چه مهربان بود آن زن که از میان ما رفت

shahla-farjad1تسلیت مدرسه فمینیستی به مناسبت درگذشت شهلا فرجاد: چه مهربان بود آن زن که از میان ما رفت
من زیر پوشش اندوه مردم خویش‏، زندگى مى‏ كردم / آنا آخماتوا
مدرسه فمینیستی: شهلا فرجاد، طبیب و امین پناهجویان افغانی، مادر صلح، پناه دختران زلزله زده بم، کنشگر جنبش زنان، طبیبی درد آشنا در تمامی این سال های سخت و روزگاران نافرجام، بعد از یکسال مبارزه با بیماری سخت سرطان، چشم از جهان فرو بست.شهلا فرجاد از زندانیان سیاسی دهه شصت بود که از اوایل دهه هفتاد با شروع کار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، به عنوان پزشک در آنجا مشغول به کار شد. دغدغه های انسان دوستانه و ضد جنگ او موجب شد که فراتر از وظیفه شغلی خویش با پناهندگان افغانی نزدیک شود و در امر سواد آموزی، مدرسه سازی و کتابخانه سازی گام به گام در کنارشان باشد.

با وقوع زلزله فاجعه بار در شهرستان بم، بلافاصله برای کمک به آنجا شتافت و پس از مدت کوتاهی دانشسرای کشاورزی دختران را همراه با دوستان دیگرش بنا کرد.

دغدغه های برابری خواهانه شهلا فرجاد، موجب حضور پر تلاش او در جنبش برابری خواهانه زنان نیز شد. از مروجان کوشای «کمپین یک میلیون امضا»، از اعضای بنیانگذار «مادران صلح» و عضو «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در فضای انتخابات» بود. او در همه حرکت های زنان از جمله جمع هم اندیشی زنان و گردهم آیی اعتراضی به صدا و سیما در اوایل دهه 80 تا در تجمع 22 خرداد زنان در برابر دانشگاه تهران و… حضور داشت، حضوری همیشگی ولی فروتنانه و بی ادعا. پس از وقایع انتخابات سال ۸۸، به گروه عظیم معترضان و منتقدان به نتیجه انتخابات پیوست و از جمله ی همیشه حاضران در صفوف عظیم جنبش سبز بود و همین امر باعث شد که مانند بسیاری از دیگر کنشگران، به دلیل تشکیل پرونده قضایی، تا مدتها در شرایطی سخت زندگی کند.

از ابتدای سال ۹۰ مبتلا به بیماری سرطان شد و سرانجام روز یکشنبه 16 تیرماه 1392 در بیمارستان آتیه تهران، در آغوش مرگ فرو رفت. ما در مدرسه فمینیستی درگذشت شهلا فرجاد را تسلیت می گوییم و یادش را عزیز می داریم که همیشه مهربان بود.
مدرسه فمينيستي‏ (‏یادداشت‌ها‏) در ‏در تاریخ ‏یکشنبه, ژوئیه 7, 2013‏ و ساعت ‏23:12‏‏
shahla-farjad
یادواره ای از شهلا فروزانفر
برگرفته از فیسبوک او
كودكان درد مند افغاني مهاجر از امروز تنها شدند پزشك مهربانشان رفته است كودكان بم بعد از اين ياوري نخواهند داشت كودكان فقير آذربايجان پزشك مهربانشان را از دست دادند موسسات خيريه پزشكي ياوري مهربان و صادق را از دست داد چراغ خانه مادران صلح خاموش شد دو سال دلاورانه و تنها با افريت مرگ جنگيد و تا آخرين روزها با خانواده هاي اسرا و شهدا همدردي كرد هيچ خانه اي گرفتاري در شهر نيست كه او را نشناسد . هستند كودكاني كه در جنگ افغانستان هنوز پزشك مهرباني را كه با پتوي سربازي روي دوش بياد مي آورند كودكان معلول عراقي حتما چهره مهربان او را بياد دارند دكتر شهلا فرجاد آزاد در سن ٦٥ سالگي با دردهاي زندگي وداع كرد ديشب مسافر جاده بودم پيامكي دريافت كردم صبح به محض رسيدن به تهران به طرف بيمارستان آتيه آخرين ميعاد گاه مادر صلح شهلا فرجاد دويدم تخت خالي بود عجب قبل از مرگ تمام داروهاي گران قيمت خود را به بيمارستان فيروز گر بخشيده بود همه هزينه هاي پزشكي كه پزشكان به احترام او بخشيده بودند به موسسه خيريه اهدا كرده بود بعد از وداع با پروين مادر صلح به كما رفت و هرگز بيدار نشد بنظرم كار عقب مانده اي نداشت حتي خريد قبر در بهشت سكينه را هم خود انجام داده بود . يكي از بيمارانش مادر نسترن و لادن آل آقا بود.
********************
مراسم كوتاهي به سبب كمبود جا در منزل دكتر شهلا فرجاد بر گزار شد احمد عمويي خاطره سفر با دكتر به كمپ جرج حبش فلسطين باز گو كرد مادران صلح مينو مرتاضي و زهره تنكابني از فضيلت هاي انساني او سخن گفتند نوشين احمدي خراساني از جنبش زنان ايران سخن گفت و از ياري بي دريغ شهلا به جنبش قدر داني كرد
مراسم با همخواني مادران صلح از سرود هاي مرسوم مراسم ادامه يافت و اشعاري از كانون نويسندگان قرايت شد فردا مراسم خاكسپاري در بهشت سكينه كرج بر پاست روانش شاد من هميشه دلتنگش خواهم بود
***************************
مراسم خاكسپاري دكتر فرجاد با حضور دوستان و آشنايانش برگزار شد تمام مراسم حمل پيكر شهلا و خاكسپاري را مادران صلح انجام دادند و مردان حاضر تنها شاهد مراسم بودند دوستان مذهبي شهلا مراسم سنتي كامل را اجرا نمودند ديگر دوستانش با سرود و شعر خواني او را به خاك سپردند تا وسعت تنهايي شهلا را كامل كنند نزديك ١٠٠ نفر در مراسم حضور داشتند يك دموكراسي ناب همفكري و همراهي مردمان حاضر را به نظاره نشستيم عكسها را در سايت هاي خبري مشاهده خواهيد نمود من همچنان از دلتنگي ام چيزي كاسته نشد شهلا و هاله چه ديداري خواهند داشت

نوشته شده در اجتماعی. برچسب‌ها: . Leave a Comment »

بیان دیدگاه