«ما کارون را نجات می دهیم»

karon-khoshkسایت خبری راه کارگر ـ مردم خوزستان برای نجات رودخانه کارون قرار است دوم آبان ماه راس ساعت ۵ بعد از ظهر جنب کتابخانه مرکزی اهواز با شعار » ما کارون را نجات می دهیم » دومین زنجیره انسانی را برگزار کنند. این اقدام مردمی، در پی زنجیرۀ انسانی هفته گذشته سازماندهی می شود، پس از آن صورت می گیرد که تصمیم گرفته شده که برای نجات زاینده رود، آب برخی از سرشاخه های کارون را در آن جهت تغییر مسیر دهند. چنین اقدامی در شرایطی برنامه ریزی شده است که رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و کارشناسان محیط زیست با آن مخالفند. کارشناسان محیط زیست برای اعتقادند که چنین اقدامی اکوسیستم پایدار خوزستان را بر هم خواهد زد و مسئله آب ، در کنار آلودگی شدید شهر اهواز، را به مشکل جدی دیگری در زمینه زیست محیطی تبدیل خواهد کرد. اما طرفداران این طرح که به نظر می رسد به کانون های اصلی قدرت نظامی ـ امنیتی وابسته هستند، در تلاشند تا به مردم اصفهان به باورانند که تنها راه نجات«زاینده رود» رساندن آب «کارون» به آن است و از این طریق سوءمدیریت های ویرانگر خود را لاپوشانی کرده و نفرت میان اصفهانی و خوزستانی را دامن بزنند. اقدام شجاعانه مردم شهرهای مختلف خوزستان برای ایجاد زنجیره ی انسانی و توضیح هر چه بیشتر خطرات چنین اقدامات ماجراجویانه ای می تواند جلو بر هم خوردن اکوسیستم پایدار خوزستان را بگیرد و مقامات مسئول را وادارد که دست ازاقدامات غیرکارشناسی که هدفی جز تامین منافع باندهای قدرت ندارد بردارند
*****************************
دومین زنجیره انسانی برای حفاظت از کارون
بعد از ظهر فردا پنج شنبه، دومین حلقه انسانی برای حفاظت از کارون در ساحل غربی این رودخانه بسته می شود.
به گزارش مهر، هفته گذشته فراخوانی توسط فعالان اجتماعی منتشر شد که نتیجه آن ایجاد حلقه انسانی در ساحل غربی رود کارون شد. پس از آن، یکی از سایت های محلی با پوشش آن به صورت تصویری و کتبی توانست بسته شدن این زنجیره انسانی را به گوش همه هموطنان برساند. از جمله به گوش ابتکار. این بار قرار است فردا پنج شنبه، باز هم زنجیره انسانی دیگری برای حمایت از کارون در ساحل غربی این رود و در کنار کتابخانه مرکزی پارک ساحلی بسته شود. دومین زنجیره انسانی کارون همزمان شده است با اعلام سازمان بهداشت جهانی در خصوص آلوده ترین شهرهای جهان که در لیست اخیر این سازمان اهواز در کنار سه شهر دیگر از ایران، آلوده ترین شهرهای جهان معرفی شدند.
بر اساس این گزارش، باوجود اینکه این لیست در اصل در فصل بهار سال جاری منتشر شده‌است، اما مکمل خوبی برای گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی درباره ارتباط میان آلودگی هوا و سرطان ریه است.سازمان بهداشت جهانی این گزارش را طی همکاری با آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان،‌IARC، منتشر کرده‌است که بر اساس آن، آلودگی هوا بیشتر از سیگار کشیدن موجب ابتلای شهروندان به سرطان ریه می‌شود.

ابتکار موافق است/ اهوازی ها نگرانند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از منابع آب رودخانه کارون را از برنامه های سازمان عنوان کرد و گفت: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی ها ایجاد شده حمایت می کنیم .

معصومه ابتکار در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص موضع سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اعتراض شماری از دوستداران محیط زیست که با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کرد، اظهار کرد: این اقدام نشان می دهد مردم اهواز نسبت به وضعیت زیست محیطی شهر بسیار نگرانند که البته با توجه به وضعیت ریزگردها و رودخانه کارون در این استان این نگرانی کاملا بجاست.

وی افزود: امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبدا می گذارد انجام شود زیرا در غیر اینصورت اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد آورد.

ابتکار تصریح کرد: البته حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه های کارون در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی ها نادیده گرفته شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود می دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.
*********************************
استاندار خوزستان گفت: 100 درصد حمايت خود را از طرح «زنجيره انساني حمايت از كارون» اعلام مي‌كنم چرا كه اين طرح براي من ارزش بسياري دارد.
عبدالحسين مقتدايي در اولين مصاحبه خود با رسانه‌ها پس از انتصاب و در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از اهواز اظهار كرد: كارون سمفوني وحدت مردم استان محسوب مي‌شود پس بايد مانع از خشك شدن اين رودخانه عظيم شويم.

وي بيان كرد: از طرفي به دنبال سدسازي و ساخت نيروگاه در استان هستند اما مصوبه رهبري مبني بر طرح 800 هزار هكتار اراضي كشاورزي را فراموش كرده‌اند.

استاندار خوزستان افزود: تا آنجايي كه در توان دارم مانع از انتقال آب به شيوه غلط مي‌شوم و سعي خواهم كرد طرح 800 هزار هكتار اراضي كشاورزي را در استان اجرايي كنم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا از طرح زنجيره انساني در حمايت از كارون كه دوم آبان ماه برگزار خواهد شد حمايت خواهيد كرد، اظهار كرد: 100 درصد از اين طرح حمايت مي‌كنم چرا كه معتقدم كارون هميشه بايد خروشان باشد.

مقتدايي در خصوص تشكيل جلسات استانداري گفت: در اولين فرصت ممكن سعي خواهيم كرد جلسات خود را برگزار كنيم تا هرچه سريع‌تر به مشكلات استان رسيدگي شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز روز پنج‌شنبه دوم آبان ماه مردم استان به طور خودجوش تحت عنوان طرح «زنجيره انساني حمايت از كارون» در منطقه بلوار ساحلي اهواز واقع در كيانپارس اجتماع كرده و حمايت خود را از كارون اعلام خواهند كرد.
***********************************
تجمع شهروندان وهشدارمسوولان:انتقال آب کارون، تغییر در اكوسيستم، تضعیف همگرایی سیاسی-اجتماعی با مرکز

فعالان در تبعید: گروهی از شهروندان اهوازی در اعتراض به طرح انتقال آب رود کارون به زاینده رود؛ دست به تجمع زدند.

مسوولان استان اصفهان در تدارک طرح آبرسانی از کارون به دیگر رود دچار بحران “زاینده رود”، هستند. طرحی که اعتراض شهروندان اهوازی و واکنش شدید مسوولان و کارشناسان استان خوزستان شده است.

در همین زمینه آقای بهمئی، “کارشناس ارشد ژئوپلیتیک و عضو ارشد انجمن مهندسان صنعت آب خوزستان” ضمن هشدار جدی در رابطه با این طرح، هرگونه تغییر در اكوسيستم پايدار استان خوزستان را، چالشی عمیق در نگرش سیاسی–اجتماعی شهروندان خوانده و حتی تضعیف همگرایی سیاسی-اجتماعی با مرکز را محتمل دانست.

ونداد اولادعظیمی:

رود كارون و شاخه هايي كه به آن مي ريزد، بزرگترين سيستم رودخانه اي را در ايران تشكيل داده و منبع اساسي آب استان خوزستان است. حوضه آبریز کارون-دز نه تنها به عنوان یکی از پرآب ترین حوضه های آبریز رودخانه های کشور محسوب می شود، بلکه در مسیر خود تمدن های کهنی را به وجود آورده که پس از گذشت ده ها قرن آثار آن محکم و پا برجاست. رود کارون در خوزستان از میان سکونتگاه ها به ویژه کلانشهر اهواز در جریان است و طبیعتاً نیازهای آبی شهرها و روستاها اعم از مصارف شرب، صنعت و آبیاری پوشش گیاهی و فضای سبز از این منبع تامین می شود.

اما علیرغم کم آب شدن این رودخانه طی سال های گذشته و کاهش حجم آب آن به یک سوم؛ مسوولان در استان اصفهان در تدارک طرح آبرسانی از کارون به دیگر رود دچار بحران “زاینده رود”، هستند.

طرحی که با اعتراض مسوولان و شهروندان استان خوزستان مواجه است.

از سویی اصفهانی ها تنها راه نجات زاینده رود را آبرسانی از کارون می دانند، بطوریکه حسین محمدرضایی، رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان در گفت و گو با ایمنا با اشاره به اینکه راهکارهای نجات کشاورزی اصفهان و رودخانه زاینده رود بسیار است، اظهار داشت: سریعترین راه برای نجات زاینده رود انتقال آب از شهرستان سمیرم به اصفهان است.

از سوی دیگر آقای داریوش بهمئی، “کارشناس ارشد ژئوپلیتیک و عضو ارشد انجمن مهندسان صنعت آب خوزستان” معتقد است: به دلیل سهم بالای کارون در تامین آب مورد نیاز کشاورزی و صنایع خوزستان، انتقال آب از سرشاخه های آن، منجر به کاهش میزان آب ورودی به استان شده، در نتیجه کشاورزی و صنایع را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی پیامد دیگر انتقال آب کارون را کاهش میزان انرژی تولیدی در نیروگاه های آبی و غیرآبی دانسته که این کاهش تولید برق، صنایع مختلف استان را تحت الشعاع خود قرار می دهد، افت فعالیت واحدهای صنعتی استان، باعث افزایش نرخ بیکاری و نیز کاهش دستمزد کارکنان این واحد های صنعتی می شود.

وی با هشدار به مسوولان اصفهانی تاکید کرد: رودخانه كارون نقش مهمي در فعالیت اقتصادي، كشاورزي، اجتماعي و زيست محيطي استان خوزستان ايفا و اكوسيستم پايداري را ايجاد كرده و هرگونه تغییر در این اكوسيستم پايدار، می تواند چالشی عمیق در نگرش سیاسی–اجتماعی شهروندان ایجاد و تضعیف همگرایی سیاسی-اجتماعی با مرکز را در پی داشته باشد.
**********************************
کارون تمام دلخوشی خوزستانی هاست/ ابتکار خبر داد: حفاظت از منابع آب کارون در دستور کار سازمان محیط زیست

شفقنا زندگی– رئیس سازمان محیط زیست حفاظت از منابع آب رودخانه کارون را از برنامه های سازمان عنوان کرد و گفت: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی ها ایجاد شده حمایت می کنیم.

به گزارش شفقنا به نقل از مهر، دکتر معصومه ابتکار در خصوص موضع سازمان محیط زیست در مورد اعتراض شماری از دوستداران محیط زیست که با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کردند اظهار داشت: این اقدام نشان می دهد مردم اهواز نسبت به وضعیت زیست محیطی شهر بسیار نگرانند که البته با توجه به وضعیت ریزگردها و رودخانه کارون دراین استان این نگرانی کاملاً بجاست.

وی افزود: امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبداء می گذارد انجام شود زیرا در غیر اینصورت اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد اورد.

ابتکار تصریح کرد: البته حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه های کارون در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی ها نادیده گرفته شود.

رییس سازمان محیط زیست تأکید کرد: حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود می دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.

کارون تمام دلخوشی خوزستانی ها ست /با خروج آب کارون از خوزستان جز بیابانی وسیع چیزی باقی نمی ماند

به گزارش مهر، چهارشنبه گذشته، دوستداران محیط زیست در ساحل غربی رود کارون حلقه ای نمادین از انسان ها تشکیل دادند تا اعتراض خود را به انتقال آب سرشاخه های کارون به استان های مرکزی ایران اعلام کنند.

در این برنامه تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست از شهرهای مختلف خوزستان از جمله رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان، شادگان و… شرکت کرده بودند.

حاضرین در این زنجیره انسانی با اشاره به وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به کمتر از یک متر رسیده و ریشه بسیاری از بیماریها در این استان شده خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شد.

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه به استان های دیگر شدند.

شرکت کنندکان در این مراسم تمام دلخوشی خوزستانی ها را رودخانه کارون عنوان کردند: با خروج آب باقی مانده در کارون از خوزستان جز بیابان چیزی باقی نمی ماند و مردم استان که در حال حاضر در بسیاری از شهرها از آب شرب شور استفاده می کنند از آن هم محروم خواهند شد و این حق خوزستانیها نیست.
***********************************
زنجیره انسانی برای حفاظت از کارون + تصویر»
پنجشنبه, ۲۵م مهر, ۱۳۹۲
منبع

karun

شماری از دوستداران محیط زیست با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کردند.

karun2

پایگاه خبری بروال نوشت: چهارشنبه ۲۴ مهر ماه، برای دوستداران محیط زیست در خوزستان زمانی بود که در ساحل غربی رود کارون حلقه ای نمادین از انسان ها تشکیل دهند و اعتراض خود را به انتقال آب سرشاخه های کارون به استان های مرکزی ایران اعلام کنند.

این کمربند انسانی که با حضور تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست از سرتاسر شهرهای خوزستان از جمله رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان، شادگان و… تشکیل شد، نمادی از وحدت مردم  خوزستان در برابر سیاستهای انتقال آب بود. یکی از حاضرین  به تشریح اهداف این کمربند انسانی برای شرکت کنندگان پرداخت و از همگان درخواست کرد که مطالبات برحق خود را از طرق کاملا قانونی و مسالمت آمیز پیگیری نمایند و از هرگونه تشنج در تجمعات اعتراض آمیز جلوگیری نمایند.وی با تاکید بر حق بودن  مطالبات تجمع از کلیه روزنامه نگاران و اصحاب روزنامه و جراید در خواست نمود که مشکلات کمبود آب کارون را بصورت کاملا منطقی و علمی بیان نمایند و عملکرد نا صحیح دستگاههای مربوطه را متذکر گردند.

یکی دیگر از حاضرین با بیان وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن  در بعضی نقاط شهر اهواز به یک متر رسیده است خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شد. وی ریشه بسیاری از بیماریهای منتشره در خوزستان را  کم آبی دانسته، پدیده گردوغبار را از مهمترین موارد زیست محیطی استان عنوان نمود.

karun3

karun4
karun5

karun6

karun7

karun8

karun9

karun10

karun11

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه به استان های دیگر شدند.

«فاطمه» از حاضران در این این کمربند نمادین دلیل حضور خود را کم آبی بیش از پیش بزرگترین رودخانه کشور عنوان کرد و گفت: تمام دلخوشی خوزستانی ها به همین کارون است. کارون و سایر رودخانه های استان یکی پس از دیگری به بهانه مدیریت آب خشک می شوند و هیچ اقدامی برای حل این مشکل صورت نمی گیرد.

یکی از شرکت کنندگان که خود را سیامک منصوری معرفی می کند در این باره می گوید: تا الان قسمت اعظم کشاورزی استان خوزستان به دلیل کم آبی نابود شده است. قصد دارند همین آب باقی را هم خوزستان خارج کنند تا از این استان یک بیابان باقی بماند. ما آب سالم برای خوردن نداریم سال ها پیش صحبت از طرح آبرسانی غدیر شد ولی تنها اسم آن برای ما باقی مانده است.

ابتسام که خود را ساکن خرمشهر می داند می گوید برای حضور در زنجیره انسانی به اهواز آمده می گوید: ما سال هاست آب شور می نوشیم و هیچ مسئولی پیگیری نکرده است. علی رغم فرمایشات رهبر معظم انقلاب که سفارش ویژه ای برای پیگیری مشکلات خرمشهر کرده بودند اما این شهر از آب شرب مناسب بی بهره است.

2 پاسخ to “«ما کارون را نجات می دهیم»”

  1. Bahman swari Says:

    از كارون حمايت ميكنيم


بیان دیدگاه