن «استقبال مردم» از نهمین دوره انتخابات مجلس آغاز کرده است.

این خبرگزاری تاکنون با انتشار ده‌ها خبر ادعا کرده که «مردم ایران» از انتخابات ۱۲ اسفند «استقبال پرشوری» کرده‌اند٬ اما از انتشار تصاویر این شعب اخذ رای خودداری کرده است.

این رسانه وابسته به سپاه پاسداران و سایر رسانه‌های دولتی برخلاف سایر انتخابات‌های گذشته٬ گزارش‌های تصویری محدودی از این دوره از انتخابات منتشر کرده‌اند.

حذف شناسنامه و کارت ملی در رای گیری

گزارش تصویری رسانه‌ها از شعب خلوت اخذ رای

۱۲ اسفند ۱۳۹۰

گزارش‌های تصویری برخی خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بی‌اعتنایی مردم مواجه شده است.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه (۱۲ اسفند) سه گزارش تصویری٬ (+)٬ (+) منتشر کرده که در این گزارش‌ها به وضوح خلوت بودن شعب اخذ رای مشاهده می‌شود.

خبرگزاری فارس نیز با گذشت بیش از چهار ساعت از زمان آغاز رای‌گیری٬ تنها دو گزارش تصویری از تهران و یک گزارش تصویری از قم منتشر کرده است.

یکی از این گزارش‌ها مربوط به حضور محمدرضا مهدوی‌کنی در شعبه اخذ رای مستقر در دانشگاه «امام صادق» است که تنها تعداد اندکی در آن حضور داشتند.

دیگر خبرگزاری‌ها و سایت‌های محافظه‌کار نیز تا زمان مخابره این خبر٬ گزارشی تصویری از شعب اخذ رای در تهران و دیگر شهر‌ها منتشر نکرده‌اند.

ستاد انتخابات کشور هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «عکس‌دار بودن ‌شناسنامه برای رای دادن ضروری نیست» و شورای نگهبان هم اعلام کرده که بدون کارت ملی نیز می‌توان رای داد.

نهمین دوره انتخابات مجلس از سوی مخالفان دولت تحریم شده است.

  استقبال گسترده مردم تهران از لیست « صدای ملت »

  • جمعه, 12 اسفند 1390 ساعت 14:11

به گزارش آخرین نیوز، امروز در حالی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی یکی از حساس ترین انتخابات های نظام جمهوری اسلامی ایران است.بنا بر مشاهدات خبرنگاران آخرین نیوز از چندین شعبه اخذ رای در تهران ( تهرانپارس، شهرک راه آهن، جنت آباد، شهرک نفت، رسالت، پیروزی، افسریه، خزانه، دولت آباد، محلاتی و …) استقبال از انتخابات این دوره مجلس نسبت به انتخابات هشتم رشد داشته است.

بنا بر گزارش های میدانی خبرنگاران ما و طبق نظرسنجی انجام شده از شرکت کنندگان انتخاباتی، استقبال مردم تهران از لیست «صدای ملت» به سرلیستی علی مطهری گسترده بوده است.

گفتنی است که پیش از این نیز در نظرسنجی های انجام شده توسط خبرگزاری ها و سایتهای خبری و … استقبال از لیست صدای ملت نسبت به لیست های دیگر در تهران بسیار بالاتر بوده است.

https://i0.wp.com/www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/9-12-1390/IMAGE634660376529540053.jpg

—————-
افسانه سازی در مورد انتخابات (یک خبر از قول دوخبرگزاری وابسته به رژیم)

باشگاه خبرنگاران: پيرمرد 100 ساله همداني پس از اداي دين و انداختن راي در صندوق، جان به جان آفرين تسليم کرد. بر اساس اين گزارش،‌ اين پيرمرد وظيفه شناس به رغم داشتن بيماري و کهولت سن با حضور در مـدرسه سعادت کـوي علي آباد همدان پس از انداختن راي خود، در همان شعبه اخذ راي به رحمت ايزدي پيوست.

همشهری آنلاین: رئیس ستاد انتخابات شهرستان همدان از فوت پیرمرد 80 ساله همدانی در صف رأی گیری انتخابات مجلس نهم خبر داد. حسن قهرمانی مطلق افزود: پیرمرد 80 ساله همدانی دقایقی قبل از ساعت شروع انتخابات پای صندوق شماره 237 بر اثر عارضه قلبی جان باخت. وی به مهر گفت: محمد آزادی در شعبه حصار راه علی آباد همدان حضور داشت.
———————-
خبرنگاران خارجی را با اتوبوس به حوزه های رأی گیری می برند!

به گزارش بی بی سی، ایوان واتسون، خبرنگار سی‌ان‌ان که برای پوشش خبری انتخابات ایران در تهران است، در صفحه توییتر خود نوشت: «همه خبرنگاران خارجی را با اتوبوس به حوزه های رأی گیری می برند. انتخاب دیگری نیست.
———————-
زمینه سازی های حکومت اسلامی برای بی نظیر خواندن انتخابات
جنتی : ای کاش صندوقهای رای را افزایش میدادیم
سخنگوی شورای نگهبان: میزان مشارکت 9 درصد بیشتر از انتخابات فبلی است
خمینی : برای حفظ نظام میتوان دروغ گفت
صدیقی امام جمعه تهران گفت که قبل از حضور در نماز جمعه با آيتالله جنتي دبير شوراي نگهبان و سيد صولت مرتضوي رئيس ستاد انتخابات کشور گفتوگو کرده است، و اینگونه ادامه داد: از آقای جنتی در رابطه با وضعیت حضور مردم در انتخابات سئوال کردم که ایشان گفت صفوف لرستان را که دیدم حساب کردیم حدود یکی دو ساعت طول می کشد که مردم رایشان را به صندوق بیندازند و در کردستان زیر برف مردم آمده اند. آیت الله جنتی گفت وقتی صفوف فشرده مردم را دیدم گفتم ای کاش صندوقهای رای را افزایش می دادیم. آقای مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز تعبیرش بر حضور وصف ناشدنی مردم بود.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران گفت: «طبق گزارش هایی که تا ساعت ۱۱ به ما ارایه شده است میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به مجلس هشتم ۸ الی ۹ درصد بیشتر شده است».

————————–
جنتی از خرید و فروش رای می گوید
نمایندگانی که برای دور بعد ‌می‌خواهند ثبت نام کنند باید بدانند به گونه‌ای باید در طول ۴ سال آتی عمل کند که مردم با جان و دل و رضایت به آن‌ها رای دهند نه با تبلیغات و پول‌. من شنیده‌ام در برخی از نقاط برخی داوطلبان پول خرج ‌می‌کنند که از اشتباهات است این رای خریدن است و ما به آن‌ها نظارت کرده واگر ببینیم جایی خرید و فروش رای شده قطعا آرا را ابطال خواهیم کرد.

بیان دیدگاه