ثانیه‌های سربی پایتخت

tehran-sobثانیه‌های سربی پایتخت
شرق،صدرا محقق: «سابق بر این از قناری در معادن ذغال‌سنگ انگلیس به‌عنوان آژیر خطر استفاده می‌شد. به این شکل که هر وقت گاز دی‌اکسیدکربن یا متان در معدن نشت می‌کرد قناری زودتر از معدنچی‌ها می‌مرد. در نتیجه کارگران معدن وقتی می‌دیدند قناری حالت نزار و بی‌جانی دارد پا به فرار می‌گذاشتند، حالا من به‌عنوان قناری نزار و بی‌جان شما، اعلام می‌کنم جانتان را بردارید و از این شهر خارج شوید.»
این مطلب را روز گذشته یکی از کاربران فیس‌بوک درباره شدت آلودگی هوای تهران در صفحه خود نوشت. اشاره‌ای به‌شرایط بحرانی کیفیت هوای تهران که بسیاری از شهروندان را دچار تنگی نفس یا سردردهای خفیف ناشی از تنفس آلاینده‌های موجود در هوا کرده بود.
رد پای وخامت وضع هوا در پایتخت تنها در خس‌خس نفس شهروندان نبود، آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم این بحران را با عدد و رقم نشان می‌داد. روز گذشته اعلام شد میانگین شاخص کیفیت هوای تهران به لحاظ غلظت ذرات کمتر از 2/5 میکرون معلق در هوا به حد کم‌سابقه 157واحد رسیده است. حد استاندارد برای این شاخص عدد صد است. رسیدن به 57واحد بالاتر از این، وضعیت هوا را به مرز اضطرار می‌رساند، تجربه‌ای که دیروز شهروندان تهرانی تنفس کردند. دو روز قبل نیز این عدد بر روی 147 بود یعنی شرایط در هشدار.
طبق قوانین مصوب کمیته کاهش آلودگی هوای تهران هنگام رسیدن آلودگی هوا به مرز اضطرار باید دستورالعمل‌های لازم جهت مقابله با آن اتخاذ شود، تعطیلی همه مقاطع مدارس شهر، تعطیلی صنایع آلاینده هوای شهر، اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، توقف فروش هفتگی و روزانه آرم ورود به محدوده طرح ترافیک بخشی از این تصمیمات است. با این حال تصمیمی که این کمیته روز گذشته برای شهر تهران گرفت شامل همه این موارد نبود و مدارس مقاطع راهنمایی و دبیرستان تعطیل نشدند.
در همین حال اما رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در یک نشست خبری حاضر شد و گفت: وضعیت هوای تهران بسیار خطرناک است و بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تعطیلی کامل تمام ادارات و مدارس بود. چرا استانداری این مصوبه را تغییر داد؟ آلودگی هوای چند روز اخیر تهران بر اساس اطلاعاتی که از ایستگاه‌های سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده‌ایم، بسیار زیاد است و ما از دیروز ظهر تا این لحظه سه‌بار به استاندار تهران نامه‌ داده‌ایم و خواهان اعمال ماده7 جلوگیری از آلودگی هوا شدیم.»
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: «به‌دنبال نامه ما کمیته اضطرار آلودگی هوا روز سه‌شنبه ساعت چهارونیم‌بعدازظهر برگزار شد که ما پیشنهاد به تعطیلی همه مدارس در تمام مقاطع تحصیلی و همه اداره‌ها و سازمان‌های دولتی شهر تهران دادیم که در جلسه دیروز تصویب شد اما متاسفانه شب سه‌شنبه شاهد بودیم که از رسانه‌ها اعلام شد که فقط مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان تعطیل هستند. ما دوباره هشدار می‌دهیم که کیفیت هوای تهران بسیار خطرناک است و باید تمام فعالیت‌ها کاهش پیدا کند و برای اینکه از فعالیت روزمره مردم کاسته شود باید تمام سازمان‌ها و اداره‌های دولتی تعطیل شود.» ندافی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر چرایی نپذیرفتن مصوبات دیروز توسط استاندار تهران گفت: در جلسه دیروز استاندار و معاون عمرانی استاندار حاضر نبودند و جلسه به مدیریت مدیرکل محیط‌زیست استان تهران برگزار شد و قرار بود مصوبات به اطلاع استاندار برسد و تایید نهایی کسب شود. وی تاکید کرد: ما مصوبه دیروز را لازم‌الاجرا می‌دانیم تا شرایط به حالت عادی برگردد.
با وجود این اظهارات صریح رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اما استاندار تهران در گفت‌وگو با «شرق» چنین چیزی را تکذیب کرد. سیدحسین هاشمی استاندار تهران در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «در کمیته کاهش آلودگی هوای تهران تصمیمی بر تعطیلی کامل ادارات پایتخت گرفته نشده بود. این کمیته با درنظرگرفتن جمیع جهات و توجه به مصلحت مردم تنها مصوب کرده بود که همه مقاطع مدارس تهران برای روز چهارشنبه تعطیل شود، که ما طی مشورتی که با وزیر آموزش‌وپرورش داشتیم و خانم ابتکار رییس سازمان محیط‌زیست نیز با او صحبت کرد، در نهایت تصمیم بر این شد که تنها مقاطع ابتدایی و مهدهای کودک تعطیل شود.»
اما آمارهای شرکت کنترل کیفیت تهران نشان می‌دهد وضعیت و شرایط آلودگی هوای تهران چنان وخیم است که باید برای کاهش فعالیت مردم در فضای آزاد چاره‌ای اساسی اندیشیده می‌شد، هاشمی در پاسخ به این سوال «شرق» نیز اینگونه توضیح داد: «کمیته با درنظرگرفتن همه شرایط تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند. از طرفی با توجه به گزارش‌های هواشناسی از امروز اتفاقات جوی در تهران رخ خواهد داد که منجر به کاهش آلودگی هوای شهر خواهد شد. اگر هم چنین چیزی رخ ندهد و وضعیت جوی تهران همچنان به همین شکل پایدار بماند، در نهایت روز جمعه دوباره کمیته کاهش آلودگی هوای تهران جلسه اضطراری خواهد گرفت و برای تعطیلی یا عدم تعطیلی روز شنبه تصمیم خواهد گرفت.»
عضو دیگر حاضر در کمیته کاهش آلودگی هوای تهران، یوسف رشیدی رییس مرکز کنترل کیفیت هوای پایتخت است. برای پی‌بردن به جزییات دقیق‌تر همین ماجرا به سراغ او رفتیم. او هم روایتی متفاوت از دو مسوول دیگر بیان کرد. این متن گفته‌های رشیدی است: «درحقیقت در کمیته کاهش آلودگی هوا صحبتی از تعطیلی ادارات دولتی نبود. چیزی که مدنظر بود عمل کردن طبق دستورالعمل وضعیت هوا در مواقع اضطرار بود، بر اساس این دستورالعمل در چنین شرایطی باید همه مقاطع تحصیلی شهر تعطیل و شروع یا پایان کار ادارات و شرکت‌های دولتی با دو ساعت تاخیر انجام شود.» رشیدی همچنین در رابطه با شاخص کیفیت هوای شهر میانگین این میزان را برای روز چهارشنبه 157 واحد یعنی در شرایط اضطرار و میانگین روز سه‌شنبه را 147برابر با شرایط هشدار اعلام کرد.
با همه این تفاسیر و جدای از اختلاف نظر مسوولان عضو در کمیته کاهش آلودگی هوای شهر آنچه دیروز شهروندان تهرانی تجربه کردند روزی سرشار از تنگی نفس و سرکشیدن انواع آلاینده‌های سمی بود. تجربه‌ای که برای بخش زیادی از شهروندان با سردرد، تنگی نفس، بی‌حالی و گرفتگی قلب همراه بود و حتما بخشی از مردم را هم روانه گورهای سرد بهشت‌زهرا کرد.
http://www.sharghdaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=273&pageno=6
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نفس كشيدن هم سخت مي‌شود؟
محمد درويش
مدیرکل دفتر آموزش
و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست
آلودگي هوا تا همين چند سال پيش معضلي مخصوص به تهران بود و كمتر ديده يا شنيده مي‌شد كه ساير كلانشهرهاي كشور را درگير كند، اما مي بينيم كه به‌تدريج به معضلي ملي تبديل شده و تقريبا تمام شهرهاي بزرگ كشور را دربر گرفته است. به نظر مي‌رسد در گسترش آلودگي هواي كلانشهرها چند فاكتور مهم و مشترك وجود دارد كه مي‌بايستي براي رفع اين عوامل برنامه اي دقيق طراحي و اجرا كرد و الا تدابير موقتي مانند تعطيلي مدارس و محدوديت هاي چند روزه در رفت و آمد خودروها نه تنها كمكي به اين معضل نمي‌كند كه ما را از رسيدن به يك راه حل جامع و بلند مدت هم باز مي‌دارد. در اين ميان به‌نظر مي رسد كه بنزين غير استاندارد مهم ترين دليل تشديد آلودگي هوا بخصوص در سه سال اخير است چرا كه ما در اين چندساله نتوانستيم سوخت مرغوب از خارج كشور وارد كنيم و مجبور شديم از صنايع پتروشيمي داخلي بخواهيم با اندكي تغيير در سطح توليد خودشان، سوختي را توليد كنند كه اين سوخت مطابق با گزارشي كه شركت كنترل كيفيت هواي تهران منتشر كرد،عدد اكتانش پايين‌تر از استاندارد جهاني است و همچينين ميزان بنزن موجود در اين سوخت دست‌كم سه برابر حد مجاز است. همچنين در گازوئيل هم ميزان گوگردي كه وجود داشت بسيار بيش از حد مجاز است.همه اين مسائل باعث شد تا آلايندگي ناشي از خودروها كه حدود 75 درصد آلودگي شهر تهران و بسياري از كلانشهرها را سبب مي شود،تشديد كند.موضوع بعدي اين است كه هر خودرو فرسوده 30برابر خودرو معمولي مي تواند هوا را آلوده كند و اكنون بر طبق آخرين گزارش‌ها،دست‌كم 70هزار خودرو آلوده در ناوگان شهري تهران در حال تردد است كه اين میزان معادل 2 ميليون خودرو سالم مي شود. ميزان الاينده هايي كه اين تعداد خودروي فرسوده وارد هواي تهران مي كنند خارج از تصور است. ضمن اينكه در كلانشهرها وضعيت حتي از تهران هم بدتر است. به اين دليل كه در تهران از تردد خودروهاي فرسوده تا حدودي جلوگيري مي شود، اما در برخي شهرستان‌ها همچنان اين خودروها در حال تردد هستند. موضوع بعدي،بحث كيفيت مكانيسم سوخت‌و‌ساز خودروهاست كه متاسفانه اغلب صنايع خودروسازي داخلي به زحمت توانسته‌اند استاندارد يورو2 را فراهم كنند در صورتي كه ما بايد به سمت استاندارد يورو 4 برويم كه باز به‌دليل برخي مشكلات در تجارت خارجي اين امكان وجود ندارد و اين مسئله را تشديد مي‌كند. چراكه اگر خودرو استاندارد توليد نكنيم حتي اگر سوخت خوبي در اختيار اين خودروها قرار دهيم بي‌فايده است. سوخت استاندارد و خودروي استاندار دو فاكتور اصلي در حمل‌‌ونقل درون شهري است كه تا رعايت نشود، امكان كاهش آلودگي هوا وجود ندارد. البته مي‌توان به عوامل ديگري در آلودگي هواي كلانشهرها هم اشاره كرد. به‌عنوان مثال تمركز بيش از حد جمعيت در برخي از كلانشهرها سبب رشد حاشيه نشيني شده است و چنين تمركزي خودبه‌خود باعث فعل و انفعالاتي مي شود كه باز زمينه ساز آلودگي هواست.
پايين بودن استاندارد هواپيماهاي پروازي داخلي هم به‌عنوان عامل ديگري در افزايش آلودگي هوا عمل مي‌كند. اگر خواستار پاك شدن هواي كلانشهرها از آلودگي هستيم و مشتاقيم تا ميزان آلاينده‌هاي موجود به نرم‌هاي جهاني برسد، چاره‌اي نداريم مگر اينكه عوامل آلاينده ها را كه به چند مورد اشاره شد با تخصيص بودجه‌هاي مناسب از ميان برداريم اما به‌دليل تنگناهاي مالي و اين كه هيچ‌وقت مسائل محيط‌زيستي در اولويت نبوده است در تصميم‌گيري كلان كشور، اين مسئله مدام عقب افتاده‌است.
http://www.tehrooz.com/
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به‌ گزارش عملکرد صد روزه وزارت بهداشت، نمره ۲ هم نمی‌دهم
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گزارش عملکرد صد روزه وزارت بهداشت گفته که به‌ گزارش عملکرد صد روزه وزارت بهداشت، نمره ۲ هم نمی‌دهم! محمدحسین قربانی افزوده: « نمی‌شود که پشت میز بنشینیم و یک گزارشی بنویسیم و همه چیز را گل و بلبل قلمداد کنیم درحالی که شرایطی که مردم لمس می‌کنند، شرایط دیگری باشد. هنوز فشار در حوزه درمان بر دوش مردم است. درست است در بخش دارو آقایان آمدند گام‌هایی برداشتند اما درحال حاضر هم بیماران صعب العلاج و سرطانی برای تهیه دارو باید زندگی‌شان را بفروشند.» ایلنا به نقل از این مقام مسئول نوشته که باید به وزیر بهداشت تبریک گفت چون اگر همین مواردی که در گزارش آمده انجام شده باشد مملکت ما دیگر آباد می‌شود! سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرده این گزارش نمره‌ای بیشتر از آن نمی‌گیرد و مردم هم آن را با واقعیت های جامعه منطبق نمی‌دانند، چرا که واقعا در این صد روز تغییرات محسوسی ندیدیم، و نباید واقعیت ها را پنهان کرد. وی با اشاره به اینکه باید گام‌هایی برداشته شود که برای مردم شفاف و روشن باشد، خاطر نشان ساخت که مردم باید این خدمات را لمس کنند و نمی‌شود این حرف‌ها را در قالب بخش نامه و گزارش ارائه کرد زیرا باید آثار آن برای مردم ملموس و در زندگی‌شان مشهود باشد و در این صورت است که می‌توان گفت این خدمات نمود پیدا کرده. ما در مورد بودجه، سیستم مدیریتی و کمبود اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی، تجهیزات، کمبود دارو‌ها از جمله واکسن و داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج اقدامات چشم‌گیری نمی‌بینیم. انتشار این گزارش به دلیل منطبق نبودن با واقعیت‌ها نه تنها موجب بدبینی مردم به وزارت بهداشت می‌شود بلکه ممکن است موجب بدبینی مردم به دولت هم بشود. اینکه می‌گوییم واقعیت‌ها را برای مردم باید بگوییم به این دلیل است که مردم با همه وجود مشکلات را لمس می‌کنند. به طور حتم وقتی دستگاه عریض و طویلی مثل وزارت بهداشت چنین گزارشی از عملکرد صدروزه خود منتشر می‌کند مردمی‌که این گزارش را می‌خوانند اما در زندگی روزمره و مراجعاتشان چیز دیگری می‌بینند و لمس می‌کنند چگونه قضاوت خواهند کرد؟
http://ghanoondaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=306&pageno=10
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آمارهای تکان‌دهنده رییس کمیسیون سلامت شورای شهر از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران
ایسنا
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش ارایه شده توسط وزارت بهداشت در یک سال گذشته در تهران ۲۷۲۴ مرگ منتسب به آلودگی هوا داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحمت‌الله حافظی در یک برنامه رادیویی با اشاره به معضل آلودگی هوا، اظهار کرد: در سال گذشته بر اساس آمار وزارت بهداشت ماهانه به صورت میانگین ۲۲۷ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم آمار تکان‌دهنده‌ای که باید ۲۵۲۰ مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و ۴۵۲۵ مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.

وی افزود: این موضوع یک موضوع حاکمیتی است و تنها متعلق به شهر تهران نیست، در اکثر کلان شهرهای ایران این معضل وجود دارد. در کشور به صاحب یک خودرو فرسوده ۳٫۵ میلیون تومان وام و ۱٫۵ میلیون تومان ماعوض داده می‌شود که برود یک خودروی ۲۵ میلیون تومانی را خریداری کند.

وی تاکید کرد: در این موضوع حاکمیتی باید وزارت صنایع، دولت و مجلس مداخله کنند و به این فرد وام‌های معادل ۸۰ درصد قیمت خودرو به صورت قرض‌الحسنه و یا با بهره پنج درصد بدهند تا بتوان مشکل را حل کرد.

حافظی ادامه داد: گزارشی در سال ۲۰۰۶ از سوی بانک جهانی ارایه شد که دولت ایران خسارتی حدود هشت میلیارد دلار در خصوص آلودگی هوا متحمل شده است، چرا نباید این مبلغ مدیریت و به سمت زیرساخت‌ها هدایت شود؟ این در حالی است که قطعا در سال‌های اخیر این رقم افزایش چشمگیری هم داشته است.

وی در خصوص آلودگی ۸۸ درصدی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها، گفت: وقتی در اضطرار واقع می‌شویم، حقوق شهروندان را پایمال می‌کنیم. طرح زوج و فرد می‌گذاریم، این طرح پایمال کردن حقوق شهروندان است و اجرای دائمی آن تا آخر سال غیرقانونی است. نباید برای خودروسازان فرش قرمز پهن کنیم. خودروسازان باید خسارتی که به مردم چه از لحاظ سلامت و چه از لحاظ عدم وجود استانداردهای لازم در خودرو وارد می‌کنند، پرداخت کنند. خودروسازان باید خود را در رقابت با خودروی خارجی قرار دهند یا سطح استانداردها را به حد مطلوب می‌رسانند و یا مجبور به حذف و نابودی هستند.

وی با بیان اینکه نباید با جان و سلامت مردم شوخی کنیم، اظهار داشت: مسئله استانداردها موضوع مهمی است، همچنین ۵۰ هزار دستگاه سواری غیراستاندارد امروز در تهران وجود دارد.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ طرحی از جمله زوج و فرد، ترافیک و تعطیلی مدارس نباید باعث پایمال شدن حقوق شهروندان شود، گفت: طرح ترافیک می‌گذاریم که خودروها بر مرکز شهر تردد نداشته باشند، اما غافل هستیم که موتورسیکلت‌ها جایگزین شده‌اند. موتورسیکلت‌هایی که معادل هشت خودرو یورو۲ آلودگی ایجاد می‌کنند.

وی در خصوص همکاری و تعامل با دولت برای گسترش حمل و نقل عمومی، گفت: متاسفانه دولت گذشته در مورد توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو کمک نکرد و مطالبات شهرداری در این حوزه حدود ۵۰۰۰ میلیون تومان باقی مانده است که امیدواریم دولت جدید این منابع را تامین کند تا اتوبوس‌های فرسوده و غیر استاندارد حذف شود، البته با دولت جدید صحبت و جلسه مستقیمی نداشتیم، اما به صورت غیرمستقیم میان شورای شهر و دولت از طریق مصاحبه‌های مختلف صحبت‌هایی صورت گرفته است.

وی با انتقاد از تصمیم مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش عمر معاینه فنی خودروها از دوسال به پنج سال، افزود: افزود: امیدواریم مجلس شورای اسلامی مصوبات مربوط به آلودگی هوا را در دستور کار خود قرار دهد و خواهشمان این است که سلامت مردم محور قرار گیرد، همچنین باید از ساخت وسازها و احداث پل‌ها و بزرگراه‌ها فاصله بگیریم و سلامت مردم را محور قرار دهیم.

حافظی استفاده از منابع انرژی پاک را حیاتی دانست و گفت: کشورهایی که سه الی چهار ماه در سال آفتاب دارند از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، اما کشورمان با داشتن حدود ۱۰ ماه خورشید از این منبع انرژی پاک غافل شده‌ایم، باید از خودروهای هیبریدی استفاده بیشتری کنیم. باید تسهیلاتی فراهم کنیم که تولیدکنندگان خودرو در داخل خودروی هیبریدی با ظرفیت کمتر و حجم کمتر تولیدکنند تا شاهد این حجم عظیم از ترافیک در بزرگراه‌های مختلف از جمله همت، حکیم و دیگر مسیرها نباشیم که اکثرا تک سرنشین هستند؛ با کاهش حجم و ظرفیت خودروها و هیبریدی کردن آنها می‌توانیم تا حدود زیادی بر مشکل غلبه کنیم.
ــــــــــــــــــــــــ
هوای پایتخت از مرز هشدار گذشت
۰۷ آذر ۱۳۹۲
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار تعطیلی همه ادارات و مدارس در تمام مقاطع تحصیلی در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا شد.

کاظم ندافی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: براساس اطلاعات روزهای گذشته آلودگی هوای تهران روبه افزایش بوده و تاکنون در این رابطه سه نامه به استاندار تهران نوشته ایم و خواهان اعمال مواد قانونی جلوگیری از آلودگی هوا شده ایم.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال این مکاتبات، کمیته اضطرار آلودگی هوا دیروز تشکیل و در آن جلسه مصوب شد که همه مدارس در تمام مقاطع و ادارات دولتی تهران تعطیل شوند اما این مساله از صدا و سیما اعلام نشد.

سازمان‌ها و ادارات تعطیل شوند
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: اکنون نیز با توجه به آلودگی هوا نیاز است همه فعالیت ها کاهش یابد، سازمان ها و ادرات تعطیل شوند و تا زمانی که شرایط کیفیت هوا عادی نشود، تعطیلات ادامه یابد. آلاینده اصلی هوای تهران، ذرات معلق pm 2.5 است که موجب بروز مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی می شود که برای سالخوردگان و خردسالان بسیار مضر است.

وی گفت: یکی از دلایل ایجاد آلودگی هوا، خودروها هستند؛ اجرای طرح زوج و فرد، آلودگی هوا را دو سوم کاهش می دهد؛ تعطیلی ادارات و اجرای طرح زوج و فرد راه حل های آنی و فوری برای کاهش مشکل آلودگی هوا هستند.

ندافی با بیان اینکه طبق پیش بینی های سازمان هواشناسی آلودگی هوای تهران تا شنبه آینده ادامه خواهد یافت، افزود: راه حل برطرف کردن آلودگی هوا، اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا است که متولی آن سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. گسترش حمل و نقل عمومی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا است؛ اکنون ۷۰ هزار خودروی فرسوده در تهران مشخص شده که معادل دو میلیون و یکصد هزار دستگاه خودرو آلودگی ایجاد می کنند و باید از رده خارج شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: اصلاح کیفیت سوخت و استفاده از سوخت یورو چهار و رعایت استانداردهای جهانی در خودروسازی از دیگر راه حل های کاهش آلودگی هوا به شمار می روند.

هوای تهران از مرز هشدار گذشت
گفتنی صبح امروز مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه هوای پایتخت از مرز هشدار عبور کرده است گفت: پیش بینی می شود روند افزایش آلاینده ها در پایتخت ادامه یابد.

در همین راستا در جلسه ای با موضوع کاهش آلودگی هوا که روز گذشته در استانداری تهران تشکیل شد، استاندار تهران اعلام کرد: با توجه به وارونگی هوا به ویژه در شهر تهران که میزان آلودگی به ۱۷۰ رسیده بود و رسیدن به شاخص آلایندگی ۲۰۰ وضعیت به هشدار می‌رسد ممنوعیت ورزش در مقطع دبیرستان، اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۴ بعدازظهر، ممنوعیت فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی به تصویب رسید، و همچنین با تعطیلی مهدکودک‌ها و مقطع دبستان غیر از دماوند و فیروزکوه، نیز موافق شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت

بیان دیدگاه