زلزله در آذربایجان و واکنشها!

سایت خبری راه کارگر: در حالیکه صدها تن از هم وطنان در زیر خروارها تن آوار جان باخته و هزاران تن مجروح در انتظار کمک دیگر هم وطنان، زیر چادرها و مراکز درمانی شبی منحوس را به صبح رساندند. در حالیکه ضجه و ناله های زیر اوار، هر گلوی خسته ای را فرا می خواند که صدایشان باشیم، صدا و سیمای حاکمان اسلامی صدای دیکتاتور سوریه بود و بس. در حالیکه تمامی هم وطنان تشنه کوچکترین خبری از حال و روز زلزله زدگان مقابل تلویزیون بهت زده منتظر خبررسانی بود، جعبه جادوئی از بشار اسد می گفت و با هزار خدعه و فریب سعی داشت که دیکتاتوری اسد را حکومتی مردمی جا بزند…. ننگ تان باد و نفرت نثارتان باد ای بی مایه گان
سایت خبری راه کارگر سعی دارد رسانه ای باشد برای رساندن صدای مردم و تصویرگر واکنش ها انها.
——————-

Ramezan Javanmardi

سر تیم هلال احمر: نارسایی در اسکان، تغذیه و امداد رسانی به زلزله زدگان آذربایجان ….

نماینده آذربایجان: اگر به امداد رسانی سرعت نبخشند تلفات افزایش می یابد….

—————–

امین حصوری /  یک: فجایع «طبیعی» نظیر سیل و زلزله در ایران اساسا «طبیعی» نیستند و حاصل کارکرد شیوه خاصی از مناسبات اقتصادی در ایران (و سیاست های حامی آن) هستند:

– وقوع مکرر سیل در «مناطق سیل خیز» ایران عمدتا حاصل زمینه سازی «انسانی» (قطع جنگل ها و تغییر کاربری زمین ها و چرای بی رویه مراتع بالادست)‌ است که سیاست گزاری دولتی و سو استفاده های رانتخواران دولتی نقش اساسی در آنها دارد.

– وقوع زمین لرزه اگرچه قابل پیش بینی نیست و منشاء طبیعی دارد اما علت تلفات انسانی و خسارت های فراوان آن در ایران عدم نظارت بر ساخت و ساز و عمران و فقر مفرط روستاییان در بنا کردن سرپناه هایی ایمن تر است.

دو- همبستگی در فاجعه (برای نجات و یاری رساندن و یا جبران ویرانی ها) برای همه جوامع انسانی ضروری است. اما برای جامعه ما ضرورتی دو چندان دارد. چون در جامعه ما نهاد دولت نه در خدمت مردم بلکه بر فراز ملت و علیه منافع اکثریت مردم ایستاده است (به نفع اقلیتی محدود). کافی است نحوه کمک رسانی دولتی در زلزله بم را به یاد بیاوریم و یا در سیل های هر ساله شمال کشور. در واقع در ایران پس از وقوع «بلایای اصطلاحا طبیعی» نحوه پوشش خبری آنها (تحریف و سانسور سیستماتیک)‌ و نیز نحوه کمک رسانی دولتی خود فجایعی هولناک تر اند: دولت سختگیرانه می کوشد ابعاد فاجعه را (در بازنمایی خبری آن) فروبکاهد تا هم سهم واقعی خود در تلفات انسانی آن را بپوشاند و هم ناکارآمدی خود در رسیدگی به قربانیان و بازماندگان و جبران ویرانی ها را مخفی سازد. در هر دو حالت قصد دولت جلوگیری از شکل گیری هویت جمعی و رشد و همگرایی نارضایتی هاست.

سه- در شرایط اسفبار کنونی همبستگی با قربانیان و مصیبت زدگان می تواند مجرایی برای شکل گیری هویت جمعی گم گشته ما باشد. ما در پیوستار فاجعه زندگی می کنیم. پس حداقل آوار مرگ باید بتواند این فاصله های مصیبت بار بین ما را بزداید. مسیر این همبستگی مردمی نه صرفا با تسلیت گفتن و همدردی های کلامی بلکه با سازمان دادن به هسته های مختلف همیاری ساخته می شود:
هسته های مختلف همیاری برای خبر رسانی/جمع آوری کمک/ امداد رسانی و رسیدگی به بازماندگان. (مرحله بعدی آن می تواند مشارکت سازمان یافته مردمی برای بازسازی مناطق ویران شده باشد).
چهار- برای دوستان خارج کشور اما این پرسش مهم باقی است که ما چگونه می توانیم در این مسیر مفید و یاری رسان باشیم؟ امیدوارم رفقا به هر شکلی که لازم می دانند این پرسش را بسط دهند تا راهکارهای مشترکی از دل آن پیدا شود. برای نمونه آیا ما می توانیم به فوریت صندوقی برای جمع آوری کمک های مالی شکل دهیم؟
یا آیا می توانیم در زمینه جبران کاستی های پوشش رسانه ای در حد امکانات کاری بکنیم؟ نظرتان چیست؟ آنها منتظرند!
—————-

برگفته از سایت   Roshangari روشنگری

—————-

یک عمر بچه ها  سر و صدا کردند و دیوار ها ساکت بودند. یک روز دیوار ها غریدند و بچه ها برای همیشه سکوت کردند (زانیار)
————-
گزارشی کوتاه از زلزله


————-
آذربایجان بیست ساعت پس از زلزله


—————-


ضمن عرض تسلیت به هموطنان عزیزم در دیار آذربایجان و به ویژه شهرستان اهر …
با نگاهی به این نقشه و بررسی مناطقی که تاکنون تجربه زلزله را درک کرده‌اند، آشکار است که فرق چندانی بین اهر و آذربایجان و رودبار و تهران و کرمان و فارس و بندرعباس و طبس و قزوین و مسجد سلیمان و … وجود ندارد.
با این وجود، اگر همین نقشه را با وضعیت کشور ژاپن مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که آنها به مراتب در سرزمینی مرگبارتر از این منظر سکنی گزیده‌اند؛ اما حتا با زلزله‌ای به قدرت 6.2 ریشتر از خواب هم برنمی‌خیزند، چه رسد به این که بخواهند با ترس و دلهره و شیون به خیابان‌ها بریزند و ده‌هاتن از همنوعان‌شان را از دست رفته ببینند …
به نظرم افتخار آن نیست که موشکی بسازیم که پس از سیصد کیلومتر پیمایش، هدف خود را نقطه‌ای ویران کند؛ افتخار این است که ایرانیان روزی را جشن بگیرند که یک زلزله هفت ریشتری در خاک شان رخداده باشد و حتا یک نفر تلفات نداشته باشد.
این آن کار بنیادی و اصولی است که دولت‌ها و حکومت‌ها باید برای مردمان‌شان انجام دهند.
همین و تمام.

«م د» فیس بوک

————-

تقي قاسمي

حساب کنید که با سه هزار میلیارد تومن چند هزار خانه کاه گلی و خشتی روستاهای محروم ایران را میتوان با استحکامات از نو ساخت، آیا تلفات این زلزله جنایت علیه مردم ایران نیست، کافیست دو سه نفر تو آمریکا به ضرب گلوله یه دیوونه کشته بشند تا دولتمردان ما دادشان به هوا برود که بیایید نگاه کنید اینجا کشور آمریکاست ، ولی حالا که در چند قدمی کشور خودشان مردم دسته دسته به علت اهمال کاری و خیانت مسئولین در خانه های لرزان و سست از بین میروند کسی از این آقایان به اصطلاح مسئول صداشون در نمیاد..

————-

الهه طلوعی

امیدوارم دولت مردان و مدیران کشورمان به یاد بیاورند که خود نیز کودکانی بوده اند که در این سرزمین رشد کرده اند و به جای این که مهم ترین خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این ساعات درباره زمین‌ لرزه آذربایجان و امداد و کم رسانی باشد مهمترین اخبارش طوفان بنگلادش و اوضاع بسیار آرام سوریه بود و سکوت مطلق درباره این زمین لرزه. و البته باید بیاد داشته باشیم که همیشه موضوع سیاست و امرار معاش مردمان کشورهای دوست مهم تر از زندگی و امرار معاش مردم کشور خودمان بوده است و هیچ انتظاری نباید داشت…
خانه های ساخته شده منطبق با استانداردهای جهانی توسط دولت فخیمه ایران مبـــارک مردم ونزوئلا!

————-

Sima Mou

ادم از این حرص میخوره که نه صدا و سیما نه آموزش پرورش نه مدیریت بحران هیچکدوم هیچ اطلاع رسانی آموزشی برای ایمنی در برابر زلزله نداشته و نذاشته. تو مکزیک چند ماه پیش زلزله ۷.۶ میاد که به مراتب از این زلزله سنگینتر بوده ولی هیچ تلفاتی نداشته! تنها به این دلیل که مردم برای برخورد با زلزله به خوبی آموزش دیده بود

————

Ali Reza Asadzadeh

واقعا خجالت آور و تاسف برانگیز است که این اتفاقات در کشوری رخ می دهد که ادعای خدمت به مردم در آن، لایه ی اوزون را هم پاره می کند ای کاش شب گذشته در شهر ما مشکین شهر بودید و وضع مردم را در خیابان ها و پارک ها می دیدید و سری هم به پروِژه ی مسکن مهر شهر می زدید تا ببینیند که کاملا مطابق با اصول مقابله با زلزله در حال ساخت می باشد !!!!!!!!!!

————

رسانه های وابسته به حکومت هماهنگ عمل می کنند. صفحه اول روزنامه کیهان، که بودجه اش را خامنه ای تامین می کند (روز بعد از زلزله)

—————

Naser Buhendi Shahin

برای من جالب بود .. شبکه های عربی بیش از ایران این موضوع را پوشش دادند .. نوع کمک به مردم زلزله زده را اعلام می کردند. در رسانه های اجتماعی هم بازتاب گسترده ای داشته است.. با وجودی که آنها ما را متهم به کشتن سوریه می نمودند.. ولی آگاهانه حساب مردم را از دولت جدا کردند.

————–


دوستداران حیوانات / نگاه کنید به این عکس …هم دل را می خراشد…وهم مرهم می گذارد …سگی امدادگردرمحل حادثه …پس ازجست وجوی فراوان …بدن نحیف یک کودک را در حال جان دادن پیدا کرده و او را اززیر تل خاک بیرون می کشد…بیرون می کشد تا فقط یک لحظه بیشتر بتواند نفس بکشد…زندگی کند…و عشق بورزد …نگاهش کنید….چه منظره ای …! هم شورو زندگی و فداکاری و عاطفه یک سگ امدادگر…وهم لحظات دردناک از آخرین ساعات زندگی یک نو جوان تبریزی …کودکی معصوم با هزاران آرزو ، شیطنت ، امید وسرزندگی….کودکی که ……..اشگ امانم را بریده است بقیه اش را نمی توانم بنویسم ….

————-

ایران مرز پرگهر / ننگی دیگر درتاریخ سیاه جهموری اسلامی: تصاویر نشان از حضور خودجوش مردم،برای اهدای خون برای مردم آسیب دیده اززلزله آذربایجان میباشد.این درحالیست که شبکه های جمهوری اسلامی درحال پوشش اخباراحیا، وهمچنین نجات بشاراسد حاکم خونخوارسوریه ازباتلاق نابودی بودند وکمتر واکنشی نسبت به کشته وزخمی شدن شمار زیادی از هموطنانمان درشمال غرب کشور ازخود نشان دادند.

————-

تصاویر سخن می گویند؛ آذربایجان زیر آوار زلزله (کلیک کنید)

————
دل زینب پاشا لرزید! تسلیت به فعالان جنبش زنان آذربایجان (کلیک کنید)

———–

پروفسور بهرام عکاشه در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه خوشبختانه زلزله روز گذشته آذربایجان شرقی ساعت ۱۷ اتفاق افتاد، اظهار کرد‌: اگر این زلزله ساعت ۵ صبح رخ می‌داد همانند زلزله بم چندین هزار کشته بر جای می‌گذاشت‌. ‌ وی گفت در هیچ جای دنیا زلزله ۶ ریشتری کشته نمی‌دهد، در ‌‌نهایت حداکثر باید۱۰ نفر در این زلزله زخمی شود در حالی که به دلیل ساختار نامناسب ساخت و ساز‌ها شهر‌ها و روستاهای ما در این زلزله بسیار آسیب دیده‌اند این نشان می‌دهد که مدیریت بحران ما در مقاوم سازی بسیار مشکل دارد‌. ‌

—————-

Hossein Daryani / محرومیتهای آذربایجان خود را نشان می دهند: ورزقان بزرگترین معدن مس کشور را در اختیار دارد و این شهرستان با وجود داشتن بیش از 110 روستا و دو شهر بیمارستان ندارد و تنها درمانگاه مرکز شهرستان تنها دو پزشک عمومی دارد.

—————

نوشته های از سرِ درد / دلخراشند، ولی به همه نشانش دهید تا بدانند چه بر سر مردمانمان امده، انگاه که زعمای قم بر سر سفره بشار اسد حکایت توانائی سر می دهند. توانائی در برنداشتن حتی یک قدم به خاطر مردم. چه امال و ارزوها که با فرزندانمان به زیر خاک شدند و نالایقان ارزوهای خود را خواسته ملت جا زدند. پولهای نفتمان سه هزار میلیارد، سه هزار میلیارد به جیب عوان و انصار حاکمان سرازیر می شود و انان هنوز داد می زنند که دزد را بگیرید

—————–

—————-

نوشته شده در خبر. 3 Comments »

3 پاسخ to “زلزله در آذربایجان و واکنشها!”

  1. Behnam P G (@patrick_cb) Says:

    به نظر من ما هر چی که می کشیم تقصیر خود ماست و به اصطلاح از ماست که بر ماست. ما ایرانیها هروقت که تونستیم اعتقادات و باورهای پوچ مذهبی رو کنار بزاریم شاید اون موقع تازه کشور ما بتونه به سمت پیشرفت بره . بهنام از UK

    • kaleh siyah Says:

      ما هرچی‌ می‌کشیم هم از خودمان است هم از کشورهای به اصطلاح پیشرفت کرده.

      انگشت این کشورها در کناف حکومتهای ملتهای آن طرف است، و ما در خواب به سر می‌بریم.

      مذهب را هم همین‌ها برای ما بزرگ میکنند. نگاه بیندازین به کمک‌هایی‌ که میکنند در ساخت مسجد و خرافات در کشورهای خودشان. خواهید دید. اینان ترس دارند از همه

  2. با این همه کشته و زخمی در زلزله 6 ریشتری آذربایجان چه کسانی مقصر هستند? | وبلاگ شاهین شهر – اندیشه های ( سیاسی) نوین و مترقی Says:

    […] همه خانه گلی و آجری بر سر مردم بی گناه خراب نمی شد.چرا معدن مس ورزقان که تامین کننده 40 % مس ایران است و بزرگترین معدن مس کشور […]


بیان دیدگاه