کری: با ظریف دیدار کردم/ هیگ: شروع خوبی بود ـ تحلیل رفتار «روحانی» و «ظریف» بر اساس حرکات دست‌ها و چهره +تصاویر

zarif-caryکری: با ظریف دیدار کردم/ هیگ: شروع خوبی بود
دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک پس از یک ساعت مذاکره پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارش با وزیران خارجه عضو ۱+۵ و مذاکرات با آن‌ها در نشست مطبوعاتی کوتاهی با بیان این که مذاکرات ایران و ۱+۵ سازنده بود، گفت که ملاقات کوتاهی در حاشیه این نشست با جان کری، وزیر خارجه آمریکا داشته است. وی خاطرنشان کرد در این نشست بر ضرورت رفع نگرانی‌ها و احقاق حقوق مردم ایران تاکید کردیم.او افزود: دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی مورد تاکیدمان قرار گرفت و امیدواریم با برخورد مثبت همه طرف‌ها شاهد شکل‌گیری راه‌حل مورد قبول دو طرف باشیم تا بتوانیم کار را به پیش ببریم و پرونده هسته‌یی ایران به زودی حل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد دیدارش با وزیر خارجه آمریکا گفت: گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در دیدارهای بین‌المللی انجام این گفت‌وگوها و دیدارها معمول است و در آن بر ضرورت و اهتمام ویژه برای رسیدن به راه‌حل تاکید کردیم و انتظار می‌رود که بتواند مناقشات را در زمان مناسب حل کند.

ظریف با بیان اینکه تاکید کردیم که ما به تعهداتمان پایبند هستیم، افزود: آمریکایی‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند و به دنبال راه‌حل باشند و در سیاست خارجی خود از هوشیاری و آینده‌نگری استفاده کرده و حقوق مردم ایران را در نظر بگیرند.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم این حرف‌های مثبت را که در این مذاکرات شنیده شد، با دقت و هوشیاری در آینده به پیش ببریم و زمینه را برای حل مشکلات ایران فراهم کنیم.

ظریف تاکید کرد: تحریم‌ها باید به تدریج که جلو می‌رویم رفع شود و در قدم آخر همه تحریم‌ها حل شده باشد چه تحریم‌های یک جانبه چه تحریم‌های چند جانبه.

وی در پاسخ به این پرسش که نشست ژنو در سطح وزیران خارجه کشورها خواهد بود؟ گفت: خانم اشتون در این نشست حضور خواهد داشت این که چه کسی به نمایندگی از شش کشور حضور داشته باشد را نمی‌دانیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: اشتون اعلام کرد که قدرت‌های جهانی برای برگزاری مذاکرات هسته‌یی اساسی در تاریخ (۲۳ و۲۴ مهر) ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو به توافق رسیدند.

اشتون در یک نشست خبری اعلام کرد که مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ مهم و قابل توجه بود و زمینه را برای دور جدیدی از مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی ایران در ماه آینده فراهم کرده است.

او گزارش دادکه همه کشورهای دخیل در مذاکرات موافقت کردند” با یک جدول زمانی جاه‌طلبانه پیش بروند.”

هم‌چنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اشتون ملاقات روز پنج‌شنبه را مثبت دانست و گفت که وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ که در این مذاکرات بی‌سابقه در سازمان ملل شرکت داشتند از تهران خواستند که پیش از گفت‌وگوهای ماه آینده، به پیشنهاد‌های آن ها پاسخ دهد.

هم‌چنین خبرگزاری رویترز به نقل از رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران گزارش داد: ما گفت‌وگویی درباره این‌که چگونه می‌توانیم یک جدول زمانی جاه‌طلبانه را پیش ببریم تا ببینیم می‌توانیم به پیشرفت دست یابیم، داشتیم .

وی این ملاقات را مهم و پرانرژی توصیف کرد.

اشتون گفت که “نشست ژنو در ۱۵ و ۱۶ اکتبر ادامه نشست امروز خواهد بود و امیدواریم این روند را به پیش ببرد.”

نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران افزود: ما می‌خواهیم زمانی که در ژنو داریم صرف تبدیل آن به جزییات عملی کنیم. من نسبت به آن‌چه می‌توانیم انجام دهیم نگرش جاه‌طلبانه‌ای دارم ولی همه می‌دانیم که باید بسیار عملی و منطقی باشیم.

به گزارش بی‌بی‌سی پس از این جلسه ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: شروع خوبی بود ولی هنوز زود است که آن را یک پیشرفت عمده بخوانیم.

هم‌چنین آسوشیتدپرس گزارش داد: ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نیز پس از این دیدار گفت که ” یک بهبودی بزرگ در لحن و روح” محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مشاهده شد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که در حاشیه این جلسه با محمدجواد ظریف دیدار داشته است.

کری هم این جلسه را سازنده خواند.

وزیران خارجه ایران و شش کشور در نیویورک بامداد جمعه با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند.

مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه، سیدعباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه و محمدنیا، مشاور حقوقی وزیر خارجه، و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزیر خارجه در مذاکرات امروز ظریف را همراهی کردند.

امیری یکی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون از دیگر اعضای تیم ایران بودند.
*********************************
zari-cary2 ظریف پس از گفت‌وگوهای اتمی: جان کری بسیار مثبت بود
رادیو فردا در ۰۵ ۰۷ ۱۳۹۲ ۰۰:۲۹
گفت‌وگوهای پراهمیت هسته‌ای، با حضور محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا در نیویورک برگزار شد. تیم ایران و آمریکا در این جلسه در کنار یکدیگر نشستند.
این نشست که در سطح وزیران خارجه برگزار شد به خاطر مواجهه جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران در دور یک میز اهمیت بیشتری یافته است. آخرین دیدار مستقیم وزیران خارجه ایران آمریکا به گفت‌وگوی ابراهیم یزدی و سایروس ونس در سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد.

پس از اتمام جلسه جان کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا و کاترین اشتون هماهنگ‌کننده مذاکرات، از این نشست ابراز رضایت کردند. جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف مستقیما صحبت کرده است.

محمد جواد ظریف این نشست را «بسیار سازنده» و «بسیار جدی» توصیف کرد. ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد که از طریق مذاکره همه تحریم‌ها برچیده شوند.

ظریف پس از اتمام جلسه به جلسه سخرانی حسن روحانی در شورای روابط خارجی آمریکا رفت و روحانی از وی دعوت کرد که به تریبون بیاید.

وزیر خارجه ایران خود تایید کرد که با همتای آمریکایی‌اش دیدار و گفت‌وگوی مستقیم در حاشیه نشست داشته است.

وزیر خارجه ایران جان کری را «بسیار مثبت» توصیف کرد و گفت درباره چندین موضوع به طور بسیار فشرده گفت‌وگو داشته است. ظریف گفت که جان کری هم دیدگاه‌های اوباما را منتقل کرده است. ظریف اظهار داشت که اکنون موقع عملی‌ کردن حرف‌هاست.

ظریف پیش از رفتن به جلسه سخنرانی روحانی، گفت‌وگوی بسیار کوتاهی هم با خبرنگاران داشت.

جان کری هم به خبرنگاران گفت که او و همکارانش در گروه ۱+۵ محمد جواد ظریف را تحسین می‌کنند که به گفته او «در لحن بسیار متفاوت بود و نسبت به احتمالات آینده بینش بسیار متفاوتی را مطرح کرد.»

وزیر خارجه آمریکا در عین حال اظهار داشت که هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز پس از اتمام جلسه «لحن» و «فضای» گفت‌‌وگوها را «بسیار مثبت» توصیف کرد.

به گفته کاترین اشتون قرار است دور بعدی گفت‌وگوها ۲۳ و ۲۴ مهرماه در ژنو دنبال شود.

اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا، که مذاکرات را هماهنگ می‌کند اظهار داشت که حضور محمد جواد ظریف به پویایی مذاکرات انجامیده است.

هماهنگ‌کننده مذاکرات، نشست نیویورک را جدی و شاداب توصیف کرد.

رئیسان جمهوری ایران و آمریکا، هر دو، وزیران خارجه خود را مامور کرده‌اند که در مذاکرات ۱+۵ شرکت کنند.

باراک اوباما در سخنرانی سازمان ملل خود گفت به جان کری برای تماس با ایران و در هماهنگی نزدیک با دیگر اعضای گروه ۱+۵ ماموریت داده که مذاکرات هسته‌ای را پیگیری کند.

حسن روحانی هم گفته است که محمدجواد ظریف را مامور پیگیری مذاکرات کرده است.

روحانی که پیش از نشست ۱+۵ با کاترین اشتون و رئیس شورای اروپا دیدار کرده بود، گفته است در تلاش است به مسئله هسته‌ای ایران در ظرف سه تا شش ماه فیصله دهد. او موقعیت کنونی را وضعیت باخت- باخت توصیف کرده است.

در همین حال همزمان با آغاز گفت‌وگوی ۱+۵ حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد. پیش از آغاز سخنرانی وی محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل سخنان کوتاهی ایراد کرد. شورای روابط خارجی آمریکا مرکز پژوهشی آمریکایی با نزدیک به ۴۷۰۰ عضو است. افرادی مانند چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا و فرید زکریا روزنامه‌نگار و پژوهشگر عضو این موسسه غیردولتی هستند.

روحانی در این مرکز که به بیان مواضعش پرداخت و در پرسش‌وپاسخ‌ها، ابراز امیدواری کرد روند آزادی زندانیان سیاسی ادامه یابد. وضعیت زنان، اینترنت و فیس ‌بوک، ماهواره، سیاست خارجی، یهودیان، هولوکاست و… از جمله موضوعاتی بود که حضار از روحانی سئوال می‌کردند.

در حالی که حسن روحانی در شورای روابط خارجی آمریکا صحبت می‌کرد، محمد جواد ظریف، پس از اتمام نشست ۱+۵ در این جلسه حضور یافت و روحانی به او «خسته نباشید» گفت.

************************************
zarif-cary1
برداشت مثبت از نشست ایران و ۱+۵؛ دیدار دوجانبه ظریف و کری
بی بی سی : 22:44 گرينويچ – پنج شنبه 26 سپتامبر 2013 – 04 مهر 1392
وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران، با یکدیگر ملاقات دوجانبه مختصری داشته‌اند. کشورهای غربی و ایران، این نشست را مثبت و موثر خوانده‌اند.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این نشست را مثبت خواند و خبر داد که دیدار بعدی در این باره، روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو برگزار می‌شود.
موضوعات مرتبط

محمد جواد ظریف و جان کری پس از این نشست تایید کردند که دیداری دو جانبه با یکدیگر در حاشیه نشست داشته‌اند.

این دیدار در نیویورک، نخستین دیدار همتایان ایرانی و آمریکایی در این سطح درباره ایران پس از قطع رابطه در بیش از سه دهه پیش بوده است.

جان کری هم پس از این نشست گفت ملاقات سازنده‌ای بوده است. او گفت: «همه ما خوشحال بودیم که آقای ظریف به جلسه آمد و اظهاراتی کرد که هم لحن و هم نگاه آن خیلی با گذشته فرق می‌کرد.»

جان کری درباره محتوای صحبتش با محمدجواد ظریف گفت: «توافق کردیم که این فرآیند را ادامه دهیم تا برای یافتن راهی ملموس برای پاسخ‌دادن به سوالات گروه ۱+۵ در مورد برنامه اتمی ایران پیدا شود.»

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «هرچند نیازی به توضیح ندارد، این یک ملاقات و تغییر لحن که از آن استقبال می‌کنیم، هنوز پاسخگوی سوالات نیست. کار زیاد داریم. به تلاشمان ادامه می‌دهیم.»

جان کری گفت: «آقای ظریف راه‌حل‌های احتمالی بیشتری مطرح کرد و حالا بخش دشوار کار این است که ببنیم چه می توان کرد.»

محمد جواد ظریف هم این ملاقات را بسیار سازنده خواند. او گفت: «ما بنا داریم جامعه بین‌المللی را مطمئن کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که قرار است مذاکرات با زمان‌بندی پیش برود.

او گفت تحریم‌ها غیرسازنده‌اند و از جمله تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا باید در کوتاه‌ترین زمان برچیده شود.

کاترین اشتون همچنین گفت ۱۲ ماه، زمان مناسبی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است.

او گفت که زمان‌بندی هم در این مذاکرات در نظر گرفته شده است.

پس از این جلسه ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، هم گفت که لحن مقامات ایرانی تغییر زیادی کرده است و این جلسه «شروع خوبی» بود اما به گفته او «هنوز خیلی زود است که آن را یک پیشرفت بزرگ بخوانیم».

او گفت: «حالا وقتش است که سراغ جزئیات برویم».

طبق تصاویری که از محل مذاکرات ۱+۵ و پیش از آغاز جلسه رسیده، هیئت ایرانی و هیئت آمریکایی در گوشه میز و کنار یکدیگر نشسته‌ بودند.

خانم اشتون در پاسخ به سوالی درباره این که آیا وزرای خارجه آمریکا و ایران دست داده‌اند، گفت: «آقای کری انسان بسیار مودبی است و دست‌ندادن آنها مایه تعجب من خواهد شد.»

خانم اشتون در عین حال تلویحا به گفت‌وگوی آقای کری و همتای ایرانی‌اش هم اشاره کرد و گفت: «آقای ظریف صحبت کرد و تمام وزرای خارجه حاضر در اجلاس فرصت آن را پیدا کردند که وارد گفت‌وگو شوند.»
‹نشست مقدماتی›

جی کارنی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیش از این نشست گفته بود این یک جلسه مقدماتی است و قرار نیست فقط در قالب همین جلسه، پیشرفت قابل‌توجهی حاصل شود.

آمریکا گفته بود این جلسه گامی برای محک‌زدن جدیت ایران در در تعامل با آمریکا و غرب است.

ساعاتی پیش از آغاز این مذاکرات، مقامات آمریکایی گفتند جان کری وزیر خارجه آمریکا با وانگ یی همتای چینی خود دیدار و موافقت او را جلب کرده تا خواستار واکنش مثبت ایران به پیشنهاد ۱+۵ در مورد برنامه هسته‌ای شوند.

به گفته مقامات آمریکایی «هم آمریکا هم چین از ایران می‌خواهند که با ۱+۵ همکاری کند و به پیشنهادی که در مقابل آنها قرار دارد واکنش مثبتی نشان دهد.»

در همین حال کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی، از محل آژانس انرژی اتمی گزارش می‌دهد که ایران یادداشت تندی در انتقاد از عملکرد این آژانس و مدیرکل آن منتشر کرده و این باعث شده است جو در وین، کمی از امیدواری‌های قبلی فاصله بگیرد.

پیش‌تر گروه ۱+۵ از ایران خواسته تا تولید و ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد را متوقف و تاسیسات غنی سازی فردو را تعطیل کند و در عوض تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سبک‌تر شوند.

جان کری روز پنج‌شنبه چهارم مهر پیش از این دیدار گفته بود منتظر یک «ملاقات خوب» است اما درباره اینکه ایران باید چه واکنشی نشان دهد که حاکی از عزم جدی این کشور در باره برنامه هسته‌ای خود باشد اظهار نظر نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته این یک جلسه مقدماتی است و قرار نیست فقط در قالب همین جلسه، پیشرفت قابل‌توجهی حاصل شود

کارشناسان معتقدند اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که دولت آقای اوباما به رویکرد متفاوت حسن روحانی رییس جمهور ایران واکنش محتاطانه‌ای نشان داده و قصد ندارند به ایران امتیاز دهد مگر آنکه این کشور اقدامی واقعی انجام دهد که نشانگر تغییر رویه در برنامه هسته‌ایش باشد.

به نظر این تحلیلگران در حالیکه آقای روحانی در پی آن است که تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران لغو یا سبک‌تر شوند، جان کری سعی کرده تا پیش از دیدار با آقای ظریف حمایت جامعه جهانی را جلب کند تا از موضعی محکم‌تر گفت‌وگو کند و فشار را بر ایران – علیرغم دیپلماسی مثبت آقای روحانی – حفظ کند.

دیدار محمد جواد ظریف با جان کری، بلندپایه‌ترین دیدار مقامات ایران و آمریکا در شش سال گذشته است.

یک روز پیش رییس جمهور ایران به رسانه‌های آمریکایی گفته بود «هرچه زودتر به این توافق برسیم، برای همه بهتر است. اگر بشود سه ماهه به این نتیجه رسید که این ترجیح ایران است. اما شش ماه هم خوب است. به‌هر‌حال حرف همین چند ماه آینده است؛ نه چند سال.»

آقای روحانی به روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گفت: «تنها راه گام‌برداشتن به سمت حل این پرونده این است که زمان‌بندی به مذاکرات اضافه شود و مذاکرات هم کوتاه باشد.»

جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین در این نشست به همراه کاترین اشتون حضور داشتند.
**************************#
zarif-cary3جان کری: لحن مذاکرات بسیار متفاوت بود/ با ظریف دیدار داشتم

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه لحن و نوع ارائه تیم ایرانی در دور جدید مذاکرات هسته‌ای متفاوت از قبل بوده، می‌گوید دیدار دوجانبه‌ای هم با همتای ایرانی‌اش داشته است.
خبرگزاری فارس: جان کری: لحن مذاکرات بسیار متفاوت بود/ با ظریف دیدار داشتم

به گزارش خبرگزاری فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با حضور در نشست خبری بعد از مذاکرات وزرای خارجه گروه موسوم به 1+5 و ایران، گفت نوع ارائه و لحن هئیت ایرانی در این مذاکرات، بسیار متفاوت از قبل بوده است.

وی ضمن استقبال از این تغییر لحن، گفت مهم این است که این تغییر و نتایج این نشست به اقدامات عملی منجر شود. کری به علاوه گفت مشخص است که تنها با یک نشست نمی‌توان به نتیجه رسید و هنوز باید کارهای زیادی برای دستیابی به توافق صورت پذیرد.

کری همچنین تائید کرد که در حاشیه این نشست دیداری دوجانبه هم با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران داشته است. پیشتر «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه هم اعلام کرده بود که گفت‌وگوهای جانبی در حاشیه چنین نشست‌هایی امری معمول بوده و ممکن است رخ دهد.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 پنج‌شنبه شب به وقت محلی اولین بار در سطح وزرای خارجه در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

بنا بر اعلام «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دور بعدی این نشست قرار است روزهای 15 و 16 اکتبر در شهر «ژنو» برگزار شود.

پایان نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵/حدود یک ساعت گفت‌وگو پشت درهای بسته
نشست وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک لحظاتی پیش پایان یافت.
خبرگزاری فارس: پایان نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵/حدود یک ساعت گفت‌وگو پشت درهای بسته

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 ساعت 24 به وقت تهران در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.

در این نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرگئی لاوروف، جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس، گیدو وستروله و وانگ یی وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و چین حضور داشتند.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر خارجه، امیری از سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون؛ محمدجواد ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.

وزرای خارجه 1+5 و کاترین اشتون پیش از این نشست به مدت نیم ساعت با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

در پی دیدار ظریف و کاترین اشتون در روز دوشنبه اول مهر ماه در نیویورک و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل طرفین توافق کردند که نشست وزرای امور خارجه ایران و 1+5 امروز (پنجشنبه) 26 سپتامبر (چهارم مهر) در نیویورک برگزار شود.

همچنین مقرر شد نشست بعدی ایران و 1+5 در اواسط اکتبر و در ژنو برگزار شود.

ظریف در این دیدار با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مسئله هسته‌ای، تصریح کرد: اگر واقعیت‌های ایران امروز مدنظر قرار گیرد، مسئله هسته‌ای قابل حل است.

*ظریف و کری پهلو به پهلوی هم

این اولین باری بود که وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر سر یک میز به مذاکره نشستند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه درباره احتمال دیدار وزرای خارجه 2 کشور گفت که هیچ برنامه‌ای از قبل برای دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا تنظیم نشده، ولی گفت‌وگوهای حاشیه‌ای در این قبیل جلسات بین‌المللی امر معمولی است که امکان دارد صورت گیرد یا نگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان چهارشنبه طی اظهاراتی گفت: در نشست نیویورک به طور واضح‌تر خواهیم دید جان کری با چه دیدگاه و گرایشی در نشست حضور می‌یابد و چگونه می‌خواهد کار را به پیش ببرد و آیا این اراده سیاسی و تمایل را دارد که موضوع هسته‌ای را به سمت حل شدن و تأمین منافع ایران و تأمین حقوق ملت ایران پیش ببرد؟ البته نشانه‌هایی وجود دارد که جان کری این تمایل را داشته باشد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز در جمع خبرنگاران گفت که مطمئن است نشست وزرای خارجه کشورهای 1+5 با ایران، دیدار خوبی خواهد بود.

سید عراقچی عضو هیئت ایرانی در مذاکرات با 1+5 امروز (پنجشنبه) در گفت‌و‌گویی این مذاکرات را شروع یک روند مذاکراتی جدیدی خواند و افزود: قرار است جلسه بعدی اواسط ماه اکتبر در ژنو برگزار شود که رایزنی‌ها درباره سطح و شکل آن ادامه دارد.

آخرین نشست ایران و 1+5 با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه 1+5 طی روزهای 16 و 17 فروردین ماه سال جاری (1392) در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه 1391 در آلماتی برگزار شده بود
*************************

حرکات دست‌ها و بدن جزو ارتباطات غیرکلامی هستند و هر کدام نشان دهنده یک حالت خاص است.

به گزارش مشرق ، سایت «دویچه وله» آلمان در گزارشی با عنوان «عکس‌ها سخن می‌گویند: نمایندگان ایران در سازمان ملل» بر اساس حالات چهره، نوع نگاه، حرکات دست و سبک نشستن، رفتار «حسن روحانی» و «محمدجواد ظریف» را در دیدار با همتایان خارجی خود تحلیل کرده است.

گزارش «دویچه وله» را همراه با تصاویر در ادامه می‌خوانید:

ارتباط غیرکلامی
انسان‌ها ممکن است بتوانند نیت واقعی خود را پشت سخنانشان مخفی کنند، اما حرکات و رفتار آنان به ضمیر ناخودآگاه‌شان وابسته است که می‌توان آن را ترجمه کرد. ترجمه تصاویر دیدارهای حسن روحانی و محمدجواد ظریف در سازمان ملل.

لحظه احساسی روحانی
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، این روزها در جنب نشست عمومی سازمان ملل دیدارهای بسیاری داشته‌ است. یکی از مهمترین ‌دیدارهای وی ملاقات با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه بود. اولاند دست‌اش را به سوی روحانی دراز می‌کند، اما روحانی خویشتن‌دارانه به پائین سمت چپ به زمین نگاه می‌کند.

تمایل اولاند
در این تصویر اولاند است که دست‌اش از بدن‌اش فاصله گرفته و دست حسن روحانی را می‌فشارد. دست دیگر اولاند به نشانه احترام به بدنش‌اش چسبیده است. گرایش سر اولاند به سوی روحانی، هرچند با زاویه اندک، نشان از تمایل او برای نزدیک شدن به روحانی دارد.

خویشتنداری روحانی
هانس فیشر، رئیس جمهور اتریش، نه تنها زاویه بدن‌اش به سوی حسن روحانی است، بلکه دستان خود را هم گشوده است. اما روحانی درحالی که با دقت به همتایش نگاه می‌کند، دست‌ها را روی هم گذاشته و هیچ علامت ارتباط غیر کلامی از او دیده نمی‌شود. نکته مثبت روحانی در این تصویر، دقت او است.

فضای مثبت با لاگارد
روحانی با دستانی باز، لبخند و نگاه مستقیم به چشمان کریستین لاگارد می‌نگرد. این در حالی است که او با اندکی زاویه نسبت به لاگارد نشسته است. زاویه نشستن و حالت دستان خانم لاگارد در مقابل روحانی اما کاملا مثبت است. آیا چنین فضای مثبتی در دیدار با رئیس صندوق بین‌المللی پول اتفاقی تصادفی است؟

(نشانه‌شناسی هم گاهی اوقات بدجوری به کار می‌آید. عکس پنجم این مجموعه را ببینید تا متوجه شوید آن طرفِ «روحانی مچکریم‌ها» چه چیز خوابیده است: دیدار روحانی با کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، بیش از هر چیز نشانگر کُرنش «تدبیر» در برابر اربابان اقتصادی است. روحانی اگر در هیچ عرصه‌ای «کلید» حل معضلات نباشد، یقیناً در رابطه با خودشیرینی برای اخذ وام‌ از صندوق بین‌المللی پول «شاه کلید» است. «روحانی مچکریم» که این روزها شاه‌بیت نوآوری‌های طرفداران راضی است، در این عکس به خوبی معنا می‌شود: روحانی مچکریم از اینکه همواره «تعدیل‌مان» می‌کنی، چند ماه پیش به لحاظ سیاسی «تعدیل‌مان» کردی، امروز هم از نظر اقتصادی. کلاً وقتی تو هستی همه‌چیز خوب است، حتی سپاه. ـ از فیسبوک ـ مهرداد امامی)

دست روحانی، خویشتن‌داری وستروله
این‌بار این روحانی است که دست‌اش را به سوی وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، دراز کرده است. اما وستروله رفتارش حاوی لبخند خویشتن‌دارانه و دستان بسته است. این آخرین حضور وستروله در سازمان ملل است و بیش از این نمی‌تواند با روحانی ارتباط برقرار کند.

روحانی، عقلانی
متخصصان (Neuro-Linguistic Programming (NLP انسان‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کنند. به گفته آن‌ها، افرادی که به هنگام ارتباط با طرف مقابل مستقیما به چشمان نگاه می‌کنند، افراد معقولی هستند. دسته دیگر در میانه صحبت با دیگران به بالا نگاه می‌کنند و به دنبال ایده هستند. گروه سوم به هنگام صحبت به پائین سمت چپ نگاه می‌کنند، که انسان‌های احساسی هستند. بر این اساس روحانی را می‌توان متعلق به گروه نخست دانست.

«سیم خاردار ناتو»
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول روابط بین‌الملل اتحادیه اروپا، هر دو در حال خنده هستند. متخصصان ارتباطات غیر کلامی به حالت دستان جواد ظریف «سیم خاردار ناتو» می‌گویند. علیرغم اینکه هر دو طرف زاویه نشستن‌شان با هم فاصله دارد، اما پاهایشان نزدیک به هم است. خانم اشتون پاها را روی هم انداخته اما نه به طرف مخالف که این نشان از تمایل محتاطانه دارد.

دستان قفل شده
هرچند محمد جواد ظریف می‌خندد و حالت دستان‌اش به صورت کامل «سیم خاردار ناتو» را نشان نمی‌دهد، اما خانم اِما بنینو، وزیر امور خارجه ایتالیا، دستان‌اش به هم قفل شده‌اند.

حالت تدافعی
محمد جواد ظریف در ملاقات با تمامی دیپلمات‌های غربی که با پرونده هسته‌ای رابطه مستقیم دارند، تاکنون «سیم‌خاردار ناتو» و حالت تدافعی را به نمایش گذاشته است. دست راست وستروله روی میز نشان از صحبت‌های منطقی – غیر احساسی دارد.

«سیم خاردار ناتو» عادت نیست
وزیر امور خارجه ایران به خوبی می‌داند که در مقابل کدام دیپلمات غربی باید حالت تدافعی داشت. این عکس نشان می‌دهد که او بین دیپلمات‌های غربی کشورهای قدرتمند و کشورهای کوچکتر اروپایی تفاوت قائل است. مشکل اما طرف مقابل است! آنچه که ظریف ارائه کرده، با حرکت ایست دست همتایش روبرو شده است.

«سیم خاردار ناتو» عادت نیست
دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای عمانی‌اش اما حال و هوای دیگری دارد.

اعتماد سازی
متخصصان NLP می‌گویند یکی از راه‌های ایجاد کانال ارتباطی و شکستن سدهای بینابین انجام حرکات مشابه طرف مقابل با ارائه همزمان علائم مثبت به منظور جلب اعتماد است. در این تصویر دست‌های وزیر امور خارجه ایران حالت دعوت کننده و مثبت دارند. این درحالی است که پاهای او هم‌شکل همتای کرواسی‌اش است. ظریف سعی دارد با اعتماد سازی وزیر امور خارجه کرواسی را از حالت تدافعی خارج کند.

تسخیر عکس
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، این عکس را تسخیر کرده است. چرا؟ در حالی که هیگ به دوربین نگاه می‌کند، وزیر امور خارجه ایران گویا هنوز باورش نمی‌شود که با هیگ ملاقات کرده است و هنوز هم خوشحالی‌اش ادامه دارد. در حالی که دست هیگ در محدوده بدن‌اش قرار دارد، این دست ظریف است که به سوی او دراز شده است.

********************************
rouhani-washentonمشروح/ روحانی در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست:
مساله هسته‌یی حل شود، گفت‌وگو با آمریکا را در سایر موضوعات ادامه می‌دهیم

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ – ۱۰:۴۴
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست به پرسش‌هایی درباره مهمترین مسایل ایران بویژه مسأله هسته‌ای و رابطه ایران و آمریکا، مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سوریه پاسخ گفت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

مجری: جناب آقای رییس‌جمهور اجازه دهید از شما به عنوان مذاکره کننده ارشد سابق پرونده هسته‌ای، بخواهم برخی مواردی را که امروز در جمع مسئولان رسانه‌های آمریکایی بیان کردید، بیشتر برای من توضیح دهید، شما برای مثال صحبت از شفافیت کامل کردید، آیا شفافیت واقعا کامل خواهد بود؟ منظور شما این بوده برای مثال معنای آن این است که ایران به پروتکل الحاقی هم بپیوندد؟ آیا منظور این است که بازرس های آژانس بتوانند به این سایت‌هایی که گفته می‌شود ابعاد احتمالی نظامی هم دارند و در عین حال هسته‌ای هم هستند، دسترسی پیدا کنند؟

دکتر روحانی: اصولا حل و فصل مسایل هسته‌ای جزو وظایف دولت‌هاست. استراتژی کلی همان است که رهبری نظام هم بر آن نظر دارد. من به دلیل اینکه در مساله هسته‌ای سالها خودم مسئول مذاکرات بودم، به این چارچوب ها‌ آشنا هستم. بنابراین در چارچوب آن سیاست کلی، دولت کاملا توانمند است که مذاکرات هسته ای را تا نهایت پیش ببرد. من هم مسئولیت مذاکرات در این زمینه را به وزارت خارجه واگذار کردم.

شما می دانید که از سال 2003 تا 2005 عملاً پروتکل الحاقی در ایران اجرا می‌شده و به دلیل اینکه پرونده به شورای امنیت رفت، مجلس شورای اسلامی جلوی اجرای پروتکل را گرفت. به اعتقاد من اشتباه غرب از همین نقطه شروع شد؛ چون دلیل اینکه اینها تصمیم گرفتند پرونده را به شورای امنیت در سال 2005 ببرند، این بود که ایران فعالیت در کارخانه اصفهان را شروع کرده بود، اصفهان مرکز U.C.F‌ است که کیک زرد تبدیل می شود به U.F.six. مرکز اصفهان از روز اول تحت نظارت آژانس بود، حتی از زمانی که ساختمانش ساخته می‌شد و خودِ آژانس اعلام کرده بود که در مرکز U.C.F اصفهان هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته است.

می خواستم برای شما توضیح دهم که مشکل عدم اجرای پروتکل که ایران از سال 2003 اجرا می‌کرد و علت اینکه متوقف شد، اشتباهی بود که غرب برای ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل کرد. علتی هم که ارجاع کرد به خاطر راه اندازی اصفهان بود، خواستم بگویم از نظر آژانس در اصفهان هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته بود و بنابراین این ارجاع اشتباه بود و آن باعث شد که پروتکل، اجرایش متوقف شود. حتی نسبت به ابعاد مطالعات ادعایی که شما مطرح کردید بین سال 2003 تا 2005، آژانس حتی به مراکز نظامی که می‌خواست دسترسی پیدا کند، ما اجازه دسترسی دادیم.

در واقع سوال اصلی در ایران این است که اگر واقعا آژانس یا غرب دنبال روشن شدن مسایل بوده چرا هر مقدار که ایران شفافیت نشان داد آنها عکس العمل مناسب نشان ندادند؟ در واقع یک سوال اساسی این هست که آیا مساله هسته‌ای یک بهانه است، یا واقعا در زمینه مساله هسته‌ای سوال وجود دارد؟ عده ای معتقدند که این یک بهانه است پس همکاری خاصیتی ندارد. ما امیدواریم در مذاکرات 1+5، اعضای 1+5 نشان دهند که مساله هسته‌ای یک بهانه نیست، واقعا سوال منطقی وجود دارد. اگر واقعا دومی باشد به راحتی مساله قابل حل و فصل است.

مجری: پس برای اینکه من درست متوجه شوم از بیانات شما، آیا منظور این است که اگر اینها با این قدم جلو بیایند آن فعالیت‌هایی که ایران قبلا انجام داده با شفافیت و حاضر شد انجام بدهد و شما فرمودید سال 2003 تا 2005 با توجه به اینکه ایران حق غنی سازی اش شناخته شود، ایران حاضر است آن کارها را انجام بدهد؟

دکتر روحانی: اول باید غرب برگردد به سال 2003، بعد آنوقت ما می توانیم راجع به سال 2003 صحبت کنیم. چون بحث ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل و بحث تحریم مطرح است، بحث تحریم یک جانبه مطرح است، یعنی غرب قدمهای غیرقانونی زیادی برداشته. اولین سوال این است که آیا غرب برمی‌گردد به سال 2003؟ من بخواهم به طور خلاصه بگویم اگر غرب به همه حقوق قانونی ایران اذعان کند و آن را بپذیرد، از جمله غنی سازی در خاک ایران، به اعتقاد من شفاف سازی در چارچوب مقررات بین‌المللی از طرف ایران مشکلی نخواهد بود.

مجری: آقای رییس جمهور اجازه بدهید سوال دیگری بپرسم در خصوص اختیارات جنابعالی، آیا اختیارات جنابعالی در خصوص مذاکره در مورد مسایل غیر هسته‌ای هم هست؟ برای مثال، مساله آینده سیاسی سوریه. اگر ایران به مذاکرات ژنو 2، به کنفرانس مربوطه دعوت شود، آیا شما اختیار دارید به این دعوت پاسخ مثبت بدهید؟ سوال من این است که آیا رهبر در ایران باید اول اختیارات را به شما تفویض کند، بعد شما بتوانید کارها را انجام بدهید؟

دکتر روحانی: رییس‌جمهور همه اختیارات لازم برای مذاکرات در زمینه منافع ملی و امنیت ملی کشور را دارد. هر گونه همکاری بین المللی که تشخیص دهیم به حل و فصل مساله سوریه و از جمله توقف جنگ داخلی و حاکمیت نظر مردم در آینده سوریه، ایران حتما فعال خواهد بود. در هر مذاکراتی از جمله «ژنو 2» اگر بدون پیش شرط باشد، ایران حضور خواهد داشت.

مجری: بگذارید از شما درخواست کنم از آنجایی که کشور شما هم قربانی استفاده از سلاح شیمیایی بوده اید به این سوال به واضح‌ترین شکلی که می‌توانید پاسخ دهید، گزارش بازرسان سازمان ملل نشان می‌دهد از جایی که راکت‌ها شلیک شده برای بیشتر ناظرین شکی باقی نگذاشتند که این‌ها به وسیله دولت سوریه استفاده شده، دولت رییس جمهور بشار اسد. قضاوت شما چیست؟ احساس شما در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی چیست؟

دکتر روحانی: ببینید در مساله سوریه آنچه که الان مسلم است این است که سلاح شیمیایی به کار رفته، آن چیزی که مشخص نیست این است که چه کسی یا چه گروهی این سلاح را به کار برده است؟ کاربرد این سلاح را از طرف هر کسی باشد محکوم می کنیم چون ما قربانی این سلاح هستیم و خوشحالیم از اینکه دولت سوریه به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی CWC پیوست.

سوال: می‌خواهم موضوع صحبت را به این شانس بزرگی که برای کشور شما و کشور من و برای جهان به وجود آمده و من فکر می‌کنم یک پیچ تاریخی برای تاریخ جهان معاصر است، معطوف کنم. می‌خواهم از شما در مورد پروسه عادی‌سازی روابط بین دو کشور براساس منافع مشترک و احترام متقابل بپرسم. یک نقطه آغاز می‌تواند حضور رسمی دیپلماتیک باشد با سفارت‌ها بتوانند، فعالیت کنند تا تجارت به صورت عادی بتواند شکل بگیرد. آیا این چیزی است که دوست دارید ببینید و آیا اجازه انجام این کار را دارید؟

دکتر روحانی: ببینید اصلِ اینکه بین ایران و ایالات متحده باید تنش‌ها کاهش یابد از دید این دولت کار درست و مثبتی است. می‌دانید که بی‌اعتمادی‌های بسیار زیادی بین دو دولت وجود دارد، از دید جمهوی اسلامی ایران و مردم ایران، دولت آمریکا سیاست‌هایش نسبت به کل منطقه ما و از جمله ایران اشتباه بوده است، اما در عین حال ما باید نگاهمان به آینده باشد. اولین قدم این است که ما بتوانیم این اعتماد را از نو بسازیم، من از مجموع پیام‌ها و نامه‌هایی که بین من و آقای اوباما تبادل شده به این نقطه نظر رسیدم که ما باید از یک نقطه آغاز کنیم و من فکر می‌کنم نقطه آغاز، موضوع هسته‌ای ایران است. اگر ما در مذاکراتمان نسبت به بحث هسته‌ای ایران در یک زمان کوتاه معقول به نتیجه نهایی برسیم، راه برای مذاکره در سایر زمینه ها باز خواهد شد. بنابراین پیشنهادم این است که دو طرف همه‌ انرژی دیپلماتیک‌ و مذاکراتی‌شان را برای حل و فصل این مساله بگذارند. تصمیم دولت من این است که بعد از حل و فصل مساله هسته‌ای راجع به سایر موضوعاتی که مورد علاقه دو طرف است، گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

مجری: در واشنگتن گفته می‌شود که شما و دولت شما می‌خواهید سریع حرکت کنید. همانطوری که همین الان گفتید. در یک بازه زمانی معقول پرونده هسته‌ای تعیین تکلیف شود و من پیش‌بینی‌هایی شنیده‌ام که این می‌تواند چند ماه باشد و ما باید حتی به آخر سال هم برای دستیابی به این نتیجه امیدوار باشیم. آیا این درست است؟

دکتر روحانی: هر چه زودتر بهتر، هرچه زمان کوتاه‌تر باشد به نفع دو طرف است، اگر این زمان سه ماه باشد، اولویت ماست، اگر این زمان شش ماه باشد، باز هم خوب است، بحث ماههاست، بحث سالها نیست.

مجری: و فقط آن موقع سوال بازگشایی سفارت‌ها متناسب خواهد بود؟

دکتر روحانی: همه چیز بعد از حل مسایل مهم بین دو طرف امکان‌پذیر است. هیچ‌چیز امکان‌ناپذیر نیست. باز هم تکرار می‌کنم، آن، بنای اعتماد است که بسیار مهم است.

مجری: این برای من و دیگران واضح و روشن است. من می‌خواهم در مورد موضوعی که در دوره تبلیغات شما پیش کشیده شد، بپرسم و آن موضوع امنیتی کردن فضای سیاسی ایران است، من برایم جالب بود که رهبری یک هفته پیش گفت نیازی نیست سپاه پاسداران در مسائل سیاسی کار پاسداری انجام دهد. به بیان دیگر باید مرزهایی باشد. دولت شما چطور می‌خواهد کم کند یا جلوگیری کند از امنیتی شدن فضای سیاسی در ایران؟

دکتر روحانی: کاملا درست است، یکی از برنامه های دولت و قول های دولت به مردم این بوده که فضای جامعه را کاملا فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کند به جای امنیتی.

نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که شما اشاره کردید، می دانید که این نهاد، نهاد بسیار مهمی است. سپاه پاسداران همان نهادی است که در جنگ 8 ساله نقش بسیار زیادی برای پیروزی ملت ایران داشت. بحث اصلی این است که سپاه پاسداران باید مسایل سیاسی را به خوبی بداند و تجزیه و تحلیل کند، اما در گروههای سیاسی و در دسته‌بندی‌های سیاسی و تشکل های سیاسی حضور نداشته باشد. در این زمینه مقام معظم رهبری نظرشان را بیان کردند و دولت هم همان نظر را دارد.

مجری: رییس جمهور اوباما روشن کرد که امیدوار است با شما دست بدهد و چند کلمه رد و بدل کند که اتفاق نیفتاد. من حس می‌کنم که شما فکر می‌کنید هنوز وقت آن نرسیده است. وقتی که وقت آن شده باشد یا اگر شما دیروز او را دیده بودید چه می‌گفتید؟

دکتر روحانی: به هر حال که این مساله پیش نیامد و اگر پیش آمد، آنوقت حرفهایش هم همان زمان زده خواهد شد. به هر حال اگر به هم می‌رسیدیم و دست می‌دادیم، بیشتر از امیدها و آینده صحبت می‌کردیم و اینکه ما باید به منافع دو ملت فکر کنیم و نباید به گروه‌های فشار اجازه داده شود این روند را تخریب کنند.

مجری: متشکرم جناب رییس‌جمهور. از ملاقات شما لذت بردم و امیدوارم بزودی دوباره شما را ببینم.

دکتر روحانی: خیلی متشکرم.

نوشته شده در سیاسی. Leave a Comment »

بیان دیدگاه