معاون اردوغان از برخورد شدید پلیس با معترضین مسالمت آمیز عذرخواهی کرد.

imagesسایت خبری راه کارگر ـ «بولنت ارینچ» معاون نخست وزیر ترکیه گفت که واکنش اولیه به برچیدن پارک میدان تقسیم استانبول، اقدام «مشروع و ملی» بود. او همچنین از افراد زخمی و آسیب دیده به دلیل بکارگیری بیش از اندازه از زور توسط پلیس علیه معترضان در روزهای نخست تظاهرات اعتراض آمیز عذرخواهی کرد.


معاون اردوغان از برخورد شدید پلیس با معترضین مسالمت آمیز عذرخواهی کرد.

«ارینچ» که در غیاب رجب طیب اردوغان نخست وزیر، مسؤولیت های او را برعهده دارد پس از ملاقات با عبدالله گل رئیس جمهور گفت: واکنش اولیه در مقابله برچیدن پارک میدان تقسیم استانبول، اقدامی مشروع و ملی بود. شهروندان ما واکنش مشروع، منطقی و مناسب خود را در برابر پارک «جیزی» نشان دادند. ملاقات این دو مقام ارشد ترکیه 45 دقیقه طول کشید و ارینچ آن را مثبت ارزیابی کرد. معاون نخست وزیر ترکیه در عین حال میان معترضین مسالمت آمیز و آنهایی که به گفته او «به خشونت روی آوردند» تفاوت قائل شد و گفت: دولت به آنهایی که باعث آزار و اذیت هستند؛ چیزی مدیون نیست.وی با اعلام اینکه با برخی از برگزار کنندگان تظاهرات های اولیه در استانبول دیدار خواهد کرد از مردم خواست تا به گروه های «در حاشیه و غیرقانونی» اجازه ندهند از مطالباتشان، سوء استفاده کنند.
در حالی که معاون نخست وزیر ترکیه در تلاش است تظاهرکنندگان را آرام سازد و رجب طیب اردوغان هم این تظاهرات را اعتراض جمع کوچکی تحت تاثیر توئیتر و گروه های افراطی خوانده است، اعتصاب گسترده کارگران بخش خدمات امروز در ترکیه در جریان است و قرار است دو اتحادیه بزرگ ترکیه در حمایت از اعتراضات مردمی دست به اعتصاب بزنند . این اقدام اتحادیه های کارگری ترکیه، نشانه ی همبستگی ملی در این کشور است که از سیاست های اقتصادی نئولیبرالی دولت و برنامه های آن برای اسلامیزه کردن قوانین کشور نگران و ناراضی هستند.

بیان دیدگاه